PDA

View Full Version : Live recording?



Mr.Bluesbreaker
23 augustus 2005, 13:29
Onlangs groeide mijn interesse om live gigs (goed) op te gaan nemen om bijvoorbeeld als evaluatie, of liever nog, als promotie te gebruiken voor je band. Nu heb ik de zoekfunctie gebruikt (error :evil: ) en heb ik het recording forum wat uitgepluisd, maar over live registraties vind ik niet veel.

Nu vroeg ik me af: zijn hier mensen die veel ervaring en tips hebben op het gebied van live optredens en opnames? (DAT-recorders, opnemen in meerdere sporen, etc etc.) Vooral de verschillen aankaarten tussen het "homerecording" gebeuren waar veel over wordt geschreven, en het live gebeuren.

Ik denk dat velen hier wat aan zullen hebben, aangezien het compleet verschilt van je gt-6 en je geluidskaart op je zolderkamertje. Is het een idee om een soort mini - faq te maken?

Daniël_san
23 augustus 2005, 17:24
Als je alle instrumenten via de PA versterkt met mics, dan gaat het zo:

Alle instrumenten op MONO zetten,
de Mono switch vol open zetten, (das zo'n schuifgeval meestal, anders zit er en recording out op die je verder niet hoeft in te stellen)
De kabel van de Mono output doe je in de line-in van bijv. een laptop,
zet je line in aan, (de ingangsterkte kan je ook nog regelen btw)
start een muziekprogramma op (cool edit pro, adobe audition, Goldwave, Audacity is free ware, de rest niet, maar je kan er toch wel anders aan komen)
Klik op record,
Stop de opname als jullie niet meer spelen,
Sla het geheel op.

(dat laaste snapte je zeker zelf al he? :D )

skanky
23 augustus 2005, 17:43
Het is natuurlijk mooier om alle instrumenten los op te nemen zodat je later nog wat dingen kunt processen en mixen. Dan moet je wel een recorder/computer met meerdere ingangen hebben.

manier 1:
Als je echt veel ingangen hebt kan je van alles de direct-out nemen en rechtstreeks naar de recorder. Maar meestal heb je daar te weinig ingangen voor. Maar dan heb je wel elke mic los op een kanaal.

manier 2:
Je zet de drums onder een subgroep, de bas onder de volgende, de gitaar onder 3 enz. Dan stuur je de uitgangen van de subgroepen naar de verschillende ingangen van de recorder.

manier 3: je sluit de tape-out aan op de ingang van de recorder. Je neemt dan gewoon het main-signaal op. Dan hoef je ook niet meer te processen. Nadeel hiervan is dat de kwaliteit meestal een stuk minder is.

succes!

Han S
23 augustus 2005, 17:59
Als ik een live opname moet maken neem ik drie kleine mengtafels mee met 8 uitgangen en 18 ingangen. Ik zet mijn eigen microfoons neer en ga via een eigen multikabel naar een aparte ruimte waar ik die mengtafels en een 24 sporen analoge recorder heb staan.

Ik heb ook een kleine TV monitor en een camera ergens hoog in de lucht bij het podium, zodat ik kan zien wat er gebeurt.

De drie mengtafels hebben erg goede mic pre's (Seck 1882 MK2) en zoals ik zei 18 inputs waarvan ik bij elke tafel er acht gebruik voor de microfoons en acht voor monitoring van wat ik opneem, de tape outs van de recorder zitten daar dus op.

Deze drie mengtafels zijn aan elkaar doorgelust, een dubbele cascade opstelling dus, werkt perfecto.

Als er een zanger is die met de microfoon in de hand zingt, neem ik een direct out van de zaalmengtafel en neem daar mee op, of we doen het andersom, de FOH technicus gebruikt een direct out van mij als de zanger mijn microfoon gebruikt.

In de studio kan ik deze opstelling ook gebruiken naast de grote mengtafel met de twee inch recorder, ik kan dan 46 sporen tegelijk opnemen, twee sporen heb je nodig om de recorders sync te laten lopen.

De reden waarom ik drie tafels gebruik is omdat ik een hekel heb aan het gesjouw met grote mengpanelen. De Seck 1882 heeft 18 in, acht subgroepen en vier line ins extra met eq en het weegt 17 kilo.

harrie-beton
24 augustus 2005, 15:59
Mijn methode lijkt meer die op die van Han. Echter ik gebruik 1 grote mengtafel ik tap de insert kanalen (pre-fader!) af en die neem ik op. Ik heb een 8 sporen ADAT.

Met grote bands kom ik dan niet uit met kanalen maar de drums pak ik dan met 1 of 2 mooie overheads en die worden opgenomen maar NIET versterkt.
Alle gewone overhead en losse tomtoms versterk ik wel maar neem ik niet op... snapt u? (onze eigen drummer heeft 7 bekkens...)

Mijn ervaring is dat live opnemen bijna net zo is als een studio opname BEHALVE die zangers. Die bewegen nogal en geeft wisselende overspraken en fase problemen.

Maar goed - live is live.