PDA

View Full Version : Problemen met mijn Marshall JCM2000 top.



TIMBER
23 augustus 2005, 09:47
Ik ben al een tijdje in het bezit van een Marshall Jcm2000 TSL 100. Maar sinds kort klinkt hij niet hellemaal koosjer meer. Als ik een solo speel scheurt hij niet zoals een buizen top behoort te doen en zoals hij dus altijd heeft gedaan. Vindt het een beetje moeilijk uit te leggen maar het klinkt wat kleurloos zoals een transistor amp en soms zelfs een beetje digitaal zoals een POD net alsof hij op de toppen een beetje smoort. Niet als een warme buizen top dus. Kreeg een tip van een kennis dat er wel eens een buis kapot kon zijn maar na het achterfront te hebben gedemonteerd bleken alle buizen nog goed te branden tijdens een jamsessie. Wie heeft hier ervaring mee want ik weet het effe niet meer.

BartL
23 augustus 2005, 10:47
De buizen kunnen wel goed branden, dat wil niet per see zeggen dat ze niet oud/versleten zijn (toch?).

jw009
23 augustus 2005, 10:49
Hoe lang zitten de buizen er al in?>

jw009
23 augustus 2005, 10:50
Hoe lang zitten de buizen er al in?>

TIMBER
23 augustus 2005, 10:53
De buizen zitten er nu een 3 jaar in en worden 1 keer per week een 3 uurtjes gebruikt + dan nog een paar gig's per jaar tussendoor.

AART
23 augustus 2005, 11:22
zou goed kunnen dat ze al aan vervanging toe zijn.

TIMBER
23 augustus 2005, 11:23
Mmm vind dat wel erg snel..???

TIMBER
23 augustus 2005, 16:06
En wat kost dat ongeveer als ik alle buizen moet vervangen.

iam
23 augustus 2005, 16:13
www.tube-town.de

goedkoopst

voor eindbuizen moet je nog rekenen op uurtje werk van een technieker (ong 25€)

Punkrockerke
23 augustus 2005, 16:48
voor eindbuizen moet je nog rekenen op uurtje werk van een technieker (ong 25€)
Als je enkel de ruststroom wil instellen (bias), hoef je niet langs een technieker, is namelijk heel gemakkelijk met een TSL.

BlackSun
23 augustus 2005, 19:05
Ik weet niet veel van buzienversterkers, maar volgens mij is na 3 jaar buizen vervangen als ze maar 3 uurtjes in de week gebruikt worden niet nodig hoor.....

iam
23 augustus 2005, 19:52
Ik weet niet veel van buzienversterkers, maar volgens mij is na 3 jaar buizen vervangen als ze maar 3 uurtjes in de week gebruikt worden niet nodig hoor.....

ik dacht het juist wel...

3u in de week vind ik nog relatief veel

zo'n 450-500 speeluren in totaal

TIMBER
24 augustus 2005, 07:40
www.tube-town.de

goedkoopst

voor eindbuizen moet je nog rekenen op uurtje werk van een technieker (ong 25€)

Waarom dan...??? dacht gewoon buizen eruit en nieuwe erin...!!!! zijn toch gewoon lampen..??? of is dat wat te simpel bekeken van mijn kant.. :nervous:

TIMBER
24 augustus 2005, 08:26
Volgens de specificatie zitten er de volgende buizen in:

4 x ECC83
4 x EL34

Maar als ik deze foto bekijk dan zitten er volgens mij 3 verschillende buizen in.. :???: Zullen allemaal wel domme vragen zijn maar heb me eigenlijk nooit in mijn amp verdiept... eigenlijk alleen maar in haar geluid.

http://www32.ocn.ne.jp/~county/crazy/image_cr/marshall2.gif

Verder kan ik bij tube-town kiezen uit:

ECC83 Classic
ECC83 Classic V1
ECC83 Classic Balanced
ECC83 Pro-Audio

Welke moet ik hebben en wat zijn de verschillen.... behalve de prijs dan..???

Punkrockerke
24 augustus 2005, 11:46
Die eerste 4 (haal het metalen kapje maar eens van de eerste :wink: , dit is de V1 positie) zijn ECC83.
In die eerste positie kan je een geselecteerde V1-buis steken, maar dit maakt eigenlijk bijna niets uit. wat je wel kan doen is daar bijvoorbeeld een ECC81 (minder gain) of een ECC82 (nog minder gain) steken.
Een balanced ECC83 is voor in de fasedraaier (phase-invertor), maar het enige verschil is eigenlijk de prijs :wink:.
Deze buizen kan je er gewoon uitnemen en zonder problemen vervangen (als de amp uitstaat, uiteraard).
Kijk eens naar JJ's, goede buisjes tegen een goede prijs.

Die 4 grote zijn de eindbuizen. Deze zijn EL34's.
Als je deze wil vervangen moet de ruststroom opnieuw afgesteld worden. Dat doe je d.m.v. die 3 pinnetjes (links voor de 2 linkse buizen, rechts de 2 rechtse en midden is aarde) Door na te meten met een multimeter kan je aflezen hoeveel mV door elk paar loopt. Dit kan je aanpassen d.m.v. die potentiometertjes die je langselke kant van de pinnetjes terugvindt.
Voor einbuizen in je marshall zijn Svetlana/SED aan te raden, geeft een goede combi met JJ's in de preamp.

Hier nog een uitgebreide (engelstalige) handleiding:


MARSHALL SERVICE BULLETIN

SUBJECT: Bias Info/Procedure for JCM2000 series Marshall amplifiers

THEORY OF OPERATION: We are setting the bias using the current method instead of cross over distortion method. The molex connector CON2 pin out as follows:
PR1: Bias mini-pot adjustment for pin1 and for two output tubes(100w) or one output tube(50w) or one side of the push/pull amp.
Pin1: Connected to the cathode of the output tube which then goes through a 1 ohm resistor then to ground.
Pin2: ground reference
Pin3: Same as pin1 but for the other side of the push/pull amp.
PR2: Bias mini-pot adjustment for pin3 and other side of the push/pull amp

PROCEDURE:
Make sure amplifier is connected to a load with the proper impedance selected.
Power up amplifier on STANDBY and let the circuit stabilize for a couple of minutes.

Locate the male three pin molex connector (CON2) with the two mini-pots (PR1 and PR2) on
both ends found on the bottom of the tube bay.

Connect DMM (set to read mV) with alligator leads, reference common lead to center pin (pin2)
on molex connector CON2 and positive lead to pin1 on CON2.

Take amplifier off of STANDBY with no signal, adjust mini-pot (PR1) closest to pin that the positive lead from
your DMM is connected to and set it to the mV voltage that is listed in the chart below.
Repeat steps 4 & 5 for pin3 and until both pin1 and pin3 mV are the same.

TSL100/122 90mV DSL201 .675V

Veel succes

TIMBER
24 augustus 2005, 12:52
Zo dit verduidelijkt veel.... thanks.... is het dan zo dat de eerste 4 van je pre-amp zijn en je gain genereren en de laatste 4 van je power-amp en het volume regelen. Zoja kan ik hieruit afleiden dat mijn probleem zoals beschreven aan het begin van deze topic waarschijnlijk ligt aan de ECC83 buizen of zie ik dat weer te simpel. Aansluitend daarop de meest voor de hand liggende vraag… is het verstandig om alleen de buizen van mijn pre-amp te vervangen..????

jw009
24 augustus 2005, 19:20
Ik zou eerst je pre-amp buizen eens vervangen, deze gaan vaak minder lang mee dan de poweramp buizen.
Je hoort wel eens een regeltje van als je veel speelt: preamp buizen gaan dan 1 jaar mee en poweramp buizen 3 jaar.

Dus als je nou eerst ff nieuwe preamps buisjes erin knal (gewoon oude eruit trekken en nieuwe erin) heb je grote kans dat je probleem verholpen is. Zo niet dan kan je altijd nog je poweramp buizen doen/.

Punkrockerke
24 augustus 2005, 21:10
...pre-amp buizen gaan vaak minder lang mee dan de poweramp buizen...
Eeuh, probeer het liever eens omgekeerd... :-?

iam
25 augustus 2005, 00:05
mail anders eens naar die gast van tube-town.de (info@tube-town.de)
hij is altijd heel behulpzaam...