PDA

View Full Version : amp



mistressforchristmas
23 augustus 2005, 00:42
ik ben op zoek naar een deftige amp op dit moment heb ik
Behringer V-ampire Lx210 (60 watt)
maar nu ik in een band speel hebbik een versterker met meer power nodig, mijn buget is niet al te groot ik kan maar max +- 500€ besteden

ik had al gedacht aan een laney mxd 120 : 120 watt, head+ cabinet, 2 channels, en een heleboel effecten
http://www.thomann.de/prodbilder/laney_mxd120_halfstack_pimx_170581.jpg
deze kost ongeveer juist 500 €

heeft iemand soms nog ideen of suggesties om een bepaalde versterker te kopen? (ik speel meestal powerrock, dus heavy distortion en wat effecten zijn wel een vereiste)

thnx

Fumi SG
23 augustus 2005, 00:50
ga voor amps ff naar het 'Moderne Versterker' gedeelte... daar kunnen ze je wel verder helpen denk ik! :wink:

renier
23 augustus 2005, 00:54
als je 500 euro te besteden hebt, moet je een buizenbak kopen. punt uit.

de enige reden om transistor te kopen voor dat geld, is als je echt alleen steriel clean speelt of juist wesp-in-een-potje-metal wil spelen.

voor 500 euro zou ik op zoek gaan naar een 2ehands jcm/jtm van marshall, ischien een blues deluxe van fender o.i.d.

en verkijk je niet op de watts: geef me een 40 watt buizenversterker, en ik laat die laney 120 watt alle hoeken van de kamer zien; volume hebben bijna alle amps wel, maar de breedte en power van het geluid zijn de dingen die je gitaar door de mix laten komen.

mistressforchristmas
23 augustus 2005, 00:56
ow sorry .. idd
ben nogal een nieuweling op dit forum =$
hoe verwijder je een bericht?

Fumi SG
23 augustus 2005, 00:58
een topic kan volgens mij alleen een mod verwijderen toch?! Wie weet gebeurt het nog.... we laten ons verrassen! :roll: :razz:

Fumi SG
23 augustus 2005, 00:58
Welkom trouwens!! :)

Speeddemon
23 augustus 2005, 01:54
de enige reden om transistor te kopen voor dat geld, is als je echt alleen steriel clean speelt of juist wesp-in-een-potje-metal wil spelen.
.
:roll: :roll: :roll:

juist ja... want BB King heeft zo'n 'steriel clean' geluidje...

ik zie wel dat je nog nooit op een Gallien Krueger 250ML of zelfs een Crate GT120H hebt gespeeld...

niet alle buizenamps zijn heilig en niet alle transistorbakken zijn kut.

Nocki
23 augustus 2005, 08:03
BB king zal ook wel iets meeruit te geven hebben dan 500 euro.

Nickname
23 augustus 2005, 08:04
BB king zal ook wel iets meeruit te geven hebben dan 500 euro.

Zou je denken :???:


:seriousf:

Speeddemon
23 augustus 2005, 10:39
BB king zal ook wel iets meeruit te geven hebben dan 500 euro.
niettemin heb je makkelijk een GK 250ML voor 250-300 euro.

En ondanks z'n grootte (hij is echt portable, met 2x 6,5" speakers!), kan je 'm aansluiten op een 4x12 en dan barst het geweld los!
één van de best klinkende solid state distortions die ik ooit heb gehoord.

screamindemon
23 augustus 2005, 11:15
Probeer eens een Line 6 spider II 212 gaat voor zo'n 479 euri dacht ik. Voor 379 heb je een top, hard blazen voor weinig geld en ook nog een paar effecten erbij.

Harry
23 augustus 2005, 11:16
de enige reden om transistor te kopen voor dat geld, is als je echt alleen steriel clean speelt of juist wesp-in-een-potje-metal wil spelen.
.
:roll: :roll: :roll:

juist ja... want BB King heeft zo'n 'steriel clean' geluidje...

ik zie wel dat je nog nooit op een Gallien Krueger 250ML of zelfs een Crate GT120H hebt gespeeld...

niet alle buizenamps zijn heilig en niet alle transistorbakken zijn kut.

maar aan zijn nickname en muziekstijl te zien zal TS wel een stevig potje willen scheuren, en dan zijn buizen nog steeds het lekkerst (vind ik)

Speeddemon
23 augustus 2005, 11:28
ik zeg ook niet dat in zo'n geval een buizenbak niet een betere keus is...

maar zo'n on-onderbouwd zwart-wit statement dat alle transistorbakken ruk zijn, word ik ook niet vrolijk van.

Neals
23 augustus 2005, 22:03
ik zeg ook niet dat in zo'n geval een buizenbak niet een betere keus is...

maar zo'n on-onderbouwd zwart-wit statement dat alle transistorbakken ruk zijn, word ik ook niet vrolijk van.

Het blijft een kwestie van smaak!

Dolf
23 augustus 2005, 22:53
voor 500 euro heb je al rap een tweedehands Marshall jcm900 combo met 2x12" wat ideaal is voor in een band te spelen

renier
29 augustus 2005, 12:31
ik zeg ook niet dat in zo'n geval een buizenbak niet een betere keus is...

maar zo'n on-onderbouwd zwart-wit statement dat alle transistorbakken ruk zijn, word ik ook niet vrolijk van.

nou ja, overal valt natuurlijk over te twisten, maar geloof me, ik heb heel wat versterkers uitgeprobeerd, maar bij SS mis ik gewoon altijd 3 dingen:

1. het klinkt altijd compressed en dicht; nooit eens een mooie, open toon die lekker reageert op de details (druk op de snaren, aanslag)

2. een stevige, overtuigende toon, die echt lekker door de mix komt.

3. de natuurlijke oversturing: je amp instellen op het randje van oversturing en vervolgens door de aanslag en het gitaarvolume te varieeren op de goeie momenten de amp lekker laten grommen: een SS geeft me op het lead kanaal altijd dezelfde mate van oversturing, of ik nu hard of zacht aansla. het is gewoon een effectje dat over je signaal gegooid wordt, en niet een logisch gevolg van de input die je geeft.

bovenstaande zijn mijn bezwaren tegen solid state versterkers. wat betreft punt 1 en 2 zijn er mischien wel uitzonderingen, maar punt 3 is gewoon inherent aan het feit dat je niet de "beperking" van buizen uitbuit, vandaar mijn zwart wit mening.

renier
29 augustus 2005, 12:33
ik zeg ook niet dat in zo'n geval een buizenbak niet een betere keus is...

maar zo'n on-onderbouwd zwart-wit statement dat alle transistorbakken ruk zijn, word ik ook niet vrolijk van.

nou ja, overal valt natuurlijk over te twisten, maar geloof me, ik heb heel wat versterkers uitgeprobeerd, maar bij SS mis ik gewoon altijd 3 dingen:

1. het klinkt altijd compressed en dicht; nooit eens een mooie, open toon die lekker reageert op de details (druk op de snaren, aanslag)

2. een stevige, overtuigende toon, die echt lekker door de mix komt.

3. de natuurlijke oversturing: je amp instellen op het randje van oversturing en vervolgens door de aanslag en het gitaarvolume te varieeren op de goeie momenten de amp lekker laten grommen: een SS geeft me op het lead kanaal altijd dezelfde mate van oversturing, of ik nu hard of zacht aansla. het is gewoon een effectje dat over je signaal gegooid wordt, en niet een logisch gevolg van de input die je geeft.

bovenstaande zijn mijn bezwaren tegen solid state versterkers. wat betreft punt 1 en 2 zijn er mischien wel uitzonderingen, maar punt 3 is gewoon inherent aan het feit dat je niet de "beperking" van buizen uitbuit, vandaar mijn zwart wit mening.

DarknessAwaits
29 augustus 2005, 19:46
Het blijft discussiëren hierover hè?

1: Ja, buizen klinkt beter voor het (geoefendende) oor,
a. Meer dynamiek
b. Meer druk achter het geluid
c. overall gewoon wat beter
2. Maar... het is bs (dwz: onzin) dat je een solidstate niet met gitaarvolume kunt spelen. De oversturing wordt gegarandeerd minder als je volume dicht (niet helemaal natuurlijk) draait. En ook een stevige toon kun je er best wel uit krijgen.

Maar wat ik nu niet snap dat jullie iedere 'beginner' een buizenbak willen aanpraten. Dat zoiets veel fragieler is, en bovendien ook gewoon meer in onderhoud kost is waarschijnlijk niet onbelangrijk voor deze beginners.

Bovendien worden ze altijd de tweedehandskant ingestuurd met een budget waarvan ze enkel de onderkant van de markt kunnen verkennen. Niet erg handig mijnsinziens want erg veel verstand van versterkers zullen ze nog niet hebben, dus weten ze ook niet waar wel en niet op te letten.

Daarom is mijn conclusie (even in de huid van dr. Phil gekropen): goed luisteren, goed oriënteren en vooral ook je eigen mening volgen.

renier
30 augustus 2005, 15:45
Het blijft discussiëren hierover hè?

1: Ja, buizen klinkt beter voor het (geoefendende) oor,
a. Meer dynamiek
b. Meer druk achter het geluid
c. overall gewoon wat beter
2. Maar... het is bs (dwz: onzin) dat je een solidstate niet met gitaarvolume kunt spelen. De oversturing wordt gegarandeerd minder als je volume dicht (niet helemaal natuurlijk) draait. En ook een stevige toon kun je er best wel uit krijgen.

Maar wat ik nu niet snap dat jullie iedere 'beginner' een buizenbak willen aanpraten. Dat zoiets veel fragieler is, en bovendien ook gewoon meer in onderhoud kost is waarschijnlijk niet onbelangrijk voor deze beginners.

Bovendien worden ze altijd de tweedehandskant ingestuurd met een budget waarvan ze enkel de onderkant van de markt kunnen verkennen. Niet erg handig mijnsinziens want erg veel verstand van versterkers zullen ze nog niet hebben, dus weten ze ook niet waar wel en niet op te letten.

Daarom is mijn conclusie (even in de huid van dr. Phil gekropen): goed luisteren, goed oriënteren en vooral ook je eigen mening volgen.

goeie post! (dat wil zeggen: een post waardoor ik mijn eigen standpunt moet herzien is toch wel een erg goeie post; ik ben nogal eigenwijs!)

het is een moeilijke afweging qua advies. aan de ene kant is eht zo dat een buizenamp mischien iets minder geschikt is voor een beginner (kosten, "parels voor de zwijnen", etc) en het feit dat je met 500 euro aan de onderkant van de 2ehands markt zit is ook ten dele waar. (alhoewel je volgens mij best een grappige kleinere buizenbak kunt krijgen voor dat geld).

punt is echter, dat ik na 2 jaar spelen voor 1000 gulden een solid state versterker heb gekocht, en ik zou willen dat een ervaren gitarist me toen overgehaald had om een buizenversterker te kopen.

tussenweg: als je toch niet voor buizen gaat, koop dan voor 250-300 euro een 80 watt solid state (marshall VS ofzo). mijns inziens is de markt van 2ehands solid states boven de 300 euro nogal nutteloos: iedereen die tweedehands koopt en niet meer in het echte beginnersbudget zit, gaat toch voor buizen.

renier
30 augustus 2005, 15:49
Het blijft discussiëren hierover hè?

1: Ja, buizen klinkt beter voor het (geoefendende) oor,
a. Meer dynamiek
b. Meer druk achter het geluid
c. overall gewoon wat beter
2. Maar... het is bs (dwz: onzin) dat je een solidstate niet met gitaarvolume kunt spelen. De oversturing wordt gegarandeerd minder als je volume dicht (niet helemaal natuurlijk) draait. En ook een stevige toon kun je er best wel uit krijgen.

Maar wat ik nu niet snap dat jullie iedere 'beginner' een buizenbak willen aanpraten. Dat zoiets veel fragieler is, en bovendien ook gewoon meer in onderhoud kost is waarschijnlijk niet onbelangrijk voor deze beginners.

Bovendien worden ze altijd de tweedehandskant ingestuurd met een budget waarvan ze enkel de onderkant van de markt kunnen verkennen. Niet erg handig mijnsinziens want erg veel verstand van versterkers zullen ze nog niet hebben, dus weten ze ook niet waar wel en niet op te letten.

Daarom is mijn conclusie (even in de huid van dr. Phil gekropen): goed luisteren, goed oriënteren en vooral ook je eigen mening volgen.

goeie post! (dat wil zeggen: een post waardoor ik mijn eigen standpunt moet herzien is toch wel een erg goeie post; ik ben nogal eigenwijs!)

het is een moeilijke afweging qua advies. aan de ene kant is eht zo dat een buizenamp mischien iets minder geschikt is voor een beginner (kosten, "parels voor de zwijnen", etc) en het feit dat je met 500 euro aan de onderkant van de 2ehands markt zit is ook ten dele waar. (alhoewel je volgens mij best een grappige kleinere buizenbak kunt krijgen voor dat geld).

punt is echter, dat ik na 2 jaar spelen voor 1000 gulden een solid state versterker heb gekocht, en ik zou willen dat een ervaren gitarist me toen overgehaald had om een buizenversterker te kopen.

tussenweg: als je toch niet voor buizen gaat, koop dan voor 250-300 euro een 80 watt solid state (marshall VS ofzo). mijns inziens is de markt van 2ehands solid states boven de 300 euro nogal nutteloos: iedereen die tweedehands koopt en niet meer in het echte beginnersbudget zit, gaat toch voor buizen.