PDA

View Full Version : waarschijnlijk weer een rackgebruiker erbij!!



Kamiess
22 augustus 2005, 21:41
He, ik zit er al een tijdje aan te denken om over te gaan op een rack.
Nu heb ik er helemaal geen verstand van en als je gaat zoeken krijg je zoveel info in 1 x.
Ik wil dus een rack maken met i.e.g een pre-amp en een poweramp.
Ik weet wel dat ik een el34 poweramp wil met bv 2x50w(meer is niet nodig).
Ik zoek een geluid dat in de richting komt van bv guns n roses/darkness en meer vergelijkbare bands.
Welke combo van pre en poweramp moet ik dan ongeveer gebruiken(weet wel dat het dan bv gee triaxis+mesa 20:20 wordt).
Ik heb al een multieffect voor chorus/delay enz, maar kan ik met een midicontroller(fcb50 van boss) de pre-amp en multieeffect aansturen zodat een preset bv chorus is op multi en clean op pre-amp???
Laatste vraag>om het financieel op te bouwen wilde ik eerst een poweramp kopen, maar kan ik dan mijn jcm900 als pre-amp gebruiken??

FNaRK
22 augustus 2005, 21:47
ik zou mijn JCM900 als power-amp gebruiken



maar ja.... wie ben ik :-(

Kamiess
22 augustus 2005, 22:01
Heb ik ook aan gedacht, maar dat ding heeft 5881 buizen en wil graag el34.
De meeste pre-amps hebben 12ax7 en deze ook vandaar mijn redenering om hem als pre-amp te gebruiken tot dat ik een goede preamp heb

nla0079
22 augustus 2005, 22:04
Zucht... wat is dat de laatste tijd toch met die racks ? Iedereen lijkt er één te willen, terwijl ze eigenlijk niet goed weten waarom - als ze al weten wat het allemaal precies inhoudt. En dan gewoonlijk voor een geluid dat je met een goeie buizenbak en één of twee pedaaltjes ook zou kunnen hebben (nu ook weer: Guns n' Roses, Darkness....)
Toch maar antwoorden:

> Welke combo van pre en poweramp moet ik dan ongeveer gebruiken ?
Marshall JMP-1 en EL34 50/50 ?

> Ik heb al een multieffect voor chorus/delay enz, maar kan ik met een
> midicontroller(fcb50 van boss) de pre-amp en multieeffect aansturen
> zodat een preset bv chorus is op multi en clean op pre-amp???
Ja, dat kan.

> Laatste vraag: om het financieel op te bouwen wilde ik eerst een
> poweramp kopen, maar kan ik dan mijn jcm900 als pre-amp
> gebruiken??
Ja, maar de meesten beginnen met de preamp.

cosmos
22 augustus 2005, 22:09
Zucht... wat is dat de laatste tijd toch met die racks ? Iedereen lijkt er één te willen, terwijl ze eigenlijk niet goed weten waarom - als ze al weten wat het allemaal precies inhoudt.

Tja inderdaad ja. Ik moet zeggen, ik zit ook altijd wel een beetje zijdelings naar racks te kijken, omdat het er toch allemaal wel cool uitziet. Maar mij weerhoudt het er nog even van, omdat ik het gevoel dat het ook tot zijn recht moet komen in wat je ermee doet. Als je in een coverband speelt met 2 shows per week, dan is het wat anders als dat je thuis zit te hobby-en. Ik zit een semi-profi rockband, met afentoe eens een show in een jongerencentrum of een lokaal festival. Héél soms eens een goede support (zoals De Dijk of Kane) maar dat houdt het vooralsnog wel mee op. Voor mij is het dus gewoon niet nuttig...

Maar goed, je weet nooit haha! GAS kruipt waar het niet gaan kan....

vester86
22 augustus 2005, 22:26
gitaarspelen doe je toch voor het grootste deel voor je eigen plezier. in mijn geval is het ook niet nuttig om een rackje te kopen, maar ik heb er wel mijn geluid in gevonden, en iedere keer als ik speel klinkt dat weer heerlijk, dus why not, daar speel ik voor.

Tsja, en dat ie nou in de band OOK lekker klinkt :-p kan ik ook niks aan doen :razz:

Kamiess
22 augustus 2005, 22:43
Zucht... wat is dat de laatste tijd toch met die racks ? Iedereen lijkt er één te willen, terwijl ze eigenlijk niet goed weten waarom - als ze al weten wat het allemaal precies inhoudt.
>ja ik ben weer zo'n idiooit.Heb in de jaren heel wat combo's,topsenz gehad en vind het tijd voor iets anders en heb nog nooit rackgear gehad.
En het lijkt me leuk om dan zelf je geluid samen te stellen>je kiest de voor jou perfecte preamp en de juiste poweramp en dan evt uitbreiden.

vinni
22 augustus 2005, 23:56
Er zijn gitaristen die prima hun geluid kunnen vinden in een head+cab of een combo. Er zijn er die met name de vele mogelijkheden van een rack weten te waarderen. Een rack heeft het voordeel dat je voor elk component het beste naar jou smaak en portemonnaie kan selecteren. Ook wat bij jou stijl past. Maakt niet uit wat je kiest als jij er maar gelukkig mee bent.

Ik heb een combo gehad (meerdere) een head met 4X12 cab, en sinds een maand of 8 een rack. Ik heb hiervoor gekozen omdat ik graag stereo wilde spelen gezien de beperkte bezetting van mijn band. Wilde graag een breed en gevarieerd geluid. Er zullen ongetwijfeld lieden zijn die dan zeggen dat je daar geen rack voor nodig hebt of dat het allemaal in je vingers zit.
Dat geloof ik allemaal wel maar IK vind dat ik daarvoor een rack met alle bijkomende voordelen voor nodig hebt.

Om even in te zoomen op jou topic:
Ik heb zelf ook een 2X50 watt EL34 eindversterker, namelijk een VHT 2/50/2. Deze staat toch wel bekend als een topversterker. T.a.v de preamp....Da's wat lastiger. Er zijn vele mogelijkheden. Eerst moet je weten hoeveel kanalen je wilt en wat voor geluid. Kijk ook eens naar je budget. Zo is een E530 preamp van ENGL voor ca. 500 euro te krijgen. Deze is naar mijn mening zeer goed voor het rauwe rockgeluid. De ENGL E570 heeft veel meer mogelijkheden en is goed met midi te besturen. Deze 4 kanaals preamp kost dan ook 1450 Euro. Het geluid is wat gepolijster dan de E530. Maar als de E530 JOU geluid is, dan is de keuze niet zo moeilijk. Er zijn vele preamps. Zo heb ik nu mijn E530 gedumpd voor een Groove Tubes Trio preamp uit 1992. Gewoon omdat IK die beter vind klinken. Tweedehandsje voor amper Eur 500.

Hoop dat je dr wat aan hebt.

Groet en succes met je rack,
Vinni

wanna1
23 augustus 2005, 01:52
ik zou mijn JCM900 als power-amp gebruiken



maar ja.... wie ben ik :-(

Ben je dat ding nog steeds niet kwijt???????

Pruts je nog steeds met dat Line7 spul??

Ik denk dat het een bedoeling heeft dat je de JCM 900 nog steeds hebt :-D

Had ik al opnames gehoord die je met de line7 gemaakt hebt??
Of alleen die goeie nog maar waar de JCM 900 in voorkwam??

FNaRK
23 augustus 2005, 09:12
nee hoor, heb een paar weken geleden mijn JCM900 verkocht ....

en ik speel nog steeds op Line6 :D (inmiddels wel via een MESA buizen bak)

Heb trouwens net een Rocktron Chameleon aangeschaft .... 'es kijken of dat wat is


En op de website staan samples van de laatste CD, opgenomen met, jawel, een Line6 POD Pro :wink:

Kamiess
23 augustus 2005, 18:03
maarre, als ik een goede pre-amp heb en mijn jcm als eindtrap gebruik plug ik dan mijn gitaar dan in de preamp of gewoon in mijn jcm en de pre-amp in de effectsloop.

EpiCenturiesAWAy
23 augustus 2005, 18:14
Da is niet zo'n goed idee denk ik :-? Gewoon je gitaar in de pre-amp pluggen en de output van de pre-amp naar de effects return op je amp!

Kamiess
23 augustus 2005, 19:35
heb ook nog een quadraverb>die dan in de effectsloop van de preamp of gewoon achter de preamp naar de fx-return??

EpiCenturiesAWAy
23 augustus 2005, 20:54
Ja dat kan je kiezen he, wat jij het beste vind klinken zeker. Tussen pre-amp en power-amp is wel de meest gebruikte toepassing.

Kamiess
28 augustus 2005, 15:19
Nog vraagje over de indeling van een rack.
Doe je de poweramp juist onder of bovenin je rack ivm de warmte.

jw009
28 augustus 2005, 17:20
onderin ivm het gewicht

amon
29 augustus 2005, 09:07
> Ik heb al een multieffect voor chorus/delay enz, maar kan ik met een
> midicontroller(fcb50 van boss) de pre-amp en multieeffect aansturen
> zodat een preset bv chorus is op multi en clean op pre-amp???
Ja, dat kan.


Nee, dat kan niet. De FC50 van boss verzend geen PC's, alleen CC's. Daardoor kun je niet én je chorus én je clean op preamp aanzetten. Maar enkel 1 van beiden.

Kamiess
29 augustus 2005, 11:02
Hmmm,weet niet wat cc of pc is,maar hetb het al opgelost.
De jmp(ja heb ik inmiddels nu nog eindtrap) heeft ook een midi-out en die stuur ik naar mijn alesis.

Raffel
29 augustus 2005, 12:12
onderin ivm het gewicht

Bovenin in verband met warmte. Maar ik heb dan ook maar een 1 HE eindtrap. Het is dus wel afhankelijk van je eindtrap denk ik.

Kamiess
29 augustus 2005, 12:28
Nou, zit te denken aan een vht>die is dus 2he.
Dus jij zegt bovenin.
Zat er aan te denken om een 6herack aan te schaffen waarvan ik dus 5 bezet heb.
Moet ik boven de poweramp dan nog ruimte laten??

EpiCenturiesAWAy
29 augustus 2005, 12:48
ALs je hem boven hangt zou ik 1HE openlaten eronder om de ander rackspullen niet te beschadigen i.v.m. de warmte! Of als je hem vanonder hangt erboven 1HE :)

Kamiess
29 augustus 2005, 13:59
Wat raad jij me aan dan>boven of onderin plaatsen

Maiden Michiel
29 augustus 2005, 14:14
Ja, en als je een 4 HE eindtrap hebt? Die goed warm wordt?

wimmeltje
29 augustus 2005, 15:32
Nog vraagje over de indeling van een rack.
Doe je de poweramp juist onder of bovenin je rack ivm de warmte.

De poweramp moet je onderin plaatsen ivm het gewicht. Kwa hitte is het bij een VHT 2:50:2 niet heel belangrijk dat er 1 HE boven open is omdat er een fan achterin zit die de warmte uit de versterker blaast. Werkt perfect. Ik heb mijn fan wel vervangen in mijn versterker omdat deze wel wat lawaai maakt. Je kan hierover discussieren of deze vervangen nodig is of niet. De ene vind van wel de andere vind van niet. dit ligt er aan of het je irriteerd of niet.

Als je 20/20 versterkers (zowel marshall als mesa) een fan hebben waardoor de warmte er aan de achterkant uit gaat kan je gewoon je kist dichtbouwen. als dit nie zo is en er zit een rooster op de bovenkant van de versterker om de warmte kwijt te raken dan zou ik 1HE vrij laten en er een blinde plaat voor doen die open is. Zie hieronder.

http://www.verkoop.licht-geluid.nl/Afbeeldingen/HLd7806.jpg

let op dat je de achterkant van de kist wel open laat.

Kamiess
9 september 2005, 12:51
Jaja, hij is bijna compleet!!!

Er komt een marshall 9200 bij die wordt teruggebracht naar 50watt.
Alles komt dan in een 6he rack en dan gassen maar!!!!!

Bedankt voor alle tips

Kamiess
12 oktober 2005, 22:26
haha, het duurt even maar nu alles compleet.
Maarre, mijn eindtrap is 2x50W(marshall9200) en toch vind ik het volume tegenvallen.
Gebruik slecht 1 kanaal,maar heb het idee dat mijn jcm900(50/25W) meer lawaai had dan deze eindtrap.

Ik dacht dat je juist meer volume zou hebben>vandaar mijn keuze voor 2x50 ipv 2x100.

Hellup, hoe kan dat.

PS trouwens wel cool dat er een fan op zit>scheelt veel warmte

Kamiess
12 oktober 2005, 22:27
haha, het duurt even maar nu alles compleet.
Maarre, mijn eindtrap is 2x50W(marshall9200) en toch vind ik het volume tegenvallen.
Gebruik slecht 1 kanaal,maar heb het idee dat mijn jcm900(50/25W) meer lawaai had dan deze eindtrap.

Ik dacht dat je juist meer volume zou hebben>vandaar mijn keuze voor 2x50 ipv 2x100.

Hellup, hoe kan dat.

PS trouwens wel cool dat er een fan op zit>scheelt veel warmte

vester86
13 oktober 2005, 00:40
een 9200 op 2x50 watt?? das apart maargoed... en het volume valt ook nog tegen?? gebruik je dezelfde speakers?? dat scheelt veel qua rendement en dus volume.
en anders is er iets mis met je eindtrap, een 9200 is 2x100 watt, de 9100 is 2 x 50 watt

Kamiess
13 oktober 2005, 00:43
dat kan ik uitleggen>wilde graag mijn rack compleet hebben en kon wel een 9200 kopen.
Die heb ik laten aanpassen naar 2x50w.

Alles s hetzelfde>alleen ipv jcm900(effectsreturn) een 9200(of dus 9100(