PDA

View Full Version : Seymour Duncans of DiMarzio's (gaat tie weer)



Gaby
22 augustus 2005, 21:30
Heej,

Eerst effe een introductie.
Ik heb een Ibanez RG 570, basswood body, maple hals met rosewood toets, H-S-H met tremelo.
Versterker JSX, g-major, eigenbouw 2x12 met vintage 30 (alla Bogner).
Sinds ik mijn nieuwe versterker met LS kast heb klinkt de Ibbi ruk. Mijn eigenbouw gitaar (mahony body en hals, esdoorn top, ebben toets) met SD Jazz en customcustom klinkt geweldig.

Met de band spelen we voornamelijk rock/pop en zelf hou ik wel wat van Dream Theater, Morse, Vai, Satriani etc.

Nu wil ik dus andere elementen in de ibbi zetten. Ik heb al heel wat sites gezien en ben tot de volgende keuzes gekomen.

Setje 1
Hals: Dimarzio Air norton
Midden: SD SVR-1 vintage rails
Brug: Dimarzio Tone zone


Setje 2
Hals: SD SH-1 '59
Midden: SD SSL-4 Quarterpound =of= SSL-5 Custom staggered
Brug: SD SH-4 JB

Graag jullie mening en ervaringen hierover. Ik vindt het namelijk zeer moeilijk om zonder "echt" vergelijk een keuze te maken.

Negative K3 fan
22 augustus 2005, 21:36
ik heb zelf de JB/59 combo in mijn lp kopie zitten en ik zou in jouw geval zeker de jb/jazz combi overwegen omdat de 59 soms iets modderig kan worden, ik noem het warm :)

air norton hoor je niets dan goeds over en ook de tone zone heeft wel een goede reputatie in (basswood) ibanez gitaren.

ik denk dat je sowieso neit fout kunt gaan!

Speeddemon
22 augustus 2005, 21:37
ben je niet bang dat de ToneZone te modderig gaat worden in basswood?

Ik heb 'm nog niet gehoord, maar afgaande op de specs en verhalen van ervarener mensen is dat een erg bassheavy element. Misschien kun je beter naar een Evolution kijken.

Verder, die SSL-5 Custom Staggered is waanzinnig, maar vergeleken met normale Strat-elementen is ie best een stukje doffer zeg maar. Dus als je juist op zoek bent naar 'twang/sparkle' in de midden positie, zou ik 'm niet nemen.

Ik vind persoonlijk de '59 in de neck vaak net IETSJE te boomy/modderig, dan kun je beter voor een Jazz gaan. Maar die mist weer wat romigheid. Of een Pearly Gates of Alnico Pro...
De JB is gewoon geweldig.

no 1 hops
22 augustus 2005, 21:58
wat dacht je van een motherbucker die ook weer leverbaar is.
was vroeger heel populair en gebaseerd op de dirty fingers .
voor rond de € 65 bij texas en tweed.

Gaby
22 augustus 2005, 22:18
JB/jazz is het favoriete setje van Seymour Duncan zelf!! Je kunt ze zelfs "preissgunstig" als setje kopen 120,=

Als je eens kijkt naar de Ibanez endorses Vai, Satriani en Gilbert, om er maar eens een paar te noemen, ze gebruiken allemaal basswood bodies.
Maar de pick-ups verschillen nogal.
Vai: hals en brug Breed, of Blaze en in de alder bodies de Evolutions
Satriani: hals PAF Pro of Paf Joe en brug FRED
Gilbert: hals en brug PAF Pro

Misschien dat die PAF pro ook wel wat is voor de brug??

Gaby
22 augustus 2005, 22:28
@Speeddemon, je hebt er zo te horen al aardig wat kaas van gegeten :-D

Mijn clean sound moet wel een beetje Strat zijn en mijn brug element mag wel lekker stevig maar niet te metal :cool:

Nog enige andere opties?? Misschien nog wat meningen over de vintage rails?

Orpheo
22 augustus 2005, 22:29
JB/jazz is het favoriete setje van Seymour Duncan zelf!! Je kunt ze zelfs "preissgunstig" als setje kopen 120,=

Als je eens kijkt naar de Ibanez endorses Vai, Satriani en Gilbert, om er maar eens een paar te noemen, ze gebruiken allemaal basswood bodies.
Maar de pick-ups verschillen nogal.
Vai: hals en brug Breed, of Blaze en in de alder bodies de Evolutions
Satriani: hals PAF Pro of Paf Joe en brug FRED
Gilbert: hals en brug PAF Pro

Misschien dat die PAF pro ook wel wat is voor de brug??

ja, de favo combi in een les paul ja. een basswood ibanez is net zoveel een les paul, als dat een es175 een telecaster is...


ik zou voor de tonezone en air norton gaan. die tonezone heeft flink wat bass. is ook nodig, omdat basswood dat totaal mist. de evolution in de hals vind ik wel weer een okay-combi. air norton is imo beter.

maar om eerlijk te zijm....ik zou nooit een basswood gitaar nemen. wat voor pups je er ook ingooit, t blijft bout...vind ik dan.

Speeddemon
22 augustus 2005, 22:32
@Speeddemon, je hebt er zo te horen al aardig wat kaas van gegeten :-D

Mijn clean sound moet wel een beetje Strat zijn en mijn brug element mag wel lekker stevig maar niet te metal :cool:

In dat geval PAF Pro in de brug!
(en een Duncan SSL-1 of 2 in de mid positie. *kuch*spam, ik heb er 1 te koop*)

en neck, als je creamy wilt, iets van een PAF achtige, een Duncan '59 ofzo, en als je helder wil, een Duncan Jazz.

Orpheo
22 augustus 2005, 23:47
@Speeddemon, je hebt er zo te horen al aardig wat kaas van gegeten :-D

Mijn clean sound moet wel een beetje Strat zijn en mijn brug element mag wel lekker stevig maar niet te metal :cool:

In dat geval PAF Pro in de brug!
(en een Duncan SSL-1 of 2 in de mid positie. *kuch*spam, ik heb er 1 te koop*)

en neck, als je creamy wilt, iets van een PAF achtige, een Duncan '59 ofzo, en als je helder wil, een Duncan Jazz.

die pickups werken zo top omdat ze vaak in een mahoniegitaar zitten. in basswood moet je een pickup hebben die van zichzelf heel veel karakter en sound heeft, en niet zo duidelijk naar het hout "luistert" als de paf's, jazz en JB's. vind ik dan.

AART
22 augustus 2005, 23:57
ik had voor mijn huidige rgt een rg 750('87) die stock uitgerust was met PAF Pro's, in dat basswood klonk het zeer lekker.
Tonezone is ook echt een aanrader voor basswood ibanezzen, klinkt heel vet, niet modderig! Super Distortion is ook vet maar vooral voor Medium/Hi Gain spul.
Dit zijn drie elementen waarvan ik vanuit ervaring kan zeggen dat ze in een basswood ibanez goed klinken.
De PAF Pro is van deze het meest allround(in de nek vond ik em heerlijk voor solo's).
De Tone Zone is iets meer rock/metal gericht maar kan ook wel ander spul aan, de Super Distortion daarentegen is alleen voor rock/metal geschikt.

Ik raad voor jou een combi aan van Tonezone(Brug) en PAF Pro(Hals), voor de middenpositie zou ik het zo niet weten.

Ik heb hier nog de middensinglecoil uit mijn rg 750 liggen, ook een dimarzio(wel ibanez bestickert), maar die vond ik niet denderend, maar ik ben nooit fan geweesrt van singlecoils.

Dit is mijn ervaring met basswood ibanezzen.

Orpheo
23 augustus 2005, 00:16
zoals bekend ben ik een superdistortion-fan, en ik ben t niet met aart eens dat de superdistortion alleen voor rock/metal geschikt is. in de brug, gesplit, heb je een heerlijke bluesy sound, lekker fel, pinnig, maar niet schel.

en als hum moe tje ff je volumepot iets dichtdraaien, heb je ook een heel fijne bluesy sound, maar he, voor blues heb je eignelijk geen hums nodig, maar dikke vette singlecoils...

Gaby
23 augustus 2005, 11:51
Menschen,

Alvast bedankt voor de info!
Ik ben er nog niet helemaal uit :cry: , maar als het zover is dan horen jullie het wel.
Het gaat waarschijnlijk iets met Dimarzio humbuckers worden :razz:, denk ik :???:

NeeraDJ
23 augustus 2005, 12:49
SD Custom, is stevig maar is zoveel metal als jij ervan maakt. Het is beslist niet erg hoge output, met 14k nog minder dan de JB. Ik heb echt hele goede dingen gehoord van mensen die deze in basswood axes hebben gestopt. Voor de hals een Alnico II Pro, zingende, warme clean (en heel mooi, denk slashy), en niet modderig als de 59n. Van single coils heb ik weinig verstand, omdat ik meer van de humbucker ben dus daar kan ik je niet meer helpen sorry. Wat ook heel goed werkt is een Pearly Gates set, deze had Satch zelf ook, maar die axe was gestolen dacht ik. Verwacht alleen minder output, maar niet minder harmonics of ballen want dat hebben deze elementen zat.

guhlenn
23 augustus 2005, 12:56
het is het hout wat je zoekt. Als je meer houdt van mahonie gitaren kun je die ibbi wegdoen. Die gaat het niet brengen. geen grap. heb zelf ook dat traject gelopen.

Lacrymosa
23 augustus 2005, 13:11
Ik heb aardig wat verschillenden elementen in mn gitaren gehad, heb zeker een groot gedeelte van alle gangbare elementen van zowel SD als Dimarzio uitvoerig kunnen proberen, in de zelfde gitaren.

Het grote verschil tussen Dimarzio en Seymour Duncan, is dat SD's een veel helderder tophoog hebben, sommige ervaren dit als knijpend en iel, andere (zoals ik zelf) vinden dit juist heerlijk voor schreeuwende sounds, of funky shit

Dimarzio's hebben een wat meer hoog midden, en minder 'Helder' hoog
Persoonlijk vind ik Dimazios een beetje weinig dynamiek hebben, hoewel een tonezone heerlijk kan zijn voor dikke leads.
Maar ik kan zelf beter overweg met SD's, dit puur omdat ik heel veel met mn aanslag varieer

Ook had ik met dimarzio meer problemen om door de mix heen te komen (behalve met een Evo en Paf Pro)

Ik geef hier trouwens een algemene indruk van de sound van de merken, er zitten zeker elementen zijn die totaal tegen de regels van het merk in gaan, neem bijv een Fred van dimarzio, of een Invader van SD