PDA

View Full Version : overspuiten van gitaar



rammi
22 augustus 2005, 20:29
Beste allemaal

Heel graag zou ik mijn 2 gitaren overspuiten.
Ze zijn een jaartje of 20 oud, 1 westone en 1 hondo
Allebei zwart.
De lak is nogal beschadigd en daarom wil ik ze graag overspuiten.
Alleen de vraag is kan ik mijn gitaar spuiten met een spuitbus?
En ja welke lak kan ik dan het beste nemen?????
En jawel nog een vraag:
Kan ik de oude lak het best helemaal afschuren of gewoon schuren tot ik een gladde ondergrond heb?
Je zou me enorm helpen als je een of meerdere antwoorden hebt op
mijn brandende vragen!!!!

Mensen alvast heel hartelijk bedankt!!!!
ROCK ON!!!
LEON :???: :???: :???: :???: :???: :???: :???: :???: :???: :???:

wietse
22 augustus 2005, 20:40
gebruik even de zoekfunctie rammi dit is al zo vaak behandeld.

LIGNUMdrummerke
22 augustus 2005, 21:54
beter van eerste keer goed, ik zou dis geen spuitbussen nenemen
in principe moet je niet schuren tot je een gladde ondergrond hebt, in tegendeel zelfs, je ondergrond is best ruw, als dusdanig dat de verf een betere grip krijgt! persoonlijk zou ik alle verf eraf halen, dit om 4 redenen:

1. de kans bestaat anders dat de nieuwe laklaag ten eerste niet overal even dik is.
2. de kans is groot dat je lak niet mooi effen gaat zijn en de kleur niet mooi egaal .
3. je gaat minder verf moeten gebruiken wat veel gunstiger is voor de klank
4. een zichtbare houtnerf/houtstructuur is wel mooi (das persoonlijk natuurlijk)

Speeddemon
22 augustus 2005, 22:42
wat je ook doet, gebruik NOOIT EERST een kleur op alkyd-basis en dan een lak op acryl basis!!!

Acryl droogt namelijk heel snel, en alkyd droogt langzaam. Met als gevolg dat als je (zelfs na 1 of 2 dagen) acryl over alkyd spuit, je een craquelé effect krijgt en je je verf er bijna af kan pulken.

Verder, schuren tot op 't hout (alle originele verf weg. Probeer 't weg te halen met thinner) en dan 't hout een beetje ruw schuren (korrel 80-120).

Tussen elke laag verf ook nog effe opschuren met zo'n Scotch matje, behalve uiteraard de laatste laag, waar de transparante lak overheen moet. (of je moet persé een doffe, vale kleur willen onder de glanslak.)

mistressforchristmas
23 augustus 2005, 00:26
ik zou je gitaar gwn niet spuiten, of als je het toch wilt denkik dat je het best kan late doen door iemand die er echt verstand van heeft want het schuren moet perfect gedaan zijn, en met gewone spuitbussen kan je nooit je verf zo verdelen dat het in de buurt komt van een nieuwe gitaar..
trouwes beschadegingen door verslijt vindik best wel hip :)

olaf reijnders
23 augustus 2005, 00:31
ik zou je gitaar gwn niet spuiten, of als je het toch wilt denkik dat je het best kan late doen door iemand die er echt verstand van heeft want het schuren moet perfect gedaan zijn, en met gewone spuitbussen kan je nooit je verf zo verdelen dat het in de buurt komt van een nieuwe gitaar..
trouwes beschadegingen door verslijt vindik best wel hip :)

Vinnikook! Dan kan je zien dat zo'n gitaar geleefd heeft.

Speeddemon
23 augustus 2005, 01:14
en met gewone spuitbussen kan je nooit je verf zo verdelen dat het in de buurt komt van een nieuwe gitaar..

:???:
a) waarom niet?
b) hij heeft 't over 2 ouwe goedkope brikken. Een hondo overspuiten is nou niet echt hetzelfde als een Ferrari 250 GTO restaureren... :roll:

Afplakken, overal kranten op en overheen, goed daglicht (of TL licht) en spuiten. Gebruik korte 'bursts' zodat er geen druipers ontstaan.

olaf reijnders
23 augustus 2005, 01:19
en met gewone spuitbussen kan je nooit je verf zo verdelen dat het in de buurt komt van een nieuwe gitaar..

:???:
a) waarom niet?
b) hij heeft 't over 2 ouwe goedkope brikken. Een hondo overspuiten is nou niet echt hetzelfde als een Ferrari 250 GTO restaureren... :roll:

Afplakken, overal kranten op en overheen, goed daglicht (of TL licht) en spuiten. Gebruik korte 'bursts' zodat er geen druipers ontstaan.

Als die Hondo maar is uitgegroeid! :lol:

rammi
4 september 2005, 21:00
Mensen, van harte bedankt allemaal voor jullie reacties!!!!!!!
Sommige van julllie vinden het een slecht idee om met spuitbussen aan de slag te gaan. Okee.
Maar denk dat het nieuwe resultaat met spuitbussen beter is dan de huidige situatie.
Wanneer ik beslis om het toch te doen dan wil ik ook iets nieuws spuiten met strepen of zo.

Alleen met welke lak zou ik het best kunnen spuiten als ik besluit om me te wapenen met de spuitbus????


Alvast weer hartelijk bedankt allemaal.
En ja ik zal ook eens gaan zoeken in de bestaande topics en reacties van andere gebruikers.

vriendelijke en hartelijke groetjes uit maastricht
leon

rammi
4 september 2005, 21:01
Mensen, van harte bedankt allemaal voor jullie reacties!!!!!!!
Sommige van julllie vinden het een slecht idee om met spuitbussen aan de slag te gaan. Okee.
Maar denk dat het nieuwe resultaat met spuitbussen beter is dan de huidige situatie.
Wanneer ik beslis om het toch te doen dan wil ik ook iets nieuws spuiten met strepen of zo.

Alleen met welke lak zou ik het best kunnen spuiten als ik besluit om me te wapenen met de spuitbus????


Alvast weer hartelijk bedankt allemaal.
En ja ik zal ook eens gaan zoeken in de bestaande topics en reacties van andere gebruikers.

vriendelijke en hartelijke groetjes uit maastricht
leon

djgitarist
13 september 2005, 13:35
Fender gebruikt geloof ik nitrocellulose autolak...

fred dons
13 september 2005, 14:11
ik heb een hele FAQ geschreven in het zelfbouwgedeelte van dit forum
over dit onderwerp en daar zit wat meer parate kennis op dit gebied
dus ik zou zeker even daar kijken
succes

Josdevos
13 september 2005, 14:20
Even snel een slightly offtopic vraagje fred...

Kan de clearcoat van een Gibson headstock gerefinished worden?

http://img395.imageshack.us/img395/8970/dsc000038rk.th.jpg (http://img395.imageshack.us/my.php?image=dsc000038rk.jpg)

olaf reijnders
13 september 2005, 14:25
Fender gebruikt geloof ik nitrocellulose autolak...

Niet altijd.

dejohan
13 september 2005, 14:50
Fender gebruikt geloof ik nitrocellulose autolak...

Niet altijd.

Nee, enkel op de 'Vintage' reissues (en een paar nieuwe modellen).

Je kan eigenlijk ook gewoon je gitaar afwrijven en naar de autospuiter gaan. Als je vraagt om de kleur die ze dan net op een auto aan het spuiten zijn te gebruiken, kan je er wel een goedkoop dealtje uit halen, en die jongens weten wel hoe ze iets mooi moeten lakken.
Ik ken toch 1 iemand die zijn USA strat zo metallic blauw heeft laten spuiten en het resultaat is kortweg professioneel te noemen.

olaf reijnders
13 september 2005, 15:54
Fender gebruikt geloof ik nitrocellulose autolak...

Niet altijd.

Nee, enkel op de 'Vintage' reissues (en een paar nieuwe modellen).

Je kan eigenlijk ook gewoon je gitaar afwrijven en naar de autospuiter gaan. Als je vraagt om de kleur die ze dan net op een auto aan het spuiten zijn te gebruiken, kan je er wel een goedkoop dealtje uit halen, en die jongens weten wel hoe ze iets mooi moeten lakken.
Ik ken toch 1 iemand die zijn USA strat zo metallic blauw heeft laten spuiten en het resultaat is kortweg professioneel te noemen.

Hoe is het geluid dan? Het lijkt mij dat het geluid ook dicht geplamuurd wordt.

fred dons
13 september 2005, 15:56
ja de clearcoat van een gibson kan tamelijk gemakkelijk gerefinished worden, gibson lakt in cellulose en dat is gelukkig een lak die gemakkelijk bijgewerkt, gerepareerd of gerefinished kan worden

als er alleen maar stukjes lak weg zijn kun je ook reparen met superlijm
alleen dat is niet iets voor de beginner

Josdevos
13 september 2005, 16:52
ja de clearcoat van een gibson kan tamelijk gemakkelijk gerefinished worden, gibson lakt in cellulose en dat is gelukkig een lak die gemakkelijk bijgewerkt, gerepareerd of gerefinished kan worden


Ah, nice, zelfs over de MOP inlays... Cool!

De clearcoat is bij mij namelijk gelost rond de stemschroeven en er zijn ook wat krassen op. Ok niet zo strak meer rond de split diamond en gibson logo...

fred dons
13 september 2005, 16:55
krassen in cellulose krijg je er gemakkelijk uit met commandant 4 (polijstmiddel) alleen als de lak echt los laat (meestal rond het parelmoer)
dan zul inderdaad moeten refinishen

RedBuell
13 september 2005, 17:12
Ben momenteel druk bezig met het overspuiten van mijn 14 jaar oude Ibanez RG770. Ik heb alle lak verwijderd eerst mbv afbijt toen schuren. (oja heb de gitaar helemaal uitelkaar gehaald). Nu ben ik bezig met de grond lagen, de eerste lagen worden behoorlijk opgezogen maar denk dat er nog zo'n 2 lagen op moeten dan ga ik met witte lak aan de slag, daarna plak ik de spuitmallen erop en ga met de rode lak aan de slag. Spuitmallen eraf heeeel licht schuren en dan blanke lak erover en dan poetsen.

Dan breng ik hem weg en gaan er waarschijnlijk EMG's in en wordt hij gelijk afgesteld. Ik hoop dat ik als einresultaat een Ibanez RG 770 met de kleur van mijn motor. De spuitmallen moeten dan zorgen voor witte letters en racing stripes.

Buell
American Motorcycles

Powerd by Harley Davidson

dejohan
13 september 2005, 17:45
Fender gebruikt geloof ik nitrocellulose autolak...

Niet altijd.

Nee, enkel op de 'Vintage' reissues (en een paar nieuwe modellen).

Je kan eigenlijk ook gewoon je gitaar afwrijven en naar de autospuiter gaan. Als je vraagt om de kleur die ze dan net op een auto aan het spuiten zijn te gebruiken, kan je er wel een goedkoop dealtje uit halen, en die jongens weten wel hoe ze iets mooi moeten lakken.
Ik ken toch 1 iemand die zijn USA strat zo metallic blauw heeft laten spuiten en het resultaat is kortweg professioneel te noemen.

Hoe is het geluid dan? Het lijkt mij dat het geluid ook dicht geplamuurd wordt.

Ik hoor niks raars iig. Ik denk dat je wel kan vragen om alles niet te dik er op te doen, vergeet niet dat de ouwe Fenders ook met autolak geverfd werden.

Josdevos
13 september 2005, 17:59
Ik ga even door in een ander topic over refinishen van de headstock in de werkbank...


http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?p=750523#750523

rammi
14 september 2005, 13:51
Aha autolak?

Ik zou graag mijn 2 gitaren zelf willen spuiten met een spuitbus.
En natuurlijk zou ik heel graag willen weten welke lak ik het beste kan gebruiken.
Mensen hebben het vaak over nitro-cellulose lak.
Is dit autolak?
Zoniet wat voor lak is dit dan en is ie verkrijgbaar in spuitbus????

Groetjes Leon

Svenson
14 september 2005, 13:57
beter van eerste keer goed, ik zou dis geen spuitbussen nenemen


Het gaat hier om een Hondo, waarom zou je uberhaupt de moeite willen nemen om hier tijd aan te besteden? en als je hem dan toch anders wilt lakken, gewoon kaal schuren, kijken wat voor hout je hebt (waarschijnlijk mp), evt. sealen en dan gewoon lak op cellulose basis erop mikken. Met de roller, als de lak gedroogd is kan het afgewerkt gaan worden.