PDA

View Full Version : Line in/Mic in???



Lexvandoef
22 augustus 2005, 18:40
Hoi

Als ik mijn gitaar op mijn computer aan wil sluiten via mijn geluidskaart kan dat dan via de microfoon ingang? Of is een aparte line in vereist?
En kan ik de gitaar dan rechtstreeks aansluiten? Of moet ik hem doorlussen via mijn versterker?

Ik gebruik dan guitar rig/guitar combo om als versterker op mijn computer. En misschien om op te nemen.

Groetjes Lex

harrie-beton
23 augustus 2005, 08:59
puur een gitaar signaal is een mic signaal.

de line out van een versterker is line niveau

LEESTIP
http://82.73.162.167/website1/opname/

Han S
23 augustus 2005, 11:22
Een gitaar geeft een signaal wat kwa spanning op microfoon nivo zit, maar 99% van de microfoons zijn laagohmig (200-600 ohm) terwijl een gitaar element practisch altijd hoogohmig is.

Als je een gitaar dus direct op de microfooningang aansluit krijg je wel geluid, maar het klinkt niet zo goed als het zou kunnen.

De oplossing is een DI, een direct in box, welke het gitaarsignaal omzet in een microfoonsignaal. Je gitaar zal hierdoor frisser en sprankelender klinken.

Je kunt natuurlijk altijd de line uitgang van de versterker aansluiten op de line in van je geluidskaart, maar dan neem je het geluid van de versterker op. In mijn ervaring is het zo dat een gitaar direct op de ingang meestal beter klinkt en dan bedoel ik een clean geluid, dat sprankelende van een Strat bijvoorbeeld.

X-Rated
23 augustus 2005, 14:10
Het microfoon signaal in de pc wordt altijd voorversterkt. Dit verneukt het geluid tot in de puntje. Ik ben sinds een tijdje via de line-in gaan opnemen en ik heb niets meer te klagen over achtelijk veel ruis en andere bijkomende troep.

Als je een Marshall hebt en je bent van plan via de emu. line-out te gaan opnemen: niet doen. Ik heb uit ervaring geleerd dat de emu. line-out van een marshall niet goed werkt. Als je iets van een pre-amp hebt of een effecten processor die je direct op je pc kan hook uppen, doe dit dan. Anders moet je met microfoons aan de gang.

Lexvandoef
23 augustus 2005, 18:06
Oke, Ik heb na jullie advies gelezen te hebben gewoon mijn gitaar op mijn computer aangesloten op mijn mic in van mijn geluidskaart via een stompbox van behringer (geen DI).

Het geluid was inderdaad erg ruisig en om op te nemen of gewoon te jammen onbruikbaar.

Maar ik had hier op gitaarnet wat geleze over Guitar Rig. Ik heb van dezelfde maker Guitar Combo uitgeprobeerd op mijn pc met gitaar en het geluid gaat egt stukken vooruit. Zelfs beter dan mijn stagg versterkertje :razz: dat ik nu ff te leen heb :razz: .

Maar er zit alleen best wel een groot tijdverschil tussen het moment waarop ik aansla en het moment waarop ik het signaal hoor via mijn computer. Ik heb het ff nagezocht en de handleiding geeft aan dat ik dan een ASIO driver voor mijn geluidskaart moet downloaden. Kan ik die zomaar voor elke willekeurige geluidskaart downloaden. De kaart die er nu in zit is namelijk een standaard kaart die bij de computer kwam (Sony computer).

Thnx voor de adviesen en wat kan ik nu aan dat probleem doen van het signaal dat zo vertraagt is?