PDA

View Full Version : Welke buizen in ENGL Savage 120



nvang
22 augustus 2005, 17:38
Hello een van mijn eerste posts hier!
En meteen maar een vraagje :)
Ik heb namelijk een 1,5 jaar een Engl Savage en volgens mij zijn de buizen van kanalen 3 en 4 een beetje dood. (Kanaal 1 en 2 lijken nog wat levendiger als dat kan eheh)
Dit is mijn eerste buizenversterker en buizen vervangen heb ik nog nooit gedaan (ok ok wel eens op een mesa studio pre maar das niet spannend).
Ik weet ook helemaal niet hoe de savage met bias werkt, wellicht hebben jullie suggesties voor welke buizen etc (merk enzo, ik weet wel welke soort er nu in zit)? Welke eigenschappen dat met zich mee brengt voor mn engl. Of kan ik het beter door iemand laten doen? Alvast bedankt!

Mr.Bluesbreaker
22 augustus 2005, 17:51
Als je geen ervaring hebt, moet je eindbuizen sowieso laten doen door een tech, of iemand met heeeeel veel kennis die je vertrouwt. (biasafregeling)
Voorbuizen kun je gewoon naar hartelust wisselen. (amp wel uitzetten afkoelen en uitkijken! misschien een open deur)

Aangezien kanaal 1 en 2 goed klinken en 3 en 4 niet, wijst dit misschien op pre amp buizen die voor elk kanaal hun eigen buisje hebben. Dan kun je makkelijk wisselen en het kost je niet zoveel.

Chinese buizen hebben over het algemeen wat meer gain dacht ik me te herinneren, zijn ook iets goedkoper. Ik vind ze niet per se slechter in sommige situaties. Ik zeg er wel bij: ik ken die ENGL van jou niet zo goed, maar dit is even kort wat ik denk wat je kan doen. Laat de kenners ook nog ff hun licht schijnen.
En welkom trouwens op het forum!

LordRiffenstein
22 augustus 2005, 21:48
Mr BB heeft al veel nuttige tips gegeven. Het zou me verbazen als je pre-amp buizen de oorzaak zijn, deze geen vele jaren mee (veronderstel dat je de versterker nieuw gekocht heb).

Power amp buizen vervangen laat je best door een tech doen als je het niet zelf kan of iemand kan je het leren, scheelt je op lange termijn wat centen. Wat de buizen betreft, ik gebruik al enkele jaren SED 6550Cs in mijn Savage 120 en die zijn gewoon te gek.