PDA

View Full Version : Cort Viva geupdate met Duncans/DiMarzio! reviewtje



Speeddemon
22 augustus 2005, 18:14
In deze gitaar:
http://www.angelfire.com/biz3/vermontdrums/newcortimages/vivagoldLG.gif

waar origineel 2 Mighty Mite humbuckers in lagen (en 1 MM sc), ligt nu
een Duncan Jazz Neck
een Duncan SSL-2 Vintage Flat (wordt misschien nog vervangen voor iets met meer output)
een DiMarzio PAF Pro bridge (F-spaced)

Ik kan je zeggen dat het ERRUG lekker klinkt. Behoorlijk strak, helder, punchy...
Ik ga nog een Duncan SH-11 Custom Custom in de brug proberen (en mogelijk een Alnico II Flat of misschien een Duncan SSL-3 Hot ofzo in de mid-pos.), maar dit rockt zeer goed.

De tonepot is een push/pull pot, en die kan de Jazz splitten. Gesplit klinkt een Jazz neck HEEEEEL erg goed! Bijna SRV-achtig! Ik kon i.i.g. met een H&K amp (Tour Reverb ofzo) op 't crunch-kanaal een zeeeeer overtuigende SRV tone wegzetten! (en dat met 0.10s)

In HB mode is de Jazz heel helder en vet, alleen mist ie wel 't 'romige' van een gemiddelde neck-humbucker (met name PAF achtige types). Hij is dus goed ook voor metal-solos, maar is net iets te strak/gedefinieerd voor bijv een Dave Murray-sound of Randy Rhoads' Crazy Train solo (het gedeelte rond de 14e-17e fret).

De SSL-2 Vintage Flat klinkt erg helder, behoorlijk Strat-achtig, maar mist wel wat output tussen 2 van die redelijk heftige humbuckers. Ik kan 'm niet veel hoger meer zetten... Dus ik zit nu een beetje te kijken wat voor singlecoil er is van Duncan die wel de basistoon van een SSL-1 of 2 heeft, maar dan gewoon met 30% meer output ofzo. De sound is heel goed, 't volume alleen net niet.

dan de DiMarzio PAF Pro in de brug:
iets feller dan ik dacht (ik verwachte best een nasaal klinkende pickup, na die verhalen op de dimarzio website, dat ie zou klinken als een half-openstaande wah... :o :-? ), met een lekker mid (nadruk ligt wel op hoogmid) en een strak, chunky laag.

D'r is alleen nog iets wat ik mis ofzo... alleen ik kan 't niet benoemen. Of 't nou NOG strakker in 't laag zou moeten, of een wat romiger totaal soundje, ik weet 't niet.
Misschien als ik 'm eens gewisseld heb met een JB of Custom Custom dat ik dan het wel kan benoemen.

Vooralsnog een vette vooruitgang (al hadden die Mighty Mites ook wel iets gaafs met hun hoge output en easy-as-hell harmonics...bijna een passieve Zakk Wylde-sound, zonder het rommelig laag)
en ook echt een 'player'.

Maar de Burny wint 't alsnog qua bespeelbaarheid, sound en looks. Alleen koste die me ook bijna 3x zoveel. :wink:

Jax
22 augustus 2005, 18:57
On-topic: Interessant verhaal, leuk om wat ervaringen met verschillende pick-ups te horen van een mede-forummer.

Off-topic: Aahh, gasgasgas!! Zou je me wat meer kunnen vertellen over de gitaar? Wat bevalt je er wel aan, wat niet? Hoe is trem? En de locking tuners? Blijft het een beetje gestemd?

Speeddemon
22 augustus 2005, 19:23
de gitaar; hij is een directe kopie van een Ibanez S-serie, alleen met net iets andere cut-aways (speelt heel makkelijk heel hoog).

De specs:
Body: Soft Maple
Neck: Hard Rock Maple
Scale: 25 1/2"
Fretboard Radius: 15 3/4"
Pickups: Mightymite
Controls: 1 Volume, 1 Tone, 5-way, Coil Tap
Bridge: Floyd Rose licensed Lo-Profile
Finishes: Natural Satin, Walnut Satin
Hardware: Chrome Satin

Is ondertussen erg zeldzaam in Europa, maar zeer makkelijk te krijgen in Brazilië. (gemiddeld kost ie nieuw ongeveer 325-350 euro, ex verzenden).

Deze gitaar is echt supergoed afgewerkt, goeie jumbo frets, enige wat misschien een zwakker punt is, is de toplock. Maar volgens mij moet ie gewoon nog eens een beetje goed uitgevijld worden.

Hij blijft HEEL goed gestemd, ook na zwaar dive-bomb werk.
In de originele config werden BEIDE (Mighty Mite) humbuckers gesplit met de tone push/pull. Ik gebruik nauwelijks een gesplitte brug-humbucker, dus nu heb ik 1 draadje losgesoldeerd en split ie alleen de Jazz Neck.
Voor mij was 't echt een koopje en zelfs voor de nieuwprijs is ie spot goedkoop en laat ie 't gros van de gitaren rond de 500-600 euro achter zich qua afwerking e.d. Alleen de elementen konden beter vond ik, vandaar de upgrade.

't is wel net zoals Ibanez niet een gitaar met een sterk eigen karakter, 't is echt een manusje van alles, heel veelzijdig. En een ideale shred-gitaar met z'n platte snelle hals, 24 frets en goeie Lo Pro Edge-achtige trem. (dus niet een typische Floyd kopie)

Speeddemon
22 augustus 2005, 19:39
misschien interessant voor Jax en evt. anderen:
http://cgi.ebay.nl/Gitarre-cort-viva_W0QQitemZ7344801834QQcategoryZ2384QQssPageNam eZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Neals
23 augustus 2005, 18:28
Zeer leuk gitaartje! moet eerlijk zeggen dat ik altijd een zwak heb gehad voor ibanez S-serie modellen!