PDA

View Full Version : Staand spelen vs. Stretch posities



tbros2000
22 augustus 2005, 15:35
Hallo allemaal,

Mijn gitaar leraar heeft de mineur schaal (Aeolisch) mij op de volgende manier geleerd:

http://members.home.nl/famblom/mineurladder2.gif

(de grondtoon zit op de rode stippen)
Tricky punt in die vorm zijn de 3 noten op de D-snaar natuurlijk die ik volgens m’n gitaarleraar (ik heb em al even niet meer gesproken/gezien) met min wijs, ring en pink moet spelen. Met name die stretch met de pink is moeilijk.

Nu heb ik al moeite om deze ladder zittend te spelen en staand word het helemaal moeilijk. Nou vind zou ik voor het gezicht me gitaar het liefst laag willen hangen (wie niet), maar dan word het helemaal een drama. Wat ik me afvraag is waarom mensen zoals John Frusciante en Slash hun gitaar zo laag kunnen hangen en toch goed kunnen blijven spelen. Spelen die nooit ladders met stretch posities ofzo?

Hoe denken jullie hier over, hang jij je gitaar extreem hoog zodat je nergens last van hebt, of hang je em laag en speel je andere soort ladders ofzo? Tell me…

pimmetje
22 augustus 2005, 15:45
Ik speel bij voorkeur als 't om snel dat laddertje spelen gaat, liever die secunde op de g-snaar:


|- -|-x-|- -|-x-|-x-|
|- -|-x-|-x-|- -|-x-|
|-x-|-x-|- -|-x-|- -|
|- -|-x-|- -|-x-|- -|
|- -|-x-|- -|-x-|-x-|
|- -|-x-|- -|-x-|-x-|

Maar verder ook die stretch gewoon oefenen. Dan gaat hij gewoon steeds beter... ook staand. Klinkt lullig, maar da's de enige truc :D.
Extreem laag hangen van de gitaar helpt idd ook niet echt... maar ook daarmee schijn je te kunnen oefenen (persoonlijk hang ik m'n gitaar dan liever iets hoger).

tbros2000
22 augustus 2005, 15:59
Oefenen doe ik wel veel hoor, maar het gaat niet echt beter vind ik. Ik krijg vaak last van me pols als ik dat oefen (zittend). Plus ik worstel nog vaak met hoe ik me hand moet houden bij het spelen van ladders... moet ik me hand zo houden dat me vingers haaks op het fretboard staan of mag het ook schuin

m'n gitaarleraar zei dat haaks beter is omdat je dan sneller bent omdat je je vingers lager kan houden als je ze optilt (met name je pink)... nu heb ik wat instructievideos gecheckt van speed gitaristen (niet dat ik zo wil worden ofzo) en die houden hun vingers ook gewoon schuin ofzo en halen hun vingers juist heel hoog op als ze hun vingers van de snaar afhalen :???:

tbros2000
22 augustus 2005, 16:04
wat is trouwens een goede manier om te oefenen om je gitaar laag te kunnen hangen, heeft iemand daar gedachtes over? 8-)

Roy K.
22 augustus 2005, 18:53
Je gitaar laag hangen en dan oefenen?

deedee
23 augustus 2005, 00:01
wat is trouwens een goede manier om te oefenen om je gitaar laag te kunnen hangen, heeft iemand daar gedachtes over? 8-)

waarom zou je je gitaar lager hangen dan relaxt is. Mijn hoogte verschilt. Bij snelle punk vind ik het makkelijker om hem laag te hangen, omdat ik dan makkelijker het tempo bijhoud met me rechterhand (slaghand), en het staat stoerder 8-) . Bij stukken waar ik met me linkerhand meer moeite heb hang ik de gitaar wat hoger (zeker als je verder op het fretboard komt), omdat ik dat dan makkelijker vindt.

Philippe
23 augustus 2005, 13:05
Ik zou die noten met mijn wijs-, middelvinger, en pink spelen ipv wijs, ring, pink.
Een stretch maken "tussen" je wijs- en middelvinger is een stuk minder moeilijk als tussen je ringvinger en pink.