PDA

View Full Version : Snaren knappen!!



Chiel
22 augustus 2005, 15:24
En da's niet leuk!

Chiel
22 augustus 2005, 15:25
Jemig heeft hier iemand daar ook last van??? Eén weekend en dan zijn mijn snaren alweer afgeschreven :-? . Ik maak ze altijd netjes schoon en ze zijn dan ook zo goed als corrosie vrij. Toch presteer ik het altijd weer om ze te laten knappen. Meestal de D-snaar maar anders de onderste 3. Ik gebruik 0.11 Nanowebs van Elixir, 1mm plectrums en een Anderson en Zion gitaar zonder FloydRose. De gitaren zijn toppie in orde en daar ligt het mijns inziens dan ook niet aan. Iemand ideeën/suggesties???

http://www.noahonline.nl/newweb/album/20082005/DSC02558.JPG

Dit weekend wederom een slachtoffer . . .

BassAgent
22 augustus 2005, 15:27
De brugzadels al geïnspecteerd op braamvorming?

Chiel
22 augustus 2005, 15:30
Zoals ik al zei, met de gitaren is niets aan het handje. Zou ook wel raar zijn want de Anderson is krap twee maanden oud en die Zion is nog maar net terug van een major inspectiebeurt.

BassAgent
22 augustus 2005, 15:31
Andere snaren?

Chiel
22 augustus 2005, 15:37
Zou het? Welk merk geef jij dan een betere kans van slagen t.o.v. de Elixirs?

BassAgent
22 augustus 2005, 15:39
Weet ik zo niet, maar je kunt het altijd eens proberen. Die dingen kosten geen zak. En anders weet ik het ook niet.

Kim Wilson
22 augustus 2005, 15:44
Zoals ik al zei, met de gitaren is niets aan het handje. Zou ook wel raar zijn want de Anderson is krap twee maanden oud en die Zion is nog maar net terug van een major inspectiebeurt.
Juíst nieuwe gitaren kunnen nog wel eens last hebben van bramen.

Maar ik begrijp dat je het bij beide gitaren hebt? Wat voor soort muziek speel je?
In mijn oude (keiharde) boerenpunkrockbandje presteerde de andere gitarist het om tot 2 of zelfs 3 keer toe dezelfde snaar te breken. Hij werd daarbij ook niet gehinderd door welke vorm van slagtechniek of voorzichtigheid dan ook. Niet goed, wel hard! :-D

Wat ik wil zeggen, misschien heb je je plectrum wel verkeerd vast, of sla je te hard...

Raffel
22 augustus 2005, 15:51
probeer eens Ernie Ball. Die houden het best lang uit. Langer dan D'addario in ieder geval bij mij.

Chiel
22 augustus 2005, 15:56
Wat ik wil zeggen, misschien heb je je plectrum wel verkeerd vast, of sla je te hard...

Ik speel in een Top40 coverband. Toch wel een beetje van alles wat. Dat ik te hard aansla zou best wel eens kunnen, want akoestisch klinkt mijn gitaar altijd veel harder als de meeste collega gitaristen. Maar wel een beetje vreemd dat ze daar dan niet tegen kunnen :-? .

urezna
22 augustus 2005, 15:57
Ik heb goede ervaringen met Ernie Ball.... gaan bij mij lang mee, breken echt zelden, en klinken lekker!

Bobbel
22 augustus 2005, 15:59
Ik gebruik Ernie Ball 0.10 en ik rag als een gek... (moet ook wel als je van Pete Townshend houd)... en ze breken nooit! Ik moet ze echt vervangen omdat ze gewoon op zijn...

AART
22 augustus 2005, 16:03
ik speel snelle skatepunk, ros als de tyfus en ik breek nooit een snaar.

ik speel wel met .50 plectra...

Eko
22 augustus 2005, 16:04
Breken de snaren op dezelfde punten? Ik zag op de foto dat de snaren boven op de hals ( in de kop ) loslagen.
Zijn de sleuven in de topkam op maat voor de snaardikte?
Heb je een aparte manier van snaar opzetten? Mensen die slechts een halve tot een hele ( enkele) winding gebruiken op het mechaniek breken vaker dan normaal. De kracht die je dan in de eerste bocht van de snaar op het mechaniek zet is dan te groot.
Bij normaal gebruik, en dat mag best fors zijn , zouden snaren niet van een aanslag van een plectrum moeten kunnen breken.

Chiel
22 augustus 2005, 16:27
De snaren breken of aan de brugzijde of aan de topkamzijde. Zover ik kan beoordelen is met de geleiding niets mis (geen bramen oid). Ik let eerlijk gezegd nooit zo op het aantal windingen dat ik maak bij de mechanieken. Iig een goede tip, ik zal er eens rekening mee houden en opzettelijk een aantal windingen extra maken. Eens kijken of ze het dan wat langer volhouden... Thanx voor de Tip.

Eko
22 augustus 2005, 16:36
Bij het controleren van de brugzadels , heb je daarbij ook gekeken aan de onderzijde van de zadels? De meesten letten wel op de bovenkant , want die kun je makkelijk zien, maar als er een braam aan de onderzijde zit kan de snaar daardoor breken.
Als snaren op dezelfde punten breken moet je daar zoeken en niet in je techniek of andere zaken.
Het feit dat de snaar bij een geleidepunt breekt en niet boven een element zou de aanslag van het plectrum uit moeten sluiten.
Ik zou de topkam laten afstellen. Ik heb hetzelfde laten doen toen ik van .09 naar .10 ging en van .10 naar .11. De snaar die in een te strakke topkam zit wringt en kan slecht de spanning kwijt. resultaat.......

Fat-telecaster
22 augustus 2005, 16:36
probeer eens Ernie Ball. Die houden het best lang uit. Langer dan D'addario in ieder geval bij mij.

Ernie Ball zijn zeker goed, nog nooit problemen gehad. probeer maar eens

butters
22 augustus 2005, 17:14
er kunnen braampjes op de brugzadels zijn die je met het blote oog niet kan zien. maar die wel nefast kunnen zijn voor je snaren. bekijk de brugzadels eens door een sterke loep.

d'oh
22 augustus 2005, 21:45
maak minimaal drie windingen voor je de snaar door het gaatje haalt, dan kan het niet meer fout gaan

(of je moet fender snaren kopen, zoals ik :oops: )

Orpheo
22 augustus 2005, 23:51
imo werken ernie balls en ghs t beste. de rest breekt bij mij ook heel snel.


overigens, goeie vraag idd van een ander forumlid: breken ze altijd op dezelfde plek? zo ja, dan is er daar iets verkeerds op dat punt...

harrie-beton
23 augustus 2005, 09:07
ik heb in beide gitaren dit soort tremolo's en ik knap misschien 1 snaar per jaar. Ik vervang ze wel per 4 maanden.
Plectrum dunlop 0,60
http://home.wanadoo.nl/hoeksema/gear/tremolovast/images/2005_tremolo_vastzetten%20001.jpg

DREAMMACHINE
23 augustus 2005, 14:52
...anders gewoon graph-tech zadeltjes er in?...( als die voor je gitaren te krijgen zijn!...)....en zelfs een graphieten topkam misschien?....

FruscianteFan
23 augustus 2005, 15:08
graphtech ferraglides!!!

Tot nu toe niks meer gebroken (terwijl ik Right On Time toch echt weer keihard speel :))
Geluid: iets meer 'plop' bij het aanslaan.

Punkrockerke
23 augustus 2005, 16:11
Ik zit met hetzelfde probleem, alleen is het bij mij in 90% vd gevallen de A-snaar die breekt (aan de brug). Heb al gecontroleerd op braam, en zelf al lichtjes 'uitgevijld', maar nog steeds problemen. Dit is vooral bij m'n LP, maar ook bij m'n Strat breekt deze snaar gemakkelijk, en ook aan de brug. Mijn snaren zijn D'addario 10-46. Ik speel met dunlop 0.73, en ja, ik speel redelijk hard, maar toch...
Iemand een (goedkope) oplossing?

MSNL
23 augustus 2005, 16:19
Ik breek ook veel snaren. Ik gebruik d'addario 10-46 snaren en gebruik ook dunlop plectrum (dikte 0.8 of 1.0 mm). Ik heb een Anderson, 2 PRS'en, een Haar telecaster en oude Blade stratocaster. Op een PRS zitten graphtec zadels, maar dat maakt niet zoveel uit. Bij de andere gitaren heb ik de zadels regelmatig gepolijst. Dus aan de gitaren ligt het niet.
Het ligt dus aan mij. Ik sla de snaren wel hard aan, vooral bij funky-slagjes. Klinkt lekkerder vind ik.
Daarnaast merk ik dat ik veel harder aan sla als het volume op het podium ook hoog is.
Tijdens theatershows waar het volume aanmerkelijk lager is breek ik ook veel minder snaren.

Is niet veel aan te doen denk ik.

Groet,

Martin

Pierz
23 augustus 2005, 16:55
Mijn ervaring is ook dat D'addario's eerder breken dan Ernie ball's. Dus de mensen die er veel last van hebben zou ik Erie Ball aanbevelen. Misschien moet je ook eens naar DR kijken, iets duurder, maar naar mijn mening nog breukvaster.

En je zou kunnen overwegen om dikkere snaren te nemen. Of een setje waarbij EAD iets dikker zijn.

Eko
23 augustus 2005, 20:55
Kijk bij gitaren met een body waar de snaren doorheen lopen of de ballends goed en vlak in de pockets zijn. Eventueel scheef staan veroorzaakt meer spanning door een aanvankelijke scheve stand van het eerste stuk snaar. ( Fender heeft daar ooit de Bulletends voor ontwikkeld).
Een brugkam die verkeerd staat afgesteld kan er toe leiden dat er meer op een A wordt aangeslagen dan op een ( sterkere) E.
Verder iets wat misschien nog niet behandeld is. Ik heb vrij aggressief zweet. Ik kan na een optreden alle snaren van alle gebruikte instrumenten doorknippen. Er staat na de nacht gewoon roest op. Ik heb hier alle middelen al voor gebruikt , maar het blijft. Geeft niet . maar je moet er wel rekening mee houden.
Als je veel palmmuting toepast , zoals ikzelf , kan de snaar bij de zadels aangetast raken door het vele zweten. Langer laten zitten van de snaar kan dus zwakke plekken veroorzaken.
DR heeft voor dit soort gevallen blackcoated strings , eigenlijk zoaiets als Elixir met als verschil dat ook de niet omwonden snaren gecoat zijn. Ik heb ze meer dan een jaar gebruikt. De snaren gaan echt veel langer mee. Zeker 4 - 5 keer zolang. Dan is 20-25 Euries geen probleem.
Mijn probleem was dat ik inmiddels naar .11 ben gegaan. In deze dikte is er geen blackcoated. De snaren van Elixir gebruik ik voor de acoustische gitaar en die zijn gewoon goed.

Rob_BoZ
25 augustus 2005, 03:31
Ik speel met .042 tot .009 snaren en een .73 dunlop plectrum en ros ook altijd als een gek op die dingen.

In heb begin brak ik ook super vaak snaren maar nu ik een tijdje speel ( bijna 2 jaar ) breek ik ze nog maar heel zelden, en dan zijn het nog vaak de dikste snaren ook.
Dus denk dat het ook een stukje techniek is om wel te kunnen raggen maar niet teveel druk op de snaren te zetten.

(ff offtopic)
Ik heb nu ook een gitaar in drop C en bij de muziekwinkel adviseerde ze me om er dikkere snaren op te leggen, voor het geluid volgendsmij.
Binnekort dus maar eens kijken voor flinke kabels. :razz:

Nickname
25 augustus 2005, 08:25
Hhmz... :o ik speel nu al ruim een jaar of 4 en heb maar 2 keer een snaar gebroken... 1 keer bij spelen en andere keer bij iets te snel willen stemmen. Ik gebruik D'addario 0.09 en ik verslijt ze dus eerder dan dat ze knappen (om de 6 mnd max een nieuw setje)

P.S: Een maat van me besloot ook eens ernie ball snaren te kopen vanwege goede reputatie... binnen 2 weken waren er al 3 gesprongen :-? zal wel een maandagochtend setje zijn....

joke
25 augustus 2005, 08:50
HALLO ,
IK HEB HET ZELF OOK MAAR ALEEN EIGENLIJK ALS HET ECHT BLOED HEET IS EN IK DUS NOGAL ZWEET.
HET IS HET ZOUT IN HET ZWEEET DAT HET HEM DOET EN DAARDOOR GAAT ER DE EERSTE EN ANDERS ZEKER DE TWEEDE KLUS IN DAT ZELFDE WEEKEIND EEN SNAAR OF MEER NAAR DE BLIKSEM.
IK SPEEL IEDER WEEKEIND EN DAN MEESTAL MINIMAAL 2X PER WEEK DUS VOOR IEDER WEEKEIND GAAN ER NIEUWE SNAREN OP EN DAT ZIJN ERNIE BALL HYBRIDS DUS 0.09\0.46 DUS DAAR KAN HET NIET AAN LIGGEN .
DE ZADELS ZIJN BRAAMVRIJ DUS HET KAN ALLEEN MAAR AAN HET ZWEET LIGGEN WANT ALS IK MINDER ZWEET HEB IK HET MEESTAL NIET...
MET EEN DOEKJE AFVEGEN DOE IK NA AFLOOP WEL MAAR ZOUT GAAT GEWEOON DOOR MET HET AFBRAAK PROCES...

Nickname
25 augustus 2005, 08:56
HALLO ,
IK HEB HET ZELF etc......

Mag het ook ff in gewone letters.. leest wat prettiger :stop:

Raffel
25 augustus 2005, 15:48
je hoort ze uiteindelijk alleen te breken door overmatige spanning op de snaar, niet omdat het ergens snijdt, of door stress.

Bij ruige bends of veel tremolo werk wil dat dus altijd wel gebeuren, maar verder zou je er geen last van hoeven hebben.

Bigfoot414
25 augustus 2005, 16:35
Ik denk dat de snaarkeuze heel persoonlijk is. De ene zweet meer dan de ander dus daar moet je je keuze op afstemmen.
Toen ik begon met spelen gebruikte ik ook alleen maar D'addirarree, maaar uit nieuwsgierigheid heb ik eens EB geprobeerd en sindsdien heb ik niets anders meer.
Mijn speelstijl is ook niet echt voorzichtig te noemen, en mijn gitaren kunnen er goed tegen.
Ook op mn strat(met trem!!) heeft heel lang hetzelfde setje gelegen zonder dat er 1 geknapt was.

Jeanken
25 augustus 2005, 16:47
Wat ik me afvraag is of het beter is een dikkere set snaren te gebruiken maar dan onder hogere spanning of een dunnere set onder minder hoge spanning of maakt het allemaal niet zoveel uit?
Ik speel liever op een dikkere set persoonlijk maar waar ik eerst vrij weinig snaren afspeelde heb ik er nu vrij veel last van, en op al mijn gitaren. Ik speel wel wat harder, ik hou van het geluid van een harde aanslag maar ik gebruik nog steeds een vrij lichte plectrum.
Normaalgezien kan techniek er niet veel mee te maken hebben aangezien het vroeger niet was, zweet zal ook niet ineens supercorossief geworden zijn en plots overal bramen op mijn gitaren lijkt me ook sterk.
Ik ben wel overgestapt naar Dean Markley snaren maar die lijken me niet slecht en ik heb er vroeger ook gehad maar hoofdzakelijk EB toen.

Raffel
25 augustus 2005, 16:54
als het goed is breken de meeste mensen trouwens voornamelijk de hoge E en de D. De kern van de D schijnt ongeveer even dik te zijn als die van de hoge E, dus zijn die het meest fragiel.

joke
25 augustus 2005, 19:40
jep, t ís echt te wijten aan zweet en misschien in mindere mate aan slechte monitoring dus het jezelf te zacht terug horen waardoor je misschien iets te hard gaat raggen zeg maar...
maar zweet is als de omstandigheden als hartje zomer bloedbenauwt ,rokerige zaal dikke (vocht!) rookmachine enzo niet bepaald optimaal zijn de ergste boordoener!
en dan heb ik het nog niet eens over de parretjes in je nek!!!

harrie-beton
25 augustus 2005, 20:02
kan je niet gewoon even een hand opsteken naar je gitaarroadie en een andere gitaar van hem aannemen?

Nickname
26 augustus 2005, 08:07
kan je niet gewoon even een hand opsteken naar je gitaarroadie en een andere gitaar van hem aannemen?

:D

Mn leraar tijdens zn vorige optreden, knapte die een snaar.. heeft ie dat on stage terwijl de rest van de band doorspeelde fftjes vervangen en net op tijd voor de solo weer kunnen spelen :o

Dus gewoon oefenen en dan maakt het ook niet zo veel meer uit :D

joke
26 augustus 2005, 08:41
dat tussentijds vervangen van een snaar kan met mijn gitaar wel en doe ik soms ook terwijl het liedje in progress is maar hangt sterk af van of je op dat moment ook lead zingt en wat voor plank je hebt!
met mijn fernandes met floyd rose brug en al die inbus bankschroefjes en locking nut gaat dat dus niet maar met mijn ibanez artist ar 50 en zijn quick change bridge en de sperzels aan de kop gaat dat weer wel en dit komt onder reeds genoemde omstandigheden regelmatig voor...
zing ik wel lead of is de solo echt al in aantocht pak ik mijn ibanez ar 30 van zijn standaart!!
ietze ziempel...!

Raffel
26 augustus 2005, 08:42
kan je niet gewoon even een hand opsteken naar je gitaarroadie en een andere gitaar van hem aannemen?

:D

Mn leraar tijdens zn vorige optreden, knapte die een snaar.. heeft ie dat on stage terwijl de rest van de band doorspeelde fftjes vervangen en net op tijd voor de solo weer kunnen spelen :o

Dus gewoon oefenen en dan maakt het ook niet zo veel meer uit :D

Ik wed dat dat geen Floyd of Edge tremolo was!

Nickname
26 augustus 2005, 08:51
kan je niet gewoon even een hand opsteken naar je gitaarroadie en een andere gitaar van hem aannemen?

:D

Mn leraar tijdens zn vorige optreden, knapte die een snaar.. heeft ie dat on stage terwijl de rest van de band doorspeelde fftjes vervangen en net op tijd voor de solo weer kunnen spelen :o

Dus gewoon oefenen en dan maakt het ook niet zo veel meer uit :D

Ik wed dat dat geen Floyd of Edge tremolo was!

Ja.. duh.. twas maar een simpel LP mechanisme.. maar vind et toch knap dat je dat in minder dan een minuut doet inclusief snaren zoeken :D

Raffel
26 augustus 2005, 09:14
had ie niet stiekem al een setje klaar liggen? :D

Ik vind het wel knap dat ie snaren zo snel al gemold krijgt, dat lukt mij dus echt niet. Tenminste ik neem aan dat hij ze voor de gig wel vervangen had toch?

Nickname
26 augustus 2005, 09:19
had ie niet stiekem al een setje klaar liggen? :D

Ik vind het wel knap dat ie snaren zo snel al gemold krijgt, dat lukt mij dus echt niet. Tenminste ik neem aan dat hij ze voor de gig wel vervangen had toch?

hij heeft altijd een koffertje bij met dat soort spulletjes erin.. maarja, dan moet je die nog wel ff bovenhalen, goede snaar zoeken tussen andere snaren, kabeltjes, tangetjes, schroefjes etc. En ja.. snaren had ie vervangen, maar blijkbaar was het dus toch een slechte.. want als ie iets niet doet dan is het hard slaan.

Twas naar het schijnt vooral gewoon grappig om die gast bezig te zien (was er zelf niet bij)... heen en weer rennend op het poduim om zn koffertje.. dan heel rap die oude eraf en nieuwe erop. Publiek applaudiseerde toen ie em er weer op had. :razz:

Raffel
26 augustus 2005, 09:23
vet man dat moet je instuderen en dan iedere keer doen. Toch weer een extra applausje :)

Nickname
26 augustus 2005, 09:24
Haha... zie het al voor me.. en tijdens het volgende nummer gaat onze gitarist proberen voor zijn solo: 1, een snaar te breken, en 2, er weer een nieuw op te leggen! :D

harrie-beton
26 augustus 2005, 10:38
De jongens die veel snaren knappen?
- maak eens een grote foto van je brug

Ik blijf erbij dat snaren niet horen te knappen


over over zweet, ik maak mijn gitaar schoon na het spelen.
ik doe 5 maanden met snaren , dan vervang ik ze gewoon

Thom TK
26 augustus 2005, 15:30
De jongens die veel snaren knappen?
- maak eens een grote foto van je brug

Ik blijf erbij dat snaren niet horen te knappen


over over zweet, ik maak mijn gitaar schoon na het spelen.
ik doe 5 maanden met snaren , dan vervang ik ze gewoon

Das lang.
Maarja, ik maak mijn gitaar nooit schoon en bij mij knappen mijn snaren ook pas na 2 maand ofzo.

Bigfoot414
26 augustus 2005, 16:07
http://images.google.nl/images?q=tbn:1bakCyJQ3fYJ:www.fake58.co.uk/images/TB_0033-001-6%2520vintage%25206%2520saddle.jpg
Ik heb ongeveer zo'n brug, alleen is het van mij meer een 'ashtray', en daar wil ik onderhand van af.
Maar de laatste tijd breek ik nauwelijks snaren, ik vervang ze na 2/3 maanden gewoon.
Ook zonder schoonmaken overigens.

metalcore
26 augustus 2005, 18:19
ik heb ook nergens last van, met een slinky eb snaren en gebruik daar bij een .6 plectra( ik snap niet dat iemand een snaar kan laten knappen binnen een week :P) na 2 maanden mag het maar niet eerder :)

Eko
28 augustus 2005, 10:53
Bij mij breken de snaren ook niet , maar ik zei dat het zweet uit m`n handen gewoon het staal aantast. Er staat gewoon een dag er na de roest op. Toon komt er dan niet meer uit.
Ik vind het niet erg . Ik doe er gewoon de volgende dag nieuwe op.
Het zweten kan dus gewoon corrosief zijn en daarmee zwakke plekken in je snaren veroorzaken. Als je veel palmmuting toepast kan dat beteken dat op de plek waar je dat muten doet( op of bij de brug) er zwakkere plekken ontstaan.

harrie-beton
28 augustus 2005, 17:06
Ik heb vrijdag optreden voor 800 mensen in feesttent, 1200 zegt organisatie (het hele forum weet dat inmiddels - schaamteloze foto)

Het was in een feesttent en 's avonds. De lucht koelde af en de tent werd een beetje klam. Ik haalde mijn gitaar uit de hoes om te wennen aan de temperatuur.
Iedere band mocht 45 minuten. De band voor ons knapte een snaar. Hij pakte zijn reserve gitaar maar die was niet zuiver gestemd meer...
De band ging pauze houden en meneer ging op het podium een snaar wisselen.

Ik dacht aan dit topic en kut... geen reserve gitaar bij me. Maar blijf kalm, je knapt nooit snaren.

En nu ook niet...

joke
28 augustus 2005, 19:22
had ik al gezegt dat een optreden die ik doe gemiddeld 4 a 5 sets van elk 3 kwartier bedraagt?
het gaat om ongeveer 2 x per week op jaar basis dus d.w.z. soms 4 x achter elkaar soms maar 1 in een weekeind en dan willen de snaren alls het echt achtelijk warm is wel knappen hoor!!

harrie-beton
28 augustus 2005, 22:28
ik speel 20 uur per week op deze gitaar.


ik blijf erbij als je in 2005 een space shuttle in 8 minuten van de grond naar de ruimte schiet dat je ook een gitaar kunt hebben waarvan de snaren niet zomaar knappen.

no 1 hops
3 september 2005, 16:09
snaren breken is bij sommige gitaristen gewoon een crime.
buddy guy, toch niet de minste, had er ook veel last van.
ook stevy ray vaughan kampte ermee.

zijn oplossing was o.a de brug zadel, daar waar de snaarbijna een knik maakt bij het uikomen van het gat van de tremmoloblok goed afronden.
en hij gebruikte plastic stukje om ze daar te beschermen.
mijn voorstel.
ga eens onversterkt spelen, hoor of je bijv in de topkam bij gebruik van 'de pook' kraak, knars geluiden hoort.
zo ja dan zijn de gleuven in de topkam te nauw.
hetzelfde geldt voor de brug, controleer de gaten in de brug waar de snaren uitkomen op bramen.
misschien heb je wat aan de tips.

JeroenZ
3 september 2005, 16:37
ik doe 5 maanden met snaren , dan vervang ik ze gewoon

Elixer snaren??

harrie-beton
3 september 2005, 19:42
Nu Bob de Jong snaren

http://www.bobdejong.nl/

maar meestal Ernie Ball en ik maak de gitaar vaak schoon dus weinig zweet en vuil.

Ik heb trouwens altijd 5 a 6 setjes in mijn gitaarkoffer

Chiel
7 september 2005, 16:28
@Harrie-Beton:

Zaterdag een feesttent met weet ik hoeveel mensen... Kon het einde niet eens zien.

http://www.schutterij.nl/falbum/album11/PICT4898.jpg

Zweet, vocht, warmte, kou. 3 setjes raggen van ca. een uur en in de tussenpauzes staan m’n gitaren gewoon na te dampen in het gitaarrek op het podium.

Maar hoe dan ook, ik heb ALTIJD een reserve plank bij me. Gelukkig niet nodig gehad, maar zondag was het weer zover. 2de set "Pang!" Maar ach, ben er inmiddels al een beetje aan gewend geraakt. Weet niet beter dan dat ik mijn main axe 3 maandelijks van een verse set snaren moet voorzien en mijn reserve gitaar kan het wel 6 weken met dezelfde snaren uithouden.

De gitaren (Zion en Anderson) zijn beide volledig nagekeken door Patrick Koopman en met de hardware en/of afstelling is niets mis. Dan blijven speeltechniek, zweet en overige omgevingsfactoren over.

We spelen ca. 4keer p/wk, ik zweet erg, ik sla keihard aan (1mm plectra en dikker) en we spelen in de meest kritische situaties (tenten, buitenpodia etc.) dus allemaal zaken die de levensduur van de snaren niet echt bevorderlijken. Ik gebruik nu 0,11 Elixirs en die houden het qua corrosie al een stuk langer uit en ik maak de snaren tegenwoordig tussen de setjes schoon met dat fastfret spul. Ben d’r bang voor dat dit wel zo’n beetje alles is wat ik kan doen :( .

JeroenZ
7 september 2005, 18:09
fastfret spul :???: :???:

Chiel
7 september 2005, 20:19
GHS Fast-Fred. Schijnt goed te zijn voor de levensduur van je snaren.
- Cleans strings
- Brightens your sound
- Prolongs Fingerboards Life

Dus ik dacht, zal wel goed zijn . . .

Philippe
7 september 2005, 21:01
Ik maak nooit mijn gitaar schoon. Ik ga alleen met een heel zacht doekje over de frets/toets/brug e.d. als ik mijn snaren moet vervangen.

Ik was gewoon altijd mijn handen goed voordat ik ga spelen. Werkt prima :D Doe ongeveer 4,5 / 5 maanden met mijn snaren (Gibson .010 - .046)

JeroenZ
7 september 2005, 23:38
GHS Fast-Fred. Schijnt goed te zijn voor de levensduur van je snaren.
- Cleans strings
- Brightens your sound
- Prolongs Fingerboards Life

Dus ik dacht, zal wel goed zijn . . .

Hmmm dat is mss ook wel een optie voor mij, te krijgen bij de betere muziekzaak?