PDA

View Full Version : Microfoon voor een combo/cab, rond de 50/60e?



Scali
21 augustus 2005, 16:40
Ik ben van plan om een beetje goede microfoon te kopen voor m'n thuisstudiootje, want ik gebruik nu een Sony microfoon uit 1962 (geen grap), en dat is het toch niet helemaal.
Hij zal voornamelijk gebruikt worden om m'n Marshall combo op te nemen, maar het zou ook mooi meegenomen zijn als ik hem kan gebruiken voor m'n akoestische gitaar en misschien wat zang oid.
Ik heb al besloten dat het een dynamische microfoon moet worden... Ten eerste omdat die beter bestand schijnen te zijn tegen de hoge geluidsdruk die ze te verduren krijgen als ze vlak op een speaker gezet worden. En ten tweede omdat ik geen XLR-aansluitingen heb op m'n multitrack recorder, dus sowieso vallen phantom-powered microfoons al af.

Ik heb niet zo veel verstand van microfoons, maar ik heb eens een beetje rondgekeken op internet, en het lijkt dat de Shure SM57 en SM58 de meest gebruikte microfoons zijn voor dit soort toepassingen. De SM57 is dan de instrument-versie, dus dat lijkt me de beste keuze.
Alleen kost die iets van 100e, en dat vind ik voor thuis toch wel erg duur. Ik denk ook niet dat mijn opnamen thuis van een kwaliteit zullen zijn die de SM57 tot z'n recht doen komen.

Toen zag ik dat Shure ook goedkopere versies heeft, namelijk de PG57 en PG58. De PG57 heb ik voor rond de 60e gezien, en dat vind ik nog wel goed te doen.

Nu is mijn vraag: Is de PG57 een goede keuze? En zijn er in de prijsklasse tot ongeveer 60e nog alternatieven te noemen?