PDA

View Full Version : Heb nu 2x GFS pups liggen in m'n Burny! reviewtje MET FOTO'S



Speeddemon
20 augustus 2005, 00:52
Wat vóórafging:
Ik heb een Burny Les Paul Custom sinds 1,5 maand. Terwijl ik zeker van originele vh-1 elementen hield, wilde ik nieuwe glanzende covered Duncans, omdat ik het uiterlijk aan 't herstellen/updaten was
. Ik installeerde een set nickel covered Duncans; (Splittable) JB in de brug en '59 in de hals. Ik heb met dit 2 weken of zo gespeeld. Ik hield van de sound / verbetering (ookal denk ik dat de lagere output vh-1's wat magisch van zichzelf hebben), maar ik wilde gouden-covered pickups.

Ik kocht een GFS Dream 180 HALS pup van Jay @
Guitarfetish.Com, omdat ik meer jangle wilde dan een Duncan '59 had.
Toen vond ik een gold-covered '59 op Ebay, verkocht mijn nickel covered '59, en daarna vond ik een gold covered setje van '59 en 4-draad JB (laten we zeggen sinds mijn nieuwe baan ik een grotere financiële buffer heb... :wink: )

Nu ben ik bezig met het verkopen van mijn nikkel behandelde JB...
Vandaag haalde ik JB eruit en installeerde de Crunchy brug PAF een paar uren geleden.
Ik was slim; toen de Duncan JB er nog in zat , heb ik sommige cleane en vervormde delen opgenomen op mijn Korg D16 .
Na het installeren van Crunchy PAF, nam ik de zelfde partijen op, en begon daarna de twee te vergelijken.

GFS Crunchy PAF bridge:
Nu, voor het ongeoefende oor verschillen ze nauwelijks (in het humbucking mode), maar dit waren de verschillen die ik geslaagd erin ben om te vinden:
- Knapperige PAF absoluut klinkt duidelijker en strakker :lol: (ja ik gebruik een online translator)
- JB heeft meer output en een beetje meer ' mid-push '.
- in de Burny Les Paul Custom, heeft de JB eigenlijk een wat modderig low-end, terwijl Knapperige PAF beter met high gain werkte.
- wanneer clean gespeeld, klonk de Crunchy PAF wat fijner aan het oor, minder als een 'choked humbucker'. Meer chimey.
Maar na coilsplit waren de verschillen veel duidelijker:
- wanneer JB wordt gesplit, krijgt het een aardige singlecoil-als toon (niet volledig, maar tevredenstellend niettemin :seriousf: ), welke nauwelijks in volume van humbucking verschilt, ookal is de 'choked' mid-push dan pleite.
- wanneer Crunchy PAF wordt gesplit, is er een duidelijke daling in volume en een sprong omhoog in twang. Terwijl IK het vrij bruikbaar en aardig vind, kan ik veronderstellen dat sommige mensen het een beetje te dun zouden vinden.
Dit is uiteraard mijn honeymoon review (na slechts een uur spelen
of zo, ook meespelend met de Rozen van Kanonnen N ' - gebruik uw illusie I) :seriousf: (Guns N' Roses - UYI deel I )
.
Ik slaagde om dichter aan de toon van intro van "te komen erin
terugtrek wijfje" dan met JB :seriousf: (die wilde ik jullie niet onthouden)
in goed nederlands:
Het lukte me de intro-sound van 'Back off Bitch' beter te benaderen dan met de Duncan JB.

fuck it. De rest lees je maar op harmony central (http://acapella.harmony-central.com/forums/showthread.php?s=&postid=12889587#post12889587).

2x zo'n lang verhaal typen is slecht voor je vingers en snijdt te erg in een man's pr0n-tijd. 8-) :wink:

(met deels dank aan World Lingo online translator).

Orpheo
20 augustus 2005, 01:21
die vertaling. jeeemig wat melig :D


maar kort gezegd; hij bevalt? :D

Speeddemon
20 augustus 2005, 01:27
die vertaling. jeeemig wat melig :D


maar kort gezegd; hij bevalt? :D
en dan te bedenken dat ik best veel nog heb aangepast!

maar idd ja! Alsof ie precies lekker tussen de VH-1 (die misschien ietsje aan de dunne kant is, en veel minder output heeft dan JB) en JB in zit.

(psst... ik heb er incl. verzenden 18 euro voor betaald! een NIEUWE! :oops: 8-) )

Let wel, ik vind de JB absoluut niet slecht; hij heeft een ideale drive voor rock/hard rock. Maar aangezien ik toch graag uitstapjes doe naar speedmetal, heb ik nu net iets beters.

Misschien dat over een tijdje, als ik een Duncan Jazz erin leg (of weer een 59 neck) de JB er wel weer bij in komt. Over een paar weken heb ik de mogelijkheid i.i.g. :)

Orpheo
20 augustus 2005, 01:30
maar even als ik eerlijk ben; je review van de jb en de ;59 was een beetje wazig. kan je even in steekwoorden zeggen hoe beiden in je lp waren, clean en me OD?

Speeddemon
20 augustus 2005, 01:45
Ik weet niet in hoeverre 't gewicht van die Burny meespeelt (aangezien ie ruim 4.5 kg weegt!), maar ik vond de basic tone van de '59 goed, alleen net iets te boomy. Alsof ie iets strakker mocht zijn, en wat meer 'airy', zoals Slash klinkt.

De JB vind ik lekker chunky en duwend, wat ideaal is als je medium/high gain speelt. Als je 'm split vind ik 'm ook heerlijk, en helemaal in de middelste stand van 3-way switch (met dus een ongesplitte '59 parallel!).
Die sound is echt hemels. Dat ben ik nu dus een beetje kwijt, 't is nu wat helderder, wat op zich ook zeer bruikbaar is.

Maar goed, 't is nog vroeg om een soort eindoordeel te geven.
Want wat de JB wel iets meer had dan de GFS, is die no-nonsense, Les Paul-voor je kruis, Marshall op 11, ROCK-tone. Dat rrrraaauwwwwwww...

De GFS is misschien ietsje meer 'ggrrrreehhhhhwww'. Let wel, de verschillen zijn uitermate klein (wat natuurlijk ontzettend in 't voordeel spreekt voor GFS, aangezien ze 3 à 4 x zo goedkoop als Duncans zijn).

't solderen stelt geen ruk voor, maar ze uit je Les Paul halen, losschroeven van mounting rings, de nieuwe (met die kutveertjes) er weer inschroeven (wat echt total hell is!) en dan weer moeilijk terugfrotten, 't is jammer... anders zou ik menig LP speler aanraden zo'n Crunchy PAF bridge voor-de-heb erbij te nemen en laten kijken of 't wat is.

Het lijkt me sowieso een no-brainer als je een goedkope LP cloon hebt, en nog geen geld voor Duncans.

GFS komt binnenkort uit met gold covered 'Vintage 59's', die schijnbaar in de richting van Duncan Classic '57's zouden klinken. Dat zou dus misschien ook interessant zijn als set, of in de neck-pos. (met die Grunchy PAF bridge).

Ze hebben verder nog een FAT PAF, maar ik denk dat die mogelijk wel te modderig of creamy zal klinken. Misschien leuk in een alder-Stratje ofzo... of een SG.

renier
20 augustus 2005, 02:24
tja, voor de prijs klinkt het heel goed.. maar wat je zegt: het geluid van een JB in een dik blok mahonie over een zwetende buizenbak is toch wel echt V-E-T-! dat is gewoon de sonische variant van een schop onder je noten.

Speeddemon
20 augustus 2005, 02:58
tja, voor de prijs klinkt het heel goed.. maar wat je zegt: het geluid van een JB in een dik blok mahonie over een zwetende buizenbak is toch wel echt V-E-T-! dat is gewoon de sonische variant van een schop onder je noten.
al zouden de GFS's 2 of 3x zo duur zijn, klinken ze nog steeds goed "voor de prijs".

maar wat je zegt, als 't echt gitaar--->buizenamp moet zijn, voor rock/arena rock/hard rock, heeft de JB wel net de voorkeur.

En gesplit vind ik 'm dus wel stukken mooier dan de GFS.

Speeddemon
20 augustus 2005, 13:19
De voor en na-foto's:

VÓÓR:

http://img.photobucket.com/albums/v700/hotwireaudio/BurnyLPCustomgoldknobs01.jpg

Hier lagen de originele VH-1's er nog in.

NA:
http://img.photobucket.com/albums/v700/hotwireaudio/BurnyLPCustom06-text.jpg

:)

Orpheo
20 augustus 2005, 13:59
mooi!! zeer mooi geupgrade.


ik vind alleen bij de brugpup die cover iets minder (dat je 2 rijtjes van die polepieces ziet) maar dat muggenziften. mooi ding!

Speeddemon
20 augustus 2005, 14:02
Je bedoelt de neck pup!

Ik vind 't wel wat hebben, maar de kans is zeer aannemelijk dat ik 'm vervang met een Duncan Jazz (of weer een gouden SH-1 '59.
Daar heb ik er dus wegens kromme omstandigheden 2 van, vandaar dat er weer 1 te koop staat).

Orpheo
20 augustus 2005, 14:05
Je bedoelt de neck pup!

Ik vind 't wel wat hebben, maar de kans is zeer aannemelijk dat ik 'm vervang met een Duncan Jazz (of weer een gouden SH-1 '59.
Daar heb ik er dus wegens kromme omstandigheden 2 van, vandaar dat er weer 1 te koop staat).

jep. je hebt gelijk....sorry :D

guvnor
21 augustus 2005, 11:55
klinkt allemaal leuk... wordt redelijk enthousiast
maar waar kan ik een setje GFS'jes scoren zonder creditcard?

...rock...
21 augustus 2005, 12:03
De voor en na-foto's:

VÓÓR:

http://img.photobucket.com/albums/v700/hotwireaudio/BurnyLPCustomgoldknobs01.jpg

Hier lagen de originele VH-1's er nog in.

NA:
http://img.photobucket.com/albums/v700/hotwireaudio/BurnyLPCustom06-text.jpg

:)
het ziet er in ieder geval een pak netter uit ! :o

frekie
21 augustus 2005, 12:55
Die Burny is zeker na de upgrades geen goedkoop kopie gitaartje meer :o Zeer fraai man, ik snap nu waarom je perse gold covered wil. Ik heb altijd humbuckers zonder kapje, ik denk toch dat die kapjes wat hoog kosten. Als je nog meer budget hebt kan je dat misschien eens voor ons testen :-D
Ik heb zelf SD Jazz/JB op mijn Jap Tokai LP, baggervet maar er zit ook een VOLUMEKNOP op je gitaar, met een dynamische buizenbak kan je best een PAF toontje krijgen met de JB, gewoon je volume terugdraaien. Helemaal clean krijg je de JB niet.
Ik heb een spotgoedkope Richwood strat met GFS, ga ik morgen eens lekker uittesten op volume in een oefenruimte. De enige reden dat ik nog met bands speel :-D

Speeddemon
21 augustus 2005, 14:01
@Frekie; de hardwarematige upgrades + het LATEN vervangen van de brug/tailpiece, afstellen/intoneren, nieuwe snaren etc. EXCLUSIEF elementen (maar in die afstelbeurt zat wel het installeren en solderen van de Duncans met nickel kapjes bij) heeft me alles bij elkaar exact 150 euro gekost.

(ook zit ipv die lelijke originele 2-ply geraffelde truss-rod cover er nu een mooi afgewerkte "Les Paul Custom" truss rod cover op)

@Guvnor; www.guitarfetish.com

Hij accepteert Paypal en daar heb je niet perse een creditcard voor nodig. Gewoon met bank overschrijvingen naar je paypal account werken.

Zelfs de nieuwprijs van die GFS Crunchy PAF is maar $25.95 in gold cover. (tja, ik had 'm nieuw voor de helft... :oops: :cool: )
Verzendkosten voor 1 element zijn bij hem $9 en voor 2, $14.

strattie
21 augustus 2005, 15:29
Er is nu overigens ook een burny te koop bij max guitars in denhaag. 999 euro. Maar daar is wel wat af te halen denk ik. In het zwart.

Speeddemon
21 augustus 2005, 15:36
da's wel FUCKIN duur!

Daar moet minstends 200-300 euro vanaf! :o

Iceman
21 augustus 2005, 17:04
http://www.maximumguitars.com/menu04i_e.htm

Op die pagina staat die Burny. Plaatje kun je uitvergroten.
Is wel een NIEUWE Burny, dus dan is de prijs toch redelijk te noemen.

Robbert
21 augustus 2005, 18:23
http://www.maximumguitars.com/menu04i_e.htm

Op die pagina staat die Burny. Plaatje kun je uitvergroten.
Is wel een NIEUWE Burny, dus dan is de prijs toch redelijk te noemen.

Het blijft goed aan de prijs :D


Even terzijde:
http://www.maximumguitars.com/instore/electrics/bladestandard.jpg
http://www.maximumguitars.com/instore/electrics/stratbluewhole.jpg

Tering! :P :o :D

Daniël_san
21 augustus 2005, 18:24
lekkere pimp gitaren he? :lol:

olaf reijnders
21 augustus 2005, 18:31
Ik vind die Blade wel 8-) ! Er staat wel 1 te koop bij http://www.rikkersgitaarbouw.nl/database/details.php?Base=voorraad&Node=11

Speeddemon
7 januari 2008, 01:12
Sorry voor de bump na 2,5 jaar,
maar ik moest effe wat kwijt:

Ik dacht altijd dat het GEEN Randy Rhoads sig. was, die Burny van mij, omdat de switchring niet van metaal was, en Randy's naam niet op de pickguard stond (wat bij Burny gebruikelijk was).

Vandaag echter hield ik 'm onder een speciale hoek tegen 't licht en ik zag (met veel moeite) de "R" (grotendeels weggevaagd) op de pickguard.

Het was dus WEL een Randy Rhoads-sig. Les Paul Custom! :satisfie: :cooler:

BamBuFan1
7 januari 2008, 02:18
Sorry voor de bump na 2,5 jaar,
maar ik moest effe wat kwijt:

Ik dacht altijd dat het GEEN Randy Rhoads sig. was, die Burny van mij, omdat de switchring niet van metaal was, en Randy's naam niet op de pickguard stond (wat bij Burny gebruikelijk was).

Vandaag echter hield ik 'm onder een speciale hoek tegen 't licht en ik zag (met veel moeite) de "R" (grotendeels weggevaagd) op de pickguard.

Het was dus WEL een Randy Rhoads-sig. Les Paul Custom! :satisfie: :cooler:

J**zus, op die manier heb je je gitaar dus gratis een hogere pimpfactor weten te geven!! http://web.inter.nl.net/users/watermarck/Smileys/banana.gif Ben benieuwd of zo'n Burny net zo lekkah speelt als mijn El Maya's. Ik sta op het punt om bij GFS een setje Vintage 59's (volgens Jay de beste keuze voor een Allman Brothers/Gov't Mule/Warren-Haynes-in-het-algemeen-geluid) en een set Dream 90's te kopen, gewoon om eens te proberen.