PDA

View Full Version : Welke waardes voor potmeters?



MjS
19 augustus 2005, 18:30
Dankzij dit forum gaat het goed met mijn booster! Alleen nu wilde ik er pots in zetten. Hoe weet ik welke waardes ik nodig hebt? Ik weet wel dat voor het volume het best een logaritmische gebruikt kan worden, maar dat zegt nog niks over de waardes.

Het gaat over de volgende pots:
- volume (mastervolume)
- gain (tussen pin 1 en 8 van een JRC386D)
- bas
- voltage (variabel van 4,5 tot 9v)

Alvast bedankt!

Geronimo
19 augustus 2005, 21:03
Welke booster? Heb je een schema? Ik weet wel die volumegevallen zitten in dit soort laagohmige toepassingen zo rond de 10k en zijn iig logaritmisch.

Waarom zou je de spanning willen regelen? Je kan het doen met een spanningsdelertje, dus een weerstand en een potmeter van dezelfde waarde, lwz 10 k (linear). Die zet je in serie, de weerstand aan massa, de overgebleven poot van de weerstandsbaan van de pot aan de 9v en de loper is dan het punt waar je je spanning afhaalt. Helemaal bovenaan heb je dan 9v, onder aan 4,5v.

Voor de bas moet er ergens een filtertje in. Zoek een beetje rond naar schemaatjes van soortgelijke schakelingen en neem het over in jou ontwerp en kijk of het werkt.

Dirk_Hendrik
19 augustus 2005, 22:29
386 op 4.5 volt??? Dat gaat oscilleren! :-D

MjS
20 augustus 2005, 01:17
Dat dacht je! Ik heb het geprobeerd. 4,5 volt gaat nog net/net niet. Volgens de datasheet moet hij het echter wel trekken. Op 6 volt doet hij het prima. Het leuke is dat bij een afname van het voltage, er meer gain en bas komt, en minder volume. Bij hoge voltages precies andersom. Ik vind het verschil de moeite om regelbaar te maken.

Het gaat trouwens wel om een JRC386D (Smokey-Amp versie), die schijnt stukken stabieler te zijn dan LM386's.

Maar om even terug te komen op de pots, ik vat het nog steeds niet. Hoe bepaal je de waarde van een pot? Het gaat me niet echt om het inpassen van de pot, of de functie aanpassen, maar puur om het bepalen van de waarde. Maar in ieder geval al bedankt voor de reacties!

Dirk_Hendrik
20 augustus 2005, 11:51
Post es een schema.

MjS
20 augustus 2005, 12:20
Momenteel is 'ie zo: http://www.geocities.com/tpe123/folkurban/fuzz/smokeyclone.gif

Tussen pin 1 en 8 moet dus een gainpotmeter komen, bij de output een volumepot, daar in de buurt een baspot (sowieso mag ie wat meer bas) en na de 9v een circuit om dit variabel te maken (zijn nog aan het rekenen :))

matto
21 augustus 2005, 17:22
Maar om even terug te komen op de pots, ik vat het nog steeds niet. Hoe bepaal je de waarde van een pot? Het gaat me niet echt om het inpassen van de pot, of de functie aanpassen, maar puur om het bepalen van de waarde. Maar in ieder geval al bedankt voor de reacties!

Ik heb op school geleerd dat een potmeter het beste een waarde van tenminste 10 keer hoger moet hebben dan de bron waar ie op aan gesloten wordt.
In de praktijk is mij gebleken dat je het beste een factor 20 aan kunt houden als min.richtlijn.
Dus als de output van b.v een pick up 10K ohm is, dan moet je minstens 200 K ohm kiezen voor de potmeter die je wilt gebruiken om die pick up te regelen.

MjS
21 augustus 2005, 17:39
Kijk daar heb ik al meer aan! Bedankt!

Dit houdt dus in dat ik gewoon met een multimeter de weerstand meet op de plek waar de pot moet komen, de uitkomst met 20 vermenigvuldig en dan een potmeter kiest rond die waarde?

mathe
21 augustus 2005, 20:59
Voor de gain regelaar tussen pin 1 en 8 kun je het beste een potmeter nemen van 10klin met in een serie een 10uF elco (+ aan pin 1).
Om extra bass regeling te krijgen een potmeter van 22klin in serie met een weerstand van 10k en een condensator van 33nF tussen pin 1 en pin 5 plaatsen.
Dit alles stond ook zo'n beetje in de datasheet.

marc

nicoverduin
21 augustus 2005, 21:07
Kijk daar heb ik al meer aan! Bedankt!

Dit houdt dus in dat ik gewoon met een multimeter de weerstand meet op de plek waar de pot moet komen, de uitkomst met 20 vermenigvuldig en dan een potmeter kiest rond die waarde?
Ben ik toch benieuwd wat jij denkt te meten?

MjS
21 augustus 2005, 21:17
Okeej zo werkt het dus niet...maar hoe weet ik het dan?

nicoverduin
21 augustus 2005, 22:02
Okeej zo werkt het dus niet...maar hoe weet ik het dan?Ik meen me te herinneren dat je de uitgang moet belasten het ic goed te laten werken. Maar goed.

De uitgang werkt normaliter met een speaker van 8-16 ohm. Om het signaal van een zo laag mogelijke invloed te laten zijn moet je dus een potmeter over de speaker zetten van een dusdanige waarde dat deze zo min mogelijk invloed heeft op de belasting. als je nu 20 x de belasting neemt, dan zou je dus een potmeter van 20 x 8 ohm = 160 ohm hebben.

hadv
23 augustus 2005, 23:04
misschien moet je even de datasheet met voorbeelden opzoeken, daar staat altijd van alles in