PDA

View Full Version : Speakers wisselen in Bypass



up-guitarman
19 augustus 2005, 17:46
Heey allemaal,

Sinds kort bezit ik een marshall JCM600 combo (2*12).
Ik heb ook een JCM900 4*12 cab en zou nu dus graag weten wat het beste klinkt, dus;
- Enkel combo speakers
- Enkel de cab (best aangesloten op de internal speaker out dan denk ik ...)
- combinatie van beiden

Om dit te testen zou ik willen weten of ik de speakers zomaar mag wisselen terwijl de amp in bypass staat ... Of moet ik hem elke keer volledig uitzetten, speakers wisselen, terug aan, ... (lijkt me slecht voor de tubes maar liever dat dan geen amp meer :wink: )

Greetz,
Erik

Negative K3 fan
19 augustus 2005, 18:15
als je amp in standby staat, staat er alleen gloeispanning op de buizen, je kunt dan prima van speakers wisselen zonder risico.

kokeleko
19 augustus 2005, 18:16
Waar zit je schakelaar dan van je amp, in je schuur ofzo,
ik bedoel is dat nou zoveel werk ff je amp uitzetten?

Nocki
19 augustus 2005, 18:38
stomme opmerking

Ik zat zelf ook met de vraag. vaak is het fijn om gauw om te kunnen schakelen. anders ben je het geluid weer kwijt...

Nocki

nicoverduin
19 augustus 2005, 18:43
Als je een schakel kastje maakt kun je ze rustig omschakelen tussen het ene cab en het ander cab. 2 jacks, speaker snoer naar de versterker en een enkele om-en-om schakelaar.

Die fractie van een seconde dat de versterker geen load heeft (enkele msec) kan die wel hebben hoor.

Nico

up-guitarman
19 augustus 2005, 18:54
Waar zit je schakelaar dan van je amp, in je schuur ofzo,
ik bedoel is dat nou zoveel werk ff je amp uitzetten?

WTF, domme opmerking, wat heb ik daar aan ??? Heel de tijd aan/af met een buizenamp is gewoon niet goed voor je buizen voor zover ik weet dus lijkt dit me de normaalste vraag als beginnend tube-amp gebruiker !!!

@Negativa K3 & Nicoverduin; Bedankt, hier heb ik wat aan !!! Ga ik dadelijk ff alle mogelijkheden checken !!! Ik heb wel schakelkastje maar als het dan toch geen kwaad kan doe ik het wel gewoon via de standby !!!

kokeleko
19 augustus 2005, 19:21
WTF, domme opmerking, wat heb ik daar aan ??? Heel de tijd aan/af met een buizenamp is gewoon niet goed voor je buizen voor zover ik weet dus lijkt dit me de normaalste vraag als beginnend tube-amp gebruiker !!!

heb je je pilletje niet gehad, wijsneus

kokeleko
19 augustus 2005, 19:25
stomme opmerking

heej ouwe nokdoos, jij kunt er anders ook wat van :D

up-guitarman
19 augustus 2005, 22:36
WTF, domme opmerking, wat heb ik daar aan ??? Heel de tijd aan/af met een buizenamp is gewoon niet goed voor je buizen voor zover ik weet dus lijkt dit me de normaalste vraag als beginnend tube-amp gebruiker !!!

heb je je pilletje niet gehad, wijsneus

Ik heb teveel pilletjes gehad. Feit is gewoon dat er teveel gezeverd wordt, geef commentaar, geen probleem, maar geef er dan mss tenminste ook nog een suggestie bij zodat de topicstarter er ook nog wat aan heeft.

up-guitarman
19 augustus 2005, 22:38
BTW, de combi tss combo en cab is het beste meer punch. De combo apart gaat ook maar mist wat kracht soms, en enkel de cab is nogal dof.
Dus wordt het zo vaak mogelijk beiden meenemen en als er te weinig vervoer is eventueel enkel de combo.

kokeleko
20 augustus 2005, 08:18
Feit is gewoon dat er teveel gezeverd wordt

Door wie dan "Oppergitaarkeerl", of ben je de nieuwe moderator ofzo, mag ik ook een keertje Pffffffff.