PDA

View Full Version : waarde van mijn Fender Twin Reverb eind 60



jeroenuiteindhoven
19 augustus 2005, 16:27
Ik heb een Fender Twin Reverb eind 60, fender speakers, 1 week nieuwe buizen (JJ) kompleet nagekeken en doorgemeten, originele footswitch en ziet er verder nog lekker vintage uit. Perfecte staat en geweldig mooie reverb!

Hij komt in een flightcase, met wielen!

Ik wil misschien een andere versterker gaan kopen/ruilen en vroeg me af wat de waarde van mijn twin is?

Lucluc
19 augustus 2005, 16:43
Maximaal 1000 euro, maar het aanbod is groot, dus waarschijnlijk moet je met minder genoegen nemen.

iam
19 augustus 2005, 16:50
als het een blackface is krijg je er zeker meer dan 1000 voor lijkt mij toch?
een silverface das een andere zaak==> 800 ongeveer...

jeroenuiteindhoven
19 augustus 2005, 16:58
Het is een silverface.
Maar de flightcase op zich kostte ook al 200 euro!
Kan ik ze beter los verkopen :)

En natuurlijk een nieuw setje buizen van 110 euro die er nog geen week inzitten.

SteavisSmokin
19 augustus 2005, 17:01
een non-master volume twin is meer waard dan een MV model. Voor een MV-model zonder flightcase kan je ongeveer 800 euro vragen. Non-MV wordt al wat meer EN er zit een flightcase bij, dus je kan hem proberen voor 1000 euro te verkopen want dat is hij echt wel waard.

jeroenuiteindhoven
19 augustus 2005, 17:07
De meest rechtse knop is master volume dussss...

Lucluc
19 augustus 2005, 17:12
De meest rechtse knop is master volume dussss...


Ik heb een Fender Twin Reverb eind 60

vanaf 1972 zit er een mastervolume op.

jeroenuiteindhoven
19 augustus 2005, 17:20
OW?

De man die 'm nakeek zei dat ie eind jaren 60 was !!

www.transixties.nl

http://www.vintage-guitars.se/1976_Fender_Twin_Reverb_A739952.jpg

zo eentje is het namelijk

Lucluc
19 augustus 2005, 17:27
http://www.ampwares.com/ffg/twin_reverb_sf.html

Mr.Jay
19 augustus 2005, 17:49
OW?

De man die 'm nakeek zei dat ie eind jaren 60 was !!

www.transixties.nl

http://www.vintage-guitars.se/1976_Fender_Twin_Reverb_A739952.jpg

zo eentje is het namelijk

Met dát logo erop is ie nog van NA 1972 zelfs.
Twins gaan hedentendage voor vrij weinig weg helaas, ze worden té vaak aangeboden. Hij is best meer waard, maar als de markt verzadigd, tja.
Hou em anders lekker, goeie amp.

JaY

Mr.Jay
19 augustus 2005, 17:51
OW?
De man die 'm nakeek zei dat ie eind jaren 60 was !!
www.transixties.nl

Die heeft er dan blijkbaar géén verstand van gehad. Als ie openligt zie je vrij makkelijk uit welk jaar die Fender is.

JaY

Lucluc
19 augustus 2005, 20:20
Hou em anders lekker, goeie amp.

Helemaal mee eens!

jeroenuiteindhoven, vertel anders eens waarom je deze Twin Reverb weg wilt doen. Wat vind je er nu niet goed aan? Misschien zijn er wat simpele modificaties te doen waardoor hij wel aan je wensen voldoet.

jeroenuiteindhoven
19 augustus 2005, 20:39
Vind m clean echt TOP!
Eigenlijk niks mis mee op het feit na dat ie misschien soms weinig body heeft, maar dat kan ook aan mijn gitaar liggen.

Maar ermee scheuren, ik ben op zoek naar de Marshall scheur en die krijg ik er niet mee ben ik bang.

Ik heb een ToneBONE, superding, zeker in combi met mn Gretsch, maar met mn SG is het niks....

Ik neem aan dat t niet mogelijk is om de beroemde marschall vooral ac/dc sound te krijgen uit een Fender Twin.

En een keer iets anders is misschien ook wel een keer leuk>
Stel dat ik er een goede prijs voor kan krijgen kan ik er altijd weer een terug kopen, right>?!

Maar let me know, iemand had t over tunen?!

shredneck
19 augustus 2005, 20:51
Jeroen uit eindhoven, ge hebt een pm.

the sure thing
19 augustus 2005, 21:50
... KIJK... hier hebben we een ZEER interessante discussie. Is het mogelijk om met pedalen en een SG een Marshall achtige klank uit een TWIN te halen???

Mr.Jay
20 augustus 2005, 10:28
... KIJK... hier hebben we een ZEER interessante discussie. Is het mogelijk om met pedalen en een SG een Marshall achtige klank uit een TWIN te halen???

Marshall-scheurpedaal en 2 Celestions in de Twin. verder zou je de Twin wat kunnen bijtunen naar Marshallspecs. Maar koop dan gewoon een Marshall zou ik zeggen.

JaY

PeeVee
20 augustus 2005, 10:45
Gaat prima, denk b.v. aan DriveMaster / ShredMaster (ingeblikte Marshalls). Maat van me (ook SG!!) speelde op mijn Super Reverb met zo'n SansAmp pedaaltje; zeeeeer imposant en kan echt geen Marshall tegenop.

Negative K3 fan
20 augustus 2005, 12:44
Gaat prima, denk b.v. aan DriveMaster / ShredMaster (ingeblikte Marshalls). Maat van me (ook SG!!) speelde op mijn Super Reverb met zo'n SansAmp pedaaltje; zeeeeer imposant en kan echt geen Marshall tegenop.

geloof je dat zelf?

the sure thing
20 augustus 2005, 23:19
Ga door! Meer ervaringen! Mijn stelling is nl; dat je uit een Twin en bijv. een Les Paul of een SG geen Marshall geluiden kan halen (met pedalen, zonder mods) maar correct me if i'm wrong... Dan koop ik morgen weer een Fender buizenbak! Clean blijven ze toch echt zeer goed...

the sure thing
20 augustus 2005, 23:27
... ter illustratie: ik heb nog nooit iemand een Twin zien gebruiken met bijvoorbeeld een Mesa V twin pedaal in zijn/haar keten.

Mr.Jay
21 augustus 2005, 12:21
... ter illustratie: ik heb nog nooit iemand een Twin zien gebruiken met bijvoorbeeld een Mesa V twin pedaal in zijn/haar keten.

Klopt, dán heb je een Marshallsound :D
JaY

the sure thing
21 augustus 2005, 22:13
...ffies zonder dollen: een zware scheur uit een Twin... da kan toch nie? En met zware scheur bedoel ik AC/DC tot de metal-meuk en trash en zo...

vulvasonic
21 augustus 2005, 23:47
Ik heb Ace Frahley (of hoe heet die gek van Kiss) nog nooit kunnen betrappen op een intelligente opmerking. Maar 1 opmerking van 'm was toch wel erg raak;
"When people ask me how to get that Marshall sound, I say 'buy a Marshall' " .
:D









En toch heeft ie niet helemaal gelijk. Het heeft wel degelijk met je eigen manier van spelen te maken. De versterker is een belangrijk onderdeel van het geluid, maar niet het enige onderdeel.
Ik ben al mijn hele leven een groot liefhebber van HET Marshall-geluid, maar op de een of andere manier kreeg ik het zelf nooit voor elkaar om dat geluid met een Marshall te reproduceren. Later wel, maar dat heeft me toch de nodige aanpassingen in mijn eigen spel gekost.

Maar dit terzijde.........

matto
22 augustus 2005, 09:09
Iemand al eens een Twin op een Marshall 4 x 12 toren uit getest?
Gewoon alles op 10 of zo en dan zal het er toch wel een beetje op lijken? :-D

nicoverduin
22 augustus 2005, 09:31
Iemand al eens een Twin op een Marshall 4 x 12 toren uit getest?
Gewoon alles op 10 of zo en dan zal het er toch wel een beetje op lijken? :-D
Ben d'r een aan het bouwen :-D :-D :-D Twin rev + 4 x 12 kast

PeeVee
22 augustus 2005, 13:58
geloof je dat zelf?
Volgens mij heb jij nog nooit een '65 Super Reverb in het echt gezien laat staan gehoord... ;-)

Super Reverb (liefst twee) of Twin Reverb met goed pedaaltje (beetje Engels gevoiced) klinkt fantastisch, ik zou bijna zeggen beter dan "the real deal" (en ook die hadden we op dat moment ter beschikking). Ik gebruik zelf 80's Marshall pedaaltjes voor dat soort dingen, de BluesBreaker, DriveMaster en ShredMaster. Die DriveMaster geeft het meest klassieke Marshall soundje. In combinatie met een Fender amp blijf je die volle brede sound houden, zeer imposant!

Negative K3 fan
22 augustus 2005, 15:07
gezien wel gehoord niet, het dichtsbijzijnde was bouke's super reverb, maar de (boutique) pedalen die hij erbij had klonken echt nergens naar, toen hij hem opendraaide kwam de echte scheur!!11

ik ken van die pedalen eigenlijk alleen de reputatie van de shredmaster, zo'n oerlelijk pedaal is dat toch?

maar toch is het een beetje tegenstrijdig, er wordt hier ontzettend veel geneuzeld over soorten/merken filter caps terwijl er genoegen wordt genomen met een pedaaltje voor een marshall sound.

PeeVee
22 augustus 2005, 16:20
ik ken van die pedalen eigenlijk alleen de reputatie van de shredmaster, zo'n oerlelijk pedaal is dat toch?
Och... Ik vind ze wel lekker lomp... "Marshall in blik" hihi...


maar toch is het een beetje tegenstrijdig, er wordt hier ontzettend veel geneuzeld over soorten/merken filter caps terwijl er genoegen wordt genomen met een pedaaltje voor een marshall sound.
Ik snap wel wat je bedoelt en je hebt ook wel een punt... maar de vraag was niet "Hoe krijg ik Marshall sound?", ik reageerde op de opmerking van "the sure thing":


... KIJK... hier hebben we een ZEER interessante discussie. Is het mogelijk om met pedalen en een SG een Marshall achtige klank uit een TWIN te halen???

Hij vraag of er een "Marshall-achtige" klank uit een TWIN te halen is, het antwoord is "ja". Eerlijk gezegd is early Marshall en AC/DC voor mij non-MV plexi cranked (evt. JCM800) met de nodige cabinetten. De "voicing" daarvan an sich is niet zo heel moeilijk (ik vind dat ook vaak de meest realistische soundjes op modelling amp), zit erg in het midden en met symetrische (of was het nu juist asymetrische) clipping. Ik heb veel pedaaltjes gehoord die dat soundje goed kunnen maken (en nog geen enkele pedaaltje die een goeie Fender-blackface-op-10 kan "emuleren" maar dat ter zijde). Sluit dat aan op een amp die gewoon goeie brede basis sound heeft (Fender) en dan heb je een zeer bruikbare setup.

Wat veel mensen zich niet realiseren is dat Marshall met die 80's pedaaltjes mikte op juist de doelgroep die (nog) géén Marshall amp had. Ze zijn dus juist gemaakt voor andere dan Marshall amps en doen het dus FANTASTISCH met Fender amps (for obvious reaons). Het is niet "the real deal" en/maar ik vind zo'n pedaaltje (nogmaals, vermits beetje Brits gevoiced) i.c.m. een gezonde Super Reverb mooier dan "the real thing": breder en voller en zeer imposant.

Mr.Jay
22 augustus 2005, 17:29
Het is niet "the real deal" en/maar ik vind zo'n pedaaltje (nogmaals, vermits beetje Brits gevoiced) i.c.m. een gezonde Super Reverb mooier dan "the real thing": breder en voller en zeer imposant.

Nou, ik kan als rechtgeaarde fenderampfan toch niet zeggen dat er een goeie Marshallsound uit te halen is. Heb in verleden vaker op Marshalls met 4x12"gespeeld, de échten dan en zéker met een LP dé combi voor mijn gevoel. En dat klinkt als een dijk, ouwe Free/Cream zeg maar > dát krijg je echt niet uit een Fendertje. Een LP op een FenderBlackface, zegmaar even Twin of SR, vind ik sowieso al geen gelukkige combinatie, maar dat terzijde.

JaY

PeeVee
23 augustus 2005, 00:55
Een LP op een FenderBlackface, zegmaar even Twin of SR, vind ik sowieso al geen gelukkige combinatie, maar dat terzijde.
Die dude van Flavium (later: "Free & Easy") wel eens gehoord? Echte 50's goldtop LP, kabel en TR... WAAN!

Je hebt denk ik weer niet goed gelezen Jay, ik beweer nl. niet dat je uit een Fender amp een Marshall sound krijgt. Ik beweer dat ik een LP/SG met brits gevoiced scheurpedaal (b.v. Marshall DriveMaster) aangesloten op een SR een zeer imposant geluid vind geven en zelfs verkies boven een Marshall set. We hebben het vergeleken in onze oefenruimte en de SR met goed pedaal op standje "rock" was veruit favoriet, gewoon omdat de SR lekker kamerbreed bleef klinken. Ik heb zelf overigens ook op "the real deal" gespeeld (niet vaak, maar vaak genoeg). We hadden het overigens ook niet over 60's Free/Cream (vind ik trouwens gammele sound, sorry) maar 80's

AC/DC :evil:

http://www.cell2000.net/~users/Ryan/BEAVIS00.GIF

(yeah yeah yeah, huhuhuh...)

Thijssie
23 augustus 2005, 09:51
Ik beweer dat ik een LP/SG met brits gevoiced scheurpedaal (b.v. Marshall DriveMaster) aangesloten op een SR een zeer imposant geluid vind geven en zelfs verkies boven een Marshall set. We hebben het vergeleken in onze oefenruimte en de SR met goed pedaal op standje "rock" was veruit favoriet, gewoon omdat de SR lekker kamerbreed bleef klinken. Ik heb zelf overigens ook op "the real deal" gespeeld (niet vaak, maar vaak genoeg).

Hmmmm, dan ben ik nu toch wel nieuwsgierig, wat voor type Marshall je naast je SR hebt gezet.

Ik kan me nl wel voorstellen dat, indien dat een nieuw meerkanaals ding is geweest, ik een heel eind met je mee kan gaan. Maar dat is natuurlijk geen vergelijk. Als jij een SR uit een van de beste jaren, gaat vergelijken met een Marshall om te kijken wat het lekkerste scheurt, of het meest imposante geluid geeft, dan moet je er dus ook wel een originele Plexi of 2203 naast zetten. En ik ben toch wel benieuwd of je dan nog dezelfde mening hebt. :D

Mr.Jay
23 augustus 2005, 12:44
Die dude van Flavium (later: "Free & Easy") wel eens gehoord? Echte 50's goldtop LP, kabel en TR... WAAN!

Als ik me correct herinner > P90-Goldtop.
Ik bedoel LP met HB's op Fenderamps > al snel bagger.


60's Free/Cream (vind ik trouwens gammele sound, sorry)

jaja.......mag natuurlijk

JaY

Mr.Jay
23 augustus 2005, 12:51
Je hebt denk ik weer niet goed gelezen Jay, We hadden het overigens ook niet over 60's Free/Cream (vind ik trouwens gammele sound, sorry) maar 80's

Vlg. mij ben jij zelf aan extra glazen toe > wie is "WE" ? Er wordt gewoon gevraagd een "Marshall-achtige sound" > is dat persé 80's dan ?
DE BASIS van de Marshallsound werd wel reeds in de 60's vastgelegd.

JaY

PeeVee
23 augustus 2005, 13:15
Jay, hier begon het mee...


Ik neem aan dat t niet mogelijk is om de beroemde marschall vooral ac/dc sound te krijgen uit een Fender Twin.

Daar kwam deze reactie op:


... KIJK... hier hebben we een ZEER interessante discussie. Is het mogelijk om met pedalen en een SG een Marshall achtige klank uit een TWIN te halen???

Het antwoord is "ja" imo, "marshallachtig" lijkt me de spijker op de kop. Een Fender is echter (gelukkig!) geen Marshall maar dat lijkt me verder wel logisch.

PeeVee
23 augustus 2005, 13:25
Hmmmm, dan ben ik nu toch wel nieuwsgierig, wat voor type Marshall je naast je SR hebt gezet.

Is al tijdje geleden, volgens mij een JCM900 (100W) en een JCM800 (50W), beiden (om de beurt) aangesloten op een 2 x 12" Marshall cabinet met Lead 80's. Verder hadden we een 2 x 12" JTM60 combo, een 2 x 10" JTM30 combo met 1 x 12" onderzetcabje, een UK plexi clone (sound city?) en mijn verrupzakte Bassman (soort poging tot Dumble) en dan natuurlijk mijn SR's (we hebben de blackface gebruikt).

We waren niet zozeer op zoek naar "de ultieme Marshall sound" alwel beetje aan het proberen wat gewoon het lekkerste rockte voor ons 80's hardrock bandje (ook AC/DC, Saxon, Maiden etc.) waar ik dan weer in drum (therapeutisch: beetje afreageren). De SR met goed pedaal was veruit favoriet. De JTM30 scoorde ook verrassend hoog (wel met het 1 x 12" kastje erbij, alleen 2 x 10" was wuzzy-amp), grappig want die heeft dus 5881's / 6L6'en en geen EL34's. De JCM900 was voor lekker gieren en janken heerlijk maar dat is niet het ouwe rauwe AC/DC rock soundje. De JCM800 rockte wel maar erg in het midden, erg weinig warmte, de plexi clone (50W) ging vooral heeeeeeeeeeeel erg hard... trommelvliesscheurend / gekmakend (en ik ben best wat gewend). Nog nooit zoiets gehoord en/maar was aangesloten op super efficiente McKenzie speakers die ook erg in het midden zaten en ook nog eens heeel brutaal in midhoog (alu domes?).

Je hebt wel gelijk, natuurlijk had daar ook een echte plexi moeten staan om te vergelijken maar die hadden we niet, simpel zat. Ik beweer ook niet dat een plexi verkeerd is, ik beweer dat een Fender amp met goed pedaal prima is om te rocken en dat ik die zelfs nog wel verkies boven het bataljon (toch best respectabele) amps waar we mee vergeleken hebben. Ik heb wel eens op een echte plexi gespeeld, niet heel lang maar hard, ik vond het OK maar niet bijzonder. Het deed me erg denken aan mijn Bandmastertje die ik lichtelijk gehotrod had; dat is met Gretsch (of iets anders) met HB's ook gewoon lekker rocken. Blijven natuurlijk 6L6'en en da's wezenlijk anders dan EL34's.

Mr.Jay
23 augustus 2005, 13:28
Jay, hier begon het mee...
[quote=jeroenuiteindhoven]Ik neem aan dat t niet mogelijk is om de beroemde marschall vooral ac/dc sound te krijgen uit een Fender Twin.

kijk, had IK 't tenminste wél goed gelezen > ik ken geen "marsChall ac/dc sound" :D



Het antwoord is "ja" imo, "marshallachtig" lijkt me de spijker op de kop.

ja, kan geen Marshall tegenop :razz:

JaY

PeeVee
23 augustus 2005, 14:17
Hahaha... wat zijn we het weer lekker eens Jay...

Een Gretch op een Marschall met een Ibanes pendaaltje lijkt me ook koel 8-)

fullorder
23 augustus 2005, 14:49
Hahaha... wat zijn we het weer lekker eens Jay...

Een Gretch op een Marschall met een Ibanes pendaaltje lijkt me ook koel 8-)

Het is toch Cratch? :D

dejohan
23 augustus 2005, 18:40
Maareuh, als we wat meer richting Metal gaan, wordt een Fender dan niet gouw te slap in het laag?

the sure thing
23 augustus 2005, 20:28
JIPPIE!!!!!!! Een keer antwoord op mijn vraag. Het antwoord is dus JA, Marshall ACHTIGE sounds op een Twin is mogelijk. Dank dank dank :dance:

renevanveen
24 augustus 2005, 00:53
Peevee schreef; Blijven natuurlijk 6L6'en en da's wezenlijk anders dan EL34's.[/quote]

Is volgens mij toch een beetje tegenstrijdig. AC/DC speelt op Marshall's JTM45 en deze types hebben geen El34 tubes maar 6L6 en KT's.

Toch ga ik mee met Peevee zijn verhaal. Met mijn blonde '64 bandmaster op '9' heb ik een overtuigend AC/DC geluid. Voor de solo's een marshall Guv'nor pedaal ( voorloper van de Drivemaster en iets smeuiiger klinkend ) ervoor en je hebt een klassiek vintage Marshall geluid.
Klinkt zelfs ' wilder ' dan mijn reissue Marshall 50 watt super lead met EL34's.

PeeVee
24 augustus 2005, 18:22
Is volgens mij toch een beetje tegenstrijdig. AC/DC speelt op Marshall's JTM45 en deze types hebben geen El34 tubes maar 6L6 en KT's.

Au contraire m'n beste, het onderstreept zelfs mijn stelling. Ik gaf nl. aan dat ik een Fender Super Reverb met goed Brits gevoiced pedaaltje zou verkiezen boven een Marshall met EL34's. Ik vind dat mooi en in mijn oren klinkt dat imposant (en ook AC/DC achtig maar durfde niet zover te gaan, dacht dat zij JCM800's / plexis gebruikten).

Ik bedoelde dat mijn Bandmaster amps wezenlijk anders zijn dan de JCM800 en b.v. de plexi clone waar we mee vergeleken hebben. EL34's trekken nog langer door als ze gaan opbreken, daarom lijken ze ook zo keihard door te rammen. Als 6L6'en gaan opbreken dan is het gedaan met de power.

Ik ging er dus vanuit dat de broertjes Young op latere EL34 amps speelden. Dat is dus niet zo blijkbaar... des te beter want KT66's gaan juist meer richting 6L6 en is ook gewoon pin compatible, kun je zo omprikken. Een JTM45 is feitenlijk qua circuit (niet qua parts) een Fender tweed Bassman. Nee het laag wordt niet slap (modderig) met een Fender maar ik moet wel eerlijk zeggen dat dat volgens mij komt omdat je de "gain" uit een pedaaltje haalt (en daar dus het laag binnen de perken houdt) en de Fender amp eigenlijk alleen maar gebruikt voor redelijk cleane versterking.


Toch ga ik mee met Peevee zijn verhaal.
Ja logisch, we zijn het nl. gewoon eens (ook wel eens leuk voor de afwisseling dat iemand het met me eens is... Dolf Koch was het ook met me eens hihi... (zie moderne versterkers forum...).


Met mijn blonde '64 bandmaster op '9' heb ik een overtuigend AC/DC geluid. Voor de solo's een marshall Guv'nor pedaal ( voorloper van de Drivemaster en iets smeuiiger klinkend ) ervoor en je hebt een klassiek vintage Marshall geluid.
Ja... dat komt een heel eind in de buurt van wat ik ook bedoel... Jij hebt dus de "ouwe" Guv'nor... Ook mooi ding ja... Ik vind de DriveMaster iets eeh... breder inzetbaar maar ouwe Guv'nor pedaaltje is zondermeer Marshall voicing all the way. Zo'n blond BMSTR-tje met gesloten kast is al een lekkere rocker... Ja... kan me helemaal voorstellen...


Klinkt zelfs ' wilder ' dan mijn reissue Marshall 50 watt super lead met EL34's.
OK... Ik weet niet hoe goed/slecht de reissues zijn t.o.v. de echte oudjes maar ik denk toch dat het best een goede indicatie is. Veel mensen kennen van Fender een Bassman en een Twin Reverb en denken dat dat dead clean is op ieder niveau (dacht ik ook)... Dat is dus niet zo... Jay heeft mij de ogen geopend toen ik hem op z'n Super Reverb speelde... Ik snapte niet waar het pedaaltje had waar hij die lekker crunch uithaalde hihi... was de amp zelf... HEUH?! Een Fender amp die vervormd? Ik snapte er niks van... :roll: Is nog niet eens zo lang geleden ;-)