PDA

View Full Version : jcm 900 + metalsound



newbreed
19 augustus 2005, 11:44
klinkt een jcm 900 voor metal nou gewoon kut of ligt het aan mij?? we gaan natuurlijk voor een moderne metalsound: killswitch, meshuggah etc Ik gebruik een Engl pre amp (620) die niet zoveel gain heeft dus wil ik tussen gitaar en pre-amp een booster gaan gebruiken bv een 808 ,SD1of iets dergelijks. bekende verhaal, gain op 0, level op 10 en tone op ongeveer 1 uur.. maar dat klinkt dus niet...bas gaat vervormen, klinkt veel te schel etc etc. op een jcm 800 klonk het stukken beter..komt dat door de opamps en andere troep die in de 900 zitten?? is er iets te vervangen/modden??

TIMBER
19 augustus 2005, 12:58
Indien je moderne metal speelt en dan bedoel ik dus in D of zelfs B gestemde gitaren... veel power-akkoorden vooral gedemt speelt dan moet je de JCM2000 hebben. Zit veel meer laag en sublaag in dan de JCM900 welk meer een rock cq hardrock versterker is. Ook zal bij lager gestemde gitaren de JCM2000 minder snel blubberig klinken.

el loco
19 augustus 2005, 13:29
Ik zou voor jou muzieksmaak inderdaad een andere versterker kiezen. Eerder een 5150 of een recto, iets in die richting. Mijns inziens veel beter geluid voor de stijl die je aangeeft.

andy
19 augustus 2005, 13:35
Ik heb ook een keer een hele avond met een JCM 900 lopen kutten. Maar ik kreeg er ook geen mooie metal sound uit. Het is een beetje hetzelfde verhaal als van jou Newbreed.

marc_o
19 augustus 2005, 13:40
Heb je de pre-amp in je return van je effectloop staan of prop je 'm gewoon in de gitaarinput? Dat maakt vast een hoop verschil.

Geronimo
19 augustus 2005, 20:40
Wat bedoel je nou? De ts808 tussen de gitaar en de Engl of tussen de gitaar en de preamp van de JCM900?? Idd bij de JCM 900 werkt de trukk met het boostertje niet echt door idd al die opamp- en diodemeuk die erin zit. Het werkt het best bij een volledige buizenvoorversterker.

Ik zou de JCM900 ditchen en idd een 5150 of een Recto kopen ergens. Weg met dat ding, het is leuk voor rock maar voor metal is het niks. De gitarist uit mijn band had ook een TSL 100 JCM2000 geval en dat was niet veel beter. Marshall is volgens mij niet echt geschikt voor die muziek die jij noemt... Heel misschien een ouwe 800 met een dikke boost ervoor dat gaat nog net denk. Maar idd een Recto/5150 oid en dan daar een 808 voor man je weet niet wat je hoort... Line6 pod of vetta is ook een optie, alleen moet je dan niet die standaard patches gebruiken, die klinken nog minder dan Marshall. Meshuggah gebruikt Line6. Ook zijn er mensen die zweren bij Engl, een powerball ofzo, maar daar heb ik niet zoveel ervaring mee. Ik heb wel wat clippies gehoord maar vond het niet onwijs spectaculair. Maar misschien met een boostertje dat het wat is. Het is iig wel all tube hi gain.

StereoX
19 augustus 2005, 20:54
ik heb ook een jcm 900 gehad en daar was alleen een punk geluid uit te halen, voor de rest was het te schel.

ik heb wel genoeg gitaristen gezien die met een jcm 2000 wel en enorm dik gitaargeluid hadden. dus dat marshall niet geschikt is voor dat soort muziek is denk ik niet helemaal waar.

Guinness
19 augustus 2005, 21:02
Over welke jcm900 hebben we het eigenlijk want er zijn meer modellen met de naam jcm900. De Dual Reverb of de SLX? Als je beweert dat de SLX niet geschikt zou zijn voor metal...? Dat ding is gebouwd voor metal. Trouwens toen wij een show deden met Mayhem speelden ze (en ik trouwens ook) over hun Dual Reverb en dat was helemaal niet verkeerd. Maar ik moet ook bekennen dat die versterker het toch aflegt tegen de jcm800. De 2203 welteverstaan.

Geronimo
19 augustus 2005, 21:07
ik heb ook een jcm 900 gehad en daar was alleen een punk geluid uit te halen, voor de rest was het te schel.

ik heb wel genoeg gitaristen gezien die met een jcm 2000 wel en enorm dik gitaargeluid hadden. dus dat marshall niet geschikt is voor dat soort muziek is denk ik niet helemaal waar.

Ja dik idd, maar niet strak. Flubberflubber was het, ik vond het niks.

Geronimo
19 augustus 2005, 21:11
Over welke jcm900 hebben we het eigenlijk want er zijn meer modellen met de naam jcm900. De Dual Reverb of de SLX? Als je beweert dat de SLX niet geschikt zou zijn voor metal...? Dat ding is gebouwd voor metal. Trouwens toen wij een show deden met Mayhem speelden ze (en ik trouwens ook) over hun Dual Reverb en dat was helemaal niet verkeerd. Maar ik moet ook bekennen dat die versterker het toch aflegt tegen de jcm800. De 2203 welteverstaan.

Ik heb het over de Dual Reverb modellen idd. Mayhem klinkt ook heel anders dan Killswitch Engage... Zo'n slx heb ik nog nooit gehoord moet ik zeggen. In ieder geval die dual reverbs zuigen echt, dat zijn de slechste van de hele serie, dat weet ik wel.

Guinness
19 augustus 2005, 21:31
Ik denk eigenlijk niet dat je dan ook moet vasthouden aan marshall. Marshall is ROCK. Niet meer of minder. Metal ook maar dan heb je meer de oude metalsound (I love that). Downtuned is de jcm800 zeer geschikt. Kijk eens op www.marshallamps.de. Dan Tips und Tricks en dan Powersounds Professionell einstellen (pdf even downloaden). Staat leuke informatie in. De duitse marshallsite vind ik stuk beter als de engelse., maar dit terzijde.

Is een Mode four niks? Das een marshall en gebouwd voor de moderne metalsounds.

Misschien moet je kijken voor een ENL of een MBoogie of zo. Die klinken inderdaad een stuk moderner dan een oude of nieuwe (buizen) marshall.

andy
20 augustus 2005, 01:54
Mee eens.
Maar ff reageren op andere reakties. De Mode four van Marshall vond ik dus ook helemaal niks. Te statisch, weinig ballen.
Maar ik heb ook een keer een concert gedaan op een JCM 2000, ik gebruikte wel het cleane kanaal met een vervormer er voor. Dat klonk wel lekker. (Ik had geen zin in de 15 min die ik had het gain kanaal met veel te veel knoppen te checken)
Ik speel al twee jaar, en nog steeds tevreden, over een Engl Powerball. Daar kun je een lekkere zware, warme, maar ook felle metalsound uithalen. Wel een beetje tijd nemen voor het afstellen, want daar schijnen enige forummers hier nogal wat moeite mee te hebben. :wink:

newbreed
20 augustus 2005, 11:33
Heb je de pre-amp in je return van je effectloop staan of prop je 'm gewoon in de gitaarinput? Dat maakt vast een hoop verschil. in de sent/return klinkt stukken minder dan in de normale gitaarinput..

newbreed
20 augustus 2005, 11:43
[quote="TIMBER"]Indien je moderne metal speelt en dan bedoel ik dus in D of zelfs B gestemde gitaren... veel power-akkoorden vooral gedemt speelt dan moet je de JCM2000 hebben. heb ik geprobeerd maar klonk ookminder..speel in B

Orpheo
20 augustus 2005, 13:18
de jcm 800 2203 is ideaal voor bijna alles waar je overdrive bij gebruikt. van thin lizzy tot slayer en van zakk tot slash.

de jcm 900 vond ik ook niet subliem, ook ietwat te schel.

de jcm 2000 tsl100 vond ik wel okayyyy.....maarrrrr........miste de ballen van de 800.

de powerball vond ik niet lekker. ik vond de layout wazig, niet duidelijk, dat glimmende metaal werd op een gegeven moment verschrikkelijk irritant. en de sound vond ik ook niet super. beetje kaal, weinig emotie....

ik vind de koch powertone2 op een marshall cab (ik dacht de 1960 cab, met greenbacks) een ideale amp voor van alles, van blues tot heavy metal.

ja, ik ben dus beetje omgeswitched van anti naar pro-koch...(dat een lullige cab-switch zoveel uit kan maken....)

andoni
21 augustus 2005, 12:27
Waarom wordt altijd de TSL vernoemt als het over JCM2000's gaat? Probeer de DSL eens, duidelijk een dikkere sound, minder schel en meer ballen. Niet de meest strakke versterker maar toch speel ik er met plezier moderne metal a la As I Lay Dying (maar dan zonder de christelijke ondertoon) en Killswitch Engage. Voor de rest waag ik me ook wel eens aan bluesy rock en deze amp is voor mij ideaal omdat ik me geen 2 amps kan veroorloven. Het metalgeweld doet hij redelijk goed, niet uitzonderlijk maar het klinkt gewoon goed voor mij punt (zeker in bandverband, prikt overal lekker door). Voor de klassiekere rock is het een bijna ideale amp. Nu nog sparen voor die Les Paul :lp: