PDA

View Full Version : Buisjes Kopen



Chroxy
18 augustus 2005, 21:22
Ik kijk af en toe op marktplaats naar bv ecc83 en el84 buizen voor mijn versterker. Vaak staan er advertenties van o.a. telefunkel en philips buizen, die weinig gebruikt zijn.

In hoeverre is het slim om op deze manier eens wat buisjes te kopen om wat te testen met andere buizen in mijn versterker? Ik ben bang dat ik dalijk een hoop rotzooi aanschaf. Heeft iemand tips waar ik op moet letten? Merken die goed zijn/niet goed zijn?

nicoverduin
18 augustus 2005, 23:49
Ik kijk af en toe op marktplaats naar bv ecc83 en el84 buizen voor mijn versterker. Vaak staan er advertenties van o.a. telefunkel en philips buizen, die weinig gebruikt zijn.

In hoeverre is het slim om op deze manier eens wat buisjes te kopen om wat te testen met andere buizen in mijn versterker? Ik ben bang dat ik dalijk een hoop rotzooi aanschaf. Heeft iemand tips waar ik op moet letten? Merken die goed zijn/niet goed zijn?
Het is imoeilijk om te beoordelen of een buis wel of niet veel is gebruikt. Daarnaast loop je het risico dat ze microfonisch zijn. De meeste buizen zijn getest op een buizentester. Dus niet ook nog eens in een versterker. Jij wilt ze juist in je versterker horen.
Eigenlijk moet je een deal met de verkoper kunnen maken dat als de buis niet voldoet (technisch), je hem terug kan sturen. Maar ik verwacht niet dat je er veel zal vinden.
Aan de andere kant, nooit geschoten is altijd mis. Maar ik zou nooit van die exorbitante prijzen betalen van 20-30 euro. Hooguit als hij nog nieuw is (bijvoorbeeld in een gesealde verpakking).

Nico

gvink
19 augustus 2005, 15:20
Ik gebruik sinds ik buizen in mijn verterker(s) heb JJ-Tubes... Geen nos ofzo, gewoon nieuwe buizen uit tsjechie dacht ik.

Je kan ze bestellen bij eurotubes.com. Ziet er een beetje gefreaked uit, maar hij weet waar hij het over heeft, en verzend altijd snel en betrouwbaar!

Ik geloof trouwens dat drtube.com ze ook verkoopt.. Ook een goeie gast die weet waar ie 't over heeft... Waarschijnlijk ben je daar ook iets goedkoper uit ivm de verzendkosten/invoerrechten enzo.. iig is het makkelijker...

GV

Dirk_Hendrik
19 augustus 2005, 16:24
Ik heb bij al die buizen op marktplaats vaak het gevoel dat ze al een "stuk minder" gebruikt waren toen te verkoper de eurotekens in z'n ogen kreeg. Ter plekke bleken ze ineens ook nog "heel goed te meten". Verbazingwekkend hoeveel mensen in Nederland er nog een buizentester blijken te hebben en hoe "goed" het ding die buizen meet. Als helemaal omdat dat "Goed meten" zo lekker subjectief is.

nicoverduin
19 augustus 2005, 16:33
Ik heb bij al die buizen op marktplaats vaak het gevoel dat ze al een "stuk minder" gebruikt waren toen te verkoper de eurotekens in z'n ogen kreeg. Ter plekke bleken ze ineens ook nog "heel goed te meten". Verbazingwekkend hoeveel mensen in Nederland er nog een buizentester blijken te hebben en hoe "goed" het ding die buizen meet. Als helemaal omdat dat "Goed meten" zo lekker subjectief is.
Er zijn nog zat buizentesters hoor. En het begrip "goed" betekent dat de buis op ongeveer de helft van de werkspanning is gemeten. Omgekeerd geld dan wel. als de buizentester zegt dat hij op is, dan is ie ook echt op!!

Wil je een buis testen tegen fabrieksspecs, dan moet je met die spanningen gaan meten. Sommige testers doen dat ook. Of zelf een opstelling maken en meten.

Tenslotte is de geluidstest alleen mogelijk met je versterker.

Nico

Mr.Jay
19 augustus 2005, 17:54
Ik heb bij al die buizen op marktplaats vaak het gevoel dat ze al een "stuk minder" gebruikt waren toen te verkoper de eurotekens in z'n ogen kreeg. Ter plekke bleken ze ineens ook nog "heel goed te meten". Verbazingwekkend hoeveel mensen in Nederland er nog een buizentester blijken te hebben en hoe "goed" het ding die buizen meet. Als helemaal omdat dat "Goed meten" zo lekker subjectief is.
Er zijn nog zat buizentesters hoor. En het begrip "goed" betekent dat de buis op ongeveer de helft van de werkspanning is gemeten. Omgekeerd geld dan wel. als de buizentester zegt dat hij op is, dan is ie ook echt op!!
Wil je een buis testen tegen fabrieksspecs, dan moet je met die spanningen gaan meten. Sommige testers doen dat ook. Of zelf een opstelling maken en meten.
Tenslotte is de geluidstest alleen mogelijk met je versterker.
Nico

+1 Nico.
Er wordt 2e hands véél troep aangeboden. Ze testen pre-ampbuisjes nooit op microfonie, ruis en sound !! > wél effe de belangrijkste dingen in een gitaaramp.

JaY

willum
22 augustus 2005, 16:01
is het wel mogelijk om diverse buizen gewoon maar uit te wisselen?
volgens mijn weten moeten buizen set´s gematched worden,daarom kun je dus ook meestal set+s met buizen kopen.
maar volgens een kennis die erg thuis is buizen zijn groove tubes heel erg goed
william

nicoverduin
22 augustus 2005, 16:16
is het wel mogelijk om diverse buizen gewoon maar uit te wisselen?
volgens mijn weten moeten buizen set´s gematched worden,daarom kun je dus ook meestal set+s met buizen kopen.
maar volgens een kennis die erg thuis is buizen zijn groove tubes heel erg goed
williamDe eindbuizen moeten gematched zijn. Dit voorkomt ongelijke instelling van de linker en rechter buis(zen) in de eindtrap.

GT, TAD, Ruby, EH, MESA, FENDER zijn allemaal labels die hun buizen kopen in Rusland ,China, Tsjechie en/o Yugoslavie. Daar zitten de enige fabrieken. Alhoewel er naar ik meen weer een plant is opgestart in de US.

GT, TAD, Ruby en EH testen zeer grote partijen buizen op hun eigen testmachines. Als ze hun werk goed doen (helaas niet altijd), krijg je dus een set buizen die goed op elkaar zijn afgestemd en degelijk getest zijn. Dit is dus meer als standaard testen in de fabrieken.

De nieuwe trend is het opkopen van merknamen (Mullard, Tung-Sol) door New Sensor. Men claimt de buizen vervolgens op basis van de specificaties te maken (in Rusland) zoals ze vroeger ook gemaakt werden. De meningen zijn overwegend positief in die zin dat de buizen goed zijn en klinken. Maar het is dus GEEN originele Mullard of Tung Sol.

Over de levensduur van de buizen is nog niet veel bekend. Kan ook haast niet anders.

Nico