PDA

View Full Version : Een beter geluid uit mijn V-Amp



Fvddungen
18 augustus 2005, 19:28
Luitjes,

Ik heb de volgende setup:
Gitaar -> V-Amp Pro -> Line Mixer -> SS Poweramp -> Behringer Cabinet

Als ik dit vergelijk met de setup van wat mijn leraar in zijn studio heeft staan:
Gitaar -> Triaxis -> Mixer -> SS Poweramp -> Cheap ass crappy hifi speakertjes

Mijn leraar heeft een dijk van een sound wat natuurlijk vooral te danken is aan de Triaxis en desondanks dat hij een solidstate poweramp en crappy hifi speakers gebruikt. Kun je nagaan hoe de sound is als hij zijn buizenamp en cabinet inzet. Zelf ben ik niet echt tevreden over mijn eigen sound. Het klinkt te schel, ietwat leeg en soms wat blikkerig. Ok, ik weet dat een V-Amp nooit aan een Triaxis kan tippen, maar ik ben wel overtuigd dat het beter kan. Is het misschien de poweramp of de cab? Maar een solidstate poweramp draagt toch (vrijwel) niks bij aan je sound? En hoe zit het met de cab? Overigens heb ik speaker emulatie uit staan. Of kan ik beter kijken naar goede pa speakers en speaker emulatie aanzetten? Als iemand ook maar enige tips heeft, hou ik me aanbevolen.

Btw: Ik heb geen behoefte aan anti v-amp/behringer opmerkingen, dus hou die maar lekker achterwege.

vester86
18 augustus 2005, 22:10
tweaken, gewoon veel pielen met de knopjes, dan moet er iets goeds uit kunnen komen

charlie45
19 augustus 2005, 13:11
dat lijkt me nou typisch een goeie vraag om aan je leraar te stellen.. maar goed :)

je sound wordt beinvloed door allemaal componenten:

(o.a.)
- jij zelf
- gitaar
- v-amp
- line mixer
- poweramp
- cabinet
- ruimte waarin je speelt

geen van deze factoren mag je onderschatten.

paar vragen:
- waarom gebruik je een line mixer?
- hoe klink je als je met jouw gitaar door spullen van je leraar speelt?
- hoe klinkt je v-amp door een koptelefoon?
- hoe klinkt je setup in een andere ruimte?
- wat voor gitaar gebruik je en kom daar wel een goed geluid uit?

Fvddungen
19 augustus 2005, 13:15
- De line mixer gebruik ik om ook andere bronnen aan te sluiten (md-speler, drumcomputer, etc)
- Heel stuk beter
- Ook niet naar mijn tevredenheid
- Geen idee. Nog neit geprobeerd.
- Ibanez RG 1620X met Paf Pro en Tonezone, dus daar zal niks mis mee zijn.

Maar kun je aangeven in hoeverre elke component bijdraagt aan het geluid en waar ik eventueel het eerst naar zou moeten kijken om de sound te verbeteren?

charlie45
19 augustus 2005, 13:39
ok, dus waarschijnlijk is je gitaar niet de zwakste schakel.

zo te horen ben je niet gelukkig met hoe je v-amp

probeer het geluid van je v-amp goed te krijgen op je koptelefoon, je kan daar een hoop aan instellen. probeer eens andere versterkermodellen dan je normaal doet ofzo, minder gain, of minder effecten (ik roep maar wat hoor)

verder zou ik eens proberen de line mixer er tussenuit te halen.


wat voor sound zoek je, wat voor styl speel je?

Fvddungen
19 augustus 2005, 13:43
Ik hou het voornamelijk op blues, funk en rock. Geen metal en punk dus.

Overigens ben ik wel tevreden met mijn cleane sound. Het is alleen dat de overdrive sounds al snel te schel en iel gaan klinken. De gain staat niet eens zo hoog ofzo.

charlie45
19 augustus 2005, 14:12
het zou mogelijk moeten zijn om een hele vette sound te creeeren met die v-amp.

maar als het je niet lukt om een goeie sound te creeren op je koptelefoon, dan wordt het tijd voor iets anders ;)

Raffel
19 augustus 2005, 15:33
Ik hou het voornamelijk op blues, funk en rock. Geen metal en punk dus.

Overigens ben ik wel tevreden met mijn cleane sound. Het is alleen dat de overdrive sounds al snel te schel en iel gaan klinken. De gain staat niet eens zo hoog ofzo.

treble en presence al eens omlaag gedraaid? (als er presence op zit)

Fvddungen
19 augustus 2005, 16:47
het zou mogelijk moeten zijn om een hele vette sound te creeeren met die v-amp.

maar als het je niet lukt om een goeie sound te creeren op je koptelefoon, dan wordt het tijd voor iets anders ;)
Tja, of ik ben nu ongelooflijk verpest door die Triaxis van mijn leraar dat voor mijn gevoel alles gewoon kut klinkt als het niet uit een Triaxis komt.

Frank

SimonS
22 augustus 2005, 23:05
ik heb zelf ook een V-amp2, en ik heb geen last van schel of blikkerig geluid.

* Heb je de speaker simulatie uit staan? uit te zetten door de juiste configuratie te selecteren.
* waarom heb je een line mixer :|
* `driveŽ functie uitzetten
* niet per ongeluk de Wah in een bepaalde positie gezet?
-> staat onder het ŽdriveŽ menu

en uiteraard al gitaarspelende draaien aan de knoppen. 1 parameter per keer veranderen.

grtz Simon

Tubefreak
23 augustus 2005, 00:57
Lees de handleiding eens goed door, daar staan een aantal tips in hoe je de "master" EQ kunt gebruiken in sommige situaties. Deze is erg handig om je algehele geluid aan te passen. Let er wel op dat je niet te veel laag er in draaid.

Ik heb zelf ook een V-Amp 2 en heb hem een paar keer aangesloten over op mijn rack en dat klonk echt niet slecht. Voor de oversturing vind ik vooral de Custom High Gain erg goed klinken. Voor je overstuurde geluiden zou ik die zeker proberen. Zorg dat je de boost functie ook uit hebt staan, daardoor hou je meer dynamiek over.

Ik denk dat een echte gitaar cab beter klinkt dan hifi speakers en de speakersimulatie. De simulatie is leuk, maar echte speakers klinken directer. Daarnaast zijn er op het web behoorlijk wat presets te downloaden voor de V-Amp die de moeite waard zijn om te proberen.

Succes
Maarten

telecastermaster
23 augustus 2005, 14:24
Hallo Quint,

Lastige vraag heb. Je vraagt naar de Steen der Wijzen.
Ik heb zelf een POD 2 en nog wat analoge direct recording spul. Ik vind de POD zelf ook erg blikkerig en digitaal klinken, maw niet 'organisch'. De truuk die je toe zou kunnen passen is om de V-amp door een buizen channelstrip te sturen. Die bestaan (meestal) uit een pre-amp+compressor+EQ. Dat geeft je meer warmte en dynamiek aan de gitaar. Maar ja, echte buizen apparatuur is expensive. Ik vind de POD zelf zo matig klinken dat ik 'm alleen gebruik om ('s avonds laat) wat stukjes in te studeren. En dan nog geef ik meestal de voorkeur aan mijn H&K Tubeman.

Fvddungen
23 augustus 2005, 14:32
Kun je me een voorbeeld geven van een buizen channelstrip?

Zelf dacht ik nog aan een mic preamp met 1 buisje om het geluid een beetje op te peppen, zoals de Behringer Ultragain 200. Die zijn niet echt duur. Maar werkt het goed of heb ik er niks aan?


Anders wordt het toch sparen voor een Triaxis.

charlie45
23 augustus 2005, 14:45
channel strip?

kom nou. dat is echt een domme oplossing..

je moet altijd uitgaan van elementen die zo min mogelijk negatieve invloed hebben op je signaal. je kan niet een slecht iets compenseren door een goed iets. elk component heeft een negatieve invloed.

THEORIE HIER:
als je het theoretisch benaderd dan is elk component een vermenigvuldigingsfactor van tussen de 0 en de 1. een factor 1 laat je signaal intact, een factor 0 laat alleen ruis over.

een element kan het signaal nooit mooier maken, alleen maar lelijker. er komt alleen maar meer vervorming bij. een element kan wel vervorming voorkomen in andere elementen, zoals een buffer.
EINDE THEORIE

anyway, als je niet tevreden bent met je v-amp: gefeliciteerd, je hebt smaak. verkoop dat ding en plug er iets tussen wat je wel mooi vind. er zit nog een hoop tussen v-amp en triaxis. probeer een v-twin van mesa.

charlie45
23 augustus 2005, 14:45
dubbelpost

telecastermaster
23 augustus 2005, 15:35
@ Charlie 45: als je geen verstand van zaken hebt hou dan je kop. :evil: Zeker je theorie nog nooit in praktijk uitgeprobeerd. :roll:

@ Quint: kijk ook even op het recording forum. Daar komt deze vraag ook regelmatig voorbij.
http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=58874&highlight=

Tubefreak
23 augustus 2005, 20:23
Dynamiek toevoegen is een lastig iets. Een tube mic preamp er tussen hangen zal je sound niet echt dynamischer maken, zeker met een compressor niet.

Maar het kan wel een "edge" toevoegen die het lekkerder laat klinken. Minder digitaal.

Staar je aub niet blind op een gloeiend buisje in een mic preamp, meeste betaalbare mic pre's met buizen klinken echt niet waanzinniger dankzij het buisje. Deze buizen lopen op zeer lage voltages en hebben weinig overeenkomsten met echte buizen preamps.

99% procent van de redenen dat het er inzit is omdat iedereen een buis denkt te willen hebben in de preamp. Het is echt niet specifiek ontworpen om de buis zo goed mogelijk te laten klinken.

Dat betekent niet dat ze automatisch slecht zijn, maar verwacht er gewoon echt niet te veel van. Ik heb zelf een Behringer EQ 19" HE met zo'n buisje en een warmth knop. Nou... die warmth zorgt voor een verschrikkelijk onbruikbare sound en heeft niets met een echte buizensound te maken. Het zegt genoeg dat ze het in de Nederlandse handleidingen hebben over een "koker" ipv een "buis".

Het spul van Presonus, Behringer, etc lijkt dus allemaal heel aantrekkelijk, maar luister er eerst ff naar en verwacht geen heilige graal! Check ook eens het recording forum van Harmony Central voor wat aanraders op mic preamp gebied.

Maarten

Fvddungen
23 augustus 2005, 21:22
Nou jongens,

Ik heb even de raad van de handleiding niet opgevolgd en de v-amp in S1 mode gezet ipv L2 ondanks dat ik een cab heb. En warempel het klinkt allemaal veel meer naar mijn zin nu. Heb flink zitten proberen met de juiste amp/cab combinatie en de eq settings en het geluid klinkt veel voller en smoother.

Het was allemaal stuk simpeler dan ik dacht. Ik is weer een gelukkig mens.

charlie45
24 augustus 2005, 12:17
aha, gefeliciteerd..

enne
@telecastermester: mijn punt is: al draagt een aap een gouden ring het is en blijft een lelijk ding.
of in culinaire termen: appelmoes over je spruitjes zodat je de spruitjes niet proeft.

telecastermaster
24 augustus 2005, 18:01
Ja, maar om een class A buizenvoorversterker nou een lelijk ding te noemen........... :-?

crapton
26 augustus 2005, 19:17
Veel is een kwestie van smaak. Ik heb zelf een V-Amp Pro aan een stereo SS amp (Alesis RA300) en een stel zelfbouw gitaarspeakers. Ik werk altijd met L1 setting, dwz de digitale cab sim aan. Zonder vind ik het schel en blikkerig klinken. Met die cab sim (is een soort low pass band filter) klinkt het wel lekker, je kan kiezen uit 15 cabs dus als je meer hoog wil oid kan dat ook. Er zit overigens ook een analoge cab sim direct out in dat ding via de XLR-outs, vind ik iets minder goed maar kan ook.

Overigens speel ik in een coverband en vind ik de eenvoud, de flexibiliteit en snelheid van sounds wisselen erg makkelijk. Ik gebruik die direct out samen met een microfoon voor een speaker, kan de geluidsman de beste mix maken bv als het iets wolliger moet dan meer microfoon.