PDA

View Full Version : Goed beginnersboek



Basild
18 augustus 2005, 14:53
Hallo allemaal,

Ik heb zelf een gitaar gekocht en mijn vader had nog een oud gitaarboekje in de kast liggen, dat boekje vind ikzelf niet echt goed en het is nogal oud en bovendien wordt er niks in uitgelegd. Ik zou graag mezelf gitaar willen leren spelen.. (hebben meer mensen dit gedaan? zonder les bedoel ik) en zoja welk boek is goed om te gebruiken, waar alles ook in uitgelegd wordt enz.

Alvast bedankt,

Basild

Esther*
18 augustus 2005, 16:54
Wat wil je leren? Klassiek of pop? Tokkelen of slag? Akkoorden? Ben je volwassen of ben je jong? Ben vrij snel van begrip of heb je juist wat meer tijd nodig? Dit zijn in ieder geval dingen waar een goede gitaardocent je bij kan helpen. Het is goed mogelijk om jezelf gitaar te leren spelen hoor. Maar lesnemen bij een goede docent is meestal effectiever. Vertel eerst maar eens wat je precies wilt leren.

Esther

Basild
18 augustus 2005, 17:00
Sorry ik had niet aan al die dingen gedacht, les geven gaat nogal moeilijk aangezien ik ook trompet speel. Het leek mij leuk om gitaar erbij te doen, en ik hoef echt niet prof te worden ofzo. Ik ben 14 jaar, wil graag pop leren, tokkelen en slag.. kan het niet beide? En ik heb wel wat meer tijd nodig :oops: Ik zou wel bijvoorbeeld 5 introductie lessen kunnen nemen.. zou dat goed zijn? Gewoon om een basis te leggen..

Basild

MonkeyFace
18 augustus 2005, 17:53
Het is best mogelijk om jezelf te leren spelen, maar het vereist heel veel oefenen, oefenen, oefenen en meer oefenen. Probeer ook aan video's te komen zodat je kunt zien hoe mensen spelen, en lees simpele boeken door (oude boeken volstaan ook). Ik kreeg mijn eerste gitaarles toen ik al anderhalf jaar speelde (was op uitwisseling naar Noorwegen dus nog in het Noors ook) en afgezien van wat masterclasses heb ik nooit les gehad verder. Ik speel inmiddels 7 jaar en ben momenteel bezig om mijn eerste album op te nemen en ik doe geregeld sessiewerk.

Esther*
18 augustus 2005, 20:00
Sorry ik had niet aan al die dingen gedacht, les geven gaat nogal moeilijk aangezien ik ook trompet speel. Het leek mij leuk om gitaar erbij te doen, en ik hoef echt niet prof te worden ofzo. Ik ben 14 jaar, wil graag pop leren, tokkelen en slag.. kan het niet beide? En ik heb wel wat meer tijd nodig :oops: Ik zou wel bijvoorbeeld 5 introductie lessen kunnen nemen.. zou dat goed zijn? Gewoon om een basis te leggen..

Basild
O, je hoeft je niet te verontschuldigen hoor. Nergens voor nodig.
En tuurlijk kan je allebei leren spelen. In principe kan je alle stijlen leren spelen. Alleen heb je daar verschillende beginnersboeken voor, vandaar mijn vraag. Je bent niet verplicht om les te nemen hoor, maar je wordt er wel wijzer van. (mijn mening)

Fasttrack, Gitaar 1 van Blake Neely en Jeff Schroedl:
Je leert noten, akkoorden en verschillende stijlen. Heel veel basisbegrippen maar wel lastige stukken. Er zit een cd bij maar die heeft een vrij snel tempo. Misschien niet echt geschikt voor jou.

Playing leadguitar with the band 1 van Dave Clo: Basismethode om notenschrift te leren lezen en spelen met een plectrum. Erg leuke cd erbij met twee verschillende versies van elk stuk.

Slaggitaar 1 van Michiel Merkies: Een goede opbouw. Je leert stap voor stap akkoorden spelen. Vooral goed voor het leren overpakken van akkoorden. Ook hier een cd om te oefenen in een tempo dat goed is te doen.

Ik zou zelf de laatste 2 boeken naast elkaar gebruiken. Maar misschien zijn er andere mensen die nog veel betere ideeen hebben.
In ieder geval succes en mocht je vragen hebben, stel ze gerust.

Esther

Basild
18 augustus 2005, 23:27
Bedankt voor de reacties:)

Waar kan ik die gitaarboeken aanschaffen? Heb even bij De Haske gekeken (waar ik ook trompetboeken haal) maar kon ze daar niet vinden.. en bij Broekmans ook niet.. Waar zou ik ze online kunnen bestellen? Of in iedergeval de prijzen bekijken?

Basild

Esther*
19 augustus 2005, 10:32
Slaggitaar is in ieder geval van De Haske. Je kunt je boeken ook online bestellen via Stolk en vd Heijde (http://www.shbladmuziek.nl/)(donner, R'dam) of via Guitarreria (http://www.gitaarspeciaalzaak.nl/)

Groet van Esther