PDA

View Full Version : Zelfbouw 2x12 voor basgitaar



schwalbe
18 augustus 2005, 12:31
Ik ben al een tijdje bezig met het ontwerpen en bouwen van een 2x12 voor bas. Daar gaat heel wat meer ontwerptijd in zitten dan een 2x12 voor gitaar kan ik je vertellen...
Maar goed; hij is nou bijna klaar, de verf moet nog drogen, de beschermlijstjes en hoekjes moeten er nog op en dan kunnen de drivers erin. De drivers zijn trouwens Eminence Delta 12 LF's. de drivers zitten verticaal, met de bassreflexsleuf ertussenin. Geen tweeter, want daar heb ik een hekel aan. Het wordt trouwens een 4 ohm cab want dan kan ik mijn versterkervermogen optimaal uitbuiten.
Het ontwerp is 100-101 db gevoelig en het -3 db punt ligt rond de 42hz.
Dat zijn specs die moeten kunnen concurreren met commerciele cabs. Als het goed is gaat het cab echt retestrak klinken want mijn bracing is een stukje uitgebreider dan wat gebruikelijk is.
De buitenmaten zijn (uit mijn hoofd, ik heb de tekening niet hier) BxHxD= 55x75x38 cm.
Het ontwerpen was echt een hele klus; wil je echt diep kunnen gaan dan lopen kastmaten (en dus ook gewicht) vrij vlot uit de hand. En de driverselectie was ook pittig: bijna alle drivers die diep kunnen in een kleine kast geven weer te weinig mid... uiteindelijk bleef eigenlijk alleen de Eminence delta 12 lf over als je het nog betaalbaar wil houden.
Ik hou jullie op de hoogte...