PDA

View Full Version : Wie kan mij meer vertellen over deze Gibson Les Paul custom



Ed Nugent
18 augustus 2005, 00:18
Hallo,
Wie kan mij meer vertellen over mijn Les Paul custom?

Ik heb pas mijn SG ingeruild op deze gitaar. De vorige eigenaar zei dat die van het bouwjaar 1967 is.
Maar ik heb net begrepen dat er vanaf begin 60er jaren tot 1968 geen customs zijn gemaakt?!?.

Na lang zoeken naar van alles over serie nrs. en dergelijke van Gibsons, ben ik nog niks wijzer(ik heb zelfs naar Gibson gemailt maar geen reactie terug gehad).

Een aantal feiten van deze gitaar zijn; serie nr. 880829 ("67 gaat maar tot 880089?)
Er staat geen "made in u.s.a" aan de achterkant.
De hals bestaat uit meerdere stukken mahony, de body niet.
De binding is bij de "cutaway"(?) smal zodat je nog een stukje van de top ziet.
Is gerefinishd, orginele kleur weet ik niet meer.

Ik probeer een link naar de foto's van de gitaar toe te voegen.

[/img]http://community.webshots.com/album/425676733lejoyd[img]

Ik hoop dat iemand hier wat mee kan.

De gitaar klinkt overgens perfect, ik wil alleen graag weten wat ik nu eigenlijk heb.

Grtz,

Orpheo
18 augustus 2005, 00:28
ik vind het een " vreemde" les paul....die tuners lijken me niet origineel; de ouwe hebben nl gibson deluxe er bv opstaan. de les paul customs hadden bij mijn weten niet eens klusons, maar diecast tuners. meer a la de kidneybean tuners. een 3delige hals?? op een vintage les paul? ook raar vind ik. en een dekkende kleur is dat zwart...en dan zie je toch nog de mapletop? hmm...hoort eigenlijk ook niet.....

en het klopt ook dat tussen '61 en '68 er geen les pauls gemaakt zijn, alleen sg's. ja, op de les paul custom na, die per definitie gewoon de SG custom is....

maar ja, das wat ik alleen maar weet..

KutKaaskop
18 augustus 2005, 00:40
http://www.rexc.com/services/gibson_serial.htm#6169

zoek het maar uit, alle serials staan er.

vulvasonic
18 augustus 2005, 00:44
Ik kan op de foto's ook geen dubbele binding ontdekken, maar dat kan aan de kwaliteit van de foto's liggen.

Wat voor een SG heb je er trouwens op ingeruild? Ik ben namelijk benieuwd naar de 'prijs' die je ervoor hebt betaald.

Johannes
18 augustus 2005, 00:51
Ziet er niet heel betrouwbaar uit. Waar is trouwens het puntje op de i?

Antoon
18 augustus 2005, 01:38
"Gibson Deluxe" staat vanaf 1969 op de mechanieken maar je kon de luxere modellen ook met Grovers bestellen (zoals bij die van jou). Zie daar niets raars aan.

3 delige hals gecombineerd met 1 of 2 delige body zie ik niet terug in de Gibson verhalen maar dat zegt niet alles. Maple top klopt. Serienummer wordt over het algemeen als 1967 gezien (859001 tot 895038 = 1967), maar ik weet niet of je dit te letterlijk moet nemen. Tot 1969 werd de hals zonder "made in usa" en "volute" gemaakt. Let vooral eens op de uitfrezing van de holtes voor de pots (zie onder). Wat zijn de pot codes? Interessant geval dit.


1968 Les Paul Custom specs:
In 1968, single cutaway model resumes again with black finish, two Humbucking pickups, 14 degree peghead pitch (instead of 17 degrees), "amp" style volume/tone knobs, wide peghead, and a maple top (the custom generally did not have a maple top in the 1950s). The neck tenion (the part of the neck's tongue seen in the neck pickup route) is long. The control cavity route in 1968 is different too, as it was routed all the way thru the mahogany body *before* the maple top was glued on.
Early 1969 Les Paul Custom specs:
Starting in February 1969 the control cavity was routed like 1950s guitars with the maple top glued in place. This can be seen because the maple is slightly routed with a step, where on January 1969 and 1968 Les Pauls the maple has absolutely no routing marks. Starting in February 1969 the control cavity was routed like 1950s guitars with the maple top glued in place. This can be seen because the maple is slightly routed, where on January 1969 and 1968 Les Pauls the maple has absolutely no routing marks. Also the "cross banded" (pancake) 3-piece Les Paul body started in early 1969, with a thin layer of maple sandwiched between the mahogany body back. The first generation of the pancake body had this thin maple pancake close to the top of the body. By mid-1969 the maple pancake layer moved to the dead middle of the mahogany portion of the Les Paul body. Also the dot in the "Gibson" peghead logo seems to largely disappear on 1969 Les Pauls.
Mid 1969 Les Paul Custom specs:
Beneath serial number say "made in USA" and has a "volute" on the back of the neck in the nut area (a vulute is a ski-jump like bump on the back of the neck). The neck is also laminated with 3-pieces of maple.

Orpheo
18 augustus 2005, 10:04
"Gibson Deluxe" staat vanaf 1969 op de mechanieken maar je kon de luxere modellen ook met Grovers bestellen (zoals bij die van jou). Zie daar niets raars aan.

3 delige hals gecombineerd met 1 of 2 delige body zie ik niet terug in de Gibson verhalen maar dat zegt niet alles. Maple top klopt. Serienummer wordt over het algemeen als 1967 gezien (859001 tot 895038 = 1967), maar ik weet niet of je dit te letterlijk moet nemen. Tot 1969 werd de hals zonder "made in usa" en "volute" gemaakt. Let vooral eens op de uitfrezing van de holtes voor de pots (zie onder). Wat zijn de pot codes? Interessant geval dit.


1968 Les Paul Custom specs:
In 1968, single cutaway model resumes again with black finish, two Humbucking pickups, 14 degree peghead pitch (instead of 17 degrees), "amp" style volume/tone knobs, wide peghead, and a maple top (the custom generally did not have a maple top in the 1950s). The neck tenion (the part of the neck's tongue seen in the neck pickup route) is long. The control cavity route in 1968 is different too, as it was routed all the way thru the mahogany body *before* the maple top was glued on.
Early 1969 Les Paul Custom specs:
Starting in February 1969 the control cavity was routed like 1950s guitars with the maple top glued in place. This can be seen because the maple is slightly routed with a step, where on January 1969 and 1968 Les Pauls the maple has absolutely no routing marks. Starting in February 1969 the control cavity was routed like 1950s guitars with the maple top glued in place. This can be seen because the maple is slightly routed, where on January 1969 and 1968 Les Pauls the maple has absolutely no routing marks. Also the "cross banded" (pancake) 3-piece Les Paul body started in early 1969, with a thin layer of maple sandwiched between the mahogany body back. The first generation of the pancake body had this thin maple pancake close to the top of the body. By mid-1969 the maple pancake layer moved to the dead middle of the mahogany portion of the Les Paul body. Also the dot in the "Gibson" peghead logo seems to largely disappear on 1969 Les Pauls.
Mid 1969 Les Paul Custom specs:
Beneath serial number say "made in USA" and has a "volute" on the back of the neck in the nut area (a vulute is a ski-jump like bump on the back of the neck). The neck is also laminated with 3-pieces of maple.

deze komt uit '67 volgens de topicstarter. en in '67 had je gewoon nog geen les pauls. zo eenvoudig....toch?

verder; meerdelig body met 3 delig halzen heb je wel, maar die zijn weer nieuwer; jaren 70 enzo.

Orpheo
18 augustus 2005, 10:04
"Gibson Deluxe" staat vanaf 1969 op de mechanieken maar je kon de luxere modellen ook met Grovers bestellen (zoals bij die van jou). Zie daar niets raars aan.

3 delige hals gecombineerd met 1 of 2 delige body zie ik niet terug in de Gibson verhalen maar dat zegt niet alles. Maple top klopt. Serienummer wordt over het algemeen als 1967 gezien (859001 tot 895038 = 1967), maar ik weet niet of je dit te letterlijk moet nemen. Tot 1969 werd de hals zonder "made in usa" en "volute" gemaakt. Let vooral eens op de uitfrezing van de holtes voor de pots (zie onder). Wat zijn de pot codes? Interessant geval dit.


1968 Les Paul Custom specs:
In 1968, single cutaway model resumes again with black finish, two Humbucking pickups, 14 degree peghead pitch (instead of 17 degrees), "amp" style volume/tone knobs, wide peghead, and a maple top (the custom generally did not have a maple top in the 1950s). The neck tenion (the part of the neck's tongue seen in the neck pickup route) is long. The control cavity route in 1968 is different too, as it was routed all the way thru the mahogany body *before* the maple top was glued on.
Early 1969 Les Paul Custom specs:
Starting in February 1969 the control cavity was routed like 1950s guitars with the maple top glued in place. This can be seen because the maple is slightly routed with a step, where on January 1969 and 1968 Les Pauls the maple has absolutely no routing marks. Starting in February 1969 the control cavity was routed like 1950s guitars with the maple top glued in place. This can be seen because the maple is slightly routed, where on January 1969 and 1968 Les Pauls the maple has absolutely no routing marks. Also the "cross banded" (pancake) 3-piece Les Paul body started in early 1969, with a thin layer of maple sandwiched between the mahogany body back. The first generation of the pancake body had this thin maple pancake close to the top of the body. By mid-1969 the maple pancake layer moved to the dead middle of the mahogany portion of the Les Paul body. Also the dot in the "Gibson" peghead logo seems to largely disappear on 1969 Les Pauls.
Mid 1969 Les Paul Custom specs:
Beneath serial number say "made in USA" and has a "volute" on the back of the neck in the nut area (a vulute is a ski-jump like bump on the back of the neck). The neck is also laminated with 3-pieces of maple.

deze komt uit '67 volgens de topicstarter. en in '67 had je gewoon nog geen les pauls. zo eenvoudig....toch?

verder; meerdelig body met 3 delig halzen heb je wel, maar die zijn weer nieuwer; jaren 70 enzo.

Antoon
18 augustus 2005, 12:08
Je moet de jaartallen die gegeven worden in de boekjes niet te precies nemen. Ik zag toevallig dat er bij Larkstreet in de VS een 1969 LP deluxe staat met inderdaad een 3 delige hals met een 1 delige body. Ook zijn er 1970 exemplaren zonder 'volute' terwijl dat als de alles letterlijk en precies neemt dat niet zou moeten kunnen. 1967 is jouw gitaar natuurlijk niet maar waarschijnlijk wel daar in de buurt. Ik zie er niet zoveel 'verdachts' aan. Pot codes en freeswerk kunnen je meer vertellen. Stemmechanieken zijn trouwens de pre 1971 varianten, daarna krijg je die ronde met 'niertjes'.

Agent_Smith
18 augustus 2005, 18:56
Idd, als het een Gibson is, dan zal het een hele late '69er of 70-71 zijn. De gitaar was alleen in zwart verkrijgbaar. Pas na '71-'72 ongeveer kwamen andere kleuren beschikbaar. Tuners twijfel ik over. Knoppen zijn uiteraard niet origineel.
Het serienummer ziet er (voor zover zichtbaar) wat raar uit. Heel hoog gepositioneerd ook.
Check idd even de routing en de potcodes (foto's!).
Wellicht kun je ook even het halselement eruit tillen en kijken naar de neckjoint.

Ed Nugent
18 augustus 2005, 20:26
Oké dan , bedankt voor jullie nuttige info !
Ik heb het één en ander losgeschroeft en nog wat foto's gemaakt.
Beetje slechte kwaliteit, ik heb alleen maar een digicam op mijn telefoon.

http://community.webshots.com/myphotos?action=viewAllPhotos&albumID=425676733
(als de link lukt?)

Mijn bevindingen zijn dat de volgende punten over één komen met het model 1968.

Long neck tongue, zichtbaar vanuit pick up positie.
Brede kop =8,45 cm op breedste punt (i.i.g breder dan mijn les paul studio).
Hoek van de kop = 14 graden, voorzover ik dat kon opmeten met mijn flexibele geodriehoekje.
Volgens mij niet zo'n volute toestand op de hals, en de body is volgens mij eerst helemaal door gefreest en daarna de top erop geplakt.
Wat ik wel vreemd vind is dat er een randje zichtbaar is in de pot holte.
Ik heb een heel klein stukje van de verf weggekrabt en zie dat het randje van mahony is en er niet in de top is gefreest.
Misschien is dat een beetje zichtbaar op de foto.

De potmetercode = tx1158 500k at 1376929(moeilijk leesbaar).
Kan iemand hier een jaartal uit opmaken?

Dus volgens mij is deze gitaar uit 1968 afkomstig?
Of vergeet ik nu wat, die hals misschien?
Maar mijn verhaal wordt wat erg lang.

Alvast bedankt voor julie moeite.

Agent_Smith
18 augustus 2005, 22:08
Twee helft van 1969, Ed. Afgaande op de potcodes. Gefeliciteerd, deze zijn redelijk geld waard! 8-)

vulvasonic
18 augustus 2005, 22:57
Kom ik terug op mijn eerdere vraag; wat voor 'n SG heb je er op ingeruild?
Want deze LP is geen goedkope jongen. Dus was het een goede deal of niet?

heavy-metal-thunder
18 augustus 2005, 23:54
Ik ben onvoldoende op de hoogte om de authenticiteit + jaartal van jouw Custom te garanderen. Maar ik heb zelf héél goeie ervaringen met de mensen van Gibson, niet de jongens uit de fabriek, maar wel rechtstreeks naar de custom shop. Je kan mailen via de site, maar ik heb hier nog een mailadres liggen van één of andere manager : Drew.Vance@gibson.com

Ik had ook eens vragen over de echtheid van een gitaar en heb hen een gedetailleerd mailtje gestuurd, samen met foto's. Hierop kreeg ik vrij snel een duidelijk antwoord.

Succes.

PS : begrijp niet goed dat je één of andere SG inruilt tegen een could-be-vintage-les-paul-custom. Niet dat het mijn zaken zijn, maar deze gitaar kan aardig wat geld waard zijn, maar kan net zo goed één of andere goedkope kopie zijn (maar ik denk wel dat het hier over de real thing gaat)

PS : de stemmachanieken, de "i" zonder puntje en de kop uit meerdere stukken lijken me niet verdacht.

Ed Nugent
19 augustus 2005, 00:36
Typ ik net een kilometer lang verhaal in, wil ik het posten krijg ïnvaled nogwat te zien.
:evil:

Ik ga het nog eens proberen

heavy-metal-thunder
19 augustus 2005, 00:42
Typ ik net een kilometer lang verhaal in, wil ik het posten krijg ïnvaled nogwat te zien.
:evil:

Ik ga het nog eens proberen

Gouden raad van tante Kaat : op tijd eens saven. Als je op een k*tforum zoals gitaarnet jouw proza wil posten, eerst even "ctrl" en "a" tikken en dan rechter muisklik en kopiëren. Kan je nadien jouw tekst gewoon terug plakken.

Ed Nugent
19 augustus 2005, 01:13
Bedankt voor het email adres , ga ik zeker proberen.

Ik heb dus een S.G uit 1968 (was iets duidelijker om te traceren)ingeruild.
Deze heeft enige tijd geleden hier en daar te koop/ruil gestaan.
Met wat lakslijtage/herstelde gaatjes van tremelo enelementsplit gaatjes e.d.Maar technisch 100% (voor verkoop naar Zwier gitaarbouw gebracht om daar volledig na te laten kijken).

Ik zou bij verschillende muziekzaken 1000/1250 euro daarvoor terug krijgen als ik een les paul zou kopen. Ik stond op het punt om de SG in te ruilen op een hele mooie les paul standaard, uit 1993 dacht ik.
Totdat ik een mailtje kreeg van iemand die moest een oude SG hebben i.p.v de veel zwaardere custom (=lang verhaal)

Ik heb wel wat bijgelegd omdat die man ook wel wist dat een custom meer waarde heeft, maar geloof me dat het een hele goede deal was!

Hij en ik zijn allebei geen handelaren en ik doe de gitaar ook zeker niet weg. Maar vraag me eigenlijk wel af hoeveel die nu ong. waard is. :wink:
Ik heb de gitaar gekocht omdat de klank echt geweldig is en.....tsja, ik vind een custom zo'n beetje de mooiste gitaar.

Wat wel typish is, is dat veel mensen gitaren rellicen en alles de hemel inprijzen wat oud is. Totdat je een echte oude "natuurlijk gesleten"gitaar aanbiedt, dan is die opeens niks meer waard omdat ie niet in "mint conditie" is en krijg je de belachelijkste aanbiedingen met nog niet eens een fatsoenlijk mailtje!

Zo, nu nog een Plexi amp i.p.v. mijn jcm 800 en ik ben ook weer schuldig aan de vintage gekte :oops:

vulvasonic
19 augustus 2005, 01:19
Ik zou bij verschillende muziekzaken 1000/1250 euro daarvoor terug krijgen als ik een les paul zou kopen. Ik stond op het punt om de SG in te ruilen op een hele mooie les paul standaard, uit 1993 dacht ik.


Ronduit belachelijk!
Ik heb de foto's van je SG (ik herinner het me nu) inderdaad gezien. Voor dat ding had je veel meer kunnen vragen dan de 1000/1250 die ze je aangeboden hebben. Het blijven handelaren he?

Gelukkig heb je de mazzel gehad en uiteindelijk de voor jou goede beslissing genomen om voor die Les Paul Custom te gaan. Gefeliciteerd!

Al was ik wel strontjaloers op die SG :D

Agent_Smith
19 augustus 2005, 07:57
[quote=Ed Nugent]

Al was ik wel strontjaloers op die SG :D

Haha! En ik op die Custom! :cool:
Nou ja, ik zal het met mijn 1970 Custom moeten doen... :wink:

heavy-metal-thunder
19 augustus 2005, 09:49
Ik ken de prijzen van de Vintage Gibsons niet, maar heb er even een boekje bijgehaald ("Guitarist" van september 1994). Hierin staan enkele prijsindicaties: (vrij vertaald, want boekje is franstalig)
- heruitgave van de Les Paul vanaf 1968 afhankelijk van de kwaliteit van het hout en de kopie : 10 à 15000 Franse francs (1500 à 2500 euro)
- SG Standard 62-69 : 10 à 25.000 francs (1500 à 3500 euro)
- SG Special 61-69 : 10 à 15000 francs
- SG Custom 62-69 : 15 à 25.000 francs

Het betreft hier een prijsindicatie uit 1994 en ondertussen is er al wel wat gewijzigd. Trouwens, een LP Custom zal wel wat meer gaan dan een gewone LP.

Laat bij gelegenheid eens weten wat de mannen van Gibson te vertellen hebben.

keef
19 augustus 2005, 12:27
De prijzen van de late 60er LP Standards en Customs zijn de laatste jaren enorm gestegen. Een (pro?) gerefinishde '69 is in de huidige markt nog steeds meer waard dan een late 60s SG - of het moet een Custom zijn. Goede deal.. :)

heavy-metal-thunder
19 augustus 2005, 15:55
Inderdaad, ondertussen zijn de prijzen aanzienlijk gewijzigd, een LP Standard kostte in 1994 een 1200 euro.

Maar het blijft m.i. moeilijk om de waarde v/d instrumenten te schatten, gezien hun modificaties. Maar het lijkt me toch een goeie deal.

Ed Nugent
19 augustus 2005, 18:48
Zodra ik een antwoord heb gekregen van het eerder genoemde email adres van gibson laat ik het zeker even weten.

Ik ben in iedergeval al een stuk meer te weten gekomen.Ook heb ik nog wat foto's toegevoegd op die site waar ook mijn custom opstaat van de SG waar het over ging (voor de geintereseerde).

Antoon
20 augustus 2005, 15:25
E.N.: Kun je je nog iets herinneren over de halsbreedte die jou SG Standard had? Was dit een typische eind 60 smalle hals ('pencil neck')? Heeft je LPC dat ook of is het meer een standaard breedte?

Verder mooie gitaar. Is inderdaad waarschijnlijk een 1969 exemplaar dat op de lak na origineel lijkt. Cool instrument. Wel is het zo dat als je wat moeite had gedaan je prima je SG voor 2500+ had kunnen verkopen.

Ed Nugent
20 augustus 2005, 15:51
De maten van mijn SG toen, waren bij de 12e fret iets van 50,5mm (2") breed en 27 mm (1.3") dik.
Net als mijn LPC trouwens als ik goed heb gemeten.

antoon zei;
Wel is het zo dat als je wat moeite had gedaan je prima je SG voor 2500+ had kunnen verkopen

Ja ik weet 't, ik heb 0,0 geduld als ik iets wil hebben moet het er gisteren al zijn.
Maar het was ook weer zo dat ik bijvoorbeeld een mailtje kreeg waarin met hoofdletters stond dat ik die gitaar dan maar snel moest inruilen bij die zaak waar ik 1250 ervoor kreeg.
En meer van dat soort mailtjes.
Die zeikerds ook altijd als je iets wilt verkopen, ik was het vooral beu om er mee te leuren.

Antoon
21 augustus 2005, 16:39
Ja, da's een wat smallere. Mijn 64 SG meet 52 mm bij de 12e fret. Ik vind de smallere halzen heel fijn spelen. Misschien toch zonde dat ik hem niet even kon bekijken voor je m wegdeed. Jouw hals is bij de topkam zeker ook vrij smal. Vast onder de standaard 43 mm.
groetjes

Ed Nugent
21 augustus 2005, 22:28
helaas krijg ik het emailtje direkt weer terug wat ik probeer te versturen naar Drew.vance@gibson.com