PDA

View Full Version : ik zat met ne vieze hiss



maylingjv
17 augustus 2005, 20:34
hallo,ik heb vorige week vrijdag een probleem juist voor een optreden,ik plug mijn blade r4 in mijn pedalboard en dan naar mijn shiva met cabinet, op het clean kanaal alles in orde,kzet mijn overdrivekanaal op en er begint een enorme storende hiss uit mijn versterker te komen een soort van feedback maar dan een enorm lelijke en constante toon.ik plug rechtstreeks in om te zien of het niet aan mijn effecten kan liggen en weer hetzelfde,onze bassist die weet zowat alles van techniek en zei dat het mischien kon liggen aan 2frequenties die samenkomen of zoiets,nu die raadde aan om dan te spelen met mijn ander gitaar en ja het probleem was opgelost maar op bijna het einde van het optreden dook het weer op maar in heel lichte mate zodat het juist niet storend was,de dag erop heb ik zonder problemen in dezelfde setup opgetreden en met de blade ,is er iemand die dit kent of heeft voorgehad en weet hoe ik dit kan verhelpen in de toekomst?

Debaser
17 augustus 2005, 22:37
misschien zou het een aarde probleem kunnen zijn ... ?

maylingjv
18 augustus 2005, 08:49
ja dat zou kunnen maar vind ik redelijk onwaarschijnlijk,mijn pedalpower zat in het zelfde contact als het keyboard en mijn amp gewoon in een aparte contact maar nu denk ik dat het mischien aan de Pa kan hebben gelegen ook,ik ga is rondkijken op het net of ik daar geen dingen over verhouding instrumenten/P.A vind ofzo

marc_o
18 augustus 2005, 10:41
Je weet nooit waar het vandaan komt, heb het vroeger vaak gehad in een discotheek waar we vaak speelden en na lange tijd kwam ik erachter dat ik op hetzelfde net zat als de lichtshow en heel af en toe ging er een stel lampen aan die opeens voor ellende zorgden...je kent dat wel....bij soundcheck niks aan de hand (want dan stond de lichtshow niet aan) en halverwege je setje....knetterdeknisperdegodverhierenmedaar!!!

Geronimo
18 augustus 2005, 16:36
Nee dat is het niet, dan krijg je brom en geratel als je op dezelfde groep zit als de dimmers. Als je goed gefilterde dimmers hebt heb je er ook geen last van (tenzij je je versterker in de dimmer zelf steekt natuurlijk :D).
Maar hiss doet mij klinken als tssss en dimmerherrie als ratelratel klinkt heel anders.
Misschien zijn het de buizen? Met een paar simpele testjes kan je kijken waar het probleem zit. Draai het (master)volume dicht. Hoor je het nog steeds? Dan zit het in de eindversterker. Is het weg? Dan zit het in de voorversterker... Trek wat voorbuisjes eruit of geef er wat tikjes op en luister wat er gebeurt. Zo kan je erachter komen of het de buizen zijn of niet.

P****Fred
18 augustus 2005, 17:10
de dag erop heb ik zonder problemen in dezelfde setup opgetreden en met de blade

volgens mij ligt het probleem dan niet echt bij de versterker zelf..

Geronimo
18 augustus 2005, 17:19
Kan zijn dat als je de versterker hard neerzet dat ene onderdeel weer goed zit waardoor het ff weg is. Ik heb ook wel eens een buisie gehad die bijgeluiden maakte, paar tikken ertegen en het was weer een tijdje weg. Maar vroeg of laat komt het wel weer een keer terug... Alleen zolang je weet waar het probleem zit is er niks aan de hand.

En bij het clean kanaal hoorde ie niks.. Als er meuk uit het stopcontact je versterker inkomt hoor je dat ook op het cleankanaal. Genoeg aanwijzingen dat het aan de versterker moet liggen.

pol
18 augustus 2005, 19:31
ik gok op een microfonische voorverversterker buis.
heb je nog een reserve ? of eentje uit een andere amp ?
verwissel ze dan es 1 voor 1 met die andere buis.

maylingjv
19 augustus 2005, 12:04
ok,bedankt voor de info allemaal ik ga er eens nieuw buizen laten insteken want ze zijn nog nooit vervangen geweest denk ik