PDA

View Full Version : Gibson SG, welke moet ik nou kopen? :???:



HIMrazorblade
17 augustus 2005, 15:44
Hoi,
Ik wil een Gibson SG kopen. Maar er zijn nogal veel verschillende. De prijzen lopen ongeveer uit één van 800 euro tot 3000 euro. Ik ga het liefst voor de goedkoopste Gibson SG, omdat mijn budget nogal beperkt is. Is zo`n goedkope standard SG veel minder goed dan één van 3000 euro? Of is Epiphone SG ongeveer net zo goed als de goedkoopste Gibson SG?
Ik hoop dat iemand mij advies kan geven.
Alvast bedankt.
Groetjes,
Timon

Ash ketchum
17 augustus 2005, 15:52
Hey HIMrazorblade, een Standard is zeg maar de "standaard" maatstaaf, 1tje van 3000 euri is top of the bill met mooier hout en inlays, zeg maar het topmodel onder de rolls royce's.
Een Special is een soort van "student edtion" ook goed maar minder opsmuk (inlays, binding, etc.) faded is vergelijkbaar met de highway serie van fender. Ook is onderling nog wat verschil qua elementen.
Mijn advies is test zoveel mogelijk SG's en kijk wat voor jou qua prijs en geluid het beste uit komt.

KutKaaskop
17 augustus 2005, 15:54
je hebt gewoon minder mooie afwerking bij de goedkopere sgs, geluid is identiek tenzij je het hebt over de customs die andere humbuckers hebben en ebben toets (als dat iets uitmaakt).

als je serieus bent en al op niveau speelt, koop dan geen epiphone, tenminste geen normale maar liever wel een elitist epi.
tokai is net zo goed als gibson als je er 1 te pakken kan krijgen, maar kost ongeveer evenveel, minus een paar honderd euro hier en daar.

Debaser
17 augustus 2005, 15:58
faded is vergelijkbaar met de highway serie van fender.

ik weet niet helemaal of ik het hiermee eens ben,
de Fender highway serie is nl opgebouwd uit Mex. onderdelen, in USA in elkaar gezet.

de Gibson faded is verder gelijk aan elke andere SG special, behalve de lak/coating/verf.

zo heb ik het altijd begrepen.

maar je moet gewoon veel SG testen, elke gitaar is anders.
zo speelt iemand die ik ken op een highway strat die lekkerder klinkt en speelt dan een USA start van een andere vriend.

als je de keuze hebt zou ik toch eerder voor een Gibson gaan dan een Epiphone, zelf heb ik ook een G310 van Epiphone, en de hals is een stuk dunner, hij klinkt minder 'vol'.

succes met je aankoop

Ash ketchum
17 augustus 2005, 15:59
Kijk trouwens ook op de site van Gibson, daar zie je ook onderlinge verschillen qua elementen, volgens mij hebben de special 498 en 500, de '61 reissue heeft classic '57 s.

Ash ketchum
17 augustus 2005, 16:02
ik weet niet helemaal of ik het hiermee eens ben,
de Fender highway serie is nl opgebouwd uit Mex. onderdelen, in USA in elkaar gezet.

Hiermee doelde vooral op de afwerking.

Debaser
17 augustus 2005, 16:06
ah ok ...

nu is het volgens mij wel zo dat de faded serie die nu in de shappen hangt, anders is dan die van een paar jaar geleden.
ander fretboard, mijn faded heeft een echt donker fretboard, bij stand by ( ik bedoel ... dirk witte utrecht 8-) ) hangt er een waarbij het fretboard een heel stuk lichter is.. bijna gelijk aan de body.

stringer
17 augustus 2005, 17:23
Ik heb nog een mooie Ibanez Sg uit 1977 te koop. Interesse?

http://community.webshots.com/photo/346617527/346622094jlcvJQ

maarten69
17 augustus 2005, 20:37
Ik heb een sg special, geen faded.. en dat ding beukt best wel, dikke sustain.. als je hem door een buizen bak gooit dan klinkt hij heel vet en niet zo schel.. die koop je voor zoon 800-900 euro..


(niet bij mij) :lol: