PDA

View Full Version : Boss PS-5 of Digitech Whammy? Wat is beter?



hanzeman
17 augustus 2005, 08:41
Tsja, dat is mijn vraag dus.

Ik heb de zoekfuncie geprobeerd maar kom geen duidelijk oordeel tegen:

Wat is een betere keuze, de Boss PS5 of de Digitech Whammy.

Ik wil een effect om die gierende tonen mee te maken en ook dubbele solootjes met de harmonizer dus.

De Digitech is absoluut mooier om te zien, maar wat is de beste keuze vwb geluidskwaliteit en veelzijdigheid?

harrie-beton
17 augustus 2005, 10:10
proberen, smaken verschillen.

Ik heb pitch shifter gehad maar nooit gebruikt. Het enige wat ik wel eens gebruik is een octaver. In de stijl die wij spelen is het weinig bruikbaar.
Als je Steve Vai bent heb je meer een whammy.

robert-gitarist
17 augustus 2005, 12:46
volgens mij heb ik deze vraag gister ofzo ook al beantwoord :???: :???:

hanzeman
17 augustus 2005, 13:31
volgens mij heb ik deze vraag gister ofzo ook al beantwoord :???: :???:

Dat klopt, maar hoewel jouw mening ongetwijfeld één van de meest toonaangevende is en eigenlijk doorslaggevend zou moeten zijn voor mijn keuze, wil ik toch ook graag nog wat ervaringen van anderen over dit onderwerp lezen... :wink:

skanky
17 augustus 2005, 14:40
Ik heb ze allebei eens geprobeerd en ben destijds voor de whammy gegaan, ik vind'm beter klinken en prettiger qua bediening (ok ok en de kleur natuurlijk). En ik wil'm waarschijnlijk nog een keer via MIDI besturen en dat mist de boss.

als je harmony effecten wilt gebruiken dan zou ik voor de boss gaan, die vind ik bij de whammy niet echt bruikbaar. Maar voor pitchshifting vind ik de whammy veel beter.

hanzeman
17 augustus 2005, 15:52
Mmm, lastig, ik wil er ook graag Brian May-achtige dubbele solootjes mee kunnen spelen, dus wordt het toch de Boss denk ik, al blijft het een compromis.

Dirk_Hendrik
17 augustus 2005, 16:29
Ga ook eens zelf google-en in plaats van elke vraag hier neer te gooien. .

By the way, het uiteindelijke antwoord is : "geen van beiden, Koop een Eventide" Maar dat wil je toch niet horen :D

harrie-beton
17 augustus 2005, 16:42
ik heb brian may inderdaad niet met een boss pedaaltje gezien..

Brian May doet trouwens veel harmonische dingen met een delay (live = brighton rock) of met studio overdubs (god save the queen)

Op de eerste queen lp's stond dat zelfs apart vermeld op de hoes dat ze geen synthesizers gebruikten!
Oud ben ik he?

mayniac
17 augustus 2005, 17:34
Brian May heeft hiervoor live een tijdje gebruik gemaakt van een Rocktron Intellifex. Ik weet niet of ie die nu nog gebruikt.

hanzeman
19 augustus 2005, 09:04
Heb inmiddels flink wat recenties gelezen op het net en de Digitech komt niet zo best naar voren (althans de reissue versie IV). De IV zou toch een beetje een slap maar duur aftreksel zijn van de Whammy I, door Digitech in eigen beheer goedkoop geproduceerd om zo veel mogelijk te cashen nu dat de Whammy door RATM weer in de belangstelling staat. Voor echt Whammyplezier moet je dus toch de versie I hebben blijkbaar.

Over de Boss PS5 lees ik niets dan goeds, zeker icm het expressiepedaal doet ie alles wat de Digitech Whammy kan en nog meer en beter. Die ga ik dus binnenkort maar eens proberen bij mijn plaatselijke muziekboer.
Enige nadeel is dat die PS5 met expressiepedaal nog duurder is dan de Digitech.