PDA

View Full Version : Scali - Fermincto (wannabe flamenco)



Scali
16 augustus 2005, 22:15
Ik zat al tijden wat aan te rommelen met wat jazzy akkoordjes en dingetjes op m'n nylon gitaar... Toevallig was er laatst die discussie over flamenco, en gisteravond een programma over flamenco op TVE, dus ik dacht: laat ik ook eens proberen om het in een flamenco-achtig jasje te stoppen.
Nou ben ik niet bepaald een flamenco-gitarist... maar toch vind ik deze grove schets best grappig geworden.
Wat vinden jullie ervan?
Moet ik er serieus eens iets mee doen? ;)

http://atlas.et.tudelft.nl/ddbruijn/Fermincto.mp3

Gert-Jan
17 augustus 2005, 14:00
Ja, deleten :-D

Nee, just kidding.

Ik vind het niet zo geweldig. Slechte opnamekwaliteit en het hapert af en toe behoorlijk in je spel. Volgens mij moet je eens wat anders opnemen en posten.

Scali
17 augustus 2005, 14:07
Ja, het is maar een schets, ik was dingen aan het proberen tijdens het spelen, wilde vooral kijken hoe het allemaal bij elkaar klinkt... en volgens mij is de batterij van m'n piezo ook bijna op ofzo, soms vervormt het.
Ik wil het misschien wat verder uitwerken, en goed opnemen (nieuwe batterj, nieuwe snaren, de stukken goed van te voren bepalen en strak inspelen), maar ik was benieuwd of mensen nog tips hadden. En dan vooral over dingen als de gebruikte akkoorden enzo, dat de opname niet 100% is, en dat het spel hier en daar wat hapert, weet ik zelf ook wel. Dat is zo opgelost als ik het serieus ga inspelen.

Wat bedoel je trouwens met "wat anders opnemen en posten"?
Hoe anders?

Gert-Jan
17 augustus 2005, 15:14
dat de opname niet 100% is, en dat het spel hier en daar wat hapert, weet ik zelf ook wel. Dat is zo opgelost als ik het serieus ga inspelen.

Wat bedoel je trouwens met "wat anders opnemen en posten"?
Hoe anders?

Precies wat ik zeg. Je geeft aan geen flamenco-gitarist te zijn (ik vind het sowieso weinig met flamenco te maken hebben maar dat terzijde). Laat dan iets horen waar je wel bedreven in bent. Overigens zou ik nooit iets posten en daarna roepen dat het niet serieus is ingespeeld. Logisch dat je dan commentaar op de kwaliteit krijgt. Ik weet niet wanneer iemand iets post of 'ie maar wat doet of een serieuze poging heeft gedaan (ik ga altijd uit van het laatste). Cheers

Scali
17 augustus 2005, 15:22
Ik heb al vaak genoeg dingen laten horen waar ik wel bedreven in ben. Ik weet al dat ik dat redelijk beheers. Daar gaat het me niet om. Ik ben altijd bezig met het verbreden van m'n horizon, en wilde nu iets wat meer Spaans/Zuid-Amerikaans proberen... natuurlijk is het geen echte flamenco... Het heeft meer weg van zigeuner-jazz, denk ik, maar dat komt mede doordat ik eigenlijk niets weet van flamenco, maar wel wat van jazz.
Ik zet er juist bij dat het geen serieuze opnamepoging is, maar slechts een schets van een muzikaal idee, waar ik nu mee bezig ben, in de hoop dat mensen dan door de slechte opname heen kijken, en zich concentreren op de onderliggende muziek, en niet de uitvoering zelf.
Dus ik snap je reactie helemaal niet, en ik kan er eigenlijk niks mee.

KutKaaskop
17 augustus 2005, 16:33
negeer gertjan, hij is een gay satriani kloon, ik hoor hem dit niet doen.

ik vind het wel lekker luisteren hoor.
t zou beter klinken als het direct akoestisch was opgenomen.

koella
17 augustus 2005, 21:56
Als je de accoorden aanslaat met een typisch flamencoslagje klinkt het meer in stijl.

Dit is een voorbeeld!

1. Sla met je vlakke hand op de brug ( je moet een "doev"geluid krijgen , zoals op een trom)
2. trek je wijsvinger (w) langs de e,b,g, snaar omhoog.
3.sla je ring-en middelvinger (rm) omlaag.
4.sla je duim (d) omhoog tegen de e,g,b snaar.En dan weer van voor af aan.

Dus: (klap)
w: op
mr: neer
d: op

En dan snel he?! Succes!

Gert-Jan
17 augustus 2005, 22:18
negeer gertjan, hij is een gay satriani kloon, ik hoor hem dit niet doen.

ik vind het wel lekker luisteren hoor.
t zou beter klinken als het direct akoestisch was opgenomen.

En jij hebt een nickname gekozen die 100% bij je past. Je bent overigens een van de weinige vrouwen op dit forum die alleen maar onzin verkoopt. Maar goed die moeten er ook zijn.

KutKaaskop
17 augustus 2005, 22:20
gertjan, nou niet boos worden, pak je ibanez en maak me gek met je gay gepingel, muuah.

:razz:

Gert-Jan
17 augustus 2005, 22:22
gertjan, nou niet boos worden, pak je ibanez en maak me gek met je gay gepingel, muuah.

:razz:

Het is geen ibanez, en gek ben je al een tijdje.

KutKaaskop
17 augustus 2005, 22:24
mmmm, meer lekker beest, je weet hoe ik hier op geil, mmmmmmmm :oops:

Gert-Jan
17 augustus 2005, 22:24
mmmm, meer lekker beest, je weet hoe ik hier op geil, mmmmmmmm :oops:


Gaaaap, welterusten.

KutKaaskop
17 augustus 2005, 22:27
mmm, droom lief over me :wink:

Scali
17 augustus 2005, 22:52
Koella: Ja, ik heb er al wat op geoefend... Maar ik ben er nog niet zo bedreven in... Het viel me ook op dat de piezo lang niet alles daarvan goed oppikt. Ik zal het eens met een microfoon proberen, zoals al gezegd.
En ik zoek nog naar wat meer loopjes en dingetjes om het wat meer aan te kleden. Ik denk dat ik de akkoorden op zich wel zo hou.

koella
17 augustus 2005, 23:00
Ja,ik gebruik gewoon een sm58.
En dan de compressor lekker hoog, zodat ik het geronk van mijn computer niet hoor. :razz:

VHsologitarist
19 augustus 2005, 14:17
1. Sla met je vlakke hand op de brug ( je moet een "doev"geluid krijgen , zoals op een trom)
2. trek je wijsvinger (w) langs de e,b,g, snaar omhoog.
3.sla je ring-en middelvinger (rm) omlaag.
4.sla je duim (d) omhoog tegen de e,g,b snaar.En dan weer van voor af aan.

Hey koella,

thanx voor je oefening ;) weer wat bijgeleerd.
Ik had een vraagje voor je:
Ik hoor bijv. Paco de Lucia de Alzepua (spelling?) techniek doen.. Met de duim... Maar kun je me uitleggen hoe deze techniek nu in zn werking gaat. Ik krijg deze niet onder controle....
Alvast bedankt.
Groetjes
ferry

delphiro
19 augustus 2005, 16:02
Alzapua is nog niet half zo moeilijk als rasguedos

Je gebruikt je duim als een plectrum.. dat is eigenlijk alles

Stel je pakt Amin akkoord op pos 0

dan sla je met je duim snaar 5 (A) vallend aan (oftewel je duim komt op snaar 4 (D) te rusten. Daarna sla je de rest van het akkoord aan (snaren 4,3,2,1) door omlaag te vallen, daarna 1,2,3,4 `terug aanslaan' door je duim omhoog over de snaren te halen. Herhalen, herhalen etc.

Wat er veel gebeurt is dat je in de eerste aanslag (de basnoot zeg maar) een legato speelt. Daarmee krijg je die typische falseta's van bv een Paco de Lucia of Vincent Amigo.

Overigens is deze rasguedos ook veel gebruikt

pink, ring , middel, wijs, wijs en daarmee (neer neer neer neer op) en herhalen. 5 in een tel dus (te tellen als Mo-ni-cke-dam-mer). Deze techniek is erg lastig omdat het ten eerste vloeiend moet lopen en ten tweede alle aanslag ongeveer hetzelfde volume moeten hebben. Grote en stevige pinknagel is gewenst!

Overigens komt deze `kennis' uit mijn tijd bij Eric VaarzonMorel. Hij gaf groepsles op conservatorium A'dam en dat is een absolute aanrader als hij het nog doet!

(nog een rasguedos.. ik dacht dat die hetzelfde was als die van koella maar niet dus..)
middel en wijs, duim, duim (neer, neer, op). Simpel drie in een tel maar best lastig om vol te houden (je moet je bedenken dat het met een bloedvaart gaat en het moet gelijkmatig blijven klinken)

succes!

koella
19 augustus 2005, 16:15
Jeeh! Da's moeilijk over de telefoon!

Zet dit accoord neer ( met vingers 1,3,4):

-0-
-3-
-3-
-0-
-1-
-0-

Doe dan de volgende oefening:

----------------
--------3-3-----
--------3-3----
--------0-0----
-1-h-3---------
----------------

1. sla Bb vallend aan met de duim (d). Dus laat de duim vallen op de D-snaar.
2. doe de hammer-on met de middelvinger(2). (De duim blijft liggen op de D-snaar)
3. sla nu de twee accoordjes aan (eerst omlaag en dan, je raad het al, omhoog) net als met een plectrum!

De truuk zit hem vooral in het laten liggen van de duim tijdens de hammer-on. En.., het accoord op geen enkel moment loslaten!


Er is trouwens een perfecte methode van Gerhard Graf-Marinez(flamenco gitarrenschule) uitgeverij Schott.
Met CD!
Wel in het Duits maar sehr grundlich!

PS kan iemand me uitleggen hoe ik van een TAB een pdf kan maken.
(ik ben een computer analfabeet, maar wel ouder dan 6)

koella
19 augustus 2005, 16:24
Jawel Delphiro. Hij is wel hetzelfde.(goed gehoord!) Alleen begin ik met de duim omhoog.

Dus:

duim: op
middelring: omlaag
duim:omlaag

en dan snel he. :wink:

VHsologitarist
19 augustus 2005, 16:33
Hey delphiro en koella,

hartstikke bedankt voor de informatie!! Hier kan ik wat mee.
Nog maals dank dank dank en nog meer dank..!!!
:D

p.s. koella,

Ik weet zo 1..2..3.. niet te vertellen hoe je van een tablatuur stukkie (zonder deze als vb.jpg op te slaan, maar in zijn .txt context) pdf maakt (enige optie om .txt op te slaan in pdf is door Adobe Acrobat Professional (niet de reader) te installeren en in dat programma kun je bestanden invoegen in je pdf die je samen kan stellen) , ik weet wel een omweg waarmee toch je tablatuur in pdf opgeslagen wordt, mits je geen acrobat professional hebt:
1. maak een screenshot van je tablatuur stukkie (door op je toetsebord printscreen te drukken, dan onthoudt je computer je "bevriesde" screenshot van het moment dat je daarop drukt d.m.v. het klembord).
2. open adobe photoshop (ik weet niet ofdat dit ook werkt bij een ander beeldbewerkingsprogramma).
3. kies bestand (file) --> nieuw (new) --> oke
4. CTRL+V (=plakken) hij plakt nu je screenshot in je venster (gepast).
5. Ga naar bestand (file) --> print --> in het dropdown menuutje is als het goed is te kiezen tussen jou printer (als je deze hebt) en acrobat pdf, kies acrobat pdf.

Hoop dat je er wat aan hebt!
gr Fer

Scali
19 augustus 2005, 16:46
Er is ook een gratis PDF writer, dan hoef je Acrobat niet te kopen.
Het heet CutePDF Writer: http://www.cutepdf.com/Products/CutePDF/Writer.asp

Het werkt in feite hetzelfde als Acrobat. Er wordt een printerdriver geinstalleerd, dus in ieder programma dat kan printen, kun je deze selecteren en een PDF van je document maken.
Dan kun je dus gewoon tab maken in Notepad, Wordpad, Word, of wat je ook gebruikt, en printen, et voila.

Scali
19 augustus 2005, 18:43
Trouwens, nu we hier toch allemaal 'klassieke' gitaristen in het topic hebben...
Wat voor snaren gebruiken jullie eigenlijk?
Ik gebruikte eerst van die low tension snaren, omdat ik als elektrisch gitarist gewend ben aan soepele snaren...
Maar echt super is dat geluid niet...
Er zit nu medium op, dacht ik, want low tension was weer eens uitverkocht.
Maar ik heb al een paar 'klassieke' gitaristen gesproken, en die zweren bij high tension.
Gebruiken jullie dat ook? En is dat erg zwaar? Medium is me best meegevallen eigenlijk, dus misschien dat ik high tension ook gebruik.
Ik neem dan normaal gesproken D'Addario, dat gebruik ik ook op m'n elektrische en western gitaren.

delphiro
19 augustus 2005, 19:14
over snaren

Op mijn oude gitaar zaten altijd high tension en dat was om uit een gitaar van circa 1000 gulden het beste geluid te halen. In die prijsklasse heb je geen concertgitaren en dan wil high tension meestal wel het beste zijn omdat je er meer helderheid en volume uit perst. Het speelt wel zwaarder maar dat went snel.

Op mijn nieuwe gitaar die (als hem nieuw koopt) het 16 voudige kost van mijn oude gitaar en op al de concertgitaren in die categorie is high tension zeker niet zaligmakend. Je zult het moeten proberen en inmiddels gebruik ik low tension omdat die bij deze gitaar een prachtig resultaat hebben. Maar ja, dan hangt het ook weer af van het merk snaren. D'Addario is ok (de `composite' (=niet nylon maar een andere kunststof) G snaar set is ook leuk om eens te proberen, maar wel duur!) maar Hannabach heeft bv. ook prima set snaren maar soms klinkt van het ene merk de low tension beter en bij de ander de medium. Er werd me trouwens zelfs afgeraden om high tension te gebruiken.. ik weet alleen niet meer waarom, ik dacht om de hals goed te houden maar het lijkt me stug dat die het niet aankan. Al met al moet je dus gewoon alle snaren proberen en op andere fora lezen wat de mensen voor hun gitaar gebruiken. Zo heb je ook GSP snaren (die geven ook bladmuziek uit) en die klinken zeer goed op mijn gitaar. Ik had nooit van dat merk gehoord.

De zwaarte van high tension is wel merkbaar. Nu speelt mijn oude gitaar zowiezo niet licht als de Bernabe dus dat helpt ook mee maar high tension is voor mensen die beginnen met klassiek veel beter om je vingers te trainen. Liever van high naar low dan andersom want dat kost veel meer moeite.


over tabs enzo
je kunt die knoppen gebruiken bij het `plaats reactie' veld want dan heb je een fixed size lettertype bv..



--1---
---2--
----3-


ps hier een (lelijk maar werkzaam) stukje rasguedos. Let op mijn sloppy timing en verschil in volume tussen de verschillende vingers. Het kost je echt wel tijd om dit strak te krijgen maar je hoort het principe (eigenlijk is alleen de laatste rasguedos in het normale stuk goed gelukt).

http://www.xs4all.nl/~masoroso/mp3/langzaam.mp3
http://www.xs4all.nl/~masoroso/mp3/normaal.mp3

oh ja, dit is de 4 vinger, 5 in een tel versie van de rasguedos
(pink, ring, middel, wijs, wijs)

koella
19 augustus 2005, 19:38
Ik gebruik altijd d'addario high tension omdat...zie delphiro.
En bedankt voor de tip.

Hoe moet ik zo,n pdf nou online zetten. Ik heb geen site :cry:

VHsologitarist
19 augustus 2005, 20:07
Ik gebruik altijd d'addario high tension omdat...zie delphiro.
En bedankt voor de tip.

Hoe moet ik zo,n pdf nou online zetten. Ik heb geen site :cry:

Als het goed is heb je bij je aansluiting (je provider) webruimte gehad...
Die zou je kunnen gebruiken om je pdf'je online te zetten.
of je kiest voor een gratis domein naam via www.brinkster.com (je hebt er talloze),
Of je koopt een domein naam.

ik zou kiezen voor het eerste
Groetjes Fer

lostsoul
12 september 2005, 08:34
Nou, ík vind het geweldig! Wel jammer van de slechte kwaliteit van het geluid.

Scali
12 september 2005, 19:38
Dank je, lostsoul.
Dit was slechts een eerste schets. Vooral ook voor mezelf om terug te kunnen horen hoe het stuk nu klinkt. Ik ga het binnenkort nog wat verder uitwerken en dan ook een goede opname proberen te maken. Ik hoop dat die nog meer in de smaak valt dan.