PDA

View Full Version : Vraagjes over overdrive/distortion pedaaltjes



Vampire
16 augustus 2005, 21:26
Test

Vampire
16 augustus 2005, 21:27
Ik heb een paar vraagjes,

ik ben binnenkort jarig, en ben op zoek naar een leuk verjaardagscadeautje van mijn ouders, nou zit ik een beetje te zoeken tussen overdrive/distortion pedaaltjes in de prijsklasse van rond de 50 euro (echt niet veel erboven).

Mijn vragen gaan dan ook over de Boss SD-1, Boss DS-1, Digitech - DG Grunge, Digitech - DHH Hot Head en de Digitech - DSB Screamin' Blues.

Ik heb een Randall RG75G2 en een Jackson DXMG, en ik speel eigenlijk erg veel Iron Maiden, omdat ik dat soort muziek maak met mijn band.
Mijn amp kan niet helemaal het goede geluid hiervoor eruit krijgen, omdat hij in combinatie met mijn gitaar toch voor het iets heftigere werk is, wat ik veel voor mezelf speel.

Welke van bovengenoemde effecten zal het dichtst in de buurt komen van het toch wat meer rock geluid van Maiden? Ik weet dat zij Marshall en MXR gebruiken enzo, maar aangezien ik niet alleen maar dat soort muziek maak, wilde ik geen Marshall versterker.

En is het mogelijk om met die pedalen over zowel clean als over het distortion kanaal te spelen?

Zijn er nog andere pedalen in die prijsklasse die jullie me erg aanraden? (of eventueel iets duurdere zodat ik zelf wat bij zou betalen)

Ik weet zelf het verschil niet echt heel goed tussen overdrive/distortion, omdat ik nog geen pedalen heb, dus ik weet ook niet goed wat ik dus nodig zou hebben. Mijn amp heeft wel 2 distortion kanalen in ieder geval, en ik kan dus ook een kleine boost krijgen met kanaal 2.

Bl44t44p
16 augustus 2005, 23:05
Voor het metal gebeuren is die DigiTech Grunge dan volgens mij nog het meest geschikt, overdrive is voor wat lichter werk, bluesy deuntjes enzo.

Je hebt ook nog de Boss Metal Zone (MT-2), maar ik hoor hier weinig goede verhalen over dus kun je daar volgens mij beter van af blijven.

bat
16 augustus 2005, 23:22
Met de Boss DS-1 moet je toch een aardige gooi richting het Iron Maiden geluid kunnen gooien.

Maar vergeet ook niet te denken aan een Chorus of Delay.

vulvasonic
16 augustus 2005, 23:52
Ik ben altijd gek geweest op het geluid van de Boss SD-1 (super overdrive).
Bij Feedback kost ie nu 55 euri.

Het verschil tussen een overdrive en een distortion is niet altijd makkelijk uit te leggen. De overdrive simuleert in feite een overstuurde versterker en een distortion gaat een stap verder, is gruiziger en rauwer. Een goede overdrive houdt de dynamiek van je spel intact. Als je zachter aanslaat, is het effect ook minder drastisch. Je kunt 'm dus ook makkelijker als boost gebruiken. De distortion zorgt juist voor wat meer compressie en is voor mijn gevoel daardoor wat minder veelzijdig, maar wel heel vet. Ook die is niet zo duur trouwens.

Op de 2de hands markt vind je beide pedalen voor prijzen rond de 35 euro.

Nrrrk
17 augustus 2005, 20:02
ehh je krijgt geen iron maiden toon uit die randall? hm, probeer es veel middle en minder gain (en de minder brute gain, de brit gain).

robert-gitarist
17 augustus 2005, 20:23
Vampire:

probeer die MXR Zakk Wylde overdrive eens...is wel wat duurder: 109 euro maar scheurt wel onwijs.Klinkt lekker...
Ennu DS-1 zou ik niet nemen..klinkt in mijn oren veel te dun voor Iron Maidel etc. dan kun je beter een Digitech nemen. Ik had gehoord dat de Digitech DF-7 (?) Distortion Factory ook erg goed is...
Kijk ff rustig rond en probeer wat uit.. Feedback Apeldoorn heeft dr leuk spul staan..en Big One Zwolle ook...

robert-gitarist
17 augustus 2005, 20:24
P.S.

De Ibanez TS-9 doet het ook altijd wel goed :D
Klinkt lekker..en warm.2de hands wel tekrijgen voor een eurotje of 75..

Vampire
17 augustus 2005, 23:16
ehh je krijgt geen iron maiden toon uit die randall? hm, probeer es veel middle en minder gain (en de minder brute gain, de brit gain).

Nee, lukt niet echt. Die setting heb ik momenteel, maar is nog niet helemaal het geluid wat ik zoek, het is nog te 'blikkerig' :) Kan door mijn gitaar komen hoor. Ik heb uren zitten draaien aan alle knoppen en switches die ik heb, maar hij staat nu in de beste setting ervoor, maar dus nog steeds niet goed genoeg vind ik.

Ik heb zitten denken aan de MXR, maar ja, die is dus idd wel een stukje duurder, moet maar es even kijken.

phx
18 augustus 2005, 09:42
.....Je hebt ook nog de Boss Metal Zone (MT-2), maar ik hoor hier weinig goede verhalen over dus kun je daar volgens mij beter van af blijven.

de metalzone is lekker door de grond getrapt op dit forum. Niemand die dat crappedaal nog weer koopt :razz: :razz: :razz:

phx
18 augustus 2005, 09:43
Volgens mij werken al die 'bekende' artiesten gewoon met hun buizenampoverdrive met een eventuele boost (tubescreamer) ervoor om net dat beetje boostkick te krijgen.

up-guitarman
20 augustus 2005, 00:34
Volgens mij werken al die 'bekende' artiesten gewoon met hun buizenampoverdrive met een eventuele boost (tubescreamer) ervoor om net dat beetje boostkick te krijgen.

Wat overigens ook het lekkerste klinkt naar mijn bescheiden mening !!! (in mijn geval is die boost dan wel de SD-1 van BOSS, haalt iets bass weg maar klinkt wel strak)

Fumi SG
20 augustus 2005, 00:59
.....Je hebt ook nog de Boss Metal Zone (MT-2), maar ik hoor hier weinig goede verhalen over dus kun je daar volgens mij beter van af blijven.

de metalzone is lekker door de grond getrapt op dit forum. Niemand die dat crappedaal nog weer koopt :razz: :razz: :razz:

... en ik snap NOG STEEDS niet waarom?? :(

Vampire
22 augustus 2005, 19:57
.....Je hebt ook nog de Boss Metal Zone (MT-2), maar ik hoor hier weinig goede verhalen over dus kun je daar volgens mij beter van af blijven.

de metalzone is lekker door de grond getrapt op dit forum. Niemand die dat crappedaal nog weer koopt :razz: :razz: :razz:

... en ik snap NOG STEEDS niet waarom?? :(

Ik inmiddels wel redelijk, een vriend van me heeft hem en hij klinkt veel te elektronisch (hoewel dat uiteraard wel redelijk valt te bewerken) en als we samenspelen, is hij niet meer te horen zo ongeveer. En dat ligt niet aan het volume ofzo.

robert-gitarist
22 augustus 2005, 23:42
ah die MXR Zakk Wylde is erg goed...
Morgen ga ik ff rond kijken na paar pedalen...waarschijnlijk word het de MXR Zakk Wylde of de TS9 van Ibanez...of allebei...ik zie wel..
Maare ik hoorde dat de Fulltone Distortion ook errug goed is...ook erg veel zijdig...
Alleen die steekt heel erg boven je budget uit: 259 euro...
maar goed als je echt iets goeds wil enzo is dat wel het beste..gewoon doorsparen voor iets waar je langere tijd mee kan doen en ook veelzijdig is..

Fumi SG
22 augustus 2005, 23:44
...maar goed als je echt iets goeds wil enzo is dat wel het beste..gewoon doorsparen voor iets waar je langere tijd mee kan doen en ook veelzijdig is..

waarom zoek je dan een Valvestate top?? :roll: :)

robert-gitarist
23 augustus 2005, 00:00
...maar goed als je echt iets goeds wil enzo is dat wel het beste..gewoon doorsparen voor iets waar je langere tijd mee kan doen en ook veelzijdig is..

waarom zoek je dan een Valvestate top?? :roll: :)

Omdat ik z'n top ook wel lekker vind klinken...
Wil gewoon 2de top erbij hebben..die scheur die erin zit bevalt me wel...
Staat er een op marktplaats te koop voor 150 euro zag ik...wel leuk spul...Valvestate voor de metal en jcm900 voor de rock dingen zoals Bon Jovi enzodat soort werk

BartL
23 augustus 2005, 00:52
.....Je hebt ook nog de Boss Metal Zone (MT-2), maar ik hoor hier weinig goede verhalen over dus kun je daar volgens mij beter van af blijven.

de metalzone is lekker door de grond getrapt op dit forum. Niemand die dat crappedaal nog weer koopt :razz: :razz: :razz:

... en ik snap NOG STEEDS niet waarom?? :(
MT-2 is gewoon kut. Oren open en luisteren :lol:

Misschien is de OD-2 wat voor je trouwens...

X-Rated
23 augustus 2005, 07:31
Ik heb een DS-1 thuis liggen maar ik vind niet dat die in de buurt komt van het maiden geluid. En wie zegt dat je met een marshall amp alleen maar het maiden geluid zou kunnen krijgen. Ik heb daar iig geen last van ;)

robert-gitarist
23 augustus 2005, 09:48
Ik heb een DS-1 thuis liggen maar ik vind niet dat die in de buurt komt van het maiden geluid. En wie zegt dat je met een marshall amp alleen maar het maiden geluid zou kunnen krijgen. Ik heb daar iig geen last van ;)

DS-1 vind ik ook zwaar kut net als de Metalzone..
In mijn oren klinkt ie te dun...geen laag dr in of wat...maar dat heb je met meer distortionpedalen wel....Doe mij maar een Tube Screamer of overdrive :D

Vampire
23 augustus 2005, 11:16
Ik denk dat ik toch maar ga sparen voor die Zakk wylde MXR, die lijkt me sowieso wel heel erg vet. Dan maar een ander verjaardagscadeau zoeken :razz: Bedankt voor alle tips in ieder geval.

Guinness
23 augustus 2005, 17:09
Hallo, is mijn SD-2 niets voor jou?

robert-gitarist
23 augustus 2005, 20:21
Ik denk dat ik toch maar ga sparen voor die Zakk wylde MXR, die lijkt me sowieso wel heel erg vet. Dan maar een ander verjaardagscadeau zoeken :razz: Bedankt voor alle tips in ieder geval.

In Apeldoorn staat ie nu niet meer..die heb ik ff weg gekaapt :D :P
Maare hij klinkt erg vet..zeker als je je amp goed op afstelt..
Wat je nog kunt doen,en iets goedkopen is,is de Line6 Uber Metal kopen..die heb ik ook erbij gekocht vandaag...dat ding klinkt echt super vet!!stel hem goed af en je kunt prima Iron Maiden en meer erop spelen...
Echt onwijs vet ding..ik vind het echt het lelijkste pedaal om te zien maar hij klinkt onwijs vet!

Vampire
23 augustus 2005, 23:58
BTW, wel leuk om te kunnen horen hoe slecht de Boss MT-2 is, ga naar www.bossus.com, dan naar interactive > pedalboard ofzo geloof ik, daar staan alle distortion pedalen. Luister ze allemaal, van onder naar boven, dan kom je als laatste aan bij de MT-2, je schrikt je kapot van het klote geluid haha :D

Vampire
4 september 2005, 15:02
Hupathe, even mijn oude topic weer naar boven halen...

Ik ben dus nog steeds lekker op zoek naar een goed pedaaltje en nou kwam ik de ProCo RatII tegen bij Feedback. Ik van alles erover opzoeken, samples, reviews etc en nou blijkt dat dat ding heel goed is. Ik vind hem heel goed klinken (ik weet het, het zijn samples, maar er staat wel bij waarmee ze zijn gemaakt en ze klinken beter dan welke samples dan ook die ik heb gehoord op internet.)

Maar goed, na ook hier even gezocht te hebben op het forum blijkt dus dat er nogal veel versies zijn en dat ze lang niet allemaal zo goed zijn.

Feedback heeft deze staan: http://www.feedback.nl/nieuw/png_cache/cmF0MzUwMzUwNTBmZmZmZmY=.jpg

Is dit nou de Rat II? Of is het de Rat II reissue? (die weer slechter schijnt te zijn?) Hij staat momenteel bij Feedback (op de site in ieder geval) voor maar 69,- wat niet duur is!

bram123
4 september 2005, 17:17
ah goeie tip bedankt, morgen even halen dat ding..











grapje

Wormaap
4 september 2005, 17:50
Om nog even terug te komen op de MT-2. Al dat geroep over hoe totaal crap'ie is vind ik persoonlijk wat overtrokken. Geloof me, ik wil'm ook niet/nauwelijks meer gebruiken sinds ik m'n ENGL heb (alleen nog maar op m'n oefenampje) maar ik heb er toch anderhalf jaar lang plezier van gehad, en een vrij aardige toon mee gehad. Als je het een beetje in z'n perspectief ziet, is't een prima pedaaltje voor de doelgroep: Gitaristen die metal willen spelen met een smalle beurs :)

Dastard
4 september 2005, 19:17
Gewoon een Marshall JH-1 (jackhammer) kopen, heb je distortion en overdrive op 1 pedaal, ik vind hem lekker klinken, zeker in combinatie met mijn Boss DC-2

Mitch
4 september 2005, 19:25
Om weer even on-topic te komen: geen LED en geen '2' aanduiding, dus dat lijkt me de re-issue. Geen idee of die dan weer slechter is....
Mijn maat gebruikt een originele en het is best een bruikbaar ding, maar niet echt hemels of zo. Wel lekker rauw. Haalt op een goeie manier wat laag weg.

Fumi SG
4 september 2005, 20:40
Om nog even terug te komen op de MT-2. Al dat geroep over hoe totaal crap'ie is vind ik persoonlijk wat overtrokken. Geloof me, ik wil'm ook niet/nauwelijks meer gebruiken sinds ik m'n ENGL heb (alleen nog maar op m'n oefenampje) maar ik heb er toch anderhalf jaar lang plezier van gehad, en een vrij aardige toon mee gehad. Als je het een beetje in z'n perspectief ziet, is't een prima pedaaltje voor de doelgroep: Gitaristen die metal willen spelen met een smalle beurs :)

+1! :wink: