PDA

View Full Version : Replacement speakers voor ampeg 8x10 kast



dumb_bass
16 augustus 2005, 21:12
Wie heeft er ervaring met replacement speakers voor oude (voor 1980) Ampeg SVT 8x10" cabinets? Ik heb zelf 2x (4x10") kasten gebouwd exact naar de specificaties van de zgn. "square back". Dit is de kast zonder "towel bar" (sorry voor de termen) en zonder de wielen. Toen werd er nog gewoon een wielplankje gebruikt. Voor deze kasten heb ik Electro Harmonix replacement speakers (100 watt elk, 32ohm, allemaal paralel naar 4 ohm) gekocht. Dit blijken - weet ik inmiddels - gelabelde Eminence speakers te zijn en dan ook weer dezelfde die op dit moment door Ampeg in zijn 8x10 classic wordt gestopt. Klinkt prima, maar - je raadt het al - niet zoals de oude. Die hebben veel minder vermogen en het waren denk ik gewoon gitaarspeakers (CTS en al gauw Eminence), waardoor ze weliswaar minder strak zijn, maar veel meer karakter (m.n. in het mid) krijgen. Ik heb een keer op een oude (±1972) kast gespeeld met mijn oude SVT top en dat was ongelooflijk (vandaar dat ik die kast ook heb nagebouwd).
DUS: Al heeft me reeds getipt voor Weber speakers. Heeft iemand al iets dergelijks geprobeerd? Of Jensens? Er zijn redelijk goedkope MOD-serie replacements te krijgen of wellicht de voor gitaristen/harpisten vertrouwde P10R? Iemand een visie op alnico versus keramisch (=ceramic = ferrite). En of er verschil is tussen 8 x 32ohm paralel of gewoon 8 x 8ohm gecombineerd serie/paralel? Veel info krijg ik al van gitaristen, maar nog weinig van bassisten!

matto
17 augustus 2005, 13:09
Veel info krijg ik al van gitaristen, maar nog weinig van bassisten!
Ik denk dat alleen bassisten die vroeger gitarist zijn geweest zich met dit soort zaken bezig houden.
De P 10 (alnico) van Jensen klinkt niet zo scherp in het hoog als de C 10 (ceramisch) maar dat is misschien voor basgitaar juist weer wel de bedoeling.
In mijn Fender Vibrolux reverb ben ik al een paar jaar erg happy met de relatief goedkope Jensen P 10 r terwijl ik voor m'n Fender de luxe de voorkeur heb voor een ceramische speaker.(Celestion greenback)
Ik bedoel het is maar net wat je mooi vindt.
:listen:

dumb_bass
22 augustus 2005, 15:37
Dank! Sorry voor de late reaktie, dit ivm werkzaamheden in het buitenland, die overigens zeer leerzaam waren omdat er o.a. op een van de festivals een midjaren 70 stack stond! Gewoon met keramische speakers en concludeerde dat mijn spul erg goed overeind blijft vgl. met het "origineel".

Ik vrees, wat die bassisten betreft, dat ze vooral met modern spul bezig zijn. We zijn vanaf de jaren 80 een hoop aan het inhalen. Als dat eindelijk eens is uitgeraast (zowel speeltechnisch als op gebied van de aparatuur) gaan we over op de orde van de dag en komen we uit bij wat werkelijk goed is!
Ik moet die speakers gewoon zien te vergelijken, maar wordt nogal duur experiment om 4 van de ene soort en 4 van de andere te kopen. Het houdt je bezig!

Mischa den Haring
28 augustus 2005, 23:42
Hey Jasper,

Welkom op dit forum! Probeer mijn P10R's maar eens uit zodra ik mijn CTSsen in m'n bassman heb zitten. De meningen over de P10R voor gitaar lopen nogal uiteen maar wie weet is het voor basgitaar juist wat je zoekt. Misschien kunnen we een gezellig middagje van maken, lekker solderen en schroeven, biertje d'r bij...

Later,
Mischa

Mr.Jay
29 augustus 2005, 10:48
Hey Jasper,
Welkom op dit forum! Probeer mijn P10R's maar eens uit zodra ik mijn CTSsen in m'n bassman heb zitten. De meningen over de P10R voor gitaar lopen nogal uiteen maar wie weet is het voor basgitaar juist wat je zoekt. Misschien kunnen we een gezellig middagje van maken, lekker solderen en schroeven, biertje d'r bij...
Later,
Mischa

En jij denkt dat 8 x 15W genoeg is voor een SVT van hoeveel WATT ook alweer????????????

JaY

Mischa den Haring
29 augustus 2005, 18:53
Hey Jay,
Jasper schrijft juist dat ie graag wat minder zware speakers zoekt om wat meer karakter te krijgen. 8 x 15 watt is inderdaad niet veel maar ik moet zeggen dat ik nog nooit een P10R naar de mallemiezen heb gespeeld en ik het vrij strakke speakertjes vind terwijl ik andere merken, zoals eminence's en Oxford's al door er naar te wijzen in rook op heb doen laten gaan. Bovendien zal het me niets verbazen dat het uitgangsvolume niet hoog hoeft te zijn vanwege 8 speakers. Weliswaar heeft 8 speakers niets met volume te maken maar het zal wel breder en dus vetter klinken. De vraag zal dan wel zijn of de amp op zo'n laag volume goed van de grond komt. Het blijft moeilijk te zeggen, uitproberen dus, ook evt. combinaties met andere speakers zou wat kunnen zijn. Of heb jij een beter idee Jay?

schwalbe
30 augustus 2005, 11:32
Volgens mij klinken die oude speakers beter omdat ze ouder zijn...
Basspeakers hebben een erg stijf membraan nodig om het laag goed weer te geven maar voor goed mid is een wat slapper membraan juist goed. Het zou mij niets verbazen als met het ouder worden de zaak wat slapper wordt en het mid dus wat meer character krijgt; met name t.o.v. het laag wat dan iets achteruit gegaan zou moeten zijn.
Misschien een idee om te ruilen met iemand die juist nieuwe drivers wil?

EDIT: met een stijf membraan bedoel ik de membraan (conus) zelf; niet de ophanging ervan..

Mr.Jay
30 augustus 2005, 13:21
Hey Jay,
Jasper schrijft juist dat ie graag wat minder zware speakers zoekt om wat meer karakter te krijgen. 8 x 15 watt is inderdaad niet veel maar ik moet zeggen dat ik nog nooit een P10R naar de mallemiezen heb gespeeld en ik het vrij strakke speakertjes vind terwijl ik andere merken, zoals eminence's en Oxford's al door er naar te wijzen in rook op heb doen laten gaan. Bovendien zal het me niets verbazen dat het uitgangsvolume niet hoog hoeft te zijn vanwege 8 speakers. Weliswaar heeft 8 speakers niets met volume te maken maar het zal wel breder en dus vetter klinken. De vraag zal dan wel zijn of de amp op zo'n laag volume goed van de grond komt. Het blijft moeilijk te zeggen, uitproberen dus, ook evt. combinaties met andere speakers zou wat kunnen zijn. Of heb jij een beter idee Jay?

Ik heb geen beter idee nee, want ik ben niet op de hoogte van basspeakers. Ik weet wel dat in een BassmanTen ook CTS ceramische 32ohm speakertjes zitten, met een magneetje van drie keer niks.
Wél zeer slappe ophanging, niet te vergelijken met een P10RJensen. Je hebt er nog geen kapot gespeeld, ik heb ze echter wél vaker gezien zo. Daarbij is een gitaarsignaal natuurlijk géén asbgitaarsignaal.
En ik weet dat een SVT behoorlijk clean vermogen levert, dus 120W aan speakerpowerhandling lijkt mij érrug krap.

JaY

Mischa den Haring
31 augustus 2005, 21:57
@ Jay: Tuurlijk is gitaarsignaal niet te vergelijken met bassignaal, da's zo klaar als een klontje. Aan de andere kant gaan halve gare speakers uit de 60-ies eerder naar z'n grootje dan nieuwe Jensens heb ik ondervonden en zeker als je er een bassignaal op zet lijkt mij. Maar ik heb ook geen idee hoe die P10R's zouden klinken in een basskast, moet eerlijk zeggen dat het mij ook wat krap lijkt qua wattage, maar wie weet. Het zou me niets verbazen dat juist het midderige karakter van de P10R Jasper aan zou kunnen spreken. Voor gitaar ben ik er in ieder geval klaar mee...

@Schwalbe: je verhaal klinkt zeer aannemelijk!


Jammer voor 'm dat er zo weinig bassisten reageren....

Unicron
1 september 2005, 12:29
En jij denkt dat 8 x 15W genoeg is voor een SVT van hoeveel WATT ook alweer????????????

JaY

Wellicht een open deur, maar als het rendement van de speakers hoog is hoef je de top niet volop te zetten. Mijn E140 JBL speakers blazen ook als gekken terwijl het wattage niet bijster hoog is.

Je kunt ook altijd nog een derde/vierde box eraan hangen...die Svt's trekken 2 ohm toch?

Mr.Jay
1 september 2005, 12:46
Wellicht een open deur, maar als het rendement van de speakers hoog is hoef je de top niet volop te zetten. Mijn E140 JBL speakers blazen ook als gekken terwijl het wattage niet bijster hoog is.


Een P10R o.i.d. is helemaal geen efficiënte speaker !
hooguit 15-20W en 1" VC, komt niet echt veel cleane herrie uit , gaat vrij vroeg opbreken.

JaY

Wormaap
4 september 2005, 14:21
Wellicht een open deur, maar als het rendement van de speakers hoog is hoef je de top niet volop te zetten. Mijn E140 JBL speakers blazen ook als gekken terwijl het wattage niet bijster hoog is.


Een P10R o.i.d. is helemaal geen efficiënte speaker !
hooguit 15-20W en 1" VC, komt niet echt veel cleane herrie uit , gaat vrij vroeg opbreken.

JaY
Met rendement vermoed ik dat'ie de gevoeligheid bedoelde.

SteavisSmokin
4 september 2005, 15:08
jasper, ik heb je een prive bericht gestuurd via het forum. Dus check even je inbox op het forum..

Steven

Al
5 september 2005, 17:39
Een P10R o.i.d. is helemaal geen efficiënte speaker !
hooguit 15-20W en 1" VC, komt niet echt veel cleane herrie uit , gaat vrij vroeg opbreken. JaY

Ik zou een weber 10A125 (P10Q) nemen. De conus van de jensen P10R is erg dun, de speaker houdt het niet goed vol in het laag. detail + bodem vragen om een combi. De C10N aka 10F150 is een speaker met een goede bodem. Ik heb die combi op "kleine bezetting volume" voor bas geprobeerd en was er enthousiast over. 2 of 3 van die 4*10 kasten moeten het nodige kunnen geven mits met beleid gebruikt.

Al

dumb_bass
6 september 2005, 11:23
Ok, mannon, bedankt! De discussie over vermogen van de top (330 watt) en de oude svt kast (die waren tot 1980 240 watt = 8 x 30 watt) levert de tot dusverre langste thread op bij de forum sectie van ampeg. Zitten grappige tussen ("een secretaresse destijds werkzaam bij CTS heeft bekend dat die speakers eigenlijk 160 watt per stuk waren (!), maar om commerciële redenen werd het vermogen te laag opgegeven, zodat men zich gedwongen voelde om 2 baskasten (480 watt voor een 330 watt versterker) te kopen" zoals het inderdaad ook werd geadverteerd), maar gelukkig ook nuttige: het lijkt erop dat niemand ooit problemen mee heeft met het opblazen van die kasten. Een van de belangrijke eigenschappen van de svt kast is dat ie gesloten is (m.a.w. geen baspoort(en) heeft). De kast dempt dus de speaker uitslag, hetgeen overigens ook een belangrijke bijdrage levert aan de karakter van de kast (eigenlijk een soort van compressie). Maar ik ben er mee eens dat 15 watt per speaker wel de goden verzoeken lijkt. En met jullie reaktie van dunne conussen etc. denk ik inderdaad dat dat het niet wordt.
Wat de leeftijd van de speakers (en trouwens ook de betreffende (bas)gitaren) betreft: oude opnames (voor mij in dit ampeg-geval bijv. Donny Hathaway, Bob Marley, Motown) met spullen die toen nog splinter nieuw waren klinken toch al tamelijk prettig!
Afijn: wat ik ga doen: eerst met Mischa die Jensens in mijn kast proberen, met Jules van de Backbones zijn oude 8x10 kast (met CTS alnico's) vergelijken met mijn reissue kasten. Uitvinden of dat sowieso de goede kant op gaat. Als dat zo is, ga ik denk ik met 2 of 4 Weber's beginnen, want ik voel aan dat dat in dit geval beter zal werken dan die Jensens, zoals Al al suggereert.

groet! Jasper.