PDA

View Full Version : strat: de keuze?



Letsgo21
16 augustus 2005, 20:10
Hello,

Ik ga me volgende maand een nieuwe gitaar kopen via één van de Duitse online-winkels

nu zit ik met een keuze waar ik niet uit geraak:

1)J.Vaughan strat: (tex-mex single's)

2)Deluxe players strat: (vintage noiseless single's en 7standen schakelaar)

3)Powerhouse strat: (noiseless single's en 12db midboost)

4)Deluxe strat HSS: (HSS tex-mex)

andere opties zijn:

1)een standaard strat kopen en zelf zoeken naar de juiste mods

2) maar ineens een usa-strat kopen en modden (het verschil waard met een mim exemplaar?)

Ik weet dat er al verschillende keren dergelijke vragen gesteld zijn (srry dude's) maar mss heeft iemand hier één van onderstaande modellen en ben ik al een stuk verder op weg...

ik vraag me ook af met welke je de meeste richtingen uit kan?

mijn versterker is een blues junior

ik hou van verschillende sounds, mijn favo: SRV, zolang het maar blues/rock is

greetz 8-)

vulvasonic
16 augustus 2005, 22:04
Mijn advies: koop GEEN nieuwe gitaar, maar koop een goede 2de hands Amerikaanse strat en zoek de juiste elementen erbij. Fender Texas Specials bijvoorbeeld.

Ga naar een grote zaak en probeer zoveel mogelijk uit, dan weet je in welke richting je het zoeken moet.

edwinfe
16 augustus 2005, 23:53
idd zou ik ook doen. Een goede tweedehandse en dan andere PU's erin zetten.

Rock n' sad
17 augustus 2005, 19:15
ik heb een deluxe besteld , maar als je budget iets hoger is , kijk eens naar een zelfbouw ...

Letsgo21
17 augustus 2005, 19:36
ik heb een deluxe besteld , maar als je budget iets hoger is , kijk eens naar een zelfbouw ...

ik heb een budget van 1000euro, maar die deluxe is megaknap 8-)

Ritch
17 augustus 2005, 20:09
ik heb een budget van 1000euro, maar die deluxe is megaknap 8-)

Met 1000 euro kun je VEEL betere gitaren kopen dan die gitaren die je in dat lijstje hier boven heb opgesteld. Tweedehands kun je makkelijk aan een MusicMan Silhouette (Special) komen. Dat is gewoon meer strat dan Fender :lol: (Serieus)

vulvasonic
17 augustus 2005, 23:03
ik heb een budget van 1000euro, maar die deluxe is megaknap 8-)

Met 1000 euro kun je VEEL betere gitaren kopen dan die gitaren die je in dat lijstje hier boven heb opgesteld. Tweedehands kun je makkelijk aan een MusicMan Silhouette (Special) komen. Dat is gewoon meer strat dan Fender :lol: (Serieus)

Je kunt zoveel goede gitaren kopen voor 1000 euri, maar Letsgo21 heeft al in ieder geval 1 keus gemaakt; een Fender Stratocaster.
En ik kan me dat heel goed voorstellen. Een instrument moet iets met je doen. Als je helemaal wild bent van een Fender Stratocaster, dan moet je een Fender Stratocaster kopen. De vraag is; welke?

En nogmaals, probeer er gewoon een zooi uit, want er kan veel verschil in zitten. En zet er goede elementen in (als die er al niet in zitten).

Wabbie
18 augustus 2005, 01:25
idd, er kunnen nu wel honderdduizend strat-klonen zijn die vele male beter zijn voor hetzelfde geld maar een fender strat blijft toch iets hebben.


vinnik dan.
:-D

Letsgo21
18 augustus 2005, 14:37
ik heb een budget van 1000euro, maar die deluxe is megaknap 8-)

Met 1000 euro kun je VEEL betere gitaren kopen dan die gitaren die je in dat lijstje hier boven heb opgesteld. Tweedehands kun je makkelijk aan een MusicMan Silhouette (Special) komen. Dat is gewoon meer strat dan Fender :lol: (Serieus)

Je kunt zoveel goede gitaren kopen voor 1000 euri, maar Letsgo21 heeft al in ieder geval 1 keus gemaakt; een Fender Stratocaster.
En ik kan me dat heel goed voorstellen. Een instrument moet iets met je doen. Als je helemaal wild bent van een Fender Stratocaster, dan moet je een Fender Stratocaster kopen. De vraag is; welke?

En nogmaals, probeer er gewoon een zooi uit, want er kan veel verschil in zitten. En zet er goede elementen in (als die er al niet in zitten).


idd, dat is de enige keuze die ik er kan in maken :lol: :oops:


btw, speelt iemand van jullie met lace-pups (gelijk welke soort)???

Di Stefano
18 augustus 2005, 19:59
Ik heb net een nieuwe Amerikaanse Stratocaster gekocht.
Gewoonweg een super gitaar. En niets kan op tegen de stratocaster

edwinfe
19 augustus 2005, 21:05
ik heb een deluxe besteld , maar als je budget iets hoger is , kijk eens naar een zelfbouw ...

Dat zou ik ook doen. Staar je niet blind op een USA strat. Ik heb er zelf een en als ik er nu eentje zou kopen zou ik wel verder kijken dan een USAer

Bv een Haar gitaar?

Orpheo
19 augustus 2005, 22:08
Ik heb net een nieuwe Amerikaanse Stratocaster gekocht.
Gewoonweg een super gitaar. En niets kan op tegen de stratocaster

makkelijk. les pauls bv. tele's. es335's. shall I continue? :lol:

Dood_aan_Ibanez
19 augustus 2005, 22:15
Eindelijk eens geen ibanez 8-)

Di Stefano
19 augustus 2005, 22:57
Ik vind Les Pauls en tele's op niks trekken. Mijn persoonlijke mening natuurlijk. Elke gitarist moet voor zichzelf uitmaken wat voor hem het beste ligt. Voor mij is dat enkel en alleen de strat.

Orpheo
19 augustus 2005, 23:05
Ik vind Les Pauls en tele's op niks trekken. Mijn persoonlijke mening natuurlijk. Elke gitarist moet voor zichzelf uitmaken wat voor hem het beste ligt. Voor mij is dat enkel en alleen de strat.

ja, kan natuurlijk :) ik vind strats wel tof hoor, daar niet van, maar ik heb meer met die dikke brul van een les paul.

en jacksons? je zal mij niet snel met een soloist of dinky zien; de halzen zijn te dun. geld ook voor ibanez.

Ash ketchum
21 augustus 2005, 17:42
Hallo, ik zit zelf met net zo'n dillema, ik heb een USA strat van eind jaren tachtig gezien voor 695 euro, maar ik zit ook te kijken naar een 70's reissue stratocaster uit mexico, prijs van deze modellen varieren van 650 - 750 euro. Ik heb geen flauw idee welke ik moet kiezen omdat de kwaliteit van jaren 80 fenders niet zo denderend was en de 70's reissue komt weer uit mexico. Bij de amerikaan vind ik het vet dat het een "echte" is en bij de 70's reissue vind ik vooral het model gaaf + heeft deze een ash body.
Welke moet ik kiezen?

Joppnl
21 augustus 2005, 17:49
Hallo, ik zit zelf met net zo'n dillema, ik heb een USA strat van eind jaren tachtig gezien voor 695 euro, maar ik zit ook te kijken naar een 70's reissue stratocaster uit mexico, prijs van deze modellen varieren van 650 - 750 euro. Ik heb geen flauw idee welke ik moet kiezen omdat de kwaliteit van jaren 80 fenders niet zo denderend was en de 70's reissue komt weer uit mexico. Bij de amerikaan vind ik het vet dat het een "echte" is en bij de 70's reissue vind ik vooral het model gaaf + heeft deze een ash body.
Welke moet ik kiezen?

Welke erg goed voor "weinûg" schijnen te zijn is de Fender "Lite Ash" serie, zowel in strat als tele verkrijgbaar, helaas maar in 1 kleur (natural wood)

Uit mijn hoofd: wordt gemaakt in Korea maar wat ik er op diverse forums over lees is dat de sound beter is dan menig USstrat.

Kortom: zeker proberen (bij Feedback staat ie in de catalogus).

Ash ketchum
21 augustus 2005, 17:57
Joppnl, die had ik al gezien, ze zijn trouwens in het zwart en in het wit ook verkrijgbaar.
(506) Black,
(521) Natural,
(541) Vintage White,
Het enige waar ik toch een beetje overheen struikel is dat ze in korea worden gemaakt, ook staat er alleen maar Fender op de kop en niet eens een typeaanduiding zoals Stratocaster of Telecaster. Ze zijn wel verdomde licht en hebben een lekkere v-hals. Alleen vind ik de satijnlak niet bij de v-hals passen.
Ik zit echt te twijfelen tussen de 2 gitaren die ik eerder had beschreven

Orpheo
21 augustus 2005, 18:03
Joppnl, die had ik al gezien, ze zijn trouwens in het zwart en in het wit ook verkrijgbaar.
(506) Black,
(521) Natural,
(541) Vintage White,
Het enige waar ik toch een beetje overheen struikel is dat ze in korea worden gemaakt, ook staat er alleen maar Fender op de kop en niet eens een typeaanduiding zoals Stratocaster of Telecaster. Ze zijn wel verdomde licht en hebben een lekkere v-hals. Alleen vind ik de satijnlak niet bij de v-hals passen.
Ik zit echt te twijfelen tussen de 2 gitaren die ik eerder had beschreven

ik zou voor een usa gaan. kheb zelf goeie ervaringen met die usa's. die light ash vind ik zelf veeeel te snerpend. ik kreeg er geen lekker geluid uit. uit een usa, of zelfs mijn eigen '50 reissue strat wel.

Ash ketchum
21 augustus 2005, 18:05
Dus die 70's reissue is niks?

Joppnl
21 augustus 2005, 19:59
Sja....

ik ga begin volgende week ook naar de winkel, wat Strat's uitproberen.

Helaas hebben ze de Eric Johnson strat niet maar als ik DIE berichten op de diverse forums (o.a. buitenland) mag geloven dan is dat, op enkele Custom Shop modellen na (niet eens alle) 1 van de meest geweldige Strat's.

Gebaseerd op een '57 model maar EJ heeft daar enkele kleine wijzigingen op aangebracht en als die kleine aanwijzingen zorgen voor een totale superstrat.

Maar goed, eerst een bank kraken. k Zie m (Duitsland) voor 1725 euri.....

k Ga toch zeker ook sie Lite Ash uitproberen....(kan ik én een tele én een strat kopen en hou'k nog geld over ook).

Maar goed, een American Special is ook erg mooi, wil ook eens die S1 schakeling uitproberen. Iemand daar al ervaringen mee?

Orpheo
21 augustus 2005, 20:10
tja, ik vind die '70ies an sich gewoon lelijk. maar das smaak. verder ben ik niet verzot op de kwaliteit van dat ding. wel eens op gespeeld, viel vies tegen. vond mijn '50 reissue MiM beter. mijn MiM heeft ook een ash body, mapleneck, maar zingt veel meer dan die 70 r.i. die ik had. kan exemplarisch zijn natuurlijk.

ik weet niet heoveel men te besteden heeft, maar mijn idee is, als je meer dan 1200 euro uit gaat geven, kijk dan eens even hier op, en krab dan nog even goed achter je oren, of Fender wel zo top is;

www.shamray.net

ze hebben net een stuk of 3 c.s. strats gemaakt.....een forumlid heeft er ook eentje, en die is, of die gaat verstuurd worden. hij had al een les paul, en die schijnt megagoed te zijn. een ander forumlid had daar een beast, en die was ook top.

Jeanken
21 augustus 2005, 20:25
Ik moest vroeger niet teveel weten van Strats maar de American Deluxe heeft me zéér aangenaam verrast, het Ash model vind ik nog net dat ietsje beter maar dat is weer persoonlijk. Ik denk dat je met zo'n Deluxe weinig kwaad kan qua elementen ook, ze zijn echt goed (Samarium Cobalt Noiseless) en je kan ze in verschillende schakelingen zetten met de pushpush volumeknop, heb je 10 schakelingen onder je vingers..
VD Haar en Shamray(hoewel ik eerder naar de eerste zou neigen) zullen misschien ook topkwaliteit leveren maar als je een goed exemplaar uit de gewone modellen zoekt zijn ze volgens mij wel te evenaren, moet je ook rekenen dat ze een aardig stuk duurder zijn..

Orpheo
21 augustus 2005, 20:55
Ik moest vroeger niet teveel weten van Strats maar de American Deluxe heeft me zéér aangenaam verrast, het Ash model vind ik nog net dat ietsje beter maar dat is weer persoonlijk. Ik denk dat je met zo'n Deluxe weinig kwaad kan qua elementen ook, ze zijn echt goed (Samarium Cobalt Noiseless) en je kan ze in verschillende schakelingen zetten met de pushpush volumeknop, heb je 10 schakelingen onder je vingers..
VD Haar en Shamray(hoewel ik eerder naar de eerste zou neigen) zullen misschien ook topkwaliteit leveren maar als je een goed exemplaar uit de gewone modellen zoekt zijn ze volgens mij wel te evenaren, moet je ook rekenen dat ze een aardig stuk duurder zijn..

ik zou voor shamray gaan. vooral ook, omdat t gewoon goedkoper is, en je kan veel meer custombuild hebben. echt veel. o.a. custombuild pickups. die pushpushknop vind ik een ramp. ik werd er gek van. geef mij dan maar gewoon een extra toggle op mn slagplaat. werkt veel smoother vind ik.

vulvasonic
21 augustus 2005, 22:18
Hallo, ik zit zelf met net zo'n dillema, ik heb een USA strat van eind jaren tachtig gezien voor 695 euro, maar ik zit ook te kijken naar een 70's reissue stratocaster uit mexico, prijs van deze modellen varieren van 650 - 750 euro. Ik heb geen flauw idee welke ik moet kiezen omdat de kwaliteit van jaren 80 fenders niet zo denderend was en de 70's reissue komt weer uit mexico. Bij de amerikaan vind ik het vet dat het een "echte" is en bij de 70's reissue vind ik vooral het model gaaf + heeft deze een ash body.
Welke moet ik kiezen?

Een USA strat van eind jaren 80 is een uitstekend instrument hoor. In de regel heb je daar een betere gitaar mee dan met een Mex RI.
Ik vind 695 wel een te hoog bedrag voor een 87/89'er. In die tijd kocht je ze voor 1250 gulden nieuw (550 euri). Ik weet dat dat in deze tijd niet meer telt, maar toch, voor 600 zou je 'm mee moeten kunnen krijgen.

Neals
23 augustus 2005, 22:11
Ooit moest ik ook niks hebben van Fender, en was het Ibanez en Gibson wat voor mij DE merken waren.
Ibanez speel ik een jaar of 4 op, heb nu enkel nog een SZ320, had een RG270 en daarna nog een blauwe maandag een RG570, niet echt mijn tone.
Ook logeerde er laatst een SG bij me, en hoewel het mijn grootte gitaarliefde was en ik eindeloos op eentje zat te gassen. Toch is het em niet.

Dus laatst bij de gitaarshop wat spulletjes testen, kreeg ik een Strat® in mijn handen gedrukt. En raar maar waar, maar het beestje had alles wat ik zocht in een gitaar qua tone. Niet dat ik ineens een fender nazi wordt, maar ik denk dat mijn basisrig binnen afzienbare tijd Fender/Vox is.

Neals
23 augustus 2005, 22:13
Effe on-topic:

@ Topicstarter: Kijk ook eens naar de Highway strats, erg betaalbaar, en de enigste Strat die het Strat-concept ECHT benaderd, iig beter dan de US standard! Hou je gelijk geld over voor echt vette pups!