PDA

View Full Version : M'n oude Marshall cabinet geluidstechnisch 'verbeteren'.



Iceman
16 augustus 2005, 19:28
Heb een jaren '70 Marshall 4x12 die ik zo optimaal wil laten klinken. Oftewel verbeteren.
Zitten oude celestions 30 watt in, voordat het Vintage 30 werd.
Zitten gaten in de onderkant van waar de wielen zaten.

Zou ik extra platen hout aan de binnenkant kunnen zetten? Zou dat wat opleveren? Extra steunbalken? Dikke isolatie tegen de achterwand voor strakker laag?
Speakers aan de voorkant bevestigen ipv tegen de achterkant van de baffleboard?

Iemand tips die helpen om het geluid te verbeteren?

nicoverduin
16 augustus 2005, 19:31
Heb een jaren '70 Marshall 4x12 die ik zo optimaal wil laten klinken. Oftewel verbeteren.
Zitten oude celestions 30 watt in, voordat het Vintage 30 werd.
Zitten gaten in de onderkant van waar de wielen zaten.

Zou ik extra platen hout aan de binnenkant kunnen zetten? Zou dat wat opleveren? Extra steunbalken? Dikke isolatie tegen de achterwand voor strakker laag?
Speakers aan de voorkant bevestigen ipv tegen de achterkant van de baffleboard?

Iemand tips die helpen om het geluid te verbeteren?
Begrijp ik het goed dat je niet tevreden bent met het geluid? En indien dat het geval is, wat voor geluid streef je na? En verbeteren is een heel subjectief begrip. Ik denk dat de forumleden graag willen weten hoe het startpunt ligt. Heb je geen mp3 met bijvoorbeeld het geluid zoals dat nu is?

pol
16 augustus 2005, 21:58
bij mijn bogner cab zit er wat isolatie tegen de achterkant, misschien kun je dat proberen, het is niet van die mousse die erin zit, maar van dat wit draderig spul, dat ook wel als filter in afzuigkappen gebruikt word denk ik.
Gewoon vastnieten, en klaar.

maar ik zou niet teveel aan die cab doen, dit zijn normaal gezien heel goeie cabs, en speakers.

Iceman
16 augustus 2005, 23:33
Op zich ben ik wel tevreden, maarrrrrrrrrrrrrrrr...........

Door de balk die los tegen de achterkant zit en de gaten onderin heb ik mezelf wijsgemaakt dat ie beter kan klinken. Gebruik 'em nu alleen thuis op huiskamernivo, maar wil 'em misschien gaan gebruiken voor cd-opnamens.

Hoe kom ik erbij? Laatst binnen 2 weken tijd gitaargeluid opgenomen van 2 bands, beide met een 5150 over een 4x12 cabinet. De eerste band had een home-made cabinet, gemaakt door de audiofiele vader van de gitarist. Extra groot formaat met 4 gescheiden kamers. Speakers op de voorkant gemonteerd. SMBeta57 ervoor, mooi transparant en vet geluid met veel body.
2 weken later weer een 5150 over een Marshall 1960A, dun geluid, wat ik ook probeerde. Zelfs met 4 sporen slaggitaar geen 'muur' van te maken.

Achteraf bleek (volgens ene medegitarist in dezelfde oefenruimte) dit de slechtste Marshall cabinet van de hele oefenruimte te zijn. Er oefenen meerdere bands, bij elkaar iet van 6 cabinets, allen Marshall.

Ik wil graag het meest optimaal haalbare uit deze kast halen zonder mega investeringen, dan had ik wel een Bogner of ander topmerk cabinet gekocht. Maar ik moet het even doen met wat ik heb, vandaar mijn vraag.

Iceman
16 augustus 2005, 23:38
@ Nico.

Ik ben een metalman en wil een strak laag, gedefinieerd mid en tranparant hoog. Zo vaak over Marshall cabinets gespeeld waarbij het leek alsof de speakers er haast uit kotsten, terwijl dezelfde versterker een beter geluid gaf over een Rectifier Standard V30 Cabinet. En dan heb ik het niet over extreme volumes.

Mensen, uw bijdragen worden gewaardeerd.

nicoverduin
17 augustus 2005, 00:22
Ja zou eens kunnen kijken wat in die kast zit die goed klinkt en een vergelijking maken. Kijk die gaten dicht maken zal mogelijk wat minder bas geven omdat ze (hoe klein ze ook zijn) toch een beetje als een bass poort werken.

Die balk kun je wat vaster krijgen door er een stuk rubber op te zetten zodat hij weer onder spanning komt (stukje vloermat, viltmat oid).

Als hij helemaal leeg is zou je kunnen experimenteren met dempingsmateriaal.

Zo heb je een aantal mogelijkheden zonder dat je gelijk aan dure investeringen gaat zitten.

Nico

schwalbe
17 augustus 2005, 00:32
Ja zou eens kunnen kijken wat in die kast zit die goed klinkt en een vergelijking maken. Kijk die gaten dicht maken zal mogelijk wat minder bas geven omdat ze (hoe klein ze ook zijn) toch een beetje als een bass poort werken.

Nico

Die bewering klopt niet: Je hebt geen flauw idee op welke frequentie deze gaten de box tunen; dat kan net zo goed een midden- als een basfrequentie zijn. De gaten sluiten is een goed idee.
En dempen is ook een goed idee; dat kan met vilt (gewoon tegen de wanden plakken/nieten) en met speciaal spul dat meer tussen de wanden wordt aangebracht (dus niet tegen de wanden plakken/nieten maar meer in het midden)
Voordeel van dempen is dat je er mee kan experimenteren: meer/minder.

Iceman
17 augustus 2005, 01:03
Dat speciale spul dat je niet moet plakken/nieten, is dat van dat engelehaar spul?

Iemand vertelde me dat ik niet dat dunne noppenspul van de Gamma tegen de achterwand moest nieten, maar dat het van dat gekleurde dikke spul (zo'n 10 cm dik schat ik) moest zijn. Dat dunne zou lage frequenties onvoldoende tegenhouden en reflecterende lage frequenties terugsturen in tegenfase, met iel geluid als gevolg. Treu or not?

schwalbe
17 augustus 2005, 11:03
Not true: Daar is de golflengte van het laag te groot voor; je kast zou meters diep moeten zijn om het laag in tegenfase terug te kaatsen. Dempen doe je puur om te voorkomen dat middentonen terugkaatsen en door de (dunne) conus de kast verlaten als geluid. Het mid wordt dan iets minder luid (en daarmee lijkt de bas dus toe te nemen) en een stuk strakker.
edit: Het dempen van middentonen door de wanden te dempen met b.v. vilt doe je om deze reden; het engelenhaarspul wordt meestal gebruikt om de kast iets 'groter' te laten lijken voor de driver. De laagweergave in een gesloten kast is mede afhankelijk van de dimensies van de kast. In principe zou je met dit spul dus diepere frquenties kunnen weergeven (maar niet perse meer bas; alleen dieper). Om even technisch te worden: Het interne luchtvolume werkt als een rem op de grote uitslagen die de conus maakt bij diepe tonen. Door te kast groter te maken (of te laten lijken dmv dit spul) worden deze uitslagen dus minder geremd. Gevolg is dat je dieper kan. Probleem is dat te grote uitslagen de conus kunnen beschadigen. En gezien je niet weet in hoeverre men al 'op het randje is gaan zitten' bij het ontwerpen van je kast is het gebruiken van dit spul in principe een risico. Bovendien komt uit je gitaar geen lagere frequentie dan 80 Hz (mits je niet downtuned) dus heeft lager weergeven geen zin. Aan de andere kant weet je niet hoe laag je cab is afgestemd; voor hetzelfde geld zou dit soort dempspul dus wel zin kunnen hebben omdat je cab nu te weinig 80 Hz weergeeft. Behalve als rem op (te) grote uitslagen werkt de lucht in de kast trouwens ook om het laag strak te houden... een grotere kast kan dus lager maar minder strak.

Zo; dat was ff een bult tikwerk zeg...

Ik zou gewoon beginnen met wat vilt (of desnoods Rockwool maar dat schijnt niet zo goed voor de gezondheid te zijn) tegen de achterwand. Als je meer wilt, dan ook tegen de zijwanden. En als je dan nog dieper wil VOORZICHTIG experimenteren met dat engelenhaarspul.

schwalbe
17 augustus 2005, 11:45
O ja; de drivers naar de voorkant van de baffle verhuizen ipv de achterkant is altijd een goed idee als het technisch mogelijk is.
Meer verstevigingen in de kast zullen het geluid ook verbeteren, maar dat wordt al met al zo'n ingrijpende verbouwing dat ik zou zeggen: ruil je cab dan met iemand die juist een cab wil met meer vintage geluid.... lijkt me gewoon zinniger.

Iceman
17 augustus 2005, 14:55
Ik neem alles mee ter overweging. Alvast bedankt.

Lintpete
18 augustus 2005, 13:56
O ja; de drivers naar de voorkant van de baffle verhuizen ipv de achterkant is altijd een goed idee als het technisch mogelijk is.

Als toelichting op deze fraaie uitleg van schwalbe:
Als de speaker achter de baffle ligt, reflecteert het geluid tegen de rand van het speakergat, met vertragingen en interferenties tot gevolg. Daarom is het beter om de speaker op de baffle te monteren.

matto
22 augustus 2005, 09:17
De achterwand met een dikke schroef vastzetten aan het balkje in het midden van de kast verminderd het meetrillen van de achterwand, waardoor de hele kast "strakker"gaat klinken.

nicoverduin
22 augustus 2005, 09:19
Ik hoorde laatst van iemand dat je eigenlijk een balkje tussen de achterwand en elke speaker (center punt van de magneet) moet vast zetten. Daardoor zou hij synchroon mee trillen met de speakers.
Nico

Negative K3 fan
22 augustus 2005, 15:08
probeer het eens :)