PDA

View Full Version : voorversterker in combinatie met PA



nirvana
16 augustus 2005, 18:36
Ik ben zanger/gitarist en heb na een maandje vakantiewerk een goeje 1700 euro bij elkaar gespaard. Nu speel ik met het idee om een redelijk goede PA installatie (zoals een roland SA-300 http://www.roland.com/products/en/SA-300/index.html ) te kopen in combinatie met een buizen voorversterker. Zodat ik hem kan gebruiken voor zang en gitaar. Hebben jullie voorstellen die binnen mijn budget vallen (PA + voorversterker)? Ik speel voornamelijk blues, funk en rock'n'roll (the doors, U2, rolling stones...) Bedankt alvast

Bins
16 augustus 2005, 19:08
Met alleen een voorversterker gaat het niet werken. Nou ja, wel werken, maar niet mooi klinken. Een Pod (pro) of iets in die geest is veel beter voor wat jij wil, omdat die niet alleen een voorversterker, maar ook eindversterker en speakers simuleert. Als je alleen een voorversterker aan de pa hangt krijg je een heel iel en schel geluid.

Kim Wilson
16 augustus 2005, 19:24
Hey,

Het is idd niet echt aan te raden om je pre amp rechtstreeks je PA in te sturen. In >dit< (http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=61792) topic staan de voor- en vooral de nadelen van het gebruik van een pre amp op de PA.

pikasso
17 augustus 2005, 09:18
Als je dat wil, dan zou ik voor een modelling gaan. Ik speel met mijn Tonelab SE rechtstreeks in de PA. Ik vind het lekker klinken.

BartL
17 augustus 2005, 09:24
Ik speel met een H&K Tubeman 2 over de PA...maar ik weet niet of dat 'officieel' wel een pre-amp is. Want er staat iets met "Recording" op.

Maar het klinkt gewoon GOED! 8-)

Ik heb zelf ook een POD 2.0 gehad. In vergelijking vond ik de POD nepper klinken.

harrie-beton
17 augustus 2005, 13:35
heb zelf een podxt (plus alle updates) en ik héb geeneens een gitaarversterker meer

marc_o
17 augustus 2005, 13:49
Ik speel geregeld met een Koch Pedaltone (ook nog eens lekker buizen) over een PA en dat gaat echt perfect, evenals direct recording. Klinkt beter dan een hoop "echte"versterkers.

pikasso
17 augustus 2005, 15:32
heb zelf een podxt (plus alle updates) en ik héb geeneens een gitaarversterker meer

Mijn amp is ook de deur uit

harrie-beton
17 augustus 2005, 16:05
als ik de video opnamen zie opgenomen vanuit de zaal en zodanig het zaalgeluid beoordeel dan komt mijn amp er ook niet meer in :-D

Baker
17 augustus 2005, 20:35
heb zelf een podxt (plus alle updates) en ik héb geeneens een gitaarversterker meer

Mijn amp is ook de deur uit

Als we zo gaan beginnen...
kunnen we het Moderne Versterkers gedeelte van het forum ook wel opdoeken! :D
de meetings ook trouwens

Hup allemaal een POD. Klaar!
:D

harrie-beton
17 augustus 2005, 21:58
moderne versterkers wordt hernoemd tot "ouderwets"
:-D

nirvana
17 augustus 2005, 23:50
Bedankt al voor de vele nuttige reacties!

Ik zit er aan te denken om mezelf een tonelab SE aan te schaffen, dit in combinatie met een compacte HK-pa set. Maar nu vraag ik mij af of ik met deze set genoeg vermogen heb om hard genoeg te kunnen spelen in café's? Op de Pa ga ik dus rechtstreeks een microfoon en de tonelab aansluiten.

harrie-beton
18 augustus 2005, 00:15
De pa sets die ik geprobeerd heb was een Phonic PA550, HK pa met sub en Duitse PA uit begin jaren 90.

Ik heb deze sets geprobeerd maar ten eerste is dat vrij duur en ten tweede vond ik het beetje schel klinken en weinig pompen in het laag.
In kleine zaaltjes zonder pa: Ik gebruik een simpele maar lekkere 15 inch basversterker met de EQ op nul. 500 euro.

wanna1
18 augustus 2005, 01:03
Ik ben zanger/gitarist en heb na een maandje vakantiewerk een goeje 1700 euro bij elkaar gespaard. Nu speel ik met het idee om een redelijk goede PA installatie (zoals een roland SA-300 http://www.roland.com/products/en/SA-300/index.html ) te kopen in combinatie met een buizen voorversterker. Zodat ik hem kan gebruiken voor zang en gitaar. Hebben jullie voorstellen die binnen mijn budget vallen (PA + voorversterker)? Ik speel voornamelijk blues, funk en rock'n'roll (the doors, U2, rolling stones...) Bedankt alvast

Nirvana?

Stop voor het te laat is.
Je komt bedrogen uit met zulke shitzooi (pod xt, de hele line 6 shit, amp modelling etc. etc.)

Heb je goed nagedacht wat je wil??

je omschrijft The Doors, U2, Stones en waarschijnlijk Nirvana.

-Als je een uniek geluid wilt zou ik experimenteren met gitaren en versterkers.
-En als je door presets wilt jagen die het net niet helemaal zijn, moet je zulke apparatuur kopen.

Daar komt bij, dat als je het nieuw koopt, het meteen de helft minder waard is.

Mijn mening: verspeeld en zuur verdient geld.

pikasso
18 augustus 2005, 10:01
moderne versterkers wordt hernoemd tot "ouderwets"
:-D

Moet er geen nieuwe sectie bijkomen?
Modelling....

harrie-beton
18 augustus 2005, 13:35
Moet er geen nieuwe sectie bijkomen?
Modelling....

vind ik wel maar gitaarnet heeft het een half jaar geleden afgewezen.
Misschien straks weer vragen


Beste Nirvana,

Je wilt graag je geld uitgeven maar waarom in vredesnaam een PA? Heb je eigen oefenruimte? Of heb je veel optredens?
Dat zijn twee redenen om een PA te kopen.
Een goed gitaargeluid is geen reden om een PA te kopen vind ik, voordat je 1700 euri armer bent zou ik dan maar eens goed rondkijken.


ps een maand vakantiewerk 1700 euro: WAAR WAAR WAAR

nirvana
18 augustus 2005, 20:54
Moet er geen nieuwe sectie bijkomen?
Modelling....

vind ik wel maar gitaarnet heeft het een half jaar geleden afgewezen.
Misschien straks weer vragen


Allerbeste Nirvana,

Je wilt graag je geld uitgeven maar waarom in vredesnaam een PA? Heb je eigen oefenruimte? Of heb je veel optredens?
Dat zijn twee redenen om een PA te kopen.
Een goed gitaargeluid is geen reden om een PA te kopen vind ik, voordat je 1700 euri armer bent zou ik dan maar eens goed rondkijken.


ps een maand vakantiewerk 1700 euro: WAAR WAAR WAAR

Ik ben zanger en de zang klinkt nu eenmaal niet zo plezant door een gitaaramp :). Ik heb ook geregeld gigs. Dus daarom dacht ik mijn amp te verkopen, er wat vakantiegeld bij te smijten en zo'n set te kopen. Ik heb hier een fender hot rod deluxe staan, maar ik haat die amp (heb juist buizen vervangen), alles in orde, maar hij klinkt erg schel als ik aanslaag, jazzy loopjes enzo klinken wel lekker, maar als ik een powerakkoord speel, dan krijg je herrie. Dus als hier jazz freaks zijn die goedkoop een hot rod delux (2 jaar oud) op de kop willen tikken voor 550 euro, sla je slag! spam spam Of als hier iemand zijn engl wilt ruilen ;)

harrie-beton
18 augustus 2005, 23:18
ok ok

Wij hebben eigen PA, 2 keer 550 watt dan (actieve boxen)
plus mengtafel met ingebouwde effecten 16 kanaals.
4 aux sends. Totaal 1400 euro.

Wij hebben eigen oefenruimte, ik speel gitaar via een podxt (dat weet het hele forum tot in den treure)
Een keer deze set uit-testen? Dan mag maar je woont zeker niet in de buurt van Groningen... en hebt ook geen rijbewijs

nicoverduin
19 augustus 2005, 00:19
Moet er geen nieuwe sectie bijkomen?
Modelling....

vind ik wel maar gitaarnet heeft het een half jaar geleden afgewezen.
Misschien straks weer vragen


Allerbeste Nirvana,

Je wilt graag je geld uitgeven maar waarom in vredesnaam een PA? Heb je eigen oefenruimte? Of heb je veel optredens?
Dat zijn twee redenen om een PA te kopen.
Een goed gitaargeluid is geen reden om een PA te kopen vind ik, voordat je 1700 euri armer bent zou ik dan maar eens goed rondkijken.


ps een maand vakantiewerk 1700 euro: WAAR WAAR WAAR

Ik ben zanger en de zang klinkt nu eenmaal niet zo plezant door een gitaaramp :). Ik heb ook geregeld gigs. Dus daarom dacht ik mijn amp te verkopen, er wat vakantiegeld bij te smijten en zo'n set te kopen. Ik heb hier een fender hot rod deluxe staan, maar ik haat die amp (heb juist buizen vervangen), alles in orde, maar hij klinkt erg schel als ik aanslaag, jazzy loopjes enzo klinken wel lekker, maar als ik een powerakkoord speel, dan krijg je herrie. Dus als hier jazz freaks zijn die goedkoop een hot rod delux (2 jaar oud) op de kop willen tikken voor 550 euro, sla je slag! spam spam Of als hier iemand zijn engl wilt ruilen ;)
Is die versterker ook gelijk afgeregeld? of zijn er gewoon nieuwe buizen in geprikt?
Nico

nirvana
19 augustus 2005, 00:42
Moet er geen nieuwe sectie bijkomen?
Modelling....

vind ik wel maar gitaarnet heeft het een half jaar geleden afgewezen.
Misschien straks weer vragen


Allerbeste Nirvana,

Je wilt graag je geld uitgeven maar waarom in vredesnaam een PA? Heb je eigen oefenruimte? Of heb je veel optredens?
Dat zijn twee redenen om een PA te kopen.
Een goed gitaargeluid is geen reden om een PA te kopen vind ik, voordat je 1700 euri armer bent zou ik dan maar eens goed rondkijken.


ps een maand vakantiewerk 1700 euro: WAAR WAAR WAAR

Ik ben zanger en de zang klinkt nu eenmaal niet zo plezant door een gitaaramp :). Ik heb ook geregeld gigs. Dus daarom dacht ik mijn amp te verkopen, er wat vakantiegeld bij te smijten en zo'n set te kopen. Ik heb hier een fender hot rod deluxe staan, maar ik haat die amp (heb juist buizen vervangen), alles in orde, maar hij klinkt erg schel als ik aanslaag, jazzy loopjes enzo klinken wel lekker, maar als ik een powerakkoord speel, dan krijg je herrie. Dus als hier jazz freaks zijn die goedkoop een hot rod delux (2 jaar oud) op de kop willen tikken voor 550 euro, sla je slag! spam spam Of als hier iemand zijn engl wilt ruilen ;)
Is die versterker ook gelijk afgeregeld? of zijn er gewoon nieuwe buizen in geprikt?
Nico

hoe regelt een arm studentje als ik een hot rod af? veel meer als aan de standaard knoppen kan ik niet doen, ofwel?

nicoverduin
19 augustus 2005, 00:49
Moet er geen nieuwe sectie bijkomen?
Modelling....

vind ik wel maar gitaarnet heeft het een half jaar geleden afgewezen.
Misschien straks weer vragen


Allerbeste Nirvana,

Je wilt graag je geld uitgeven maar waarom in vredesnaam een PA? Heb je eigen oefenruimte? Of heb je veel optredens?
Dat zijn twee redenen om een PA te kopen.
Een goed gitaargeluid is geen reden om een PA te kopen vind ik, voordat je 1700 euri armer bent zou ik dan maar eens goed rondkijken.


ps een maand vakantiewerk 1700 euro: WAAR WAAR WAAR

Ik ben zanger en de zang klinkt nu eenmaal niet zo plezant door een gitaaramp :). Ik heb ook geregeld gigs. Dus daarom dacht ik mijn amp te verkopen, er wat vakantiegeld bij te smijten en zo'n set te kopen. Ik heb hier een fender hot rod deluxe staan, maar ik haat die amp (heb juist buizen vervangen), alles in orde, maar hij klinkt erg schel als ik aanslaag, jazzy loopjes enzo klinken wel lekker, maar als ik een powerakkoord speel, dan krijg je herrie. Dus als hier jazz freaks zijn die goedkoop een hot rod delux (2 jaar oud) op de kop willen tikken voor 550 euro, sla je slag! spam spam Of als hier iemand zijn engl wilt ruilen ;)
Is die versterker ook gelijk afgeregeld? of zijn er gewoon nieuwe buizen in geprikt?
Nico

hoe regelt een arm studentje als ik een hot rod af? veel meer als aan de standaard knoppen kan ik niet doen, ofwel?
Al die nieuwe Fender versterkers zijn namelijk ijskoud (zoals dat heet) afgesteld. Dat zou wel eens de reden kunnen zijn dat hij zo schel klinkt. Als je er andere buizen in hebt gegooid omdat hij met de vorige ook al schel klonk, zou het wel eens weggegooid geld kunnen zijn.

Het is toch lijkt mij voldoende malen aangegeven op deze forums dat als je de eindbuizen vervangt, je de BIAS opnieuw moet (laten) afstellen/nalopen. Die Fenders (koch trouwens ook) draaien hun buizen op rond de 40-50%. Terwijl ze voor een optimale afstelling juist op zo'n 70% moeten draaien. Dan gaan ze ook warmer klinken.

Nico

Kim Wilson
19 augustus 2005, 07:28
Al die nieuwe Fender versterkers zijn namelijk ijskoud (zoals dat heet) afgesteld. Dat zou wel eens de reden kunnen zijn dat hij zo schel klinkt. Als je er andere buizen in hebt gegooid omdat hij met de vorige ook al schel klonk, zou het wel eens weggegooid geld kunnen zijn.

Het is toch lijkt mij voldoende malen aangegeven op deze forums dat als je de eindbuizen vervangt, je de BIAS opnieuw moet (laten) afstellen/nalopen. Die Fenders (koch trouwens ook) draaien hun buizen op rond de 40-50%. Terwijl ze voor een optimale afstelling juist op zo'n 70% moeten draaien. Dan gaan ze ook warmer klinken.

Nico
+1

Ik heb die van mij laatst ook bekeken. Hij stond nog ver onder de ondergrens. Vervolgens met een biasadapter ertussen de boel afgeregeld. Of eigenlijk geprobeerd. De standaard buizen kon ik namelijk niet warm genoeg krijgen.
Nu zitten er nieuwe buizen in, en deze kon ik wel warm genoeg krijgen. Scheelt enorm in het geluid. Amp klinkt nu veel dynamischer, veel beter uitgebalanceerd.

Gr. Hans

nicoverduin
19 augustus 2005, 07:39
Al die nieuwe Fender versterkers zijn namelijk ijskoud (zoals dat heet) afgesteld. Dat zou wel eens de reden kunnen zijn dat hij zo schel klinkt. Als je er andere buizen in hebt gegooid omdat hij met de vorige ook al schel klonk, zou het wel eens weggegooid geld kunnen zijn.

Het is toch lijkt mij voldoende malen aangegeven op deze forums dat als je de eindbuizen vervangt, je de BIAS opnieuw moet (laten) afstellen/nalopen. Die Fenders (koch trouwens ook) draaien hun buizen op rond de 40-50%. Terwijl ze voor een optimale afstelling juist op zo'n 70% moeten draaien. Dan gaan ze ook warmer klinken.

Nico
+1

Ik heb die van mij laatst ook bekeken. Hij stond nog ver onder de ondergrens. Vervolgens met een biasadapter ertussen de boel afgeregeld. Of eigenlijk geprobeerd. De standaard buizen kon ik namelijk niet warm genoeg krijgen.
Nu zitten er nieuwe buizen in, en deze kon ik wel warm genoeg krijgen. Scheelt enorm in het geluid. Amp klinkt nu veel dynamischer, veel beter uitgebalanceerd.

Gr. HansEen weerstandje van binnen vervangen en het is opgelost hoor.
Nico

Kim Wilson
19 augustus 2005, 12:44
Een weerstandje van binnen vervangen en het is opgelost hoor.
Nico
Kijk, dat wist ik dus weer niet. :-D
Welk weerstandje is dat? Want dan kan ik natuurlijk ook eerst die originele buizen afraggen.

nicoverduin
19 augustus 2005, 12:59
R77 is nu 100 k. Zet daar een 100k overheen (gewoon aan de bovenkant print). De bias moet wel opnieuw afgesteld worden. Als je dit nooit gedaan hebt of niet wordt gehinderd door inhoudelijke kennis, zou ik het effe laten doen.

Je bias bereik was van 40-51 volt en gaat nu naar 34-51 volt. Negatief uiteraard.

Zullen de kosten niet zijn.

Nico

Negative K3 fan
19 augustus 2005, 13:42
je zou een PA installetie met een tonelab of podxt kunnen overwegen, dan heb je een heel veelzijdig inzetbare setup.

marc_o
19 augustus 2005, 14:32
Ik ga aanstaande zondag eens optreden met alleen de Pedaltone met een Holy Grail reverb in het effectloopje en wellicht een TS als boostertje ervoor. Zal wel zien of het bevalt, en dan hoef ik in ieder geval niet de hele teringzooi over de duinen te tillen, want het is op het strand.

Negative K3 fan
19 augustus 2005, 16:09
ok...

harrie-beton
19 augustus 2005, 16:23
Ik ga aanstaande zondag eens optreden met alleen de Pedaltone met een Holy Grail reverb in het effectloopje en wellicht een TS als boostertje ervoor. Zal wel zien of het bevalt, en dan hoef ik in ieder geval niet de hele teringzooi over de duinen te tillen,

heb je dit ook getest vantevoren?

marc_o
19 augustus 2005, 16:52
Ik ga aanstaande zondag eens optreden met alleen de Pedaltone met een Holy Grail reverb in het effectloopje en wellicht een TS als boostertje ervoor. Zal wel zien of het bevalt, en dan hoef ik in ieder geval niet de hele teringzooi over de duinen te tillen,

heb je dit ook getest vantevoren?

Alleen in de oefenruimte en de studio, moet ik bekennen....Ik weet dat het kan. Moet alleen nog gaan ervaren of het me bevalt. Ik hoop het wel, want ik ben lui en sjouw liever niet, dan wel...

marc_o
19 augustus 2005, 16:53
ok...

Goeie bijdrage weer Lennert... :-?

Negative K3 fan
19 augustus 2005, 17:11
leek wel alsof die post voor een ander topic bedoeld was, maar mijn fout sorry.