PDA

View Full Version : Pitch-shifter en m'n eigen pedalen of goedkope multiFX kopen



hanzeman
16 augustus 2005, 17:06
Ik heb een Dunlop Cry Baby Wah, Boss OD pedaal, Boss flanger pedaal en een tuner.

Nu zou ik er graag een pitch-shifter bij hebben (Boss PS-5 bijvoorbeeld) ook om whammy achtige dingetjes mee te doen.

Zo'n PS-5 of een Digitech Whammy kost alleen net zoveel of zelfs nog meer als een (goedkoop) compleet multi-FX zoals Zoom gfx-1, Gfx-3 of Korg AX-10.

Wat is nu wijsheid: een goede pitcher kopen zoals de Boss of de Whammy, of meteen maar een multi FX? Is het pitcher effect in de Boss aanmerkelijk beter dan dat in de Korg bijvoorbeeld?

Help!

fullorder
16 augustus 2005, 17:11
ook al heb ik weinig ervaring met pitch shifters is volgens mij wijsheid:

goed pitcher kopen, vergeet multieffects.

multieffects zijn volgens mij een mooie oplossing als je nog helemaal geen effecten hebt en je niet een godsvermogen wilt uitgeven aan een berg pedaaltjes om te kunnen stoeien met effecten...

robert-gitarist
16 augustus 2005, 17:20
ook al heb ik weinig ervaring met pitch shifters is volgens mij wijsheid:

goed pitcher kopen, vergeet multieffects.

multieffects zijn volgens mij een mooie oplossing als je nog helemaal geen effecten hebt en je niet een godsvermogen wilt uitgeven aan een berg pedaaltjes om te kunnen stoeien met effecten...

Jupz ook mee eens.
En de kwaliteit van een multi effect is minder dan de kwaliteit van analoge pedalen.
Dus wees wijs en koop een goeie pitcher.
Ik zou overgens eerder gaan voor een digitech whammy omdat ik die zelf beter vind dan de PS-5 van Boss..maar goed smaken verschillen...
De PS-5 is overgens een vrij uitgebreid pedaal.

hanzeman
16 augustus 2005, 18:31
Mmm, ik had ook al zo'n idee, ik vond het zo vreemd dat bijveerbeeld een Boss DD-6 of die Pitch shifter gewoon meer kosten dan een heel multi effect board... moet toch ergens in zitten en dat zal dan de geluidskwaliteit wel zijn denk ik...

De PS-5 is wel uitgebreid ja.

Ik ga ervan uit dat de PS-5 met een expression pedaal zo'n beetje hetzelfde kan (en meer) dan de Digitech Whammy? Of zeg ik nu hele rare dingen?
De Boss lijkt mij in ieder geval veelzijdiger. Bovendien heb ik meerdere Boss pedalen gehad en die hebben mij nog nooit in de steek gelaten...

harrie-beton
16 augustus 2005, 20:35
Er is wel beetje een middenweg hoor.

die multi effecten zijn niet slechter dan losse effecten.
Goedkope multi effecten zijn niet zo goed maar duurdere zijn goed en ontzettend handig.

In jou geval, probeer eerst je p schifter los.

hanzeman
17 augustus 2005, 08:37
Dus de losse pitcher van Boss is toch een betere keuze dan de zoom gfx 1/3 of de Korg AX10g. Ok.

fullorder
17 augustus 2005, 11:13
Er is wel beetje een middenweg hoor.

die multi effecten zijn niet slechter dan losse effecten.
Goedkope multi effecten zijn niet zo goed maar duurdere zijn goed en ontzettend handig.

In jou geval, probeer eerst je p schifter los.

er zal zeker een middenweg zijn, maar ik als fanatiek losse pedalen gebruiker mag zichzelf natuurlijk niet laten kennen ;)

fullorder
17 augustus 2005, 11:14
Dus de losse pitcher van Boss is toch een betere keuze dan de zoom gfx 1/3 of de Korg AX10g. Ok.

yep,

maar als je toch aan het pitch gebeuren gaat beginnen, waarom dan niet meteen eeh whammy?

hanzeman
17 augustus 2005, 14:27
yep,

maar als je toch aan het pitch gebeuren gaat beginnen, waarom dan niet meteen eeh whammy?

Omdat ik het idee heb dat de Boss degelijker is en ook meer verschillende effecten in zich heeft?

Ik heb een overdrive, flanger, volume, FS5l on/off allemaal van Boss, de od en de flanger al ruim 15 jaar, en het blijft prima werken, superkwaliteit. Of is dat bij de laatste Boss pedalen anders?

robert-gitarist
17 augustus 2005, 23:04
yep,

maar als je toch aan het pitch gebeuren gaat beginnen, waarom dan niet meteen eeh whammy?

Omdat ik het idee heb dat de Boss degelijker is en ook meer verschillende effecten in zich heeft?

Ik heb een overdrive, flanger, volume, FS5l on/off allemaal van Boss, de od en de flanger al ruim 15 jaar, en het blijft prima werken, superkwaliteit. Of is dat bij de laatste Boss pedalen anders?

Dat laatste is nu wel anders..althans bij de ME50 wel :evil: :evil: :evil:

hanzeman
18 augustus 2005, 11:58
Klopt het dat Boss tegenwoordig de pedaaltjes in Taiwan of China laat maken? Die van mij zijn nog allemaal van Japanse makelij, maar die zijn dan ook al meer dan 10 of 15 jaar oud...

hanzeman
18 augustus 2005, 11:59
Klopt het dat Boss tegenwoordig de pedaaltjes in Taiwan of China laat maken? Die van mij zijn nog allemaal van Japanse makelij, maar die zijn dan ook al meer dan 10 of 15 jaar oud...

fullorder
18 augustus 2005, 12:13
yep,

maar als je toch aan het pitch gebeuren gaat beginnen, waarom dan niet meteen eeh whammy?

Omdat ik het idee heb dat de Boss degelijker is en ook meer verschillende effecten in zich heeft?

Ik heb een overdrive, flanger, volume, FS5l on/off allemaal van Boss, de od en de flanger al ruim 15 jaar, en het blijft prima werken, superkwaliteit. Of is dat bij de laatste Boss pedalen anders?

boss pedaaltjes zijn zeker degelijk, ze hebben mij nog nooit in de steek gelaten. alhoewel hun multieffect apparaten dat wel kunnen doen (vraag maar aan robert-gitarist ;)).

maar wat betreft flexibiliteit scoort de whammy toch juist hoger? alleen al om het feit dat er een expressiepedaal op zit. lijkt mij tenminste hoor, ik heb geen van beide dus ik lul ook maar wat ;)

FruscianteFan
18 augustus 2005, 13:24
yep,

maar als je toch aan het pitch gebeuren gaat beginnen, waarom dan niet meteen eeh whammy?

Omdat ik het idee heb dat de Boss degelijker is en ook meer verschillende effecten in zich heeft?

Ik heb een overdrive, flanger, volume, FS5l on/off allemaal van Boss, de od en de flanger al ruim 15 jaar, en het blijft prima werken, superkwaliteit. Of is dat bij de laatste Boss pedalen anders?

Dat laatste is nu wel anders..althans bij de ME50 wel :evil: :evil: :evil:hehe :lol:

Er zitten wat nadelen aan. Soms valt de compressor uit, maar die vind ik toch al klote dus gebruik ik hem niet (alleen soms als ik zacht moet spelen op te grote versterkers)

hanzeman
18 augustus 2005, 13:50
maar wat betreft flexibiliteit scoort de whammy toch juist hoger? alleen al om het feit dat er een expressiepedaal op zit. lijkt mij tenminste hoor, ik heb geen van beide dus ik lul ook maar wat ;)

Maar op de Boss PS-5 kun je een expressiepedaaltje aansluiten, en dan heb je voor wat betreft het whammy-effect dus dezelfde functionaliteit als de Digitech Whammy.

Ik dacht dus dat de Boss alleen nog wat leuke extra's had, zoals beter instelbare harmonizer en dat ' ie mogelijk degelijker was.

hanzeman
24 augustus 2005, 11:02
Ik heb inmiddels zowel op de Boss PS5 gespeeld als op de Korg AX10G.
Ik vond de Boss een beetje tegenvallen eerlijk gezegd. En met het expressiepedaal EV-5 kwam ie op ruim 260 euro!
Ook heb ik de Korg AX 1500 G geprobeerd. Die vond ik eerlijk gezegd helemaal zo gek nog niet... ook een pitch shifter/bender en hij klonk ook erg goed, vond ik...

Ik denk dat ik daar op de lange duur meer plezier van zal hebben.