PDA

View Full Version : PIIIIIIEEEEEEEP!!



Reel Big Fish
16 augustus 2005, 11:02
Hoi allemaal,

zoals de meeste van jullie weten speel ik sinds kort in een nieuwe band genaamd Sick Vision. In de oefenruimte staat daar van mij een Marshall VS100, waar ik heel blij mee ben, mààr sinds gister heb ik er een probleem bij gekregen...

Toen wij net het meest rockende nummer in wilden gaan, begon mijn amp volop te piepen! Nu lag het probleem (naar mijn weten) niet bij de amp, maar aan de gitaar. Ik speel op een Epiphone Les Paul Standard Plus. Ik heb altijd de tone- en volumeknoppen vol uit staan.

Eerst dacht ik het probleem achterhaald te hebben, nadat de hoogste E-snaar achter de hoogste (dus laagste op de hals) fret bleef hangen. Toen maakte hij namelijk al een superhoge toon wat leek op de piep. Maar even later deed hij het gewoon weer!

Wie helpt mij uit de brand? Alvast bedankt,

Robbin a.k.a SV's Visje a.k.a Reel Big Fish :lol:

Marc Oblivian
16 augustus 2005, 11:12
Als het echt je gitaar was (en niet een rondzingende mic van de PA) dan wil het wel eens helpen om even verder van je versterker af te gaan staan of de versterker wat zachter te zetten om feedback tegen te gaan.
Als het ook gebeurt op volumes waarbij je eigenlijk geen last van feedback zou moeten hebben, kun je overwegen om wat betere elementen in je gitaartje te zetten, want de wat goedkopere elementen geven wat sneller feedback/vervelende bijgeluiden.
Suck zes

pimmetje
16 augustus 2005, 11:14
Als jij zegt "het meest rockende nummer"... betekent dat dat je plots 16 pedaaltjes aantrapt of zo?
Anders gevraagd: doe je ook maar iets anders dan bij nummers waarbij het niet piept?...

Reel Big Fish
16 augustus 2005, 11:17
Ik deed eigenlijk niets anders, alleen sneller spelen, andere, wildere riffs dus. Geen pedaal indrukken, niks... hij begon er ineens mee. :???:

pimmetje
16 augustus 2005, 11:27
Dan is 't idd goed mogelijk dat 't aan je afstand tot de versterker en/of de kwaliteit van de pu's ligt.

Met die wildere riffs... kan 't dan misschien ook zijn dat je bij die riffs minder dempt of zo? Als je zeg maar al steeds tegen de piep aan speelt, kan 't zijn dat je dempwerk normaal de piep in de kiem smoort...

Reel Big Fish
16 augustus 2005, 13:07
Het vreemde is als ik de snaren demp op de hals, hij blijft piepen. Zodra ik ze demp bij de pick ups, nokt hij wel met piepen... Ook verder van de amp af hielp niet. :???:

DarknessAwaits
16 augustus 2005, 22:42
Dat lijkt me toch een standaard gevalletje feedback. De oplossing ligt waarschijnlijk grotendeels in nieuwe (betere) elementen en/of een noise-gate.

Wat minder gain kan natuurlijk ook wonderen doen

Reel Big Fish
17 augustus 2005, 13:37
Bedankt allemaal voor de reacties!

Gisteravond heb ik weer geoefend en heb ik eens naar de settings gekeken; bass stond op 0 en treble voluit, WTF!! De andere gitarist zei dat hij ze gelijk had gezet haha.

Maar dat loste dus al een hoop op :)

Hier kan een slotje op! Thanks all! :wink:

metalcore
18 augustus 2005, 09:52
haha best mooi :lol:

ik weet niet ho heftig het meest rockende nummer moet zijn. maar moet je in de oefenruimte eens de bass en de trebble voluit zetten en middel best laag en de disortion best hoog zetten :evil: das best leuk als je van wat stevige muziek houd