PDA

View Full Version : Eb in verschillende talen



Basseytje
15 augustus 2005, 23:56
hoe spreek je Eb uit..??

en in t frans, engels en duits???

Orpheo
16 augustus 2005, 00:01
in nederlands gewoon " es" in andere talen weet ik niet.... oh ja, e flat heet t in het engels.

Anavrin
16 augustus 2005, 00:51
Ik heb vroeger van m'n gitaarleraar geleert, dat Eb (Es) en D# (Dis) hetzelfde zijn, en dat meestal D# wordt gezegd... Net als dat A# (Ais) ook bijna nooit wordt gezegd, maar Bb (Bes) daarentegen weer wel.

Orpheo
16 augustus 2005, 10:07
Ik heb vroeger van m'n gitaarleraar geleert, dat Eb (Es) en D# (Dis) hetzelfde zijn, en dat meestal D# wordt gezegd... Net als dat A# (Ais) ook bijna nooit wordt gezegd, maar Bb (Bes) daarentegen weer wel.

het klinkt het zelfde, maar de harmonien zijn toch echt wel anders hoor.

Daevren
17 augustus 2005, 01:10
De Eb/Es komt toch echt iets vaker voor dan de D#/Dis, schat ik zonder te tellen in.

Maar de gitaar is hier waarschijnlijk wel een uitzondering op. Vanwege de open snaren en de open akkoorden liggen toonsoorten met mollen minder voor de hand. Maar de Eb is de tweede mol waar de D# het vierde kruis is. Bb komt wel meer voor dan A#, dus misschien herinner je het verkeerd om.

Als je gitaarleraar je leert dat D# en Eb hetzelfde zijn en dat je elke Eb moet vervanden door D# dan maakt hij een grote fout.

Elk land heeft zo z'n eigen naam, niet echt practisch.

Duits is hetzelfde als in het nederlands, alleen Bb = H. Je zou bijna denken dat men dit speciaal voor Bach bedacht heeft zodat hij z'n naam in z'n muziek kon zetten: http://en.wikipedia.org/wiki/BACH
Of pak het telefoonboek en kijk eens of je namen kunt vinden die je met A B C D E F G kunt schrijven.


Dis: re diese
Es: mi bemolle

En D is natuurlijk re.

Het franse en italliaanse systeem zijn bijna identiek. Behalve dat men in het frans 'ut' ipv 'do' gebruikt voor C.



In Belgie hebben ze dacht ik weer wat anders.

In India gebruikt men ipv Do re mi..., Sa Re Ga Ma Pa Dha Ni (Sa). Maar hun hele muzieksysteem is anders. En men bedacht het 8 tot 18 eeuw eerder dan we do re mi bedachten.

De engelse namen voor nootlengten trouwens ook niet erg handig. Ik zie dat men op internet alleen het amerikaanse versie gebruikt. Voor een vierenzestigste noot gebruikt men 'hemidemisemiquaver'.

Maar, talen zijn zo raar. Vierenzestig is eigenlijk 4 + 60, en je leest altijd 46. Ik kan gewoon geen getal voorlezen in het nederlands omdat men optelsommen schrijft ipv getallen. Ik stel voor dat iedereen vanaf nu 'zestigvier' gebruikt. En in frankrijk doen ze het nog gekker. Als ze me dat op de basisschool hadden proberen te leren had ik het gewoon niet geloofd.

ReinoutV
17 augustus 2005, 10:25
Leuk verhaal :). Er zit alleen een klein (onbeduidend) foutje in:

Nl -> D

B -> H
Bb -> B

Das alles :)

Anavrin
17 augustus 2005, 19:41
Ik heb vroeger van m'n gitaarleraar geleerd, dat Eb (Es) en D# (Dis) hetzelfde zijn, en dat meestal D# wordt gezegd... Net als dat A# (Ais) ook bijna nooit wordt gezegd, maar Bb (Bes) daarentegen weer wel.

het klinkt het zelfde, maar de harmonien zijn toch echt wel anders hoor.
Gelukkig dan maar, dat ik een korte samenvatting had gegeven, van hoe ik het ongeveer begrepen had (m'n gitaarleraar zal het wel veel preciezer en duidelijker hebben kunnen uitleggen, maar ja, daarom is hij ook wel gitaarleraar, en ik niet :wink: )

Basseytje
18 augustus 2005, 00:33
okj bedankt. dat is alles wat k wou weten

Daevren
18 augustus 2005, 12:37
Ik ben dan ook geen duitser :)

Basseytje
18 augustus 2005, 13:42
Ik ben dan ook geen duitser :)

ik ook niet maar. ik ga in frankrijk vaak op vakantie en op de campings waar ik sta daar komen vaak bands uit andere landen, en dan zitten we daar met een paar jongeren en dan krijgen we te horen dat wij ook een keer mogen spelen. en dan willen we vragen of de gitaren in Eb zijn gestemd en dan wisten we niet hoe we dat meosten vragen, en heel toevallig waren er dit jaar een duitse en engelse band.

heel levens verhaal :wink: