PDA

View Full Version : NOS buizen gevonden



Fenderstrat
15 augustus 2005, 22:16
Hee mense,

Na een bezoekje aan een kennis van me, heb ik een paar oude nieuwe buizen die ik graag in mijn fender vibroverb wil stoppe, maar ik weet niet of dat wel kan zonder te biassen etc.
Wat er nu in mijn amp zit:
2x TAD 6L6GC
5x 12ax7a of Wa of WB (sovtek)
1x 12at7 (sovtek)

Wat ik heb:
3x philips miniwatt ecc83
2x siemens e88cc goude pinnen
een paar ef86 van philips, el86 ook van philips, ech81 en ecc85 van pope en een telefunken ef183.

Mijn vraag is nu, kan ik er wat mee, dus kan ik iets in mijn amp zetten zonder mijn amp te biassen of opnieuw af te stellen ofzo?

groet Tom

nicoverduin
15 augustus 2005, 23:07
Hee mense,

Na een bezoekje aan een kennis van me, heb ik een paar oude nieuwe buizen die ik graag in mijn fender vibroverb wil stoppe, maar ik weet niet of dat wel kan zonder te biassen etc.
Wat er nu in mijn amp zit:
2x TAD 6L6GC
5x 12ax7a of Wa of WB (sovtek)
1x 12at7 (sovtek)

Wat ik heb:
3x philips miniwatt ecc83
2x siemens e88cc goude pinnen
een paar ef86 van philips, el86 ook van philips, ech81 en ecc85 van pope en een telefunken ef183.

Mijn vraag is nu, kan ik er wat mee, dus kan ik iets in mijn amp zetten zonder mijn amp te biassen of opnieuw af te stellen ofzo?

groet Tom
De ECC83 kun je zetten op de plek van de 12AX7. Overigens er hoort een 12AT7 op de derde en 6e plek te zitten (achterkant vanaf rechts tellen). Voor de klank zou ik de buis 1,2 en 4 mee experimenteren.

Nr 1: = normal channel
Nr 2: = vibrato channel
nr 3: = reverb driver (hoort een 12AT7/ECC81 te zijn)
nr 4: = reverb recovery
nr 5: = Tremolo (niet zo belangrijk ; als ie het maar doet; heeft geen impact op je geluid)
nr 6: = Phase splitter; stuurt de eindbuizen aan. moet een 12AT7 zijn.

Die e88cc moet je er niet in doen (ander aansluitingen): verkopen aan HiFi liefhebber of voor een oude buizenoscilloscope PM3220
Die EF86 kan je verkopen aan een VOX liefhebber
Die EL86 komt nog wel eens voor in oude philips versterkers
Die ECH81 op marktplaats bij de antiek/radios verkopen (zit in buizen radio's)
die ECC85 idem
die EF183 weet niet waar die gebruikt wordt.

Nico

Fenderstrat
15 augustus 2005, 23:13
hee nico, hartstikke bedankt, k ga meteen met die ecc83 testen!

nicoverduin
15 augustus 2005, 23:17
hee nico, hartstikke bedankt, k ga meteen met die ecc83 testen!Als je die ECC83 erin hebt zitten, dan heel zachtjes even met de vinger top tikken tegen de buis. Dan kun je horen of hij microfonisch is. Als hij nieuw is waarschijnlijk geen probleem, maar je weet nooit.
Je zal zeker een verschil horen (nu niet denk ik ivm de buren). Moet wel een beetje volume op staan :-D :-D :-D :-D

Zo heb ik inmiddels een hele bak vol met allerlei ECC83érs waar ik mijn handen op kan leggen (ook nog echte mullards). Dan kan je nog eens experimenteren of anderen de gelegenheid geven het verschil te horen.

Nico

Fenderstrat
16 augustus 2005, 17:22
btw, de 6e buis is een 12ax7 inplaats van de 12at7, das dus de phase draaier, is die het belangrijkst voor het geluid, anders laat ik het normal channel buisje, de 1e, ff fijn zitten en doe in de 6e 1 van de 3 philips miniwatters.

nicoverduin
16 augustus 2005, 17:33
Een 12AX7 phasesplitter op een instelling van een 12AX7 zal meer gain geven. De kelur van je geluid wordt in eerste instantie door de 1e cq 2e buis gegeven. Daar vindt ook de eerste filtering plaats (toonregeling).

Simpel uitgedrukt... Als de eerste buis prut is, dan blijft het prut. Als de eerste buis goed is en het blijft prut.... dan zit het verderop in de versterker... :-D :-D :-D (wat een slap gelul van mezelf :-D :-D :-D
Sorry...beloof beterschap...

Mr.Jay
16 augustus 2005, 17:42
btw, de 6e buis is een 12ax7 inplaats van de 12at7, das dus de phase draaier, is die het belangrijkst voor het geluid, anders laat ik het normal channel buisje, de 1e, ff fijn zitten en doe in de 6e 1 van de 3 philips miniwatters.

Als het een bruine VV R.I. is , is die AX op V6 stock.

JaY

nicoverduin
16 augustus 2005, 17:46
btw, de 6e buis is een 12ax7 inplaats van de 12at7, das dus de phase draaier, is die het belangrijkst voor het geluid, anders laat ik het normal channel buisje, de 1e, ff fijn zitten en doe in de 6e 1 van de 3 philips miniwatters.

Als het een bruine VV R.I. is , is die AX op V6 stock.

JaY
Goeie opmerking :-D :-D :-D Wat voor een VV is het eigenlijk?

Fenderstrat
16 augustus 2005, 17:54
Tis een reissue idd, van vibroverb. bruine bekleding met "vibroverb amp" op de voorkant. Het circuit is door fns tubetech uit renkum opnieuw gebouwd naar de oude vibroverb specs, dus point to point. met een jensen c nog wat speaker, heb em ff niet bij de hand.

Mr.Jay
16 augustus 2005, 18:11
Tis een reissue idd, van vibroverb. Het circuit is door fns tubetech uit renkum opnieuw gebouwd naar de oude vibroverb specs, dus point to point. met een jensen c nog wat speaker, heb em ff niet bij de hand.

nou, kijk es aan, helemaal oké dan toch.

JaY

SteavisSmokin
16 augustus 2005, 19:03
... heb jij die amp toevallig pas geleden bij anthony uit n'megen gekocht? Die heeft/had ook een omgebouwde VVRI te koop namelijk.

Lucluc
16 augustus 2005, 20:07
Tis een reissue idd, van vibroverb. bruine bekleding met "vibroverb amp" op de voorkant. Het circuit is door fns tubetech uit renkum opnieuw gebouwd naar de oude vibroverb specs, dus point to point. met een jensen c nog wat speaker, heb em ff niet bij de hand.

O, heb jij die gekocht... Lijkt me wel een mooi ampje en met NOS buisjes erin nog mooier!


... heb jij die amp toevallig pas geleden bij anthony uit n'megen gekocht? Die heeft/had ook een omgebouwde VVRI te koop namelijk.

Ja, de man die sneller verkoopt dan dat ie koopt, eh, ofzoiets. 750 euro is toch een prima prijs voor zo'n ampje.

Mr.Jay
16 augustus 2005, 20:14
750 euro is toch een prima prijs voor zo'n ampje.


Ik zou dan liever kiezen voor een echte, silverface VibroluxReverb, iets duurder wel, maar betere parts.

JaY

Lucluc
16 augustus 2005, 20:15
Zou ik ook doen, nog liever een blackface voor nog ietsje meer.

Fenderstrat
16 augustus 2005, 20:57
jup da is em, mjah, k wou een 2e amp, en dit leek me wel een geschikte kandidaat voor dat geld(wat ik ook net had), d'r zat ook een a/b/y pedaal bij, dus fijn over 2 amps tegelijk spele nu

Fenderstrat
19 augustus 2005, 15:37
ik heb weer buizen gevonden, ditmaal in een machinehandelaar waar ik werk, die hebben namelijk een kerncentrale opgekocht en daar lagen dan 4 Mullards ZM1175 MFX0 Made in Great Brittain, kan er weinig informatie over vinden, iemand die er wel wat over weet?

Negative K3 fan
19 augustus 2005, 16:10
een hele kerncentrale en daarin maar 4 buizen?

nicoverduin
19 augustus 2005, 16:13
Je heb er weinig aan hoor:

kijk maar op : http://www.mif.pg.gda.pl/homepages/frank/sheets/013/z/ZM1174.pdf

Nico

Fenderstrat
19 augustus 2005, 16:38
nee, die zag k gewoon ligge tussen al die apparaten. maar van dat pdfje snap ik vrijwel erg weinig van. k denk dak ze dan maar verkoop of op mijn kamer hang :razz:

nicoverduin
19 augustus 2005, 16:40
nee, die zag k gewoon ligge tussen al die apparaten. maar van dat pdfje snap ik vrijwel erg weinig van. k denk dak ze dan maar verkoop of op mijn kamer hang :razz:
t zijn cijfer buizen. Mogelijk vind je er iemand voor op marktplaats. Waren zeken om aan te geven hoeveel rad straling er uit die reactor kwamen :-D :-D :-D :-D

Nico

Negative K3 fan
19 augustus 2005, 17:14
nee, die zag k gewoon ligge tussen al die apparaten. maar van dat pdfje snap ik vrijwel erg weinig van. k denk dak ze dan maar verkoop of op mijn kamer hang :razz:

het zijn buizen die getallen laten zien, soort milieuonvriendelijke monitoren ofzo, je hebt er vrijwel niks aan in je amp, tenzij je een mooi VU metertje wilt ontwerpen :)

Fenderstrat
19 augustus 2005, 18:10
Kenne ze nu dus fijn de straling in mijn kamer meten:p

beus
19 augustus 2005, 20:43
het zijn Nixie buizen, gebruikt voor displays enzo in het pre-led tijdperk.
google maar eens op nixie, zijn hele sites over te vinden. je kan er bijvoorbeeld een leuk klokje van maken. heb ik ook gedaan.

Aart

Fenderstrat
30 augustus 2005, 17:32
Owkee, van een kennis nog een paar buize gekregen( :lol: ),
philips miniwatters ecc83 die er nu dan ook inzitten, en ecc81 van: siemens, telefunken, brimar en philips. nou heb ik ook een ecc83 van tungram ofzo, is dit een goede buiz in vergelijking met die philips dingen?

nicoverduin
30 augustus 2005, 18:12
Owkee, van een kennis nog een paar buize gekregen( :lol: ),
philips miniwatters ecc83 die er nu dan ook inzitten, en ecc81 van: siemens, telefunken, brimar en philips. nou heb ik ook een ecc83 van tungram ofzo, is dit een goede buiz in vergelijking met die philips dingen?luister en ervaar :-D :-D :-D :-D