PDA

View Full Version : I-net kopen



Izegrim
5 september 2002, 13:51
Hallo mensen. Stel, ik wil een gitaar kopen en ik ben erachter dat i-netbedrijven als music123.com gitaren aanbieden voor een prijs die véél goedkoper is dan hier. Ik weet dat er shippingcosts aan verbonden zijn (zo'n E80,- of zo) en nog ben je goedkoper uit. Mijn vraag:

Zijn er behalve shipping en handling nog andere kosten aan verbonden? Zoals invoerrechten of belasting? En hoeveel zou dat ruw geschat gaan kosten? Ik zou een eerlijk antwoord (zonder eigenbelang van bijv. een verkoper) erg waarderen.

Izegrim

Raffel
5 september 2002, 15:05
dat ligt eraan of het bedrijf in de EU ligt of niet. Maar je betaalt er sowieso nog btw over. Hoeveel het precies is, is mij ook nog onduidelijk. Heb al gekeken op douane.nl en zo, maar zie nergens echt tarieven staan of zo...

Izegrim
5 september 2002, 15:15
Ik bedoel USA

Fenisi
5 september 2002, 16:08
Is al een topic over geweest check dat waar eens

pim1234
5 september 2002, 16:15
de kosten zijn zo te berekenen(heb de douane foon gebeld)....
prijs+verzend/xtra koste x 1.032(douane rechten) = ...... x 1.19(btw) = de echte prijs

Patrick M.
5 september 2002, 17:06
Verzendkosten varieren afhankelijk van hoe snel het hier in Nederland moet zijn, het kan oplopen tot zo'n 195 dollar. Dan komt er nog btw bij, dat is tegenwoordig 18.5%? 19.5% of zoiets. En dan wil de douane nog invoerrechten hebben, maar dat is niet zo veel (een paar tientjes bij een dure gitaar, wellicht minder bij een wat goedkopere gitaar). Al met al is het prijsverschil vrij gering. Je moet echt tegen een superaanbieding aanlopen of een gitaar willen hebben die in Nederland niet te krijgen is anders is het nauwelijks de moeite om een gitaar via internet in Amerika te bestellen.

Voor mooie exclusieve gitaren die in Nederland niet te krijgen zijn zie http://www.drumcityguitarland.com. Hier kun je gewoon betalen door het geld over te maken via de bank en ze versturen wereldwijd.

Thomasvv
5 september 2002, 23:26
BTW is nu 19%

AutoStatic
6 september 2002, 12:51
Ben bezig met een gitaar uit de States te halen. Verzendkosten lopen op tot bijna €300,-. BTW hoef je niet te betalen, is buiten EU. Invoerrechten omzeilen we hopelijk ook, verkoper doet er een $0 factuur bij.

Anders Destium
6 september 2002, 12:54
Wat voor gitaar Autostatic?
Als het een dure gitaar is valt het nog wel binnen de marge als het goed is, maar anders zijn zulke kosten redelijk vervelend

AutoStatic
6 september 2002, 12:56
Een SG Special uit '71. Ik heb dezelfde al maar heb een tweede nodig.

http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=903718321&rd=1

Izegrim
6 september 2002, 13:01
Autostatic, zou je misschien jouw methode wat toe willen lichten? Het klinkt heel interessant. Maar hoewel je je voordeel uit het ontbreken van BTW haalt, vind ik $300,- wel wat prijzig voor vezendkosten.

Misschien zijn er nog andere lezers die alternatieven weten om heffingen te omzeilen of te reduceren. (Zouden onze buurlanden ook zoveel BTW heffen?)

Izegrim

Kjiratsiekoedel
6 september 2002, 13:02
waarom en 2e?

AutoStatic
6 september 2002, 13:15
Deze gitaar is een heel verhaal. Waarom ik 'm wil hebben? We spelen regelmatig en ik heb echt een tweede gitaar nodig, ik heb er maar één. Dus als ik een snaar breek of een andere stemming wil gebruiken grijp ik mis. Daarom wil ik deze gitaar hebben omdat hij exact hetzelfde is als de gitaar die ik al heb. Hij zal wel niet helemaal hetzelfde klinken maar wel vergelijkbaar (hopelijk). Ik weet wat mijn huidige gitaar waard is en die verzendkosten neem ik dan maar op de koop toe. Verder ben ik gewoon gestoord en heb mijn zinnen gezet op die gitaar.

Wat betreft BTW, bijna alle landen van de EU hebben ongeveer hetzelfde BTW tarief. Je ontkomt daar alleen aan als je een BTW nummer hebt. Nou is het BTW nummer als je een eenmanszaak hebt hetzelfde als je Sofi nummer. Je zou dus kunnen proberen gewoon je Sofi nummer als BTW nummer op te geven. Ik wil niemand aanzetten tot fraude natuurlijk maar het zou kunnen, zelf nog niet geprobeerd.

Izegrim
6 september 2002, 13:23
Maar zou het dan geen fraude zijn als iemand kent die een eenmanszaak runt (ik ken een schilder) en hem de gitaar laat bestellen en ik hem ervoor betaal? Kost het dan geen BTW?

AutoStatic
6 september 2002, 13:35
Dan is het geen fraude. Je kan in principe zijn BTW nummer gebruiken. Alleen moet hij 'm dan opvoeren in zijn boekhouding en de BTW ervoor afdragen. En dan zal hij jou vragen of je die BTW wilt betalen. Tenzij hij er natuurlijk een bonafide boekhouding op na houdt natuurlijk en dat soort dingen niet meldt. Het op deze manier regelen lijkt me niet handig.

Izegrim
6 september 2002, 14:54
Ik zou voor een totaalbedrag van 517 Euro een Jackson DXMG met EMG HZ pickups en JT500 double locking tremolo in huis kunnen halen (en nee, ik speel geen countryballads). Incl. BTW, invoerrechten, handling en shipping. Krijg je dat in Nederland ook voor elkaar? Is dit interessant? En voor de 7- snarigspelenden onder ons: er is ook een Washburn WG587V te krijgen voor $229,-. Dat is ongeveer $370,- om hem thuis te krijgen alles inclusief. http://www.music123.com

Izegrim

AutoStatic
6 september 2002, 15:37
Dat klinkt interessant, maar hoe wordt het verscheept? Anders zit je er straks maanden op te wachten.

Anders Destium
6 september 2002, 15:50
Dat lukt je niet hier (weet ik zeker), toen ik een half jaartje terug naar verschillende Dinkies van Jackson aan het surfen was waren ze al snel richting 1000 euro, terwijl ze dan op de site van Jackson staan voor 5 tot 700 dollar

AutoStatic
6 september 2002, 16:06
Ik ken Jackson niet zo goed, weet alleen dat ze hier nogal prijzig zijn. Het is het overwegen waard.

Izegrim
6 september 2002, 16:45
Dan zou die verscheept worden via UPS. Hoe dat verder gaat weet ik niet.

AutoStatic
6 september 2002, 16:54
UPS is ok. Zij hebben een naam hoog te houden. Dat zit wel goed.

starter
6 september 2002, 17:03
Op 2002-09-06 12:51, schreef AutoStatic:
Ben bezig met een gitaar uit de States te halen. Verzendkosten lopen op tot bijna €300,-. BTW hoef je niet te betalen, is buiten EU. Invoerrechten omzeilen we hopelijk ook, verkoper doet er een $0 factuur bij.


Ik verstuur en ontvang wekelijks goederen uit de hele wereld (boeken) en constateer dat je volgens mij enkele dingen door elkaar heen haalt.

BTW moet je wel degelijk betalen als je importeert. (Je hoeft als bedrijf geen btw in rekening te brengen als je exporteert naar landen buiten de EU). Maar als je importeert hoeft de verkopende partij in de VS geen BTW te rekenen, maar... krijg je netjes een factuur van de Nederlandse douane: 19% over de aanschafprijs + porto.

Een bedrijf kan die 19% aftrekken inderdaad, maar niet als het een schildersbedrijf is. Wat moet een schilder nl. met een gitaar? De aftrek geldt alleen voor zakelijke aankopen! De marge tot discussie is groot, maar een elektrische gitaar lijkt mij er niet onder te vallen voor een schilder :grin:

Bovendien moet het bedrijf wel weer 19% in rekening brengen als ze jou het instrument doorverkopen. Die gitaar moet ergens blijven en staat vanwege de import sowieso in de boeken, dus moet worden verantwoord. Er kan veel worden geschoven in een boekhouding, maar met importen wordt het heel moeilijk.

Ik moet wel één nuancering aanbrengen: 2e hands spullen worden belast met 6% btw in plaats van 19%.

Ik hoop voor je dat de douane zo'n groot pak niet door een scan halen :wink:

Hoe dan ook succes!

Patrick M.
8 september 2002, 08:30
Soms blijkt kopen in de USA toch wel heel veel voordeliger te zijn. Een RR5 Jackson transred Randy Rhoads V kost bij http://www.guitarxpress.com maar $895, dezelfde gitaar kost bij Musik Produktiv 1475 euro!


http://www.guitarxpress.com/cgibin/webc.cgi/gx/st_prod.html?p_prodid=288&sid=3OaFnV0WgHg67yk-35102274672.7b

Ic3gl0vE
8 september 2002, 16:17
Op 2002-09-06 14:54, schreef Izegrim:
Krijg je dat in Nederland ook voor elkaar? Is dit interessant? Izegrim









dat krijg je in NL niet voor elkaar omdat ze de DXMG hier niet verkopen :sad:

michielv
11 september 2002, 17:02
Zelf heb ik ooit eens een kano (jaja, andere zonde van me, zie http://www.nkb.nl/kanopolo/) geimporteerd uit Australie en het lullige is dat je dus ook BTW over verzendkosten en verzekering enzo betaalt. Je betaalt trouwens wel degelijk BTW wanneer iets buiten de EU komt.

Een maat van me heeft eens waanzinnige mazzel gehad en een prachtige '52 reissue custom shop telecaster in nieuwstaat gevonden (voor een redelijk bedrag). Tottie bij de douane op Schiphol kwam en de douanier gitarist bleek te zijn die wist waar hij naar moest kijken. De "asbak" (chromen kap over brug) zat er nog bij dus was het een nieuwe gitaar, wat hij ook zei.
Rekeningen tonen enz. hielp niet.

Moestie alsnog een gigantisch bedrag aan importheffingen enzo betalen :sad:

Dus kijk goed uit met het importeren van (dure) spullen buiten europa, daar zijn ze best scherp op!

AutoStatic
20 september 2002, 10:19
Ok, er zitten hier dus mensen met meer ervaring dan ik, dat is mooi! Bedankt voor de tips! Ik ga het toch proberene en hou jullie op de hoogte. Ik heb de veiling op eBay gewonnen en ben nu met de verkoper alles verder aan het regelen. Die $0,- factuur laat ik er niet bij doen, laten we alles maar doen zoals het hoort. Het BTW verhaal klopt. De verkoper zal mij geen BTW in rekening brengen, aangezien hij een particulier is en het uit de VS komt. De douane zal mij echter wel BTW in rekening brengen. Als ik een bedrijf zou hebben (wat onze band gelukkig ook is) kan ik deze BTW weer terug vragen aangezien het een consumentenbelasting is en bedrijven geen consumenten zijn maar het door moeten verrekenen aan hun klanten.

AutoStatic
27 september 2002, 14:25
Gitaar moet als het goed is voor eind werkdag geleverd worden. Zou het dan lukken om er vanavond meteen mee het podium op te kunnen?

He he, dat zijn 2 threads met dezelfde reply.