PDA

View Full Version : truss rod werkt verkeerd



mark77
14 augustus 2005, 23:38
Hallo,

Ik ben bij de bouw van mijn gitaar het volgende probleem tegengekomen.
De hals van gitaar buigt de verkeerde kant op als ik hem aandraai. Hij buigt dus dezelfde kant op waar de snaren hem naar toe zullen trekken.

Het is een heel verhaal, maar voor de duidelijkheid zal ik maar goed uitleggen hoe en wat.
Ik heb in mijn hals een traditionele truss rod geinstalleerd. Deze zit in een sleuf met gebogen vorm, waarbij het midden 4 mm dieper zit dan de uiteinden. Erop zit een lat met delfde gebogen vorm. Deze heb ik er zo op verlijmd dat de truss rod goed aansluit. Hij kan, met gebruik van een schroevedraaier, nog wel een klein beetje op er neer worden geschoven. De rod is ook met tape omwikkeld, maar geen vet of was gebruikt om te smeren. De hals is echter nog niet af, de c-vorm van de hals moet nog gevijld worden. Hij is dus nog erg dik. Zou het kunnen dat hij hierdoor de verkeerde kant opbuigt misschien?


Of heeft iemand een ander idee hoe het komt dat ie toch de verkeerde kant opbuigt?

Met vriendelijke groet,

Mark

MattijsL
18 augustus 2005, 12:55
bewerkt

butters
18 augustus 2005, 20:48
linkse schroefdraad ipv rechtse?

mark77
19 augustus 2005, 21:07
bewerkt

Bewerkt? wat bedoel je? groeten

charlotte
19 augustus 2005, 23:19
Hey Mark,

Gezien je werkwijze neem ik aan dat je het boek van Melvyn Hiscock geraadpleegd hebt, in ieder geval staat hier in dat je de truss rod niet moet aanspannen voordat de snaren op je gitaar=hals gespannen zijn.
Het hele feest is namelijk een samenspel tussen de rod en de snaren.
De snaren geven een actie de ene kant op, en de truss rod moet deze compenseren de andere kant op, zodat de hals bespeelbaar wordt.
Ook kan het zijn dat inderdaad het hout wat je nog moet verwijderen, in de weg kan zitten, en hij daarom niets doet.
Ook is niet duidelijk of je de toets er al op hebt zitten,daar dit natuurlijk ook van invloed kan zijn.

groetjes Charlotte. :wink:

piezo
21 augustus 2005, 18:39
Ik heb in mijn hals een traditionele truss rod geinstalleerd. Deze zit in een sleuf met gebogen vorm, waarbij het midden 4 mm dieper zit dan de uiteinden. Erop zit een lat met delfde gebogen vorm.


- Je zegt er niet bij vanaf welke kant je die sleuf gemaakt hebt, vanaf achterkant à la Fender of vanaf de toetskant. Je hebt dat "dieper" toch niet per ongeluk vanaf de achterkant van de hals gerekend i.p.v. vanaf de toets?