PDA

View Full Version : kramp in mijn duim



stephan
14 augustus 2005, 21:30
ik heb al een tijdje te kampen met kramp in mijn linkerduim. als ik een tijde speel dan gaat het zeer doen net onder me duim. als ik de druk verminder op me hals wordt het wel minder maar dan krijg ik me snaren niet goed ingedrukt.
iemand eenig idee wat het kan zijn? en hoe ik er van af komt zonder me hand er af te hakken of zo.(ken sommige reacties van sommige mensen :-D )
alsvast bedankt
stephan

waayer
14 augustus 2005, 21:45
http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=61624


zie hier wat meer info over soortgelijke problemen

stephan
15 augustus 2005, 17:42
iemand misschien nog andere sugesties

Basseytje
18 augustus 2005, 13:54
probeer niet hard op je snaren te drukken en je vingers zo te plaatsen dat je net met de snaar de fret aanraakt. je moet niet zohard drukken dat je met je vinger het hout aanraakt want dat is krampgevend.

zorg er ook voor dat je met je vingers goed voor de fret zit.

misshien moet je ff gaan oefenen met dat voordat je speeld even de accoorden pakt en rustig op de snaren drukt en de snaren 1 voor 1 aanslaan. als alles goed klinkt probeer je je vingers nog rustiger op de snaren te laten drukken en weer 1 voor 1 de snaren aanslaan net solang dat je zo licht de snare indrukt dat je geen kramp meer krijgt.

het duurt wel even voor je eraan gewend raakt...

btw: ik had dat ook en toen kreeg ik ook deze oefening van mijn leraar en het helpt echt

sneez0r
18 augustus 2005, 23:14
a) Zoals hierboven gezegd, (veel) minder druk op de snaren zetten, de kracht die je gebruikt nuttig inzetten.
b) Sommige mensen zetten hun duim te hol op de hals neer, dat is op lange termijn niet bevorderlijk. Probeer je duim recht of met een klein knikje naar de bolle kant toe neer te zetten.
http://www.planet.nl/~hogerjmw/duim.png
De bovenste is dus te hol, de onderste iets beter (maar niet helemaal goed getekend).

Het is wat spelen met de balans, die twee oorzaken hangen ook samen.

stephan
22 augustus 2005, 15:15
een vriendin van me had er in het begin ook last van, endie zei dat k misschien mijn hand wat rechter moest zetten, maar denk inderdaad dat het komt door dat ik te veel kracht zet. en heb er ook bijna alleen maar last van als ik barré akkorden speel(wat ik de laatste tijd dus veel doe)
bedankt voor de reacties

BassAgent
22 augustus 2005, 15:26
Niet mee eens sneez0r, ik speel met zo'n vette knik richting hals in mn duim, nergens last van.

combo
6 september 2005, 03:12
Ge moet u vrouw is wa vingeren, komt wel goed

Richwoodje
6 september 2005, 10:20
mijn duim hangt altijd aan de bovenkant over de nek heen...
ik weet dat het niet goed is, maar ik speel er nu jaren mee, en het lijkt nergens op als ik die duim in het midden van mn hals zet...
Al is het op mijn akoestische (dikkere nek) al veel minder erg dan op mn Ibanez RG en mn Richwood strat (dunnere nek)

sneez0r
6 september 2005, 16:33
Niet mee eens sneez0r, ik speel met zo'n vette knik richting hals in mn duim, nergens last van.Het wisselt ook. Voor sommige mensen helpt het.

Rob_BoZ
7 september 2005, 02:03
Neem een ibanez, dan hoef je er nog maar in de buurt te komen met je vingers en hij pakt um al.
( Bij wijze van spreken dan :P )

Daarom word het wel ff kijken of het goed gaat als ik die .056 snaar er op ga gooien :???: