PDA

View Full Version : drums opnemen...



amon
14 augustus 2005, 21:12
ik heb wat microfoons bij elkaar geschraapt (geen dure drummics, maar wel redelijk klinkenden). Die rond mn drumstel gezet en goed geluisterd welke mic het beste bij welke tom oid past.

In totaal nu 5 mics:
1 hihat
2 snare
3 tom (1 tom maar)
4 floor
5 bass


Dit ingeprikt in een Soundlab mixertje (4 stereokanalen, dus 8 inputs, 2 uitputs). 2 outputs bijelkaar gevoegd door een mono/mono--->stereo kabel. Maargoed, zo kan ik natuurlijk niet per kanaal het geluid beter maken en zo in zn totaliteit klinkt het gewoon niet mooi genoeg.
Nu zit ik te kijken naar een goedkoop aparaatje wat in mn pc kan. Zoiets als dit ofzo:
http://www.marktplaats.nl/markt/hardware/geluid/34176.htm?ret=%2Fmarkt%2Fhardware%2Fgeluid.htm%3Fg %3Dhardware%26u%3Dgeluid%26js%3D1%26show_summary%3 D1%26show_thumbnails%3D1%26rv%3D30%26av%3D%26oudei %3D0%26zoek%3Dstudio%26filter_rubriek%3Dgeluid%26p ostcode%3D%26distance%3D
(dat deze alleen op win98 draait maakt me niet uit)

Maargoed, gaan we hierop vooruit en is dit wat ik wil? Kan ik hierdoor bijvoorbeeld in CoolEdit elk spoor bewerken (eq's, etc)?

Of zijn er andere betere alternatieven onder de 100 euro.... (2dehands) :-?

harrie-beton
14 augustus 2005, 21:48
je wilt voor onder de 100 euro een 8 sporen input geluids-systeem.
WIE WIL DAT NIET


Ten eerste kan je mengtafel niet 8 sporen aan!
Die kaart heeft 8 sporen in, ok , maar je mengtafel heeft geen 8 sporen line out. Tenzij je inserts hebt per kanaal.

Ten tweede, tja als je echt van hobbieën houdt met het antieke win98 (aparte pc of dual boot met DOS (fat) partities mag je het doen.

Misschien kun je een paar el cheapo geluidskaarten kopen en die bij plaatsen in je pc. Geluidskaarten kun je stapelen, als je 2 koopt plus je eigen dan heb je al 6 sporen line in.
Probeer eens met 1 erbij? Cool Edit herkent ze wel.

Is dat een idee? Misschien eerst een kaartje van een vriend testen voordat je naar de winkel gaat.

harrie-beton
14 augustus 2005, 21:53
nog over je mics, de hihat lekt meestal via de snare zoveel dat een aparte hihat mic niet nodig is.
Neem dan liever een overhead die alle bekkens een beetje pakt (ride en crashes)

amon
14 augustus 2005, 23:39
Tja... 100 euro is idd niet veel. Opzich klinkt het nu niet verkeerd en kan ik het wel in zn geheel editen. Misschien kan ik het nog zo doen dat ik de snare en hihat op één kant van de stereo doe en de rest van de toms op de andere en die 2 partijen dan apart editen. Dat maar eens proberen.

Het klinkt niet slecht, maar wel zo slecht dat je denk van "dit kan beter"

harrie-beton
15 augustus 2005, 09:40
Als je de drums op weinig sporen wilt hebben:
[1] bassdrum apart
[2] goede overhead, gericht op de snare, beetje over de schouder van de drummer.