PDA

View Full Version : Leuke licks en trukjes voor in pentatonische solo's?



°plectrum°
14 augustus 2005, 20:10
Hey,

Ik kan de mineur pentatonic scale over m'n hele gitaar maar na een tijdje begin ik gewoon in herhaling te vallen tijdens het soleren.

Hebben julie misschien enkele tips en licks voor mij?

thanks

WICKED
14 augustus 2005, 20:49
ja, wees creatief en verzin je eigen licks :wink:

waayer
14 augustus 2005, 21:57
dat doet 80% van de gitaristen dus op zich niks bijzonders om in herhaling te vallen.
Of probeer nu de majeur pentatonische te leren, kun je een beetje afwisselen maar wat je zeker moet doen is veel luisteren naar je favoriete gitarist en proberen na te spelen zo leer je om je solo's wat af te wisselen.
Gewoonweg je toonladders op en neer raggen is geen kunst en klinkt al helemaal niet als een solo dus gewoon veel luisteren en na spelen.

°plectrum°
15 augustus 2005, 08:46
bedankt.. :-?

guitarmonk
15 augustus 2005, 12:22
Niet pentatonisch spelen :razz:
Alle kertoonladders leren en eigen dingen verzinnen. Herhalen is niet erg, als je maar mooi doet.

°plectrum°
15 augustus 2005, 18:16
@guitarmonk : waarom moet ik de kerktoonladders leren??

+ Ik wil eerst pentatonisch goed kunnen soleren dus niet kerktoonladders kan iemand misschien antwoorden op mijn vraag zo als ze gesteld word?!

waayer
15 augustus 2005, 18:26
het een sluit een ander niet uit

+ daar is het een forum voor d.w.z. dat ieder het zijne er over kan vertellen en dat daar de persoon die de vragen stelt zijn of haar conclusies uit kan trekken oftewel je kunt er iets mee doen of niet.
Jij zoekt concrete antwoorden en die zijn er in jouw geval niet omdat jij verwacht dat iemand je vertelt hoe je moet soleren maar zo werkt het niet, soleren e.d is een leerproces meer niet, iedereen doet het verschillend en anders koop je een paar boeken over soleren in mineur pentatonisch die zijn er genoeg te vinden.

°plectrum°
15 augustus 2005, 19:18
ik wil niet dat iemand mij leert soleren...
ik wil tips etc.

waayer
15 augustus 2005, 19:28
Hey,

Ik kan de mineur pentatonic scale over m'n hele gitaar maar na een tijdje begin ik gewoon in herhaling te vallen tijdens het soleren.

Hebben julie misschien enkele tips en licks voor mij?

thanks

LuukieRayVaughan
16 augustus 2005, 02:15
Ik weet niet hoe lang je speeld maar als je niet erg lang speeld zou ik solo's leren, nieuwe stijlen leren kennen en je eigen stijl daarmee mengen. Probeer licks van gitaristen in je solo's te zetten (tijdens het improviseren dan he !), vervorm ze wat en uiteindelijk krijg je nieuwe licks... Blijf daarmee zelf ook met licks komen en dan is je trucedoos uitgebreid waardoor je minder snel in herhaling valt...

guitarmonk
16 augustus 2005, 13:23
ik wil niet dat iemand mij leert soleren...
ik wil tips etc.

Maar je vraagt wel naar licks.

Je MOET geen kertoonladders leren, maar omdat je zei dat je in de herhaling valt leek me dat wel handig.

°plectrum°
16 augustus 2005, 18:38
ja das ook waar, maar als ik die kerktoonladders leer kan ik natuurlijk niet overschakelen van mineur pentatonisch naar lydisch, ofwel?

En kan je een kerktoonladder gewoon gebruiken als je er ook pentatonisch over kan soleren?

sneez0r
16 augustus 2005, 23:28
Denk vooral aan de muziek! Laat eerst al die toonladders vallen. Het grote probleem bij improvisaties is niet het missen van de 'goede' tonen, maar het gebrek aan muzikaliteit. Je wil in je solo's gewoon naar jouw idee goede muziek maken, toch? Je moet gaan nadenken hoe voor jou een goede solo in elkaar zit, wat jij mooi vindt in frases, hoe je een idee of motief kan ontwikkelen. Je moet dynamiek leren gebruiken, contrasten, een heel palet ontwikkelen. Pat Metheny wordt niet gewaardeerd omdat hij af en toe een #4 over een maj7-akkoord gebruikt, maar omdat hij on the spot een muziekstuk als het ware kan componeren.
Als je je solo's 'baseert' op een toonladder, loop je het risico steeds dezelfde licks of ideeën te recyclen. Het ergste is nog wel dat je meestal alleen secundes of tertsen speelt. Dat levert zelden een goede melodie op.
Uiteindelijk zal je zien dat je toch (een beetje) met toonladders blijft werken, maar dat moet nooit het uitgangspunt van een solo zijn.

Ontopic: je kan tussen modi (kerktoonladders) overschakelen [voor een bepaald effect] en je kan ook modi gebruiken waar je normaal pentatonisch zou gebruiken. Dan gebruik je alleen twee tonen meer.

moretel
16 augustus 2005, 23:55
Speel je pentatonische ladders in sequensen en verschillende maatsoorten.
Speel ze over 2 en 3 posities, sla eens snaren over.

Oefen dat een uurtje geconcentreerd en jam daarna wat over tracks.
ben je wel even mee zoet.

°plectrum°
17 augustus 2005, 10:09
dus ipv van van de 1 nar de 2e positie te gaan ga ik bv van de 1 naar de 4e?

moretel
17 augustus 2005, 19:08
Nee, twee naast elkaar gelegen patronen an elkaar plakken zeg maar en dan drie noten per snaar aanslaan. Is goed voor je spreiding.
Verder legato en pullofs oefenen.

°plectrum°
17 augustus 2005, 19:31
ok, en als je die dingen elke dag oefent word je vanzelf beter?

waayer
17 augustus 2005, 19:34
ja :razz:

moretel
17 augustus 2005, 20:07
Oefening baart kunst, de meesten onder ons moeten echt veel oefenen om wat niveau te bereiken.
Ik kan je het engelse maandblad Guitar Technique wel aanraden, staat goed lesmateriaal in. Is de prijs meer dan waard.

taylor
18 augustus 2005, 11:52
ja idd in die gitaarbladen heb ook vroeger ook best veel licks van geleerd,ik koop ze nou bijna nooit maar..

ik kocht altijd die usa bladen guitar world enzo denk dat op het net je ook wel heel wat pentatonische licks kunt vinden.

Robs
18 augustus 2005, 14:00
- www.guitartricks.com
- www.wholenote.com
- www.cyberfret.com
- www.electric-guitar.co.uk

Ff zoeken naar licks en daar moet heel wat staan....

:strat:

RS-Rik
19 augustus 2005, 12:40
de majeur pentatonische toonladder is toch gewoon de mineur maar dan met wat extra verbindingsnootjes zegmaar? 3 noten per snaar..

sneez0r
19 augustus 2005, 16:42
de majeur pentatonische toonladder is toch gewoon de mineur maar dan met wat extra verbindingsnootjes zegmaar? 3 noten per snaar..
Nee, majeur pentatonisch bevat de tonen ^1 ^2 ^3 ^5 ^6. C maj. pent. is dus c d e g a. Dus dezelfde noten als a min. pent.

LPplayer
26 augustus 2005, 10:54
IDd gewoon de favoriete licks die je cool vindt en dan aan elkaar plakken
en modi leren kunnen zeker geen kwaad om een bepaalde cadens in je solo's neer te zetten

guitarmonk
27 augustus 2005, 11:42
ja das ook waar, maar als ik die kerktoonladders leer kan ik natuurlijk niet overschakelen van mineur pentatonisch naar lydisch, ofwel?

En kan je een kerktoonladder gewoon gebruiken als je er ook pentatonisch over kan soleren?


Het voordeel van die kerktoonladders (vind ik) is dat je goed doorkrijgt hoe ladders in elkaar zitten. Het heeft mij ook heel erg geholpen met het niet meer zomaar een paar noten achter elkaar spelen, zonder dat het te theoretisch word.

maternotten
31 augustus 2005, 16:44
check dit eens, ritme variatie is erg belangrijk.

http://www.guitarsessions.com/aug05/jazz.asp

taylor
1 september 2005, 11:27
je kunt wel kerktoonladders,pentatonisch,arpegios ect door elkaar gebruiken dat moet je denk ik juist doen. alleen moet je wel opletten sommige noten kun je dan weer niet spelen(ligt aan het schema).

als je alleen kerktoonladders speelt dan wordt je spel zo diatonisch noem ik het maar.zelf vind ik dit helemaal niet mooi behalve dan bij de grootmeesters zoals bach ect maar voor gitaristen nee...

Butcher
13 september 2005, 08:59
Dingetjes die ik regelmatig gebruik:
in een blues in bijvoorbeeld E:
E major pentatonic over het E-accoord
E minor pentatonic over het A en het B accoord
of-
de hele progressie in E-minor pentatonic spelen, maar E major pentatonic over de turn-around

Over een 2-5-1- Jazz progressie (in C)

over het 2 acoord (Dm7) kun je spelen:
Dm pentatonic
Am (C-major) pentatonic (je voegt de 9 (E) toe, en laat de b3 (F) weg)
Em pentatonic (Bb word een natural 6th (B)
over het 5 accoord (G7)kun je spelen
Em (G-major) pentatonic
Am (C-major) pentatonic (een toevoeging van de 9 (A))
of, als je effe helemaal outside wil spelen, speel dan F-minor pentatonic over de G-dominant (G-alt):
F(b7), Ab(b9), Bb(b3), C(4), en Eb (b6)

LPplayer
25 november 2005, 12:38
chill dit is een juiste uitleg


Dingetjes die ik regelmatig gebruik:
in een blues in bijvoorbeeld E:
E major pentatonic over het E-accoord
E minor pentatonic over het A en het B accoord
of-
de hele progressie in E-minor pentatonic spelen, maar E major pentatonic over de turn-around

Over een 2-5-1- Jazz progressie (in C)

over het 2 acoord (Dm7) kun je spelen:
Dm pentatonic
Am (C-major) pentatonic (je voegt de 9 (E) toe, en laat de b3 (F) weg)
Em pentatonic (Bb word een natural 6th (B)
over het 5 accoord (G7)kun je spelen
Em (G-major) pentatonic
Am (C-major) pentatonic (een toevoeging van de 9 (A))
of, als je effe helemaal outside wil spelen, speel dan F-minor pentatonic over de G-dominant (G-alt):
F(b7), Ab(b9), Bb(b3), C(4), en Eb (b6)

Gitaro
26 november 2005, 21:42
Ik weet nou niet precies wat je zoetk, maar Carlos Santana heeft volgens mij altijd wel leuke pentatonische dingetjes in zijn liedjes. Samba pa ti?

GuitarMaster
27 november 2005, 22:59
Ik weet nou niet precies wat je zoetk, maar Carlos Santana heeft volgens mij altijd wel leuke pentatonische dingetjes in zijn liedjes. Samba pa ti?

Samba pa ti is volgens mij niet pentatonisch maar dorisch...

Ik wil zelf als variatie op de pentatonische toonladder nog wel eens de mixolydische gebruiken.