PDA

View Full Version : Mijn nieuwe 100TOP top - een Hiwatt / Sound City kloon



Amp
14 augustus 2005, 18:31
Ik mag mij sinds vandaag de trotse nieuwe eigenaar noemen van een in perfecte staat verkerende 100TOP top uit vermoedelijk de jaren '70. 100TOP? Ik heb inderdaad ook geheel niets over het merk kunnen vinden, maar het gaat hier om een kloon van een Hiwatt / Sound City versterker.

Dus: een eindtrap met 4 (Philips) EL34 in uitmuntende staat. Een voortrap met (volgens de advertentie) een ECC83 en een ECC81. Ik weet nog niet of dit klopt en wat voor buizen het zijn, ik heb hem nog niet zo ver opengemaakt. Verder ook de van Hiwatt bekende Partridge transformators. 2 ingangen, bas, mid, treble, en volume. That's it.

Eén van mijn mede-bandleden heeft een Hiwatt Custom 100, en vanaf het eerste akkoord wat ik aansloeg herkende ik het geluid direct. Een ultraclean, vol geluid met een druk waar je U tegen zegt.
Verder kan ik er momenteel nog niet veel over vertellen, ik heb hem pas net in huis, en wil nu weer verder spelen :)

Een fotootje:
http://www.woost.nl/images/jesse/100top.jpg

EpiCenturiesAWAy
14 augustus 2005, 18:44
Ja die heb ik ergens gezien op een 2dehands site :) En echt zoo goedkoop hé, voor een buizenbak. Mooi voor je!

DaveItUp
14 augustus 2005, 18:58
Hij ziet eruit als een speelgoed versie van de Sound City L/B100, maar als hij qua sound daar een beetje op lijkt mag je je gelukkig prijzen!

Gefeliciteerd!

PeeVee
15 augustus 2005, 13:52
Is leuke basic amp... Goede wijn behoeft geen krans. Ik vermoed in de preamp twee gainstages van de (dubbel triode) 12AX7, dan een zgn. long tailed pair fasedraaier en de eindbuizen... Weinig mis mee en leuk om te tunen.

DaveItUp
15 augustus 2005, 14:05
Weet iemand iets meer over deze amp? Wel benieuwd naar :)

Zoals waar of door wie hij gebouwd is, of hij intern op Sound City/Hiwatt lijkt etc etc.

Amp
15 augustus 2005, 14:55
Ik zal hem binnenkort even openschroeven voor wat foto's.. Voorlopig ben ik nog eventjes aan het spelen :)

treblemaster
16 augustus 2005, 12:54
Hij ziet eruit als een speelgoed versie van de Sound City L/B100, maar als hij qua sound daar een beetje op lijkt mag je je gelukkig prijzen!


Hoezo speelgoed versie? Als je doelt op de gekleurde knoppen, die hadden Sound City top's ook (niet alle modellen).

DaveItUp
16 augustus 2005, 13:02
Hij ziet eruit als een speelgoed versie van de Sound City L/B100, maar als hij qua sound daar een beetje op lijkt mag je je gelukkig prijzen!


Hoezo speelgoed versie? Als je doelt op de gekleurde knoppen, die hadden Sound City top's ook (niet alle modellen).

I know ik heb een Sound City. Met speelgoed bedoel ik dat hij er ook echt uitziet als een simpele kopie van een Sound City met net de verkeerde dimensies. Zoiets. Bedoel het niet slecht :)

treblemaster
16 augustus 2005, 17:23
ahh op die manier :) . Ik heb zelf ook een Sound City gehad......erg fijn. Maar de Laney die ik tegen kwam klonk net wat rauwer/agressiever. Ideaal voor een old school hardcore/punk sound wat ik altijd al zocht.

DaveItUp
16 augustus 2005, 23:05
Aha ben zelf ook bezig met een nieuw bandje. 80's hardcore ala negative approach etc.

Die sound city gebruik ik samen met een sunn beta voor m'n stonerbandje. Zeer goed geschikt voor dat soort shit :)

treblemaster
16 augustus 2005, 23:24
Zoek je nog een gitarist :P .
Ik wil ook altijd nog een band beginnen in de stijl van Negative Approach, Jerry's Kids, Angry Samoans, Urban Waste, Black Flag, Circle jerks etc........

Amp
21 augustus 2005, 20:08
Ik heb de versterker even opengeschroefd, dit is de achterkant:

http://www.woost.nl/images/jesse/100top_back_klein.jpg (http://www.woost.nl/images/jesse/100top_back_groot.jpg)

(klik op het plaatje voor een grotere versie)

Eigenlijk wilde ik ook het binnenwerk fotograferen, maar ik zag zo gauw niet hoe ik daar moest komen.. Hier zullen jullie het eerst mee moeten doen dus.

nicoverduin
21 augustus 2005, 21:15
Lijken wel Partridge trafo's. Een van de buizen is een ander model (kan riskant zijn). Zelfs het aluminium afscherm plaatje zit erop :-D :-D :-D
Niet verkeerd zo op het eerste gezicht.
Nico

Robbert
21 augustus 2005, 21:29
Het kroonsteentje is voor de bias?

1959SLP
21 augustus 2005, 21:30
Lijken wel Partridge trafo's. Niet verkeerd zo op het eerste gezicht.
Nico

idd, ik mis alleen die gele stickertjes (die er best wel kut van af gaan). Lijkt me wel een leuk hebbedingetje.

Wat zijn dat trouwens voor "vreemde" waardes bij die impendantieselector, 3,75-7,5-15ohm :???: :???: Waar zijn ze zo zuinig? :lol:

Amp
21 augustus 2005, 21:38
In welk opzicht kan de afwijkende buis riskant zijn? Ik heb er in elk geval ook nog even een foto van de bewuste buis gemaakt:

http://www.woost.nl/images/jesse/100top_buis.jpg

En wat de trafo's betreft, als het goed is (volgens de oorspronkelijke advertentie serienummers th3157 - H67778H en de th3158 - H6779H) zijn het inderdaad Partridge trafo's.

nicoverduin
21 augustus 2005, 23:56
't feit dat het een ander type is, kan duiden op een mismatch of slijtage verschil. Misschien is er wel een verder heen dan de rest. Ik ben zowieso voorzichtig met oude onbekende buizen.
Nico

1959SLP
22 augustus 2005, 01:33
In welk opzicht kan de afwijkende buis riskant zijn? Ik heb er in elk geval ook nog even een foto van de bewuste buis gemaakt:

http://www.woost.nl/images/jesse/100top_buis.jpg

Je kunt em toch s op ander posities uitproberen? Wie weet?

nicoverduin
22 augustus 2005, 09:06
In welk opzicht kan de afwijkende buis riskant zijn? Ik heb er in elk geval ook nog even een foto van de bewuste buis gemaakt:

http://www.woost.nl/images/jesse/100top_buis.jpg

Je kunt em toch s op ander posities uitproberen? Wie weet?
Het gaat erom dat je niet weet hoe ver hij versleten is. als het een gematched setje is (dat waren ze vroeger bijna automatisch :-D ) is de slijtage redelijk gelijk. Dan kan je zondermeer op je gehoor afgaan (modderig klinken of niet). Het zou sneu zijn als blijkt dat er iets kapot gaat wat onnodig was.

Pas nog een Fender Twin Reverb SF gehad. De klant had hem net 30 minuten aanstaan. Een buis begaf het....nam gelijk de 2e mee. En nog wat onderdelen. Kostbare aangelegenheid die voorkomen had kunnen worden.

Maar goed het is jouw (overigens mooie) versterker en jij bepaald het :-D :-D :-D

Nico

DaveItUp
22 augustus 2005, 09:26
Lijkt behoorlijk op een sound city van binnen. (minus 100 extra gaten in het chassis :D). Idd partridge trafo;s zo te zien. Plaatsing van de voltage en impedantie selectors(zien er wel identiek uit aan SC. Werken ze ook zo dat je niet moet draaien, maar eruit moet trekken?) en zekeringen is wel iets anders.

Post anders deze plaatjes op www.plexipalace.com. Daar weten ze ongetwijfeld meer over deze amp

Amp
23 augustus 2005, 00:20
Dank je voor de tip, ik heb het inderdaad ook maar even gepost op Plexi Palace. Ben benieuwd of er daar mensen zijn die hem kennen!

Amp
23 augustus 2005, 16:10
Nou, voor diegenen die dit topic volgen en benieuwd zijn wat het nou precies voor versterker is, ik heb weer wat informatie, via het forum van Plexi Palace.

Het is blijkbaar een amp gefabriceerd door Carlsbro, in "sunny Kirkby in Ashfield, Nottinghamshire, England". Waarschijnlijk eind jaren '70, maar daar hoor ik nog meer over waarschijnlijk, iemand op dat forum die hoofd R&D bij Carlsbro is gaat kijken of ie het serienummer kan traceren..

iam
23 augustus 2005, 16:15
cool!

Amp
23 augustus 2005, 17:20
En ik heb al antwoord.. Is wel erg cool, de amp is 4 dagen voor m'n geboorte uit de fabriek gekomen :)

Het antwoord van de R&D man van Carlsbro:


Your amp was finished on 28th Feb 1977, and according to the records passed through test with no problems. It was built here in the UK.
The '100TOP' was an original Carlsbro design that was first introduced in 1973. There was a 50W '50 TOP' available as a head and combo, and the 100W 100TOP head. These were very popular among gigging musicians (both lead and bass players), and many are still in service in the UK. 2 years ago we re-issued the 50W head, at a cost of £749 in the UK. The 100W would have cost about £1000 if we had re-issued it.

They are a nice simple amp, and a bit different to everyone else. The tone stack is unlike any other guitar amp, but I find it quite easy to get the sounds I want. Generally I think they sound best with the bass backed off a bit, but they do have a nice dynamic sound, and are very responsive. They still stand up well in use.

If you send me your postal address, I will send you a copy of the schematic. We only have this on paper, as it was designed before computers were used here !

Dat noem ik nog eens service! En daarbij leuk, ik heb nog geen 200 euro voor de versterker betaald :)

nicoverduin
23 augustus 2005, 19:37
En ik heb al antwoord.. Is wel erg cool, de amp is 4 dagen voor m'n geboorte uit de fabriek gekomen :)

Het antwoord van de R&D man van Carlsbro:


Your amp was finished on 28th Feb 1977, and according to the records passed through test with no problems. It was built here in the UK.
The '100TOP' was an original Carlsbro design that was first introduced in 1973. There was a 50W '50 TOP' available as a head and combo, and the 100W 100TOP head. These were very popular among gigging musicians (both lead and bass players), and many are still in service in the UK. 2 years ago we re-issued the 50W head, at a cost of £749 in the UK. The 100W would have cost about £1000 if we had re-issued it.

They are a nice simple amp, and a bit different to everyone else. The tone stack is unlike any other guitar amp, but I find it quite easy to get the sounds I want. Generally I think they sound best with the bass backed off a bit, but they do have a nice dynamic sound, and are very responsive. They still stand up well in use.

If you send me your postal address, I will send you a copy of the schematic. We only have this on paper, as it was designed before computers were used here !

Dat noem ik nog eens service! En daarbij leuk, ik heb nog geen 200 euro voor de versterker betaald :)

Goudzoeker :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D

DaveItUp
23 augustus 2005, 20:09
Cool man!

En toch ben benieuwd naar waarom het uiterlijk zoveel weg heeft van een Sound City.

Guinness
23 augustus 2005, 21:37
De impedantie van 15 - 7,5 enz is op zich ook wel logisch want ik heb een oude marshallbox met celestions 65watt met een weerstand van 15 Ohm. Vroeger was dat misschien gangbaarder?

DaveItUp
23 augustus 2005, 22:49
Ik denk dat het gewoon de ware impedantie is. Een cab waar 16 ohm op staat is meestal bij meting geen 16 ohm maar 15,nogwat.

Toaster
23 mei 2006, 13:51
He Amp, Je hebt nu zeker geen interesse meer in mijn Sound City ;)

Gefeli! ziet er gaaf uit!

matto
23 mei 2006, 14:30
En ik heb al antwoord.. Is wel erg cool, de amp is 4 dagen voor m'n geboorte uit de fabriek gekomen :)

Het antwoord van de R&D man van Carlsbro:



Dat noem ik nog eens service! En daarbij leuk, ik heb nog geen 200 euro voor de versterker betaald :)

super!........