PDA

View Full Version : Progressive gitaar? Ibanez?



Dees
14 augustus 2005, 17:58
Sorry voor de zoveelste "wat vinden jullie van deze gitaar"-thread, maar soit.
Ik ben dus op zoek naar een 2de hands gitaartje, waarop ik mijn progressive metal kant een beetje naar boven kan laten komen (ook voor de dingen zoals Satriani en Vai, niet dat ik zo'n dingen kan, maar deze stijl zowat).
Ik ben nu ene Ibanez RG 550 tegengekomen (HSH), voor 425 euro, incl koffer, en het brugelement is een DiMarzio ToneZone. Lijkt me op het eerste zicht wel in orde, maar ik ben nog nergens in winkels zo'n model tegengekomen, dus de prijs ken ik ook niet zo goed.

Ik ben ook nog een Ibanez S540 FM (HSS) tegengekomen voor 600 euro, hier ook zelfde verhaal, nergens prijs gevonden, noch goede recenties.
Wat lijkt jullie het beste?
Merci

Anders_Destium
14 augustus 2005, 18:15
Ik zou voor de RG 400 betalen als hij in goede staat is, voor de S ongeveer 550. De RG is een van de meest verkochte gitaren die er zijn.

Allebei geschikt, maar er zijn wel duidelijke verschillen behalve het verschil in uiterlijk:

RG: basswood body (schel en aanwezig, weinig bas), 24 frets
S: mahogany body (warm en minder aanwezig, veel bas), 22 frets

Ik weet niet precies waar je woont, maar op www.gitaarmarkt.nl staat een Charvel model 6 te koop voor E550. Die gitaar is IMO duidelijk beter dan allebei die Ibanezen!

http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=elecgit&md=details&id=46143

olaf reijnders
14 augustus 2005, 20:06
Ik zou voor de RG550 gaan.

renier
14 augustus 2005, 20:34
ik zou even heel hard op de link in mijn sig klikken, en mij een mailtje sturen..

Neals
14 augustus 2005, 20:41
Zelf vind ik de S-series lekkerder klinken dan de RG's.

S heeft IMHO ook een mooier model. Charvel ben ik zelf niet zo heel erg weg van.

olaf reijnders
14 augustus 2005, 20:47
Er is niks mis met Basswood (lindehout). Zowel Satch als Vai gebruiken gitaren met een Basswood body. Overigens ziet de RG560 ook wel 8-) uit.

renier
14 augustus 2005, 23:00
Er is niks mis met Basswood (lindehout). Zowel Satch als Vai gebruiken gitaren met een Basswood body. Overigens ziet de RG560 ook wel 8-) uit.

hij klinkt en speelt ook 8-) ik ben gewoon meer een les paul kinda guy, en das toch wel 2 verschillende werelden.

Nrrrk
14 augustus 2005, 23:21
Er is niks mis met Basswood (lindehout). Zowel Satch als Vai gebruiken gitaren met een Basswood body. Overigens ziet de RG560 ook wel 8-) uit.

Basswood klinkt met de juiste elementen + versterker rete-vet + strak.

Orpheo
14 augustus 2005, 23:23
Er is niks mis met Basswood (lindehout). Zowel Satch als Vai gebruiken gitaren met een Basswood body. Overigens ziet de RG560 ook wel 8-) uit.

Basswood klinkt met de juiste elementen + versterker rete-vet + strak.

mee eens. ik snap niet die fuss van " basswood is slecht" tis niet slecht, tis gewoon anders dan mahonie. als je dat gewend bent, moet je ff omschakelen. maar er is imo niet heel veel mis mee hoor.

Speeddemon
15 augustus 2005, 00:12
basswood bestaat veel in lage kwaliteit, wat gebruikt wordt in goedkope gitaren.

Je zal niet gauw een cheap ass gitaar met een full Korina body treffen ofzo. En het basswood uit Satch en Vai's gitaren kun je niet vergelijken met dat uit de gemiddelde Richwood of Ibanez onder de 400 euro.

Anyway, ik heb zelf zo'n S540FM TTS, heerlijke gitaar, goed veelzijdig! En speelt 'boteriger' dan zo'n RG, die IMO altijd iets hards/ruws hebben.

En Charvel's zijn 2e rangs Jacksons. :razz:

PS. ToneZone in een S-serie lijkt me GEEN goed idee, aangezien die gitaar al dusdanig warm,vol klinkt dat je liever wat dunner/helderder klinkende elementen erin wil hebben. Binnenkort lees je hier hoe mijn S klinkt, als er 2 DiMarzio's inliggen (of 2x PAF Pro, of PAF Pro neck/Air Norton bridge).

olaf reijnders
15 augustus 2005, 00:48
ALLE houtsoorten hebben een kwaliteitsverschil. Bovendien vind ik dat ruwe randje wel wat hebben. Ideaal als je progressieve rock wil maken. En de RG 550 & 560 zijn gitaren die in de middenklasse zitten en uit Japan komen, dus geen "el cheapo".

Speeddemon
15 augustus 2005, 01:02
daar had ik 't ook niet over. Ik legde uit hoe met name basswood een slechte naam heeft gekregen. De reden dat 't zoveel wordt gebruikt (bij goedkopere gitaren) is omdat het heel makkelijk te bewerken is.

En progressieve rock roept bij mij veel meer associatie met smooth, gelikt, snel op dan met ruw, hard...

olaf reijnders
15 augustus 2005, 01:14
Ligt eraan wat jij progressief vindt.... :wink: Als je Satch, Vai, Petrucci enz. hoort, is zo'n RG ideaal.

Speeddemon
15 augustus 2005, 01:19
Ligt eraan wat jij progressief vindt.... :wink: Als je Satch, Vai, Petrucci enz. hoort, is zo'n RG ideaal.
terwijl die alledrie een smooth geluidje hebben (Petrucci iets minder). En Satch speelt op een afgeleide van een S, niet op een RG.

Tja, misschien dat mijn ervaring extra negatief gekleurd is door de slecht afgestelde RG's die de Rockacademie beschikbaar stelde...

Binnenkort is m'n Cort Viva Gold II klaar, en waarschijnlijk speelt die nog sneller dan m'n Ibanez S! (en dat voor een prijs waar je nog geen London City Comet voor koopt!... ex. Seymour Duncans die er nu inliggen weliswaar)

AART
15 augustus 2005, 01:25
ALLE houtsoorten hebben een kwaliteitsverschil. Bovendien vind ik dat ruwe randje wel wat hebben. Ideaal als je progressieve rock wil maken. En de RG 550 & 560 zijn gitaren die in de middenklasse zitten en uit Japan komen, dus geen "el cheapo".'

Een RG 5xx/7xx is qua kwaliteit en afwerking zeer goed, heel veel profs spelen erop.

Thom TK
15 augustus 2005, 01:50
ALLE houtsoorten hebben een kwaliteitsverschil. Bovendien vind ik dat ruwe randje wel wat hebben. Ideaal als je progressieve rock wil maken. En de RG 550 & 560 zijn gitaren die in de middenklasse zitten en uit Japan komen, dus geen "el cheapo".'

Een RG 5xx/7xx is qua kwaliteit en afwerking zeer goed, heel veel profs spelen erop.
Onder wie Steve Vai.
Hij heeft een RG570 onder andere.

En nog wat: dat ze uit Japan komen zegt naar mijn mening niet veel...ik heb zelf een RG470 die ook uit Japan komt...en die is van (ik geloof iets) mindere kwaliteit dan de 5xx series :wink:

urezna
15 augustus 2005, 10:09
Hoi,

hier spreekt een progmetal fan, in het bezit van zowel twee RG's en 1 S-serie... 8-)

ik kan niet zeggen dat de ene gitaar beter geschikt is dan de ander, ik gebruik ze door elkaar...
dus om het wat makkelijker voor je te maken om te kiezen.... ik zou ze beiden eens proberen....
zelf vind ik de S wel mooier klinken dan de RG uit basswood... (m'n andere RG is mahonie, en de S ook) De S is wat minder schel, en heb intussen gemerkt dat ik voor goede opnamen zeker bij de basswood RG erg veel hoog eruit moet halen, terwijl de mahonie body - ook al is-ie platter - in elk geval qua geluid veel meer "body" heeft...

Mijn RG560 heeft overigens wel een veel plattere en voor mij sneller hals, maar uiteindelijk scheelt het met spelen denk ik niet eens heel veel....

Raffel
15 augustus 2005, 10:49
Tja ik heb ook een RG2127x (vergelijkbaar met RG2027x) en ik moet nog een betere body vinden voor een gitaar. Ik vind het geluid erg strak en breed. Bij mijn basswood JPM vind ik het af en toe iets te schel en 'in-your-face'. Dan draai ik dus ook altijd de presence en treble wat terug.

RedBuell
16 augustus 2005, 23:18
Ik heb een RG 770 uit begin jaren 90. Ik heb hem nu uitelkaar liggen en wl er een ander kleurtje op spuiten, dat bordeaux rood vond ik echt niet mooi meer, maar omdat de sharktooth inlay ook rood is en de knoppen ook rood zijn wordt hij de kleur rood van mijn motor met logo erop.

Buell
American motorcycles

Nu wil ik ook andere elementen erop hebben, ik wil meer sustain hebben en het geluid mag wel wat meer ballen hebben, muziek stijl is classic zoals Iron Maiden tot moderner zoals Metallica waarbij ik meer neig richting metallica. Ik zat eerst te denken aan EMG's maar dat schijnt in combi met basswood niet zo heel goed te klinken. Zit dan aan DiMarzio's te denken X2N of Tonezone wie heeft hier ervaring mee in een Basswood????

Raffel
17 augustus 2005, 08:39
EMG's klinken niet in Basswood? Waarin klinken ze dan wel goed?

urezna
17 augustus 2005, 09:01
Ik heb wel ervaring met de dimarzio evolution, zowel in basswood als mahonie, en in beide gevallen vinnik ze errug lekker klinken. behoorlijk hoge output voor flinke scheur (voor oude Metallica bijv) maar ook weer niet té, dus ook geschikt voor melodieuzere zaken als Maiden...

de EMG's ken ik eerlijk gezegd alleen van naam, en ik lees daar wel opvallend vaak over dat ze wel flink kunnen scheuren, maar meer dan dat ook niet... dat ze wat vlak en karakterloos zouden zijn...
maar zoals gezegd, dat is alleen van horen zeggen, want ik ken ze niet echt...

Maiden Michiel
17 augustus 2005, 09:16
Misschien niet onbelangrijk als het tussen een S of RG gaat te vermelden dat de S 21 frets heeft en de RG 24?

Anders_Destium
17 augustus 2005, 09:34
S heeft 22 frets!

Raffel
17 augustus 2005, 09:42
Ik heb wel ervaring met de dimarzio evolution, zowel in basswood als mahonie, en in beide gevallen vinnik ze errug lekker klinken. behoorlijk hoge output voor flinke scheur (voor oude Metallica bijv) maar ook weer niet té, dus ook geschikt voor melodieuzere zaken als Maiden...

de EMG's ken ik eerlijk gezegd alleen van naam, en ik lees daar wel opvallend vaak over dat ze wel flink kunnen scheuren, maar meer dan dat ook niet... dat ze wat vlak en karakterloos zouden zijn...
maar zoals gezegd, dat is alleen van horen zeggen, want ik ken ze niet echt...

de EMG-85 schijnt minder karakterloos te zijn. Ik heb zelf een set van EMG-81's gehad in een Alder body en dat klonk wel vergelijkbaar met mijn basswood+Steve's Special qua bereik.

RedBuell
17 augustus 2005, 10:45
Bij vox humana adviseerden ze mij om emg's 85 te gebruiken als ik voor een lekker ruig geluid.

Neals
17 augustus 2005, 12:56
ALLE houtsoorten hebben een kwaliteitsverschil. Bovendien vind ik dat ruwe randje wel wat hebben. Ideaal als je progressieve rock wil maken. En de RG 550 & 560 zijn gitaren die in de middenklasse zitten en uit Japan komen, dus geen "el cheapo".'

Een RG 5xx/7xx is qua kwaliteit en afwerking zeer goed, heel veel profs spelen erop.
Onder wie Steve Vai.
Hij heeft een RG570 onder andere.

En nog wat: dat ze uit Japan komen zegt naar mijn mening niet veel...ik heb zelf een RG470 die ook uit Japan komt...en die is van (ik geloof iets) mindere kwaliteit dan de 5xx series :wink:

Misschien komt dit als een schok, maar Ibanez is een Japans merk.

Ik heb ook gehoord dat ibanez zelf meer een merk is dan echt een fabrikant. De meeste gitaren worden gemaakt bij andere ateliers (cort, huber etc.)

Neals
17 augustus 2005, 12:57
dubbelpost

Raffel
17 augustus 2005, 13:04
Ibanez is van een groot concern genaamd Hoshino Gakki dat ook andere produkten maakt/laat maken, waaronder TAMA drums.

Hoshino Gakki begon in de jaren 70 (geloof ik) met het maken van gitaar kopien.

olaf reijnders
17 augustus 2005, 13:09
Ibanez is van oorsprong een amerikaans bedrijf.

Mithrandir
17 augustus 2005, 13:16
Ibanez is van oorsprong een amerikaans bedrijf.

http://www.chrisbsmusic.com/hisofibguit.html

olaf reijnders
17 augustus 2005, 13:35
Ibanez is van oorsprong een amerikaans bedrijf.

http://www.chrisbsmusic.com/hisofibguit.html

Blijkbaar ben ik verkeerd ingelicht. :oops:

Dees
18 augustus 2005, 19:24
Ik heb een js100 2de hands gevonden voor een degelijke prijs, ik denk dat ik die maar eens ga testen, ziet er mooi gitaartje uit, en is de kleur die ik wil (wit). Later kan ik er nog altijd DiMarzio's insteken.
Morgen ga ik ook eens naar mijn plaatselijke leverancier, wat dingen testen:)
En als alles niets word, steek ik gewoon nieuwe elementen in mijn Epiphone denk ik. Maar die js100 staat mij wel aan eigenlijk :D

Pegasus
18 augustus 2005, 23:13
Ibanez is van oorsprong een amerikaans bedrijf.

http://www.chrisbsmusic.com/hisofibguit.html

Blijkbaar ben ik verkeerd ingelicht. :oops:

Olaf: Koop eens het boek met de ontstaansgeschiedenis van Ibanez. Dat kan via de shop van www.gitarist.nl.

renier
19 augustus 2005, 19:03
Ibanez is van een groot concern genaamd Hoshino Gakki dat ook andere produkten maakt/laat maken, waaronder TAMA drums.

Hoshino Gakki begon in de jaren 70 (geloof ik) met het maken van gitaar kopien.

make that 1935.. althans, toen begonnen ze met het maken van snaarinstrumenten. het bedrijf zelf is (hoshino gakki) is in 1908 opgericht als sales afdeling van het bedrijf hoshino shoten, dat aanvankelijk boeken e.d. drukte.

in 1956 is de amerikaanse gitaarbouwer harry rosenbloom importeur van hoshino gakki gitaren in amerika geworden. omdat associaties met japan niet goed waren voor de verkoop, werd besloten onder de naam van een kleine spaanse gitaarbouwer verder te gaan, die net was opgekocht door hoshino gakki.. vandaar de spaanse naam voor een japans product.

in de jaren 70 ging de verkoop enorm goed, vanwege de hoge kwaliteit kopieen die ibanez maakte. de rest is bekend lijkt me.

olaf reijnders
19 augustus 2005, 19:14
Ik weet het dat ze in de 70 er jaren goede kopieen maakten want ik heb zelf onlangs een geweldige Jazz Bass kloon gekocht ('76). Raar eigenlijk dat ze nu relatief zo goedkoop zijn.

AART
19 augustus 2005, 19:51
alleen de prestige gitaren worden nog in de fijugen fabriek van hoshino gemaakt, de meste koreaanse modellen komen bij cort en world fabrieken vandaan, de allergoedkoopsten komen uit indonesie.

Dood_aan_Ibanez
19 augustus 2005, 20:02
Leuk, de history van Bagger.

olaf reijnders
19 augustus 2005, 20:16
Leuk, de history van Bagger.

Ach, ja. Je nickname deed mij al vermoeden dat je geen smaak hebt.... :roll:

Dood_aan_Ibanez
19 augustus 2005, 20:24
Leuk, de history van Bagger.

Ach, ja. Je nickname deed mij al vermoeden dat je geen smaak hebt.... :roll:

Pff geen smaak kom op man. Ibanez is gewoon een vies vietnamees hoertje. Al die gekke Nu Hippies/kenker skaters spelen erop, fucking massa productie. Elke USA Jackson wordt met de hand gebouwd, ze komen gelukkig niet met zn miljoenen tegelijk uit de fabriek.

Over smaak gesproken :-? viespeuk

olaf reijnders
19 augustus 2005, 20:26
Whatever.....................

Dood_aan_Ibanez
19 augustus 2005, 20:29
Don't hate me coz I dissed you.
Nee maar ff serieus het is toch niet normaal meer, met dat ibanez. Het moet gewoon een keertje afgelopen zijn, het verbaast me serieus echt dat die gitaren niet uit een cola automaat komen.

Koop gewoon een Jackson ben je een strat dude koop een Charvel.

StereoX
19 augustus 2005, 20:47
jackson is idd in dat opzicht stukken beter........ :-?

olaf reijnders
19 augustus 2005, 20:48
Dus Jackson/ Charvel is de enige goede gitaar? Zowiezo heeft Ibanez een veel gunstigere prijs/kwaliteit verhouding. Okee, het zijn fabrieksgitaren, afgezien van de customshop gitaren maar hierdoor zijn ze ook een stuk goedkoper. Terwijl de kwaliteit tussen Jackson/Charvel en ibanez zeer marginaal, zoniet verwaardeloosbaar is. Dus als ik zou moeten kiezen, kies ik voor een Ibbie.

StereoX
19 augustus 2005, 20:56
waar denk je dat een groot gedeelte van jackson/charvel vandaan komt :???:

Dood_aan_Ibanez
19 augustus 2005, 21:02
Uit een Fabriek in Japan opzet door Grover Jackson de kwaliteit was zo goed, dat in de begin jaren 90 de imports de usa line begon te bedreigen. Die high ranked ibanezzen (prestige?) die kan je gewoon niet vergelijken met een USA Jackson. Die Jackson pwnt em gewoon. En dan heb je de RG series die kunnen echt niet tegen de Pro line op van Jackson.

StereoX
19 augustus 2005, 21:13
dus ze komen ook uit dat gedeelte van de wereld? wat loop je er dan over te zeiken!

het valt nog mee dat niet al je gitaren uit oost-duitsland komen en gebouwd zijn rond de periode 1940-1945........

Dood_aan_Ibanez
19 augustus 2005, 21:54
dus ze komen ook uit dat gedeelte van de wereld? wat loop je er dan over te zeiken!

het valt nog mee dat niet al je gitaren uit oost-duitsland komen en gebouwd zijn rond de periode 1940-1945........

Jij snapt het niet he, ik zeg die "hogere" Jackson worden met de hand in USA gemaakt - terwijl die prestige ibanezzen gewoon in japan met zn miljoenen eruit poppen.

Weet je, eigenlijk vind ik het niet eens zo erg dat scum zoals jij op Charvel.Jacksons spelen. Hou et maar lekker bij je cola automaat ibanez.

nla0079
19 augustus 2005, 22:13
Waar hangen die mods weer uit ? Het regent trollen, de laatste tijd !!!

Dood_aan_Ibanez
19 augustus 2005, 22:16
Zo ja man Marc D, je ma viel zo juist bijna op mn hoofd :lol:

nla0079
19 augustus 2005, 22:21
Post maar nu 't nog kan. Abuse verzonden (racistische taal en ongepaste afbeeldingen).

AART
19 augustus 2005, 22:45
dus ze komen ook uit dat gedeelte van de wereld? wat loop je er dan over te zeiken!

het valt nog mee dat niet al je gitaren uit oost-duitsland komen en gebouwd zijn rond de periode 1940-1945........

Jij snapt het niet he, ik zeg die "hogere" Jackson worden met de hand in USA gemaakt - terwijl die prestige ibanezzen gewoon in japan met zn miljoenen eruit poppen.

Weet je, eigenlijk vind ik het niet eens zo erg dat scum zoals jij op Charvel.Jacksons spelen. Hou et maar lekker bij je cola automaat ibanez.

kom je mooie jackson eens vergelijken met mijn half-handgebouwde ibbi rgt3020. waarschijnlijk zit er geen verschil in qua kwaliteit, hooguit qua geluid en uiterlijk.

btw, cola automaat valt nog mee, jackson doet waarschijnlijk exact hetzelfde, bovendien kunnen machines sommige dingen nou eenmaal beter dan mensen, dus ibanez heeft het goed bekeken door het te mengen.

Orpheo
19 augustus 2005, 22:52
ik ben het wel met aart eens. je kan zeggen wat je wilt, maar ibanez maakt fuckin goeie gitaren. no kiddin. ze zijn alleen foeilelijk (op de jem blue floral pattern na..... :oops: )

en overigens, ik denk dat ik even een mod ga pm-en, en/of gitaarnet, want die foto van D_A_I kan echt niet.

Anders_Destium
19 augustus 2005, 22:57
Ik zou bijna een Ibanez gaan kopen, als mensen er zo'n hekel aan hebben moet het wel goed zijn!

AART
19 augustus 2005, 23:09
ik ben het wel met aart eens. je kan zeggen wat je wilt, maar ibanez maakt fuckin goeie gitaren. no kiddin. ze zijn alleen foeilelijk (op de jem blue floral pattern na..... :oops: )

en overigens, ik denk dat ik even een mod ga pm-en, en/of gitaarnet, want die foto van D_A_I kan echt niet.

ik heb gitaarnet al ge-pm-ed

AART
19 augustus 2005, 23:10
Ik zou bijna een Ibanez gaan kopen, als mensen er zo'n hekel aan hebben moet het wel goed zijn!

Neem een RGT :wink: :razz:

Speeddemon
19 augustus 2005, 23:18
misschien leuke info voor Shakeel (of hebben we een 2e loser die zo zielig is?),
maar Jackson is tegenwoordig van Fender.
En als IEMAND aan massaproduktie doet, is 't Fender wel.

Niet voor niets is een hele resem aan endorsers (Mustaine, Scott Ian, Kerry King, etc) over gestapt op ESP.

ESP maakt nl. betere gitaren voor 't geld, en de custom shop is 10x zo snel als die van Jackson.

Wat maakt 't uit, voorlopig ownt mijn Burny LP Custom zowel qua uiterlijk en HELEMAAL qua tone al die merken.

Orpheo
19 augustus 2005, 23:41
misschien leuke info voor Shakeel (of hebben we een 2e loser die zo zielig is?),
maar Jackson is tegenwoordig van Fender.
En als IEMAND aan massaproduktie doet, is 't Fender wel.

Niet voor niets is een hele resem aan endorsers (Mustaine, Scott Ian, Kerry King, etc) over gestapt op ESP.

ESP maakt nl. betere gitaren voor 't geld, en de custom shop is 10x zo snel als die van Jackson.

Wat maakt 't uit, voorlopig ownt mijn Burny LP Custom zowel qua uiterlijk en HELEMAAL qua tone al die merken.

en alexi laiho, van children of bodom. zijn Vee's waren gejat. en hij moest natuurlijk nieuwe hebben. jackson zou er een jaar over doen, esp 3 maanden. dus; hij ging voor esp. LOGISCH. en bij esp kon hij ook nog eens een echte eigen signature krijgen, en bij jackson niet.

en hoewel ik jacksons headstock mooier vind, zou ik ook voor esp gaan, omdat ze gewoon beter zijn. ltd's van zeg, 900 euro, hebben al dezelfde specs als USA jacksons. en ze klinken even goed. dan maar ltd. en een esp van 1500/2000 euro is zelfs nog beter dan jackson....

AART
19 augustus 2005, 23:43
Wat maakt 't uit, voorlopig ownt mijn Burny LP Custom zowel qua uiterlijk en HELEMAAL qua tone al die merken.
LOL


Btw, shakeel zei tegen mij dat hij het dit keer niet was nadat ik hem ook beschuldigt had, ik geef hem het voordeel van de twijfel deze keer.

Orpheo
19 augustus 2005, 23:44
inderdaad is shakeel deze keer neit D_A_I. hij is scherp, grof, maar niet constant, in 90% van zijn posts beledigend.

Anders_Destium
20 augustus 2005, 00:07
Hoeveel Jacksonbezitters met een Ibanezcomplex kennen we hier eigenlijk...Shaq, Swan, en dan?

AART
20 augustus 2005, 00:26
alleen die.

en een hoop mensen die ibanez alleen lelijk vinden en wijsselijk hun mond houden :D

Dood_aan_Ibanez
20 augustus 2005, 08:28
ESP/Prestige beter dan een USA Select Jackson? dacht et ff niet :lol: + bij Jackson heb je de keuze uit veel finish's. Heb jij wel eens op een USA Jackson gepeeld? De wachttijd van een esp is zo kort omdat, ze m gewoon stiekem machinaal fabriceren.

Bazzey
20 augustus 2005, 11:51
Ja gek he?
Tijd is geld !
En waarom zou je zelf moeilijk gaan lopen doen met hamer en beitel als een machine hetzelfde kan,maar veel sneller,zuiverder kwa maatvoering en een betere afwerking geeft..........
:D
Maarja je hebt zeker nog niet door dat het al 2005 is ipv 1805?
:lol:

Orpheo
20 augustus 2005, 11:51
ESP/Prestige beter dan een USA Select Jackson? dacht et ff niet :lol: + bij Jackson heb je de keuze uit veel finish's. Heb jij wel eens op een USA Jackson gepeeld? De wachttijd van een esp is zo kort omdat, ze m gewoon stiekem machinaal fabriceren.

wat boeien mij die finishes nou? ik wil m in OF zwart, OF sunburst. meer heof ik niet. ik ga toch niet als een doorgeschoten puber met een " probleem-opvoeding" met skulls op mn gitaar spelen...kom op ff.

en wat maakt het uit dat esp machinaal gemaakt is. esp is beter dan jackson. ze klinken beter, ze spelen beter. beter afgewerkt. sinds jackson van FENDER is, is de kwaliteit minder. nog wel goed, maar minder.

en JA, ik heb op een usa jackson gespeeld. viel vies tegen. speelde als een deurkruk. hals was echt echt mager. veel te dun, wiebelig, niet stabiel. kon er niks mee. mijn les paul is dan beter, hoewel ie toch wel 1000 euro goedkoper was. en zeg wat je wilt, maar sommige dingen van les pauls MOET je gewoon met de hand doen; de nek zetten, de binding van het body, de headstockangle goed schaven....

jacksons hebben al dat werk niet. tis een plaat hout, frezen maar, veneer overheen. HOPPA. klaar. ja, zelfs USA's hebben veneer!! ik heb die sl2h bekeken, die heeft veneer. iets van 3 mm maple....en die phil collen sig idem dito. ook maar 3 mm maple. das echt geen echte cap, maar gewoon ordinair veneer!!

die nekken doen ze vermoedelijk wel met de hand, maar de rest, het samenstellen, echt niet.

tja, ik weet niet wat jij wilt, maar ik betaal geen 2300+ voor een gitaar die eigenlijk middelmatig is. dan liever zelfs een gibson. maar he! voro 2300 euro kan je makkelijk een custombuild gitaar hebben....

Braindead
20 augustus 2005, 18:42
Nog even over dat basswood.. Ik heb dus de MM Petrucci gehad mnet basswood body, wat naar alle waarschijnlijkheid wel goed basswood moet zijn geweest. :) Anyway, het geluid was echt slecht gewoon. Heel steriel, kil en ontzettend dood.
Het ontbrak compleet aan warmte.... Het kan natuurlijk de combinatie basswood en verkeerde pickups zijn geweest maar basswood is echt niet zo geweldig. Ik las ooit dat basswood wel veel middle moet geven. maar dit kan echt echt niet zijn.
Goed, als je die gitaar dan inplugged in een Mesa Boogie zoals John en hij geeft weinig bass, tja dan heb je wel een strak geluid. Maar mooi vind ik het allerminst.

Voor mij heeft basswood in ieder geval voorgoed afgedaan. Tenzij er een maple top op zit, want dat klinkt het ineens weer een tikje beter, al prefereer ik dan nog ander houtsoorten.

En waarom gaat de discussie altijd tussen basswood versus Mahogany.
Er zijn nog zoveel ander houtsoorten....

En tenslotte fabriek of handgemaakt.
Wat mj betreft zijn er zwel voor als nadelen aan beiden.

Fabrieksgitaren zijn constanter van kwaliteit en vooral van vorm, dus ook qua bespeelbaarheid.
Dit kan een voordeel zijn, maar als je een aantal handgemaakte pakt merk je dat er altijd verschillen in zitten (groter dan alleen die van verschillen in houtkwaliteit).

Zoek je dan ff goed, dan heb je wellicht een betere dan een constante fabrieksgitaar. Maar het kan natuurlijk ook zijn dat je een mindere treft.
Zo blijf je aan het discussieren als ht het mij vraagt. Met name m.b.t. de handgebouwde kunnen er dan nogal grote meningsverchillen ontstaan.

AART
20 augustus 2005, 20:18
ESP/Prestige beter dan een USA Select Jackson? dacht et ff niet :lol: + bij Jackson heb je de keuze uit veel finish's. Heb jij wel eens op een USA Jackson gepeeld? De wachttijd van een esp is zo kort omdat, ze m gewoon stiekem machinaal fabriceren.

ga jij jezelf es ff rukken, handmatig of machinaal.

AART
20 augustus 2005, 20:21
jacksons hebben al dat werk niet. tis een plaat hout, frezen maar, veneer overheen. HOPPA. klaar. ja, zelfs USA's hebben veneer!! ik heb die sl2h bekeken, die heeft veneer. iets van 3 mm maple....en die phil collen sig idem dito. ook maar 3 mm maple. das echt geen echte cap, maar gewoon ordinair veneer!!

die nekken doen ze vermoedelijk wel met de hand, maar de rest, het samenstellen, echt niet.

tja, ik weet niet wat jij wilt, maar ik betaal geen 2300+ voor een gitaar die eigenlijk middelmatig is. dan liever zelfs een gibson. maar he! voro 2300 euro kan je makkelijk een custombuild gitaar hebben....

damn man, op mijn ibbi van 2300 zit tenminste wel een dikke plaat esdoorn, cm denk ik wel....

Orpheo
20 augustus 2005, 23:40
jacksons hebben al dat werk niet. tis een plaat hout, frezen maar, veneer overheen. HOPPA. klaar. ja, zelfs USA's hebben veneer!! ik heb die sl2h bekeken, die heeft veneer. iets van 3 mm maple....en die phil collen sig idem dito. ook maar 3 mm maple. das echt geen echte cap, maar gewoon ordinair veneer!!

die nekken doen ze vermoedelijk wel met de hand, maar de rest, het samenstellen, echt niet.

tja, ik weet niet wat jij wilt, maar ik betaal geen 2300+ voor een gitaar die eigenlijk middelmatig is. dan liever zelfs een gibson. maar he! voro 2300 euro kan je makkelijk een custombuild gitaar hebben....

damn man, op mijn ibbi van 2300 zit tenminste wel een dikke plaat esdoorn, cm denk ik wel....

kheb t gezien.....

helaas.....


ik begin ibanez steeds meer te waarderen om de kwaliteit....de looks moet ik denk ik nog steeds aan wennen (lees: headstock)

Anders_Destium
20 augustus 2005, 23:57
Ik begrijp al jouw vooringenomenheid echt voor geen meter Orpheo, wie zegt je wat je moet denken :???:

Orpheo
21 augustus 2005, 00:32
Ik begrijp al jouw vooringenomenheid echt voor geen meter Orpheo, wie zegt je wat je moet denken :???:

ik begrijp jou post voor geen meter anders destium.....

ik volg je echt niet in deze. ik zei al dat ik ibanez goed vond qua constructie enzo, maar dat ik t qua looks niet echt mooi vond om een een of andere reden, en jackson juist wel (ondanks die veneer top) en dat die dure RG's wel een dikke top hebben, doet daar niets aan af; t bevestigd alleen mijn stelling/idee dat ibanez goeie gitaren maakt, maar die desalnietemin mijn smaak niet zijn....

Maiden Michiel
21 augustus 2005, 14:50
en JA, ik heb op een usa jackson gespeeld. viel vies tegen. speelde als een deurkruk. hals was echt echt mager. veel te dun, wiebelig, niet stabiel. kon er niks mee.

Dude wat voor barrel heb je vast gehad want dat klopt echt voor geen meter hoor. Die halzen zijn echt niet dun en al helemaal niet wiebelig!!!

FruscianteFan
21 augustus 2005, 15:55
Nou, als ik ook maar een beetje mijn best doe (Jackson Professional Stealth EX, bolt on, 10 jaar oud ofzo) trek ik de hals zover naar achter dat de (dikke! 013) snarentegen de 22e fret aankomen.

Gelukkig heb ik er geen last van :)

Maar ik zou soms best wel een veel dikkere hals willen.

AART
21 augustus 2005, 15:58
Nou, als ik ook maar een beetje mijn best doe (Jackson Professional Stealth EX, bolt on, 10 jaar oud ofzo) trek ik de hals zover naar achter dat de (dikke! 013) snarentegen de 22e fret aankomen.

Gelukkig heb ik er geen last van :)

Maar ik zou soms best wel een veel dikkere hals willen.

lol, dat had ik bij de squier die bij vriese stond een paar jaar geleden.
iik denk dat dat alleen net iets makkelijker ging dan bij je jackson. :D

urezna
22 augustus 2005, 10:10
jammer dat er niet veel meer van die ibanez-haters zijn, dat zou de prijs van die fijne gitaren leuk kunnen drukken.... ;-)

crrrN
23 augustus 2005, 03:33
Ibanez > Jackson

:-D

Ff serieus, het heeft veel met je eigen smaak te maken, als je verliefd bent op Jackson zul je die niet afkraken, het is altijd al een wedstrijd geweest tussen ibanez en jackson, het is voor iedereen anders (smaak dus).

Nickname
23 augustus 2005, 07:59
Ik vind het beide gave gitaren, alleen kan ik beter overweg op een ibbi dan op een jack. Maar als ik nog eens een jackson tegenkom die ik fijn vind spelen... wie weet :wink: (als het budget het toelaat natuurlijk :roll: )

urezna
23 augustus 2005, 08:30
zie ik nog steeds geen reden om een merk af te kraken wanneer je de voorkeur voor iets anders hebt.... :-?

wat mij betreft is iedere gitaarbouwer goed, omdat ie gitaren bouwt :o :D
en ja, ik heb wel mijn eigen voorkeuren :roll:

Nickname
23 augustus 2005, 11:54
wat mij betreft is iedere gitaarbouwer goed, omdat ie gitaren bouwt :o :D

Ssst... :sssh: straks schop je hier nog wat mensen tegen het zere been...

















:seriousf: mij in ieder geval niet.. mooie uitspraak!

Raffel
23 augustus 2005, 13:17
zie ik nog steeds geen reden om een merk af te kraken wanneer je de voorkeur voor iets anders hebt.... :-?

wat mij betreft is iedere gitaarbouwer goed, omdat ie gitaren bouwt :o :D
en ja, ik heb wel mijn eigen voorkeuren :roll:

Stagg ook?

urezna
23 augustus 2005, 14:28
Stagg?
ik heb er vrijwel geen ervaring mee, dus heb ik geen redenen om het af te kraken he?
bovendien is de prijs-kwaliteit-verhouding wel goed, ik weet het niet...

ik ken stagg eigenlijk alleen een beetje van wat drumspullen, bekkens, en dat vond ik niet echt bijzonder....

mar ze zijn in elk geval in de juiste bedrijfstak bezig: muziekinstrumenten :)

urezna
23 augustus 2005, 14:30
wat mij betreft is iedere gitaarbouwer goed, omdat ie gitaren bouwt :o :D

Ssst... :sssh: straks schop je hier nog wat mensen tegen het zere been...



ach, haha, dat zegt meer iets over degenen met een zeer been (of heet dat nou lange tenen? :???: ) :wink: