PDA

View Full Version : HELP ! Ik kan geen keuze maken tussen drie 'jazz'gitaren



Deftonic
14 augustus 2005, 02:49
Beste mensen,

Ik heb het gemunt op drie jazzgitaren.

1. Epiphone Joe Pass Emperor II
http://www.epiphone.com/default.asp?ProductID=9&CollectionID=1

2. Ibanez AF105
http://www.ibanez.co.jp/world/products/eg/page/AF105_NT_a_e_u.html

3. Ibanez AF105F http://www.ibanez.co.jp/world/products/eg/page/AF105F_NT_a_e_u.html

Ik heb op t internet reviews gelezen, meningen verschillen daar.. maar Joe Pass vinden mensen te gek klinken voor de prijs.

Ik heb de Joe Pass gespeeld en Ibanez AF105F (met een minihumbucker in de brugpositie).

Ik kan m'n keuze niet maken... welke gitaar kan ik beter nemen? Welke is kwalitatief beter?

De eigenaar vertelde dat de Ibanez AF105 met humbuckers meer geluidsmogelijkheden heeft dan het AF105F model. Dus waarschijnlijk valt die AF105F dan af..

Ik wil deze gitaar later ook upgraden met betere humbuckers..

Maar ik vind het moeilijk om een keuze te maken.. wie kan me hierbij helpen?

Tupelo
14 augustus 2005, 04:01
4e optie misschien en wellicht goedkoper. Een Yamaha AEX 500. 1 element maar wel een equalizer waarmee aardig wat mogelijk is. Die 3 die je post ken ik niet, of althans, nooit op gespeeld, die Yamaha wel en wat mij betreft is dit een heel erg puike betaalbare jazzgitaar. 2e hands moet die voor 300 euro zeker wel te regelen zijn.

Deftonic
14 augustus 2005, 05:22
Dankje voor de tip.. hij ziet er zeker niet slecht uit.. lijkt veel op die Ibanez AF105F, met een minihumbucker vast aan de hals..

Die drie wat ik gepost heb zijn in de winkel zo rond 650 gemiddeld...ikweet niet.. ik zie niet veel 2e handse jazzgitaren op i-net NL...

Ritch
14 augustus 2005, 15:27
Zie, de 105F heeft een floating element waardoor er minder snel gaat feedbacken. Je moet zelf maar oordelen of je er genoeg geluiden uit kan knijpen.

Jeanken
14 augustus 2005, 15:50
Ik heb de Joe Pass gehad, heel leuk gitaartje voor die prijs, deze deed alles wat ik aan ervaring met Epiphone's had teniet..

fred dons
15 augustus 2005, 07:30
ik heb beide ibbi's geprobeerd en uiteindelijk degene met de 2 humbuckers genomen omdat deze inderdaad "veelzijdiger" is, achteraf
had ik daar wel een beetje spijt van omdat degene met de minihb bij de nek beter klinkt (meer akoustisch) en ik toch meestal (lees:altijd) op de nek positie speel
mijn excuus was wel dat 1 van de potmeters gaar was op de andere ibbi
en dat deze op zich ook heel goed klinkt :wink:

Deftonic
16 augustus 2005, 00:52
Hahaha.. verkoop em aan mij dan voor een goede prijs.. dan kan je die andere halen :D

tc
17 augustus 2005, 01:51
ik heb nog een dearmond x-155 (by guild) te koop, al aardig wat biedingen maar als je er over wilt gaan laat het me dan maar weten. 600 euro met koffer ? Een pak beter dan de epiphones, guitar player magazine heeft ze ooit eens vergeleken, en de dearmond x-155 kreeg editor's pick award. Worden niet meer gemaakt omdat de koopcijfers van de echte guilds teveel daalde. Mocht je geinteresseerd zijn laat maar iets weten. Foto's staan op gitaarmarkt.nl en reviews op harmony-central. :wink:

guitartub
17 augustus 2005, 15:31
Hallo,

Allebei mijn jazzers hebben een floating pick-up aan de hals (Gretsch Synchr.Junior en Washburn HB15). Ik heb een voorkeur voor dit soort elementen omdat dit een mooier accoustisch karakter geeft en idd iets minder feedback (trilling van het bovenblad heeft geen invloed meer). Voor wat veelzijdigheid gebruik ik mijn VOX modeller zodat ik niet verlegen zit om een 2HB config.
Ik heb onlangs de Ibbi 105 en 105F naast elkaar kunnen testen waarbij naar mijn smaak wederom de 105F het mooiere geluid bood. (Is natuurlijk ook een kwestie van smaak).

Veel plezier met testen,
Greetz,
Bert.

KutKaaskop
17 augustus 2005, 15:35
ik zou voor een es335 type gaan, klinkt veel meer jazz dan deze gitaren.

Rock n' sad
17 augustus 2005, 19:10
ltd xtone :D

Deftonic
18 augustus 2005, 00:18
Guitartub.. relaxed man...ik ga binnenkort feedback weeres bestormen..ik vond die 105F ook wel lekker klinken..die yamaha hebben ze denk ik niet..

Ibanez maakt wel goeie gitaren op dit gebied? of valt het tegen?

harrie-beton
18 augustus 2005, 09:39
Tja, ik weet niet of dit forum je probleem op kan lossen: jij moet gewoon 1 kiezen. Over een paar jaar kies je iets anders? Ik heb 5 gitaren maar wissel toch regelmatig...


ik zou voor de veelzijdigheid inderdaad ook 2 elementen adviseren.
Het probleem met Jazz gitaren kopen is dat ze altijd on-vervormd worden gebruikt. Paar honderd euro meer besteden is meteen hoorbaar.

En ja, Ibanez maakt prima gitaren.

guitartub
18 augustus 2005, 18:03
Hey Deftone,

Als je een Yamaha te pakken kunt krijgen moet je die zeker uitproberen, ken alleen maar goede ervaringen over allerlei series bas en gitaar. Ibanez heb ik altijd gemengde gevoelens over, maar die Artcore Custom (105 en 105F) is gewoon goed. (Evenals de SZ serie: te gekke planken, net als de BTB bassen)
Net als Harry B beschik ik over meerdere gitaren en is't maar net waar ik zin in heb. Vanavond draai ik een jam-sessie in Pier 32 op het zuiderstrand in Den Haag en neem ik mijn stratje maar weer eens mee, maar de Gretsch is een veelzijdig instrument waarmee ik (ondanks de jazz uitsraling) goede leadsounds verkrijg, suitable voor lekkere jazza-rock.

Greetz,
Bert.

Casseman
18 augustus 2005, 18:24
Ik heb geen ervaring met die 3 gitaren, maar ik heb zelf de Ibanez AFS75std in het blauw.
Ik ben er heel tevreden over, misschien moet je die ook een keer uitproberen:)

Groeten
Casper

Dood_aan_Ibanez
18 augustus 2005, 19:06
Tja, ik weet niet of dit forum je probleem op kan lossen: jij moet gewoon 1 kiezen. Over een paar jaar kies je iets anders? Ik heb 5 gitaren maar wissel toch regelmatig...


ik zou voor de veelzijdigheid inderdaad ook 2 elementen adviseren.
Het probleem met Jazz gitaren kopen is dat ze altijd on-vervormd worden gebruikt. Paar honderd euro meer besteden is meteen hoorbaar.

En ja, Ibanez maakt prima gitaren.

Als je langs die spleetoog(want dat is hij) zn deur gaat geeft hij je zeker veel geld, en wat in natura he.

Dood_aan_Ibanez
18 augustus 2005, 19:07
Tja, ik weet niet of dit forum je probleem op kan lossen: jij moet gewoon 1 kiezen. Over een paar jaar kies je iets anders? Ik heb 5 gitaren maar wissel toch regelmatig...


ik zou voor de veelzijdigheid inderdaad ook 2 elementen adviseren.
Het probleem met Jazz gitaren kopen is dat ze altijd on-vervormd worden gebruikt. Paar honderd euro meer besteden is meteen hoorbaar.

En ja, Ibanez maakt prima gitaren.

Als je langs die spleetoog(want dat is hij) zn deur gaat geeft hij je zeker veel geld, en wat in natura he.

harrie-beton
18 augustus 2005, 21:59
meneer d a i
die snap ik niet

d'oh
19 augustus 2005, 09:02
ik zou voor een es335 type gaan, klinkt veel meer jazz dan deze gitaren.

ik zou hier eigenlijk niet op willen reageren, maar mijn vingers zijn sterker dan mijn wil, kutkaaskop (waarvan ik graag geloof dat jij dat echt bent) jij hebt duidelijk geen verstand van jazz

Luca P
12 september 2005, 17:15
Vergeet al die gitaren en ga voor deze:
http://koopjes.marktplaats.nl/muziek_en_instrumenten/gitaren_akoestisch/6375260.html?return=eJwljFEKwjAQRO9SSD81uyUoG0LRm6 xa7GqxoQlYI97dDf2a94ZhmIC%2BQtYnArTUpIGX6%2Bj3W%2B 7iGPt1CtDeUni%2BTXeSC7%2BGYtChfXDZ4C6ZeTHdOc%2B6AI UpKxSJFdfaAep7tY%2BacxaPB7U5iSq2MUDjf3%2Bm4SiW&df=1

Hij komt waarschijnlijk uit Japan. Dat zijn de goede.
En heeft heeft veel mooiere f-gaten in plaats van die lelijke gleuven. Geen smoel.
Ik zou deze wel willen kopen als ik niet op zoek was naar een contrabas.

maternotten
17 september 2005, 15:23
hier zie en hoor je een Epi "Joe Pass''

http://www.zippyvideos.com/8321539371206976/smooth3_0007/