PDA

View Full Version : 9V adapter vraag



FNaRK
13 augustus 2005, 21:33
aangezien hier de meeste techneuten zitten (en ik een absolute nOOb ben)

ik heb een Boss FC-50 midi floorboard gekocht, nu blijkt dat 'ie extern stroom nodig heeft: 9V 60 mA

Nu heb ik nog een Ibanez 9V adapter liggen, echter 200 mA ...

dus de hamvraag: kan dit en zo nee, waarom niet :-?

Alvast bedankt,
Mario

Robbert
13 augustus 2005, 21:40
Ja dat werkt, de adapter kan meer (200mA) leveren dan het board nodig heeft (60mA).

Kijk wel effe ofdat: A. De polariteit overeen komt en B. Het gelijk/wisselstroom moet zijn. Plaatjes moeten dus overeen komen.

Robbert. :D

no 1 hops
15 augustus 2005, 14:31
denk maar aan ac/dc
als er 9 vac of zoiets staat en op die andere dc dan gaat het mis.
lullig als je zoals bij eens gebeurde een 9 volt dc adapter krijgt meegestuurd en een 9 vac nodig hebt.
maar dat is gelukkig opgelost
bij vac maakt de polariteit van de stekker niet zoveel uit.
bij dc dus heel erg wel
:D

Robbert
15 augustus 2005, 14:52
denk maar aan ac/dc
als er 9 vac of zoiets staat en op die andere dc dan gaat het mis.
lullig als je zoals bij eens gebeurde een 9 volt dc adapter krijgt meegestuurd en een 9 vac nodig hebt.
maar dat is gelukkig opgelost
bij vac maakt de polariteit van de stekker niet zoveel uit.
bij dc dus heel erg wel
:D

Een DC adapter kan volgens mij wel in een AC apparaat, er wordt dan alleen voor een tweede keer gelijkstroom omgezet. Dirk_Hendrik zal het wel zeker weten :)

Geronimo
16 augustus 2005, 16:12
Haha neejoh ik heb nog nooit een apparaat gezien wat 9v ac nodig heeft! En dus ook: de meeste adapters zijn dc. Je hebt ze ook met schakelaartjes dat je dat om kan zetten naar ac maar in hemelsnaam wanneer heb je dat nodig? Nooit!

Anyway je moet wel uitkijken bij die Boss dingen zit de + aan de buitenkant en de - aan de binnenkant, precies andersom als bij de meeste andere apparaten (bij Ibanez trouwens ook andersom) dus daar moet je even op letten.

En gelijkstroom in een ac apparaat werkt iig niet als er een transformator inzit... Die doen het alleen met wisselstroom. En dat is ook gelijk het hele doel van het gebruik van wisselstroom.

FNaRK
16 augustus 2005, 16:42
kep het inmiddels geprobeerd, werkt gewoon ..... adapter wordt wel warm maar dat worden ze allemaal (toch?)

Volgende probleem is dat het snoertje van de adapter te kort is, ik wil 'em even lang hebben als mijn midikabel (van floorboard naar FX-unit ... daar zit ook mijn stroompunt)

Dat wordt dus knippen - plakken en hopen dat het goed gaat :D

andy
16 augustus 2005, 17:00
Ja, het is normaal dat zo'n adapter warm wordt, maar laat hem niet heet worden, dan is er iets mis. :wink:
Succes met plakken en knippen. Er waren idt verlengsnoertjes voor adapters in de handel. Dat is ook nog een optie.

no 1 hops
17 augustus 2005, 10:26
Haha neejoh ik heb nog nooit een apparaat gezien wat 9v ac nodig heeft! En dus ook: de meeste adapters zijn dc. Je hebt ze ook met schakelaartjes dat je dat om kan zetten naar ac maar in hemelsnaam wanneer heb je dat nodig? Nooit!

Anyway je moet wel uitkijken bij die Boss dingen zit de + aan de buitenkant en de - aan de binnenkant, precies andersom als bij de meeste andere apparaten (bij Ibanez trouwens ook andersom) dus daar moet je even op letten.

En gelijkstroom in een ac apparaat werkt iig niet als er een transformator inzit... Die doen het alleen met wisselstroom. En dat is ook gelijk het hele doel van het gebruik van wisselstroom.
als bv een digitech gnx1 'geen aparaat is' dan niet :-D

dano
17 augustus 2005, 15:43
line 6 trekt toch ook 9vac? (dacht ik, heb hem nu neit naast me, anders even tsjekken

Geronimo
18 augustus 2005, 17:03
als bv een digitech gnx1 'geen aparaat is' dan niet :-D

Eeh ja die heb ik dus ook nog nooit gezien... :D

no 1 hops
22 augustus 2005, 22:10
kun je ook maar beter horen :D