PDA

View Full Version : Keuze tussen...



Di Stefano
13 augustus 2005, 17:18
Ik speel momenteel in een jazz/funk band en ik ben van plan me een nieuwe versterker aan te schaffen. De versterker moet alleen als monitor voor mij dienen omdat we via mixer alles naar de PA's sturen en die dus voor de globale versterking zorgen. (de versterker moet dus line out hebben)
Aangezien ik ook rock speel kan het geen kwaad als hij wat ingebouwde effecten heeft. Maar het belangrijkste is het clean kanaal en zo weinig mogelijk ruis.
Ik ben net een Amerikaanse stratocaster gekocht dus mijn budget is geslonken tot 500 euro.

Ik kwam uit een paar modellen:

Fender Hot Rod Deluxe/Deville (tweedehands)
Marshall JCM 800/900 combo (tweedehands)
Roland CUBE 60
Hughes&Kettner edition blue 60 (naar het schijnt weinig ruis en komt in de buurt van lampencombo)
Hughes&Kettner Matrix 100 combo


Graag zou ik een paar meningen horen over deze versterkers en andere suggesties zij uiteraard ook welkom.

Harry
13 augustus 2005, 20:42
voor zover ik weet klinken line-outs zwaar klote, dus ik weet niet of je daar blij van wordt. Misschien dat dat bij modelling versterkers anders is?

Rubber Soul
13 augustus 2005, 21:07
De Marshalls vallen gelijk al af, als je Jazz/funk-clean gewend bent ga je het clean van de Marshalls niet mooi vinden denk ik. De Hotrod die ik zelf als oefenversterker gebruik is wel een mooi bakkie, de vorige eigenaar en ik hebben er al een miljoen speeluren opgezet maar hij doet het nog steeds perfect (nog steeds originele buizen). Het ding gaat keihard, lust elk pedaal rauw en heeft vanzelfsprekend een prachtig clean. De hotrod breekt wel wat snel op (4/5) en ook de 'drive' kanalen zijn niet geweldig, het 'met het randje' is nog wel te pruimen, daarna wordt het snel minder.

Van de HK's ken ik alleen de Tour Reverb en zoals alle transistorversterkers is die mooi voor slaap/huiskamer en misschien oefenhok, maar als je echt volume moet gaan maken wordt het allemaal erg koud en schreeuwerig vind ik

bat
13 augustus 2005, 22:04
Line out zou ik mooi vergeten, vergeet niet dat een groot deel van het geluid van een gitaarversterker wordt bepaald door alles wat na datgeen komt wat via de line-out naar het mengpaneel zou gaan.

De enige manier om serieus wat aan een line out te hebben is te spelen via een goede modeling versterker, en eigenlijk is dan alleen Line 6 een echte optie. Maar daar moet je van houden en dat doen veel mensen niet. Voordeel is dat je dan ook meteen wat effecten erbij hebt.

Persoonlijk zou ik niet afhankelijk willen zijn van de effecten in mijn versterker, ze zijn meestal redelijk beperkt.

Je zoekt trouwens wel een echt manusje van alles, van jazz/funk tot rock. Voor dat eerste lijkt mij een fender een goede keus, terwijl je voor de rock juist veel aan een Marshall JCM-800 zou hebben.

In de prijsklasse van 500 euro is (zeker tweedehands) heel wat te koop, en niet alleen wat jij noemt. Probeer ook nog wat andere versterkers...

Jeanken
14 augustus 2005, 16:36
Inderdaad, die line out is af te raden, ik zou ofwel gaan voor een versterker met micro of bv een Line6 POD XT Live die super klinkt rechtstreeks op de PA, maar dan heb je dus nog geen monitor..
De Flextone III schijnt ook niet verkeerd te zijn maar hoe die op de PA klinkt, best toch maar voor amp+mic gaan dan..

Mitch
14 augustus 2005, 16:54
Moeilijk prijssegment met de eisen die je stelt !
Denk dat je dan al gauw in de Blues deVille/HotrodDeville vervalt, of wellicht één van de Peavey Classics, die klinken ook niet verkeerd.

vinni
14 augustus 2005, 19:44
Atomic versterker met Pod....

T'is niet mijn smaak.
Maar ja.....hoop dat ik je dr mee kan helpen.

Succes.

Vinni

Toaster
14 augustus 2005, 20:39
Ik snap niet waarom je er een line-out op met hebben, of speel je in-ear??

Als dat laatste het geval is moet je eigenlijk op het rack-forum hiernaar vragen.

Als het ding perse een speaker moet hebben en perse een goed clean geluid kun je kijken naar een twintone of studiotone van Koch. Die zijn hiervoor zeg maar gemaakt, bij wijze van.

Voor de rest weet ik geen versterkers van 500 die en heel goed moeten zijn en een goede line-out.

Als je het echt simpel wilt houden kun je gaan denken aan opstellingen met een pod, of een mesatone of een boss gt6 ofzo. Met al dan niet een speakercabinetje erbij.

Nicci
15 augustus 2005, 00:18
een line out is toch handig? hoezo snap je niet dat hij die wil . . . .

ik zag een Mesa Boogie Studio op gitaarmarkt staan. kan je veel goede cleans uithalen.

vulvasonic
15 augustus 2005, 00:29
een line out is toch handig? hoezo snap je niet dat hij die wil . . . .

ik zag een Mesa Boogie Studio op gitaarmarkt staan. kan je veel goede cleans uithalen.

Ik gebruik de line-out alleen om naar de gewone gitaar input van een andere versterker te lussen. Dan heb je er wat aan, maar inderdaad, als je die line-out rechtstreeks in de mengtafel wil gooien......, da's smeken om een lelijk geluid.

Nicci
15 augustus 2005, 10:37
volgens mij valt dat wel mee.

Kim Wilson
15 augustus 2005, 11:26
volgens mij valt dat wel mee.
Volgens mij niet.

Ik ben geluidsman bij de live-muziek-organisatie van het jeugdwerk Hasselt, en mijn ervaringen zijn de volgende:

Een PA is gemaakt om alle frequenties weer te geven (full-range). Een gitaarversterker geeft alleen de midtones weer, ik dacht iets van 100 tot 4000 Hz. Daarom zal een gitaar over de PA enorm schel en hoog klinken, met een hoop ongewilde bassen (tikken op je elementen en snaren enzo). Nou is dit op te lossen met de low-cut, een functie die op de meeste mengtafels wel aanwezig is, en met de EQ is ook wel íets te doen, maar het karakter van het gitaargeluid is op de beste tafel niet te veranderen. Come shit in, come shit out, zeg maar.

Daarbij kleurt (kleuren) je speaker(s) het geluid. Probeer de zoekfunctie maar, en zoek op speakers en voilá, tig topics die gaan over het geluid van verschillende speakers. Ook de opbouw van je amp (open of dicht, hoeveelheid speakers, soort hout etc. etc.) is van belang bij het maken van jouw geluid. En omdat je de eindtrap niet gebruikt, zul je dus ook niet de (overstuurde-) buizensound krijgen. Dan kun je dus net zo goed een transistorversterker kopen.
Dus, met een line-out omzeil je alle factoren die jouw specifieke geluid bepalen.

Een ander probleem is een van technische aard:
Omdat de opbouw van een PA-speaker anders is (full-range, vaak 2 of 3-weg, dus met een tweeter), gaan deze ook stuk met een hoop gain. De tweeters kunnen niet tegen de blokgolven (een cleane toon is een sinusboog, met distortion wordt de sinusboog afgekapt, waardoor een blokgolf ontstaat), waardoor je deze opblaast. Een gitaarspeaker is hiervoor gemaakt. Als je het geluid opvangt met een (goeie) microfoon, voorkom je dus schade aan de PA, plus dat je een fatsoenlijk geluid op je PA hebt.

Ik zou het dus niet doen. Maar de keus is aan jou natuurlijk. :-D


Suc6,
Hans

Di Stefano
15 augustus 2005, 12:01
Bedankt voor de verhelderende uitleg.

Nicci
15 augustus 2005, 12:08
ik speel bij tijd en wijle gewoon met de line out en dat klinkt goed. mooi verhaal, maar doet niets af aan het feit dat de line out prima kan klinken.
zeker clean.

Kim Wilson
15 augustus 2005, 13:03
ik speel bij tijd en wijle gewoon met de line out en dat klinkt goed. mooi verhaal, maar doet niets af aan het feit dat de line out prima kan klinken.
zeker clean.

Het kan juist clean heel goed klinken (je hebt een heel schoon signaal), het zegt alleen wel wat over je amp. Persoonlijk vind ik Fender clean mooier dan pre-amp clean, en dat komt door alle factoren die ik al heb genoemd. Maar goed, als jij het wél mooier vindt...
Een PA is gemaakt om een zo eerlijk mogelijk geluid weer te geven, zonder dat het geluid al te veel gekleurd wordt door de componenten van de PA. De band heeft zijn geluid, en de PA moet dat geluid alleen versterken, niet kleuren.
Als je dus de line-out de PA instuurt, krijg je dus een zo eerlijk mogelijk geluid van je pre-amp. Als je clean speelt, kan het juist heel mooi zijn, en met sommige distortion pedalen kan het best zijn dat jij het heel mooi vindt klinken, maar de meeste van die pedalen gaan toch te hoog en te schel klinken.

En je tweeters gaan er gewoon stuk van, als je op gig-niveau over je PA speelt.


Het is ook mogelijk om, als je dan tóch zonodig zonder eindtrap wilt spelen, de geluidsmensen te vragen of je gitaar ook over de monitoren kan, werkt ook prima. Dan hoef je alleen maar een pre-amp te kopen, ben je mooi goedkoop klaar. Maar ik raad het ten zeerste af, echt waar.

Nogmaals, je moet lekker doen wat je zelf wilt. Maar via line-out is NIET mooier, NIET beter en zeker NIET makkelijker dan met een mic. En het zou me niet verbazen als geluidsmensen zijn die het niet willen hebben. Bij mij komt er iig geen line-out van een gitaarversterker in mn mengtafel, behalve dan evt. een basgitaar, omdat daar de kleuring minder van belang is (bas = bas, sort of... Ik voel ze al komen :-D ).

Di Stefano
15 augustus 2005, 14:31
Wat voor micro wordt dan aangeraden?

Kim Wilson
15 augustus 2005, 14:39
Wat voor micro wordt dan aangeraden?
Dat maakt op zich niet zoveel uit. Een gewone zangmicrofoon werkt hier prima. Als je over een PA speelt, zullen de mensen daar ook wel een handvol microfoons hebben, dus kunnen ze je altijd wel uitversterken. Daar zou ik me als gitarist maar geen zorgen over maken, dat is aan de geluidsmensen. Je bent niet de eerste gitarist die ze moeten uitversterken.

Toaster
15 augustus 2005, 18:52
He geluidsman das een raar advies dat je geeft????? :???:

Ik had altijd begrepen dat zangmicrofoons een heel erg gevoelig membraam hadden dat kon shceuren bij een te hard geluid, en daarom niet geschikt waren als microfoons voor gitaarversterker....

( 8) psst heb ik zelf ook wel eens gedaan hoor...)

Maar geluidsmensen hebbel wel altijd een gitaarversterker mic ... dat klopt haha ;)

Elk optreden een andere.

Mitch
15 augustus 2005, 19:42
Volgens mij haal je condensator- en dynamische microfoons door elkaar.

Kim Wilson
15 augustus 2005, 21:52
He geluidsman das een raar advies dat je geeft????? :???:

Ik had altijd begrepen dat zangmicrofoons een heel erg gevoelig membraam hadden dat kon shceuren bij een te hard geluid, en daarom niet geschikt waren als microfoons voor gitaarversterker....

( 8) psst heb ik zelf ook wel eens gedaan hoor...)

Maar geluidsmensen hebbel wel altijd een gitaarversterker mic ... dat klopt haha ;)

Elk optreden een andere.
Ach welnee! Gewoon die universele mics, gaat prima! :-D
We hebben voor zang 1 een SM58, en voor de rest hebben we allemaal van die crappy mics (weet niet of ze nou dynamisch of condensator zijn, ze hebben iig fantoomspanning nodig, volgens mij zijn het dan condensatormics), die hangen we overal voor, in en boven (toms, kick, snare, gitaren, tweede zang e.d.). Die dingen pakken alles op en gaan niet stuk.
Nou hebben we een klein zaaltje, dus de PA hoeft alleen maar mee te werken. Als we een groter podium hebben (festivals buiten), worden er wel betere mics gebruikt.