PDA

View Full Version : Hoe krijg ik een funky geluid uit me gitaar



Fat-telecaster
13 augustus 2005, 17:15
Kan iemand me hier misschien vertellen wat voor gitaren/effecten ik moet gebruiken voor een lekker funk geluid?

RS-Rik
13 augustus 2005, 17:18
Dunne snaren... hard aanslaan?.... goed met links kunnen afdempen.

Fat-telecaster
13 augustus 2005, 17:19
ik ben linkshandig dus neem aan dat het dan met rechts moet?

Fat-telecaster
13 augustus 2005, 17:23
zijn er ook nog bepaalde gitaren die wat meer voor deze stijl geschikt zijn?

Tupelo
13 augustus 2005, 17:26
Maakt niet echt uit vind ik. Zijn ook diverse funkgeluidjes. Strat, Tele, of eigenlijk de meeste fenders zijn wel geschikt. Gibsons m.u.v. de holow body's iets minder vind ik. Verder zorgen dat je een wha & volumepedaal hebt & die soulman in jezelf vind! :)

Fat-telecaster
13 augustus 2005, 17:28
ik zat het meest aan een strat te denken..maar wou graag jullie mening

Ash ketchum
13 augustus 2005, 17:30
volgens mij is een gitaar zoals de "groten" uit de funk wel bruikbaar, strats zoals john frusciante of die gast van chique le freak of een tele.
Idd met een goed wah/volume pedaal kom je ook een eind in de richting, zelf gebruik ik m'n brug en midden element voor een funky geluid.

Fat-telecaster
13 augustus 2005, 17:38
thnx voor de tips die ik tot nu heb gekregen(een paar maar) ga ze allemaal proberen

Jeanken
13 augustus 2005, 17:49
Ik denk dat een Strat nog makkelijker zal zijn dan een Tele.
Ook eens een Jaguar of Jazzmaster proberen (beide want ze verschillen nogal ondanks hun uiterlijk) als ze je liggen kunnen ze heel leuk zijn.
Ik heb onlangs op een Duesenberg gespeeld, Duits merk dat hier vrij onbekend is maar de buitenlanden aardig aan het veroveren is, ook nog niet te duur, klinkt echt geweldig! Mooie afwerking, goeie onderdelen, zeker een aanrader, en er zijn enkele modellen die lekker zullen funken..
Over dat hard aanslaan en goed afdempen (inderdaad rechts dan voor je) ben ik het eens met RS-Rik maar dunne snaren niet noodzakelijk..

rhcp_schipper
13 augustus 2005, 17:53
en ga red hot chili pepper muziek leren.....dat is echt wel funk.... :-D , maar dan wel een beetje de oudere peppers

Fat-telecaster
13 augustus 2005, 17:55
jep RHCP hebben lekkere muziek..heb altijd van hun muziek gehouden alleen nooit leren spelen ga ff wat tabs zoeken

Jeanken
13 augustus 2005, 17:57
en ga red hot chili pepper muziek leren.....dat is echt wel funk.... :-D , maar dan wel een beetje de oudere peppers

Frusciante's favoriet is een Fiesta rode Jaguar met matching headstock, ik denk dat hij met de oranje dunlop plectrums speelt en een heel stevige aanslag weer, wel dikkere snaren :D
Jaja, ik ben ook nog fan geweest..

Maniaaaak!!
13 augustus 2005, 17:59
jep RHCP hebben lekkere muziek..heb altijd van hun muziek gehouden alleen nooit leren spelen ga ff wat tabs zoeken

HoHoHo Jongeman/Vrouw!

Gewoon met de oortjes uitzoeken is veeeeeeeeeel beter voor je!

Jeugd van tegenwoordig met al hun tabs grmmbll....

Fat-telecaster
13 augustus 2005, 18:03
wil best weleens een jaguar proberen ben tot nu toe nog geen linkshandige tegengekomen

Ash ketchum
13 augustus 2005, 18:06
Idd Maniaaaak, is veel beter voor je algemene ontwikkeling als gitarist. ik ben al veel gasten tegen gekomen die niet op gehoor kunnen spelen. Beetje jammer, het leuke van op "gehoor " kunnen spelen is dat je mits je voldoende kennis en ervaring hebt je "echt" kan jammen en geen standaard dingen gaat doen.

Jeanken
13 augustus 2005, 18:07
wil best weleens een jaguar proberen ben tot nu toe nog geen linkshandige tegengekomen
Niet aan gedacht, das wel kut natuurlijk.. Veel geluk op je zoektocht, ik kan me nauwlijks voorstellen hoe het moet zijn om zo'n klein aanbod te hebben :-?

Fat-telecaster
13 augustus 2005, 18:08
ik speel nog niet zoo heel lang gitaar dus op gehoor vind ik nog best lastig..echte jam sessies kan ik nog niet aan

Fat-telecaster
13 augustus 2005, 18:11
thanks Jeanken alhoewel ik kom wel vaak iets moois tegen maar dan is het net niet wat ik zoek, misschien ben ik gewoon iets te kieskeurig

Tupelo
13 augustus 2005, 18:12
In 1e instantie veel op je aanslag oefenen. Zorg dat je vanuit een losse pols speelt & ronddraaiende bewegingen maakt. Verder toch wat jazz akkoordjes leren, vooral de 7's & 9'. Ook oefenen om vanuit akkoord positie riffs te spelen en andersom.

Oh ja, veel cornbread, sweet potato pie eten & goedkope wijn drinken :)

Fat-telecaster
13 augustus 2005, 18:20
Oh ja, veel cornbread, sweet potato pie eten & goedkope wijn drinken :)

goeie tip:P

Ritch
13 augustus 2005, 19:49
Als je linkshandig gitaat speelt zou ik aanraden om met je linkerhand zestienden te slaan, en dempt met je rechterhand. Dan hoor je a.h.w ta-ga-da-ga ta-ga-da-ga etc, en als je dan bijvoorbeeld één van die kleine stukjes "indrukt" krijg je een funky sound. Ik hoop dat je het een beetje snapt, ik zit zelf in een bigband en spelen veel funk. (Ik heb dan ook een wahwahpedaal, MAAR het is geen must) Succes!

Philippe
13 augustus 2005, 20:04
Als ik op mn zenamp Phaser XL aanzet, en de FX parameter op 12:35 :D zet, dan krijg ik er ook een flink funky geluid uit.

Duss..phasertje een idee misschien?

Speeddemon
14 augustus 2005, 02:54
Sorry, maar RCHP aandragen als 'instaples' tot funk vind ik persoonlijk nog al een grote belediging aan 't adres van de ECHTE funk originators. (niks ten nadele van RHCP, want ze klonken zeker funky).

maar ga eens goed luisteren naar ouwe James Brown ('63-'75), The Meters (wat mij betreft DE FUNK), Parliament (weliswaar gelikt), The JB's (begeleidingsband van James Brown), en Average White Band (grenst aan disco).

en Strat, middelste element, COMPRESSOR (nog belangrijker dan wah voor het typische percussieve geluid), wah, en een zeer cleane versterker die wel ballen heeft (iets van Fender dus).

Tupelo
14 augustus 2005, 03:57
Of een roland Jazzchorus :)

Lucky
14 augustus 2005, 15:25
The Meters (wat mij betreft DE FUNK)

Deze man praat geen poep!

Zoek een plaat van The Meters uit en je begrijpt de funk.

Funk spelen heeft niet zoveel met je gear te maken maar meer met het plaatsen van je noten, riffs en slagjes. Het principe van "the One" begrijpen...en goed voelen wat "laid-back" spelen inhoud.

rhcp_schipper
14 augustus 2005, 19:19
en ga red hot chili pepper muziek leren.....dat is echt wel funk.... :-D , maar dan wel een beetje de oudere peppers

Frusciante's favoriet is een Fiesta rode Jaguar met matching headstock, ik denk dat hij met de oranje dunlop plectrums speelt en een heel stevige aanslag weer, wel dikkere snaren :D
Jaja, ik ben ook nog fan geweest..

maar bij de peppers heeft john frusciante bijna alleen maar tele en strat's gebruikt!

bat
14 augustus 2005, 20:34
en ga red hot chili pepper muziek leren.....dat is echt wel funk.... :-D , maar dan wel een beetje de oudere peppers

Frusciante's favoriet is een Fiesta rode Jaguar met matching headstock, ik denk dat hij met de oranje dunlop plectrums speelt en een heel stevige aanslag weer, wel dikkere snaren :D
Jaja, ik ben ook nog fan geweest..

maar bij de peppers heeft john frusciante bijna alleen maar tele en strat's gebruikt!
Correctie: je ziet hem live vrijwel alleen met strats en zo nu en dan een tele.

In de studio wordt er nog een heel blik andere gitaren opengetrokken.

Basher
14 augustus 2005, 21:39
Funky spelen zit 'm in je techniek, ik speelde vanmiddag nog funky op me SG, ik moet dan wel over het brugelement spelen en de reverb een tikkeltje hoger zetten :wink: . Maar een goed heldere gitaar en amp of in ieder geval een instelling dat je lekker uit de bandmix springt is zekers belangrijk.
Dat dempen met je "akkoord hand" en je aanslag is heel belangrijk, tis meer een "just go with the flow" dingetje volgens mij.

Jeanken
14 augustus 2005, 22:03
en ga red hot chili pepper muziek leren.....dat is echt wel funk.... :-D , maar dan wel een beetje de oudere peppers

Frusciante's favoriet is een Fiesta rode Jaguar met matching headstock, ik denk dat hij met de oranje dunlop plectrums speelt en een heel stevige aanslag weer, wel dikkere snaren :D
Jaja, ik ben ook nog fan geweest..

maar bij de peppers heeft john frusciante bijna alleen maar tele en strat's gebruikt!
Correctie: je ziet hem live vrijwel alleen met strats en zo nu en dan een tele.

In de studio wordt er nog een heel blik andere gitaren opengetrokken.

Maar die Jaguar gebruikt hij om in te spelen voor de optredens, ik denk dat het in een 'Gitarist' stond, al zijn gear enzo, zal eens kijken of het hier nog ligt als het je interesseert..

@Basher: natuurlijk kan je met elke gitaar best wel funken, maar er zijn steeds modellen die meer en minder voor bepaalde stijlen geschikt zijn en dat is denk ik wat de topicstarter vraagt.

Ritch
14 augustus 2005, 22:50
Btw, ik speel funk op m'n Iba SZ. Tussenstand v/d twee hums en kwaaken maar!