PDA

View Full Version : Frankenstein



birt
13 augustus 2005, 12:23
Men neme wat Vox, een beetje Gibson, men gooie er nog wat andere samenraapsels bij, goed solderen et voila!


inside:
http://sic.fotopic.net/p18752356.html

outside:
http://sic.fotopic.net/p18752357.html
http://sic.fotopic.net/p18752358.html

schematic:
http://users.pandora.be/vandijckheffen/bert/schema2-amp.jpg

straks ga ik em ff proberen tot leven wekken :lol:

JoostBaksteen
13 augustus 2005, 19:17
Haha, ik vind hem gaaf. Ik heb meteen even je andere foto's bekeken :) mooi spul.

Robbert
13 augustus 2005, 21:43
Dat je nog niet dood bent! :o :D

:razz:

nicoverduin
13 augustus 2005, 23:47
Mooi gedaan bert. :-D :-D :-D :-D :-D
MP3's?

Dirk_Hendrik
15 augustus 2005, 13:13
:o :o :o
Net als met één van je eerdere projecten m'n beste; Ik houd m'n hart vast voor de veiligheid. Eigenlijk precies wat Robbert al zegt. :o :o :o

Negative K3 fan
15 augustus 2005, 20:07
wat yiek :o :o :o

geen last van oscillaties ofyo?

birt
16 augustus 2005, 00:01
:o :o :o
Net als met één van je eerdere projecten m'n beste; Ik houd m'n hart vast voor de veiligheid. Eigenlijk precies wat Robbert al zegt. :o :o :o

ze zijn gezekerd hoor :)

het geluid is echter nog niet ok, er is nog wat werk aan

birt
17 augustus 2005, 19:26
eerste metiningen gedaan:

op de trafotjes staat:
6V 1,67A tussen pin 7-8 (eerste secundaire wikkeling) en pin 10-11 (2de secundaire wikkeling)
ik heb de secundaire wikkelingen met die aansluitingen parallel gezet en die verbonden met beide secundaire wikkelingen van de 2de trafo. ook de gloeispanning komt van die verbinding.

alle buisjes krijgen 6,13Vac, volgens de datasheets trekken ze samen 1,65A.

de gelijkrichter hangt aan de primaire wikkeling van de 2de trafo.
ik hou als gelijkgerichte spanning maar 160Vdc over :???:

nicoverduin
17 augustus 2005, 20:47
Bert,

Geef effe een paar gegevens:
- DC weerstand van de primaire wikkeling
- Totale VA van de trafo
Dan gooi ik hem effe in de simulator. Ik verwacht dat de trafo's de hoeveelheid stroom voor de eindbuis niet kunnen leveren.

Nico

nicoverduin
17 augustus 2005, 21:14
Laat maar. Op basis van de specificaties van de secundare spanningen kom ik op een dc weerstand van zo tussen de 150-200 ohm. Het gevolg is dat door de stroom afname de trafo ahw in elkaar stort. Je hebt dikkere trafo's nodig om zodoende een lagere DC weerstand in de trafo te krijgen. Je verliezen in de trafo zijn te hoog.

Zelfs met een 300uF op de eerste elco kom je nog maar rond de 170 V.

Wil je no iets doen om een hoge spanning te krijgen moet je al naar een zgn. spannings verdubbelaar met die trafo's. Maar of ze voldoende stroom kunnen leveren :???: :???: :???:

Nico

birt
17 augustus 2005, 22:13
Laat maar. Op basis van de specificaties van de secundare spanningen kom ik op een dc weerstand van zo tussen de 150-200 ohm. Het gevolg is dat door de stroom afname de trafo ahw in elkaar stort. Je hebt dikkere trafo's nodig om zodoende een lagere DC weerstand in de trafo te krijgen. Je verliezen in de trafo zijn te hoog.

Zelfs met een 300uF op de eerste elco kom je nog maar rond de 170 V.

Wil je no iets doen om een hoge spanning te krijgen moet je al naar een zgn. spannings verdubbelaar met die trafo's. Maar of ze voldoende stroom kunnen leveren :???: :???: :???:

Nico

am i allowed to say shit? :P


als we ff rekenen heb ik na die buisjes nog 200mA over. das te weinig voor een spanningsverdubbelaar geloof ik hè?

trafo vervangen door iets sterkers? :(

nicoverduin
17 augustus 2005, 23:13
Waarom knikker je niet gewoon een oude radio trafo erin?
Nico

birt
18 augustus 2005, 00:31
Waarom knikker je niet gewoon een oude radio trafo erin?
Nico

die moet je dan wel hebben :D

welja ik heb er eentje maar die zit mooi op een chassis met een OT erbij en dat vind ik zo'n zonde om die dan te gaan verhuizen :-?


gek hè, een DIYer die respect heeft voor bestaande oude constructies :lol:

nicoverduin
18 augustus 2005, 00:43
koop je een 2e handsie voor eurotje of 15.

JoostBaksteen
18 augustus 2005, 09:36
In mijn champ zit een oude philips-buizen-radio PT. Na mijn EZ81 hou ik nog 263VDC over. Dat soort radio's kan je, zoals Nico aangeeft, voor weinig op de kop tikken.

birt
18 augustus 2005, 12:13
ik vind wel iets, misschien niet meteen maar toch.

ik heb hier eigenlijk zo'n radiotje staan, maar dat werkt nog wel :lol:
http://sic.fotopic.net/p15788674.html
mss moet ik em toch maar slopen?

birt
19 augustus 2005, 16:26
net even met een andere trafo geprobeerd. alles mooi aangesloten, gloeispanning was goed, hoogspanning was goed. dan begin ik te spelen en het geluid wordt alsmaar stiller en fuzzyer en ik hoor gepruttel. datzelfde gepruttel hoor ik aan de trafo die staat te koken :???:

nicoverduin
19 augustus 2005, 16:34
net even met een andere trafo geprobeerd. alles mooi aangesloten, gloeispanning was goed, hoogspanning was goed. dan begin ik te spelen en het geluid wordt alsmaar stiller en fuzzyer en ik hoor gepruttel. datzelfde gepruttel hoor ik aan de trafo die staat te koken :???:
Daar heb jij wel meer last van geloof ik???? Heb je er wel een zekering in zitten?

birt
19 augustus 2005, 16:46
net even met een andere trafo geprobeerd. alles mooi aangesloten, gloeispanning was goed, hoogspanning was goed. dan begin ik te spelen en het geluid wordt alsmaar stiller en fuzzyer en ik hoor gepruttel. datzelfde gepruttel hoor ik aan de trafo die staat te koken :???:
Daar heb jij wel meer last van geloof ik???? Heb je er wel een zekering in zitten?

zit zeker een zekering in :D
het verwonderde mij dan ook dat die niet sprong :-?

nicoverduin
19 augustus 2005, 16:49
hoeveel ampere?

birt
19 augustus 2005, 17:31
hoeveel ampere?
0,5 als ik me niet vergis

ik heb trouwens net even volledig de bedrading nagekeken, alles was ok (ik verschoot er zelf van). ik heb enkel gemerkt dat de oude trafo nog gedeeltelijk aangesloten was :s dat is nu losgemaakt (de nieuwe trafo is nog niet van zijn chassis gehaald en hangt er nu aan met wat langere draden om te testen zie je)

ik ga ook eens een andere ef86 erin gooien want als ik naar die buis schakelde had ik gewoon helemaal geen geluid

nicoverduin
19 augustus 2005, 17:34
Wel op de goede primaire wikkeling? Anders zou die trafo al vanaf het begin rot zijn geweest.

birt
19 augustus 2005, 17:35
Wel op de goede primaire wikkeling? Anders zou die trafo al vanaf het begin rot zijn geweest.

heb em op de 220 wikekling gezet want bij de 245 wikkeling was de gloeispanning aan de lage kant

nicoverduin
19 augustus 2005, 17:42
Hoe was die hoogspanning? met een buis of diode gelijkrichter? en hoe geschakeld? Was die traof trouwens daarvoor goed? of weet je het niet?

Nico

birt
19 augustus 2005, 17:47
Hoe was die hoogspanning? met een buis of diode gelijkrichter? en hoe geschakeld? Was die traof trouwens daarvoor goed? of weet je het niet?

Nico

de trafo heeft een hoogspanning met een centertap:
:235:245:
: 480 :

ik heb de 235V gebruikt en aan de diodegelijkrichter die ik had gehangen. (diodebrug met 4 diodes, geen aparte diodes maar 1 geheel met 2 wisselspanningconnecties, gelijkgerichte spanning en aarding)

zou toch moeten werken niet?



ik moet nu nog wel testen nadat ik die paar draden nog heb losgemaakt

nicoverduin
19 augustus 2005, 17:52
En had je die centertap ook aan massa?

birt
19 augustus 2005, 18:00
En had je die centertap ook aan massa?

ah nee aangezien ik de andere kant van die wikkeling niet gebruikte. ik gebruik enkel het gedeelte dat 235v geeft hè.

heb net opnieuw getest. de PT wordt nog steeds behoorlijk heet.

behoorlijk wat ruis en brom en het geluid is heel krakend fuzzy.
als ik em dan op ef86 zet is er geen geluid, met de ecl86 is er oscillatie, enorme ruis en een nog slechter geluid. na een minuutje ofzo sterft alle geluid eigenlijk weg en komt er niets meer uit, zelfs geen brom of ruis.

nicoverduin
19 augustus 2005, 18:14
Ik zou eerst die voeding loskoppellen van alles. En dan kijken of hij nog heet wordt. Zo ja ... einde trafo (of er moet nog iets in de paar elco's zitten?).

Dan de einbuizen enz. Elke keer opnieuw testen. Dus stap voor stap. Mogelijk is er toch iets in de schakeling (behalve voor die oscillatie dan) fout.