PDA

View Full Version : Paar vragen over 19"...



Thom TK
12 augustus 2005, 22:57
Ja even wat n00b vragen, ben er totaal niet huis in namelijk.

Ten eerste:
Als je een rack amp hebt van bijv. 20 watt, dan gaat er 20 watt naar elke kant, als je 2 cabinets gebruikt toch?
Maar als je een 20 watt top hebt en er dan 2 cabs op aansluit, dan gaat er toch maar 10 watt naar elke cab??

Zo niet, dan snap ik het hele idee van "stereo" spelen ook niet (afgezien wat de wet/dry instelling van de fx per kant...).

Ten tweede:
Als ik een Engl E530 koop dan zit er een 1,5 watt poweramp in...kan ik die dus gewoon op een cabinet aansluiten voor een (laag) volume?

Zo dat was het.

Ik stel voor dat als ik antwoord op deze vragen heb, dit topic (uiteraard) naar hartelust gehijackt kan worden voor ander vragen oid...hebben we dat gezeur over een slotje ook niet.

Nocki
12 augustus 2005, 23:26
Het idee van Stereo spelen betekent dat je 2 kanten hebt die elk een verschillend beeld geven.
2 x hetzelfde beeld is gewoon mono.
dus een combo of hed met wel 4 uitgangen bijvoorbeeld waar je 4 kasten aan hangt blijft mono als die niet 2 eindtrappen heeft. een stereo top of poweramp heeft dus 2 eindtrappen waardoor elke kant een deel van het stereo beeld kan versterken. en dan heb je dus stereo.

watbetreft vraag 2 kan ik je niet helpen

Thom TK
12 augustus 2005, 23:52
Het idee van Stereo spelen betekent dat je 2 kanten hebt die elk een verschillend beeld geven.
2 x hetzelfde beeld is gewoon mono.
dus een combo of hed met wel 4 uitgangen bijvoorbeeld waar je 4 kasten aan hangt blijft mono als die niet 2 eindtrappen heeft. een stereo top of poweramp heeft dus 2 eindtrappen waardoor elke kant een deel van het stereo beeld kan versterken. en dan heb je dus stereo.

wat betreft vraag 2 kan ik je niet helpen
Oke nu ga ik iets heel doms zeggen waarschijnlijk:
Wat is dan het verschil tussen een top met 2 cabs en een stereo (rack) amp met 2 cabs?
Stereo, oke, maar uit die 2 cabs komt toch hetzelfde als bij die top met 2 cabs?
Of bedoel je dat je de hoeveelheid effecten kan regelen per kant?

skabouter
13 augustus 2005, 02:08
niet alleen mix (%) regelen, maar ook dingetjes als delaytjes laten overspringen (ping-pong), en stereo chorus (dus echte chorus!). voor flanger ook wel leuk enzo. denk STEREO , dus van links naar rechts en terug.......

vester86
13 augustus 2005, 19:03
een head met 2 boxen geeft op alle 2 de boxen hetzelfde (axact) geluid, een poweramp (met FX ertussen) kan voor de 2 kanalen 2 verschillende geluiden geven, het geluid links en rechts doorloopt een ander signaalpad

Thom TK
13 augustus 2005, 20:52
Ooooh kijk aan, das duidelijk!
Cool :o :D , wist ik niet eens...
Heeft dus niks met wattages te maken.

En wat betreft wattage:
Dus een 20 watt Mesa eindtrap is dus eigenlijk helemaal geen 40 watter?

mijnechtenaamisalvergeven
14 augustus 2005, 00:16
De mesa eindtrap waar jij t denk ik over hebt is 20 watt per kanaal. Hij heeft er twee die je tegelijk kan gebruiken. (stereo weet je wel..)

Kijk anders ff op http://www.mesaboogie.com/Product_Info/Stereo_Power/stereo_power.html als je in de mesa eindtrap geinteresseerd bent.

Raffel
16 augustus 2005, 13:34
dan nog zegt wattage niets. Een bepaalde 50w top kan harder gaan dan een andere 100w top. Er is een groot verschil tussen hard klinken en hard gaan.