PDA

View Full Version : De Gilmour sound



screamindemon
12 augustus 2005, 21:48
Ik overweeg een nieuwe versterker te kopen om nog dichter in de buurt te komen van de 'perfecte' sound. Doel is om dicht in de buurt te komen van de
sound van David Gilmour momenteel weet ik uit m'n flextone III een aardige sound te halen die vrij breed en verzadigd klinkt met veel hoog.

Ik heb vandaag enkele buizenbakken geprobeerd (Fender) maar vraag me af
of ik er daarmee kom.

Vandaar mijn vraag: is er iemand die een suggestie heeft voor een goede versterker om in de buurt te komen van deze sound?

Dit kan natuurlijk ook een versterker zijn met effectpedalen oid. Suggesties zijn erg welkom want ik weet niet waar ik moet beginnen.

JoostBaksteen
12 augustus 2005, 22:00
http://www.mikesguitarsite.co.uk/gear/pink_floyd/?page=signal_path

Op die pagina's wordt zijn gear besproken. Ik zou de hitwatt 100 eens proberen.

V!N
12 augustus 2005, 22:37
Clean, cleaner, cleanst. Je moet op zoek naar een smetteloze versterker. Nee, een versterker met smetvrees !
Een versterker die van zichzelf niet of nauwelijks overstuurt en clean headroom heeft waarbij het niet meer gaat om decibel, maar om de schaal van Richter.
Een versterker die elke gitaar, elke bas, elk lullig keyboard of wat je maar ook naar z'n kop slingert ophemelt en het laat klinken als een klok.
Maar een versterker die bovenal heel erg graag pedalen lust.

Met andere woorden, je kunt eigenlijk niet om een Hiwatt heen. :) Maar voordat je een bank gaat overvallen, probeer eerst eens een setje fluisterstille actieve elementen in je strat en een Big Muff op de vloer en wat chorus, phase (univibe) en echo gedoe en je bent al een eind op weg.

Baby Evil
12 augustus 2005, 22:53
Op de DSOTM dvd, zie en hoor je'm enkele solo's naspelen op een vrij simpele setup : een Bassman met enkele pedaaltjes voor.

Maar ik voel een cliché komen...








het zit in de vingers.








Yep, ik had gelijk :D



Jan

mayniac
12 augustus 2005, 22:55
Het ligt er ook aan welke periode van Gilmour je bedoeld. In de tijd van Dark Side of the Moon maakte hij in de studio gewoon gebruik van Fender Champs en dat soort kleine verstekers, gecombineerd met een silicium Fuzz Face, een Univibe, héél veel (tape) delay (Binson en Echoplex) en misschien een booster.
Dus dat is dan nog wel te overzien...

V!N
12 augustus 2005, 23:03
Mayniac m'n jongen, hoe kun je de Leslies nu vergeten ? :-D

vulvasonic
12 augustus 2005, 23:42
http://www.mikesguitarsite.co.uk/gear/pink_floyd/?page=signal_path



Zie je hoe weinig er nodig is om een beetje eigen sound te krijgen? :lol:

harrie-beton
13 augustus 2005, 00:01
Gilmour is een geweldige gitarist die naar mijn weten ook wisselde van amps tijdens nummers.

Een van de podxt settings die ik gedownload heb heette GREAT GILMOUR.
Ik heb deze sound gebruikt in een nummer van ons, omdat het ook in B mineur is zitten er veel knipogen naar "comfortly numb"...

http://82.73.162.167/website1/gear%20old%20(staat%20op%20wanadoo)/modeling/solo/index.html

Thom TK
13 augustus 2005, 00:03
http://www.mikesguitarsite.co.uk/gear/pink_floyd/?page=signal_path

Op die pagina's wordt zijn gear besproken. Ik zou de hitwatt 100 eens proberen.

:o :o :o
Oh My God....niet normaal...
Gewoon even 5 Hiwat amps...en een Boss Metalizer, lol.
Sound zit in de vinger, yeah. :cool:

vulvasonic
13 augustus 2005, 00:07
http://www.mikesguitarsite.co.uk/gear/pink_floyd/?page=signal_path

Op die pagina's wordt zijn gear besproken. Ik zou de hitwatt 100 eens proberen.

:o :o :o
Oh My God....niet normaal...
Gewoon even 5 Hiwat amps...en een Boss Metalizer, lol.
Sound zit in de vinger, yeah. :cool:

En dan 'vergeet' je voor het gemak maar even al die andere versterkers, cabinetjes en effectjes..........

Thom TK
13 augustus 2005, 00:36
jah

Beowulf
13 augustus 2005, 11:15
Check

http://www.gilmourish.com/welcome.html

Prachtsite

almarvk
13 augustus 2005, 12:29
Met Live8 gebruikte hij 3 HiWatt amps

Hoe zat het met de ProCo Rat dan?

screamindemon
13 augustus 2005, 12:34
allen dank voor de reakties. Dat het in de vingers zit tsja, daar wordt aan gewerkt :D en gaat al redelijk.

Ik gok dat zo'n hiwatt ver buiten m'n budget zit.

@V!N Duidelijk, clean dus :D maar aktieve elementen? Ik zie Gilmour ook vaak om strats spelen zonder aktieve pups, alleen z'n rooie '84 is toch uitgerust met aktieve emg's ?

@mayniac De sound op DSOTM is geweldig maar ook the wall en pulse bijv. het gaat ook om een voorbeeld en niet zozeer dat ik die sound volledig wil imiteren. Ander -wellicht minder bekend- voorbeeld is de sound van Doyle BramhallII op de DVD van Roger Waters, anders dan Gilmour maar wel hetzelfde 'type' sound

@harry download blijft net op laatste paar kb hangen :???:

@Beowulf vette sit idd 8-)

harrie-beton
13 augustus 2005, 14:04
harry download blijft net op laatste paar kb hangen

heb ff wat aangepast, moet nu lukken.

ijff
14 augustus 2005, 00:14
allen dank voor de reakties. Dat het in de vingers zit tsja, daar wordt aan gewerkt :D en gaat al redelijk.

Ik gok dat zo'n hiwatt ver buiten m'n budget zit.



Tja.. ik weet niet wat je budget is.. maar een 50W top (higain serie) is in Duitsland al voor zo'n €1300,- te krijgen.. De Classic 100-watter doet €2000,-

DaveItUp
14 augustus 2005, 15:09
Alsof die nieuwe hiwatts te vergelijken zijn met de oude.

Droffie
15 augustus 2005, 16:15
Alsof die nieuwe hiwatts te vergelijken zijn met de oude.

Is dat niet zo dan?

DaveItUp
15 augustus 2005, 17:07
Mwoah het is een totaal ander bedrijf iniedergeval. Ik heb over zo'n nieuwe top gespeeld, maar erg onder de indruk was ik er niet van. Beetje zielloos karakter. Buzzy overdrive kanaal.

Droffie
15 augustus 2005, 17:24
Mwoah het is een totaal ander bedrijf iniedergeval. Ik heb over zo'n nieuwe top gespeeld, maar erg onder de indruk was ik er niet van. Beetje zielloos karakter. Buzzy overdrive kanaal.

Volgens mij staan de Hiwatts niet bekend om hun overdrive maar clean.
Je weet dus eigenlijk niet of de nieuwe net zo klinken als de oude :-?