PDA

View Full Version : Van multi naar los



Ronald
12 augustus 2005, 18:00
ik zit er heel erg aan te denken om mn boss me-50 multi effect weg te doen en er een paar losse pedalen voor in de plaats te zetten.


ik wil dus losse pedalen gaan gebruiken, maar ik weet nie zoveel van de technische aspecten af. het voordeel van een multieffect was dat je gewoon een adapter nodig had en da ding had stroom. maar ja ik ken natuurlijk moeilijk een adapter voor elke pedaal kopen en batterijen zijn te duur en onpraktisch. hoe voorziet men losse pedalen in het algemeen van stroom dan ?


ten tweede hoe zit het met de volgorde? de pedalen die ik van plan ben te gebruiken zijn: Distortion, Chorus, Delay, Flanger, EQ, Tremolo en een volume pedaal.

dano
12 augustus 2005, 18:43
voor power kan je een pedal power of burkley flatliner of dunlop dc brick gebruiken (google). goedkoper is het om een daisychain te gebruiken, deze sluit je aan op 1 adapter en is een snoertje met meerdere plugjes. Even goed kijken wat je pdalen nodig hebben (9v, 18v, 24v of line 6 (afwijkend ampere).

http://www.axemusic.com/Pictures/boss_pcs-20a.jpg

wat betreft de volgorde, gebruik even deze link (http://www.gitaarnet.nl/forum/search.php)

Rock n' sad
14 augustus 2005, 17:36
ik heb in elk geval een lange weg afgelegd:

Van een boss ME 50 naar losse pedaaltjes naar weer een multieffect ( zoom 8080 ) en nu heb ik eindelijk door dat ik alleen wah wah gebruik , dus nu een RMC wizard binnenkort

Ik deed het bij mijn losse pedaaltjes met zo een snoer als hierboven afgebeeld , wat je ook kan doen is

Voodo lab pedal power
of goedkoper :
http://www.musictoyz.com/images/jpg/50304.jpg

Als je je effectjes koopt , koop er zo veel mogelijk True bypass want ik kon er me echt aan ergeren

Ronald
14 augustus 2005, 21:10
wat ik me ook afvroeg was of het mogelijk is om als je je pedalen nie gebruikt of je ze dan kan "er omheen kan"

ik bedoel daarmee of het mogelijk is om zowel een directe verbinding van je gitaar naar amp en een verbinding gitaar naar pedalen naar amp te hebben. omdat de pedalen toch altijd effect op je geluid hebben. kweet nie of het mogelijk/ gebruikelijk is , twas maar gewoon een idee.

Robbert
14 augustus 2005, 21:11
wat ik me ook afvroeg was of het mogelijk is om als je je pedalen nie gebruikt of je ze dan kan "er omheen kan"

ik bedoel daarmee of het mogelijk is om zowel een directe verbinding van je gitaar naar amp en een verbinding gitaar naar pedalen naar amp te hebben. omdat de pedalen toch altijd effect op je geluid hebben. kweet nie of het mogelijk/ gebruikelijk is , twas maar gewoon een idee.

Wat denk je dat True bypass betekend .. :razz:

fullorder
14 augustus 2005, 21:33
gefeliciteerd!

altijd mooi als mensen overschakelen van multieffect naar pedalen.

wat betreft de voeding, het mooiste is een voodoo lab pedalpower. het goedkoopste is een daisy chan. met een daisy chain heb je wel kans dat je vervelende storingen in je signaal krijgt, zeker als je pedaaltjes van verschillende merken gaat gebruiken.

het is inderdaad ook prettig als je pedaaltjes true bypass zijn, maar niet strikt noodzakelijk. als je veel pedaaltjes hebt die niet TB zijn, kun je ze ook aan een reeks loops hangen die op hun beurt wel TB schakelaars hebben (check bijvoorbeeld www.loooper.com). sommige niet TB pedaaltjes zijn nou eenmaal erg goed en hebben alleen maar hele dure TB alternatieven.

wat betreft de volgorde? daar zijn al vele discussies over gevoerd op dit forum en daar zullen we het onderling wel nooit eens over worden. er rest niet anders dan het gewoon zelf uitproberen.
ikzelf heb grofweg deze volgorde: gain -> modulatie -> delay
maar nogmaals, ieder z'n eigen smaak. die zul je zelf dus moeten ontdekken.

het allerbelangrijkste is, is dat je niet moet proberen om in 1 keer een complete reeks pedaaltjes samen te stellen die aan al je wensen voldoet. bouw het rustig op, gun jezelf de tijd om te ontdekken welke pedalen voor jou het beste werken (en in welke volgorde ;) ). let goed op dit forum, lees reviews, check soundsamples, probeer uit in muziekwinkels. koop veel tweedehands, probeer het uit en wees niet bang om het weer te verkopen en iets anders te proberen.
financieel zul je waarschijnlijk ook wel rustig op moeten bouwen. per saldo zal het uiteindelijke een stuk duurder worden dan een multieffect. ik heb mijn plank met pedaaltjes aardig zoals ik 'm wil hebben (je bent nooit helemaal klaar ;) ) en alles bij elkaar zit ik makkelijk op 1500 euro (en dan heb ik heel wat tweedehands gekocht!) aan shit.

succes ermee!

Speeddemon
15 augustus 2005, 01:10
wat ik me ook afvroeg was of het mogelijk is om als je je pedalen nie gebruikt of je ze dan kan "er omheen kan"

ik bedoel daarmee of het mogelijk is om zowel een directe verbinding van je gitaar naar amp en een verbinding gitaar naar pedalen naar amp te hebben. omdat de pedalen toch altijd effect op je geluid hebben. kweet nie of het mogelijk/ gebruikelijk is , twas maar gewoon een idee.
je zou bijvoorbeeld 2 groepjes van pedalen in 2 True Bypass Loops kunnen plaatsen en die weer in 1 Master Bypass. Als je de Master Bypass aanzet, heb je de directe verbinding tussen gitaar en amp.

Ik zou deze volgorde aanhouden:
Gitaar-->distortion-->EQ--->trem-->flanger--->chorus--->volume pedaal--->delay-->versterker.

volgorde van trem, flanger, chorus maakt niks uit, maar i.i.g. distortion als eerst en delay als laatste of 1na laatste (dan volume pedaal als laatste).

EQ na je distortion heeft meer effect qua toon en kun je als soloboost gebruiken. EQ voor je distortion is alleen handig voor een gain boost (meer vervorming uit je distortion; werkt vaak beter bij buizendistortion pedalen)

Ronald
15 augustus 2005, 15:42
dank u voor de reacties :)

maar het is me eerlijk gezegd nogsteeds nie duidelijk wa da true bypass nou precies is :oops: en hoe zie je da aan een pedaal ?

Speeddemon
15 augustus 2005, 17:43
Een True Bypass Loop Box is een kastje met 2 inputs en 2 outputs, genaamd:
IN, OUT, SEND en RETURN. 1 schakelaar en 1 aan/uit LEDje. (lampje).

Je gitaar sluit je aan op de IN, de SEND sluit je aan op de INPUT van bijvoorbeeld een Boss DS-1 Distortion. De OUTPUT van de DS-1 sluit je dan aan op de RETURN van de TB Box, en de OUT van de TB Box gaat naar je volgende effect of naar je versterker.

De DS-1 (in dit voorbeeld) laat je aanstaan! En met de schakelaar van je TB Box schakel je hem IN of BUITEN de keten. Als ie BUITEN de keten is geschakeld, heeft de buffer van de DS-1 (en nagenoeg alle Boss, Ibanez, DOD pedalen) geen negatieve invloed meer op je geluid.

Tegenwoordig worden er ook steeds meer pedalen al true bypass gemaakt, waarin het printplaatje van het pedaal dan zeg maar aan de Send en Return is aangesloten. Een Keeley compressor werkt zo bijvoorbeeld. Als je dat pedaal met z'n voetschakelaar uitschakelt, is de input direct aan de uitgang geschakeld.